Premie volksverzekering vraag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#46 Bericht door pjotter » maandag 27 juni 2016, 08:20

Hallo Lammert,

Allereerst bedankt weer voor je antwoord !!

Die papierenhandel heb ik vorig jaar gehad met zo'n F-Biljet na het
overlijden van mijn vader. En idd een 4-5 tal blaadjes had ik maar nodig.

Oei sorry, het rammelt een beetje in mijn hoofd, ha ha.
Ummm, maar OK, EEN dag belastingplichtig. Maar mijn bedrijfspensioenfonds
zal (Als ik niets doe) alle Premie volksverzekeringen en andere loonheffingen
gewoon inhouden c.q. ingehouden hebben voor 2018. Is het dus de bedoeling
dat ik in de loop/begin 2018 dat formulier "Verzoek Vrijstelling inhouding
loonbelasting/premie volksverzekeringen" indien ? Misschien al eind 2017 ?

Tja, ik probeer voor mijzelf de volgorde een beetje op een rij te krijgen.

Groetjes !

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#47 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 juni 2016, 09:15

pjotter schreef:Hallo Lammert,

Allereerst bedankt weer voor je antwoord !!

Die papierenhandel heb ik vorig jaar gehad met zo'n F-Biljet na het
overlijden van mijn vader. En idd een 4-5 tal blaadjes had ik maar nodig.

Oei sorry, het rammelt een beetje in mijn hoofd, ha ha.
Ummm, maar OK, EEN dag belastingplichtig. Maar mijn bedrijfspensioenfonds
zal (Als ik niets doe) alle Premie volksverzekeringen en andere loonheffingen
gewoon inhouden c.q. ingehouden hebben voor 2018. Is het dus de bedoeling
dat ik in de loop/begin 2018 dat formulier "Verzoek Vrijstelling inhouding
loonbelasting/premie volksverzekeringen" indien ? Misschien al eind 2017 ?

Tja, ik probeer voor mijzelf de volgorde een beetje op een rij te krijgen.

Groetjes !
Hallo Pjotter,

Een F-biljet is maar een fluitje van een baht, vergeleken met een M-biljet. Zeker als er niet een rits aan erfgenamen zijn met verschillende graden van bloed- en aanverwantschap.

Het verzoek om vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen kun je pas doen, nadat je je in Thailand hebt gevestigd.
Hou er rekening mee dat je een bewijs van inschrijving bij de Thaise Belastingdienst moet overleggen. Hieraan wordt de laatste tijd streng de hand gehouden door Kantoor Buitenland te Heerlen. Zo’n inschrijving is vaak een groot probleem bij de kleinere kantoren in Thailand. Maar hier kun je vast zelf ook wel een steentje (in de vorm van euro’s of bahts aan de betreffende ambtenaar :giggle: ) aan bijdragen.

De aanvraag om vrijstelling zou ik downloaden als je al in Thailand bent. Je vult deze aanvraag nl. in op de computer. Wel zou ik het loonheffingnummer van de pensioenuitvoerder opvragen terwijl je nog in Nederland bent. Dat bespaart je telefoonkosten vanuit Thailand naar Nederland.

Het formulier voor je aanvraag kun je downloaden met de volgende link:

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z2fol.pdf

Daarnaast zou ik het bedrijfspensioen vanaf januari 2018 rechtstreeks door de pensioenuitvoerder laten overschrijven op je Thaise bankrekening. Dat kan je een hoop gedoe voor later besparen.

Hou wel even de vinger aan de pols als je in Thailand zit voor wat betreft de SVB. Als zij de heffingskortingen blijft toepassen, zet dat dan stop via 'Mijn SVB'.

Succes met je plannen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#48 Bericht door pjotter » maandag 27 juni 2016, 11:57

OK Lammert, bedankt.

