Rechten farang

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Rechten farang

#1 Bericht door wanadee » vrijdag 03 maart 2017, 06:53

Laat ik even voorop stellen dat ik geen problemen heb met mijn vrouw maar een paar voorbeelden heb gehoord van een advocaat ,die wat dingen voor me regelt betreft familie van mijn vrouw, waar ik toch wel verbaasd over was. Weet niet hoeverre het klopt maar als het je overkomt misschien de moeite waard om te onderzoeken.

Als in situaties van erfenissen de boel niet goed beschreven staat en de kleindochter bv een dtuk grond van haar grootmoeder erft kan de vader dat later betwisten en de boel laten verdelen. Ook 20 jaar later. Als de kleindochter op zijn stuk zeg maar een huis voor hem gebouwd heeft kan ze de investering terug eisen bij deling.
Als mijn vrouw mij er uit schopt omdat ze een nieuwe vlam heeft kan ik alles wat ik op haar grond geinvesteerd heb aan geld terug eisen.

Hij was behoorlijk stellig hierin dat dit volgende de thaise wet geregeld was. Ik lees wel eens verhalen over farang die een huis neerzetten op grond van hun liefje en er vervolgens uit geschopt worden.
Als dit echt klopt snap ik niet dat ik dit niet eerder ergens gelezen heb.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Rechten farang

#2 Bericht door Jim » vrijdag 03 maart 2017, 07:05

Die advocaat zal vast wel een wettekst hebben waar dat in staat, toch?

"Ik heb ergens gehoord, via een tweet of facebook ofzo, weet ik veel" werkt in dit geval niet zo goed ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rechten farang

#3 Bericht door wanadee » vrijdag 03 maart 2017, 08:30

Ja jim, maar ik lees zoveel verhalen op internet van farang die alles kwijt zijn omdat liefje hun er uit gegooid heeft nadat het huis klaar was, dat ik hier toch wel verbaasd over was. Heb nog nooit een verhaal gelezen van een farang die op die manier zijn geld heeft terug gehaald.

Het is een gerenommeerd kantoor uit Bangkok en de baas daarvan kwam hier keuvelen dus toch niet de eerste de beste zou ik denken. Dus mocht de scheiding daar zijn, dan heb ik zijn adres :crazy:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Rechten farang

#4 Bericht door Jim » vrijdag 03 maart 2017, 09:17

Ik denk dat weinig mensen vantevoren alles op papier zetten.
Hopeloos verliefd en anderhaf miljoen baht voor een huis is toch niet veel dus waarom elke stuiver registreren.

Advocaten zullen in Thailand ook niet goedkoop zijn
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Rechten farang

#5 Bericht door dutch » vrijdag 03 maart 2017, 09:56

Toen mijn (thaise) vrouw overleed was mijn verblijf in het huis tot aan mijn dood geregeld door "usufruct" echter,mijn schoonmoeder heeft officieel per acte afstand gedaan van haar erfrecht deel op het huis,ten behoeve van onze zoon .Deze is dus nu alleen bezitter van het huis met mij erin als koekoeks ei .ha ha
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rechten farang

#6 Bericht door wanadee » vrijdag 03 maart 2017, 10:18

Jim schreef:Ik denk dat weinig mensen vantevoren alles op papier zetten.
Hopeloos verliefd en anderhaf miljoen baht voor een huis is toch niet veel dus waarom elke stuiver registreren.

Advocaten zullen in Thailand ook niet goedkoop zijn
Wat het eerst betreft heb je natuurlijk gelijk, elke farang heeft direct de ware gevonden.

Maar advocaten zijn niet zo duur in thailand. Een usufruct construction opgesteld door een advocaat kost je rond de 100 euro, ze zijn zelfs gratis te downloaden op internet, moet je wel zelf alles invullen.
En ik heb nu een advocaat die hier een middag gezeten heeft en overnacht want de volgende morgen moest hij naar Tak. Volgende week komt hij nog een keer terug uit bangkok, smiddags overleg met familie die er gistern niet bij kn zijn, overnacht hier weer in korat want de volgende dag moet hij met een stel familieleden naar de gemeente om dingen te regelen.
En dat alles voor nog geen 2 muun. Daar heb je in nederland twee uurtjes voor.
Laatst gewijzigd door wanadee op vrijdag 03 maart 2017, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rechten farang