We gaan het allemaal proberen. STEL dat de loonbelasting toch een problem wordt, mag ik aannemen dat de premie volksverzekering op minder problemen stuit. Het zou anders toch wel HEEL inconsequent zijn dat men aan de ene kant accepteert dat ik in Thailand woon door GEEN 2% AOW opbouw meer toe te passen b.v., en aan de andere kant men toch premies gaat heffen omdat ik er NIET zou wonen. OF is dat idd TE logisch :)

Tussen haakjes ik ontvang in 2018 nog geen AOW alleen bedrijfspensioen. Ik ben dan nog een jong bloempje van 61 [|(
Dan heb ik voorlopig nog niets te maken met DIE heffingskortingen denk ik.

Groetjes !!!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#49 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 juni 2016, 12:41

pjotter schreef:OK Lammert, bedankt.

We gaan het allemaal proberen. STEL dat de loonbelasting toch een problem wordt, mag ik aannemen dat de premie volksverzekering op minder problemen stuit. Het zou anders toch wel HEEL inconsequent zijn dat men aan de ene kant accepteert dat ik in Thailand woon door GEEN 2% AOW opbouw meer toe te passen b.v., en aan de andere kant men toch premies gaat heffen omdat ik er NIET zou wonen. OF is dat idd TE logisch :)

Tussen haakjes ik ontvang in 2018 nog geen AOW alleen bedrijfspensioen. Ik ben dan nog een jong bloempje van 61 [|(
Dan heb ik voorlopig nog niets te maken met DIE heffingskortingen denk ik.

Groetjes !!!
Vaak wordt de premieplicht niet eens beoordeeld door de Belastingdienst maar gaan de pensioenuitvoerders zelf over tot het niet meer inhouden van de premies sociale verzekeringswetten. Ook de SVB doet dat, echter niet in alle gevallen. Zo kreeg ik gister een geval te behandelen van een Filippijnse klant. Hij is in de loop van 2009 verhuisd naar de Filippijnen maar over 2010 en 2011 is door de SVB nog vrolijk premie bij hem ingehouden. Hij heeft vanaf 2010 geen uitnodiging meer gehad van de Belastingdienst tot het doen van aangifte. Dus 2011 kon ik nog voor hem rechtbreien d.m.v. het inzenden van een aangifte. Maar 2010 is een verloren jaar (kost hem zo’n € 2.000,--). Meteen ook maar de aangiftes 2012 tot en met 2015 voor hem gedaan Hij heeft een fiscale partner. Alle door hem tot en met 2014 verschuldigde inkomstenbelasting kan z’n fiscale partner uitbetaald krijgen aan algemene heffingskorting. Dus hij kan binnenkort behoorlijk wat euro’s tegemoet zien. Voor hem dus ‘kassa’, maar voor mij ook ‘kassa’. :giggle3:

Het is dus wel zaak om te blijven volgen hoe de pensioenuitvoerder en (later) de SVB gaan handelen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#50 Bericht door pjotter » maandag 27 juni 2016, 18:41

Duidelijk Lammert. Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en tips. [|) Wie weet heb ik je nog nodig na volgend jaar, ha ha ha. Groeten !!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#51 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 28 juni 2016, 04:57

pjotter schreef:Duidelijk Lammert. Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en tips. [|) Wie weet heb ik je nog nodig na volgend jaar, ha ha ha. Groeten !!
Geen enkel probleem, Pjotter. Je bent altijd welkom. En mocht je t.z.t. een dikke enveloppe van de Belastingdienst krijgen met twee boekwerken (het M-biljet met toelichting), zou ik daar niet zelf aan beginnen als ik jou was. De paniek slaat je al om het hard als je dat alles ziet!

En mocht je van tevoren graag een doorrekening willen van je netto (besteedbaar) inkomen na emigratie, neem dan gerust contact met me op. Ik maak er wekelijks wel enkele voor mensen die overwegen om naar de Filippijnen of Thailand te emigreren of om weer terug te keren! Dat is voor mij een fluitje van en peso of een baht.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

hanshu

Re: Premie volksverzekering vraag

#52 Bericht door hanshu » woensdag 31 augustus 2016, 17:28

Lammert de Haan schreef:
pjotter schreef:
Maar waarom zou jij je in oktober 2017 laten uitschrijven bij je Nederlandse gemeente en waarom niet per 1 januari 2018? Dus als je al in Thailand bent (maar dan eerst voor vakantie). De meeste gemeenten kennen de mogelijkheid om zo’n verhuizing digitaal te doen (met je DigiD). Kijk daarvoor wel even op de website van jouw gemeente of zij deze mogelijkheid ook aanbiedt. Dan geef je zo rond half december je verhuizing naar Thailand per 1 januari 2018 door, mocht je nog steeds van plan zijn om daar minimaal 8 maanden te gaan wonen.
Het grote voordeel hiervan is dat je nog geheel 2017 binnenlandse belastingplichtige bent en dus het hele jaar nog geniet van alle heffingskortingen en eventuele aftrek wegens persoonlijke verplichtingen. Voor 2017 vul je dan ook geen M-formulier in.
Even een aanvulling op bovenstaande.....de meeste gemeenten schrijven voor 5 (4,3,2,1,) dagen voor vertrek persoonlijk melden aan de balie. Slechts wanneer er niemand achterblijft op het adres kun je per digD uitschrijven. Zie dit als een aanvulling, wie de schoen past....

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#53 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 02 september 2016, 21:58

hanshu schreef:
Lammert de Haan schreef:
pjotter schreef:
Maar waarom zou jij je in oktober 2017 laten uitschrijven bij je Nederlandse gemeente en waarom niet per 1 januari 2018? Dus als je al in Thailand bent (maar dan eerst voor vakantie). De meeste gemeenten kennen de mogelijkheid om zo’n verhuizing digitaal te doen (met je DigiD). Kijk daarvoor wel even op de website van jouw gemeente of zij deze mogelijkheid ook aanbiedt. Dan geef je zo rond half december je verhuizing naar Thailand per 1 januari 2018 door, mocht je nog steeds van plan zijn om daar minimaal 8 maanden te gaan wonen.
Het grote voordeel hiervan is dat je nog geheel 2017 binnenlandse belastingplichtige bent en dus het hele jaar nog geniet van alle heffingskortingen en eventuele aftrek wegens persoonlijke verplichtingen. Voor 2017 vul je dan ook geen M-formulier in.
Even een aanvulling op bovenstaande.....de meeste gemeenten schrijven voor 5 (4,3,2,1,) dagen voor vertrek persoonlijk melden aan de balie. Slechts wanneer er niemand achterblijft op het adres kun je per digD uitschrijven. Zie dit als een aanvulling, wie de schoen past....
Ik zou het anders willen stellen: “Men is niet verplicht om in persoon te verschijnen, tenzij ……..”. Je vindt eerst de verplichting om schriftelijk je vertrek te melden en pas daarna de verplichting om in persoon te verschijnen. Dat betekent ook dat hetgeen jij schrijft over het ‘persoonlijk melden aan de balie’ bij de gemeente niet juist is. En als ‘de meeste gemeenten’ dat dan toch doen, dan gaan ‘de meeste gemeenten’ dus grandioos in de fout (wat ik overigens niet geloof). Voor wat betreft mijn woongemeente kun je schriftelijk een verhuizing doorgeven met het online beschikbare formulier (dus schriftelijk, zoals de wet ook voorschrijft!).

Als je dus een aanvulling wilt plaatsen is dat prima, maar doe dat wel correct en verkoop geen onzin!