#7 Bericht door wanadee » vrijdag 03 maart 2017, 10:23

dutch schreef:Toen mijn (thaise) vrouw overleed was mijn verblijf in het huis tot aan mijn dood geregeld door "usufruct" echter,mijn schoonmoeder heeft officieel per acte afstand gedaan van haar erfrecht deel op het huis,ten behoeve van onze zoon .Deze is dus nu alleen bezitter van het huis met mij erin als koekoeks ei .ha ha
Goed geregeld. Ik heb eerlijk gezegd niks geregeld want ik had gelijk de ware gevonden. :crazy: Bovendien had ze al een huis waar ik wel wat in gemoderniseerd heb.
Ze heeft me wel eens voorgesteld om alles op mijn naam te zetten met een usufruct voor het geval ze voortijdig overlijd. Maar daar heb ik steeds geen trek in gehad, ze is veel jonger dus ze moet mij overleven. Maar nu ik die familieperikelen zie moet ik er denk ik toch maar aan geloven, en alweer op haar initiatief. :angel:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rechten farang

#8 Bericht door wanadee » vrijdag 03 maart 2017, 12:46

Weet iemand trouwens wat voor bijkomende kosten er zijn? Ik heb begrepen dat het geregistreerd moet worden op het landofgice en dat er een percentage van de waarde van het og betaald moet worden maar wat en hoeveel, geen idee.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Rechten farang

#9 Bericht door Mario08 » vrijdag 03 maart 2017, 13:52

Voor een usefruct heb je geen adviocaat nodig, je kunt het simpel regelen op het land office, waar de usefruct op de chanote geschreven moet worden.

De kosten zijn vaak minimaal indien deze wordt gedaan om niet, ik was iets van 200 baht per chanote kwijt. Maar dat verschilt per land office.
Indien de usefruct niet om niet is, dus tussen twee commerciele partijen, geldt er een vast percentage van de waarde (van de grond meen ik).

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rechten farang

#10 Bericht door wanadee » vrijdag 03 maart 2017, 14:31

Oke, dank je wel. Was ik verkeerd geinformeerd. Het gaat inderdaad om niet, ze wil dat ik het recht krijg om hier alle beslissingen te nemen en ook hier kan blijven wonen in het geval dat.
[|)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Rechten farang

#11 Bericht door stevenl » zaterdag 04 maart 2017, 04:06

wanadee schreef:
Jim schreef:Ik denk dat weinig mensen vantevoren alles op papier zetten.
Hopeloos verliefd en anderhaf miljoen baht voor een huis is toch niet veel dus waarom elke stuiver registreren.

Advocaten zullen in Thailand ook niet goedkoop zijn
Wat het eerst betreft heb je natuurlijk gelijk, elke farang heeft direct de ware gevonden.

Maar advocaten zijn niet zo duur in thailand. Een usufruct construction opgesteld door een advocaat kost je rond de 100 euro, ze zijn zelfs gratis te downloaden op internet, moet je wel zelf alles invullen.
En ik heb nu een advocaat die hier een middag gezeten heeft en overnacht want de volgende morgen moest hij naar Tak. Volgende week komt hij nog een keer terug uit bangkok, smiddags overleg met familie die er gistern niet bij kn zijn, overnacht hier weer in korat want de volgende dag moet hij met een stel familieleden naar de gemeente om dingen te regelen.
En dat alles voor nog geen 2 muun. Daar heb je in nederland twee uurtjes voor.
Usufruct tussen echtgenoten is vernietigbaar.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Rechten farang

#12 Bericht door Mario08 » zaterdag 04 maart 2017, 07:46

Een contract tussen echtgenoten is vernietigbaar gedurende het huwelijk en tot 1 jaar na echtscheiding.

Neem de usefruct bij echtscheiding daarom op in de echtscheidingsovereenkomst.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rechten farang

#13 Bericht door wanadee » zaterdag 04 maart 2017, 08:04

Mario08 schreef:Een contract tussen echtgenoten is vernietigbaar gedurende het huwelijk en tot 1 jaar na echtscheiding.

Neem de usefruct bij echtscheiding daarom op in de echtscheidingsovereenkomst.
[|) [|) [|)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”