Hoe e.e.a. geregeld is in de Wet basisregistratie personen vind je in artikel 2.43 van deze wet:

“Wet basisregistratie personen

§ 5. De verplichtingen van de burger

Artikel 2.43

• 1De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. De aangiftetermijn vangt aan op de vijfde dag voor de dag van vertrek.
• 2De ingezetene doet in die aangifte mededeling van de gegevens over zijn vertrek en het volgende verblijf buiten Nederland.
• 3Ter uitvoering van het eerste lid verschijnt de ingezetene in persoon bij het college, indien:
o a.niet alle ingezetenen met hetzelfde woonadres de verplichting, bedoeld in het eerste lid, vervullen, of
o b.niet voor alle ingezetenen met hetzelfde woonadres de verplichting, bedoeld in het eerste lid, wordt vervuld.”


In het bericht waar jij op reageert beschrijf ik de situatie als volgt. Pjotter gaat in eerste instantie voor vakantie naar Thailand. Hij heeft nog niet de ‘redelijke verwachting’ dat hij daar gedurende de eerst komende 12 maanden ook daadwerkelijk 8 maanden zal verblijven. M.a.w.: hij gaat eerst om de zaak te verkennen. Die ‘redelijke verwachting’ is een zaak die alleen door hem beoordeeld kan worden en dus niet door de gemeente.

Pjotter vertrekt in oktober 2017. Na een paar maanden in Thailand te hebben doorgebracht (dus achter in december) staat voor hem vast: ik blijf (we blijven) hier zeker voor langere tijd (minstens nog 8 maanden). Ik neem aan dat hij zijn vrouw en al z’n kinderen heeft meegenomen naar Thailand en voor de huisdieren ergens een plaatsje heeft gevonden of bij een dierenasiel heeft ondergebracht. Vervolgens meldt hij z’n (min of meer definitieve) verhuizing naar Thailand ingaande 1 januari digitaal bij z’n Nederlandse woongemeente. Gevolg: heel 2017 is hij binnenlands belastingplichtige en geniet voor het hele jaar van de heffingskortingen. Daar ging het mij (en ook hem) uiteindelijk om.

Heb je overigens nog een paar schoenen in de aanbieding? Als dat maat 43 is dan zullen ze me vast wel passen en hou ik me aanbevolen. Ik ben 1 meter 87 en daar past goed schoenmaat 43 bij. Dus leef ik niet op al te grote voet. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

hanshu

Re: Premie volksverzekering vraag

#54 Bericht door hanshu » zaterdag 03 september 2016, 16:01

Beste Lammert...
Zie mijn post niet als commentaar op de geweldige uitleg van jou maar als aanvulling voor degene die het past.
Niks meer en niks minder ondanks jouw schoenmaat.
Dit forum word door veel mensen gelezen en dus ook door mensen die "bijna" in dezelfde situatie zitten als TS...vandaar deze toevoeging.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Premie volksverzekering vraag

#55 Bericht door wanadee » maandag 05 september 2016, 08:34

Lammert de Haan schreef:
Heb je overigens nog een paar schoenen in de aanbieding? Als dat maat 43 is dan zullen ze me vast wel passen en hou ik me aanbevolen. Ik ben 1 meter 87 en daar past goed schoenmaat 43 bij. Dus leef ik niet op al te grote voet. :giggle:
Gaan de zaken zo slecht Lammert? Dat krijg je met al die vrijwilligersklussen :crazy:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#56 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 06 september 2016, 22:54

hanshu schreef:Beste Lammert...
Zie mijn post niet als commentaar op de geweldige uitleg van jou maar als aanvulling voor degene die het past.
Niks meer en niks minder ondanks jouw schoenmaat.
Dit forum word door veel mensen gelezen en dus ook door mensen die "bijna" in dezelfde situatie zitten als TS...vandaar deze toevoeging.
Ik heb dit niet als commentaar beschouwd, Hanshu. Ik vond het alleen wenselijk om aandacht te besteden aan artikel 2.43 van de Wet basisregistratie personen. Dit artikel geeft de volgorde van melden bij de gemeente aan (of schriftelijk of verschijnen in persoon) en dat was tot dan toe onderbelicht in dit topic. Dus voor de volledigheid!

Dat het in bepaalde situaties zelfs noodzakelijk is om in persoon te verschijnen (zoals jij terecht aangeeft) is juist correct, maar dan wel in combinatie met de eerste mogelijkheid van 'schriftelijk melden'.

Trouwens jammer dat jij geen schoenmaat 43 voor mij in de aanbieding hebt (voor een arme sloeber als ik, die niet op al te grote voet leeft :giggle3: ). Maar ik begrijp de bedoeling van jouw opmerking. Mijn vraag was dan ook niet 'al te serieus' bedoeld (dat overkomt mij soms ook wel eens, maar niet al te vaak :cheesy: ). Natuurlijk wist ik wel dat jij niet handelt in schoenen. :happyno:
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op dinsdag 06 september 2016, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#57 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 06 september 2016, 23:16

wanadee schreef:
Lammert de Haan schreef:
Heb je overigens nog een paar schoenen in de aanbieding? Als dat maat 43 is dan zullen ze me vast wel passen en hou ik me aanbevolen. Ik ben 1 meter 87 en daar past goed schoenmaat 43 bij. Dus leef ik niet op al te grote voet. :giggle:
Gaan de zaken zo slecht Lammert? Dat krijg je met al die vrijwilligersklussen :crazy:
Daar heb je voor een deel gelijk in Wanadee. Overigens heb ik over 'de zaken' ook weer niet 'al te veel' te klagen en gaan mijn vrijwilligersklussen dus gewoon door. Binnenkort open ik ook voor de leden en lezers van Thailand Forum de mogelijkheid om een berekening te laten maken van de fiscale gevolgen (qua besteedbaar inkomen) van een emigratie naar Thailand of naar waar dan ook. Ik krijg wekelijks wel zo'n 3 à 4 verzoeken daartoe en voldoe daar met veel plezier aan. Wat me daarbij wel opvalt is dat er de laatste tijd steeds meer mensen tussen zitten die overwegen om weer terug te keren naar Nederland. Veelal houdt dat verband met de leeftijd en mogelijk opkomende ziektekosten.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Premie volksverzekering vraag

#58 Bericht door wanadee » woensdag 07 september 2016, 01:31

Je zou denken dat er ook steeds weer "verse" aanvoer is naar thailand. Mogelijk dat de voorgenomen "farangverzekering" van de thaise overheid hier verandering in gaat brengen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#59 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 07 september 2016, 10:54

wanadee schreef:Je zou denken dat er ook steeds weer "verse" aanvoer is naar thailand. Mogelijk dat de voorgenomen "farangverzekering" van de thaise overheid hier verandering in gaat brengen.
Dat klopt, Wanadee. De "verse" aanvoer (ze zijn inderdaad meestal niet zo "vers" meer :giggle: ) naar Thailand is vele malen groter dan de mensen die weer terug willen keren. "Terugkeerders' kom ik voornamelijk tegen vanuit de Filippijnen (en een enkele keer vanuit de VS en de laatste weken ook uit GB) en is meestal ingegeven door de leeftijd en de mogelijk optredende ziektekosten. Om het Filippijnse belastingregime hoef je het nl. niet te doen. Anders dan Thailand heft de Filippijnen geen belasting over bronnen, afkomstig van buiten haar landsgrenzen. Daarnaast kent het Belastingverdrag Nederland-Filippijnen nog enkele andere gunstige bepalingen t.o.v. het Verdrag met Thailand. Maar dit alles neemt niet weg dat de 'terugkeerders' uit de Filippijnen komen en niet uit Thailand.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Premie volksverzekering vraag

#60 Bericht door elst99 » woensdag 07 september 2016, 12:54

Te lezen op het Hua Hinforum, staan ererg veel huizen te koop, zowel van Nederlanders, Engelsen en Zweden. Maar dat is niet nieuw! De laatste jaren staat er zeer veel te koop.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”