Premie volksverzekering vraag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#16 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 17 juni 2016, 13:34

dutch schreef:
Lammert de Haan schreef:
dutch schreef: Ik wacht even de eerste geld overboekingen af,want antwoord op mijn brieven heb ik nog steeds niet gehad van onze edele belastingsienst.
Hoe zit dat ook al weer Dutch. Is dat niet een kwestie van: "De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Heb je pm gestuurd.
Heb ik gelezen Dutch. Ik zie je bericht wel tegemoet.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#17 Bericht door prajak » vrijdag 17 juni 2016, 14:29

Ik heb eerder al aangeboden Dutch met zijn verdragproblemen te helpen maar neem jij het maar over; jij belt en schrijft sneller met 'Heerlen" dan ik. Want dat het in Heerlen een rommeltje is wordt alsmaar duidelijker.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Premie volksverzekering vraag

#18 Bericht door dutch » vrijdag 17 juni 2016, 15:19

prajak schreef:Ik heb eerder al aangeboden Dutch met zijn verdragproblemen te helpen maar neem jij het maar over; jij belt en schrijft sneller met 'Heerlen" dan ik. Want dat het in Heerlen een rommeltje is wordt alsmaar duidelijker.
Moet niet alleen met het "rommeltje" van Heerlen opschieten,maar heb uiteraard ook met de Thaise belasting te maken.(uiteindelijk woon ik hier)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#19 Bericht door prajak » vrijdag 17 juni 2016, 16:37

Dan roep je maar, Dutch, al willen ze mij ook niet hebben..... :giggle2:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Premie volksverzekering vraag

#20 Bericht door dutch » zaterdag 18 juni 2016, 04:41

Mijn bedoeling is om alles perfect in orde te krijgen zodat ik,als het slechter met me blijft gaan,alle zaakjes in orde zijn.
De willekeur en continue verandering van de Nederlandse belastingdienst dwingt mij om op zo hoog en officieel mogelijk niveau alles te regelen.
Ik heb vanaf half 1990,toen ik echt serieus de zaken voorbereidde,zoveel veranderingen gezien,dat al deze voorbereidingen eigenlijk nutteloos aanvoelen.
( bank-rekening,ziektekostenverzekering,belasting etc etc)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#21 Bericht door prajak » zaterdag 18 juni 2016, 04:45

Dutch, Lammert en ik worden er ook niet jonger op ... :giggle2: Er komt een dag dat ook ik mijn belastingbrief niet meer kan invullen en dan is er heus wel ergens een deskundig jonkie die dat voor me gaat doen zoals ik dat meer dan 40 jaar voor anderen heb gedaan.

karel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 53
Lid geworden op: donderdag 19 april 2007, 19:15

Re: Premie volksverzekering vraag

#22 Bericht door karel » maandag 20 juni 2016, 14:08

Ik wil mij ook, net zoals Pjotter volgend jaar definitief gaan vestigen in Thailand.
Ik ben dan ook 61 jaar als ik vertrek.

Ik heb een pensioen in eigen beheer.(PEB) Conform de pensioenovereenkomst kan ik
maandelijks gaan uitkeren vanaf 2021.

Mijn AOW krijg ik pas in 2023 en blijf dus steken op 90%

Tot mijn 65e zal ik het mijn spaargeld moeten doen.

Wel heb ik ook nog een lijfrente die ik zou kunnen laten ingaan, alleen weet ik
niet vanaf welk jaar dit kan. Dit hoor ik nog van mijn accountant.

Ik heb mijn accountant opdracht gegeven mijn situatie eens op een rijtje te zetten maar volg
de laatste berichten op dit forum ook. Met name de informatie die Prajak geeft is welkom en nuttig.
Naast de berichtgeving van mijn accountant hecht ik veel waarde aan de meningen van de mensen
die er wonen en ervaring hebben met deze materie.

Ik laat mij volgend jaar volledig uitschrijven en het M biljet gaan aanvragen bij de Belastingdienst.

Toch nog een paar vragen:
1. Mijn pensioen zit in mijn Holding. Ik begrijp dat deze gewoon in Holland moet blijven.
Moet ik bij de maandelijkse uitbetalingen rekening houden met het gemiddelde sterftecijfer voor mannen
in Holland. Dit is naar mijn weten 83 jaar. Dit is wel bepalend voor de toekomstige uitbetalingen.
2. Kan ik uitkering lijfrente over 10 jaar laten uitkeren?
Dit zou een mooie aanvulling zijn voor de periode 2018 en later.
Als ik het goed heb begrepen betaal ik over de lijfrente alleen IB en geen premies.

Het afkopen van het PEB (plannen van Wiebes) en lijfrente is een optie die ik niet ga doen. Kost veel te veel.

Ik hoop wat tips van jullie expats zodat ik deze samen met het advies van mijn accountant tot de juiste
beslissingen kan brengen.

Bij voorbaat dank.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#23 Bericht door prajak » maandag 20 juni 2016, 14:39

Karel, de puur technische zaken daar zal iemand wel over berichten hier. Ik hoop Lammert want die heeft meer actuele kennis over het bestuur van de BV dat in NL moet blijven zover ik weet. Ik denk dat de BV verhuizen geen optie is. Je zult denk ik een directeur in NL moeten zoeken VOOR emigratie.

Maar denk aan jouw zorgpolis want die vervalt bij emigratie naar een land buiten de EU, EER, Zwitserland en enkele verdragslanden in Europa, Noord-Afrika en Turkije. Ga tijdig shoppen bij maatschappijen die een internationale polis aanbieden.

Succes.

karel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 53
Lid geworden op: donderdag 19 april 2007, 19:15

Re: Premie volksverzekering vraag

#24 Bericht door karel » maandag 20 juni 2016, 17:39

Beste Prajak,

Bedankt voor je respons. Waardeer ik zeer.
Ik denk ook dat het verhuizen van de Holding BV naar Thailand niet mogelijk is.
Als iemand weet of het wel kan en hoe, laat me het weten.

Voor mijn zorgpolis ga ik zeker shoppen. Maar is het niet handiger om deze in Thailand
zelf af te sluiten? Of heb je hier slechte ervaringen mee?

Karel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#25 Bericht door prajak » maandag 20 juni 2016, 23:56

Karel, hangt af van jouw medisch verleden. Je kunt vragen of jouw huidige zorgverzekeraar een buitenlandpolis heeft waar je zonder keuring in kunt stappen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#26 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 juni 2016, 12:00

Allereerst de vraag van Prajak om te reageren op het al dan niet verhuizen van je Pensioen BV naar Thailand. Daar kan ik heel kort over zijn: je BV is opgericht naar Nederlands recht en is statutair gevestigd in Nederland. Verhuizen is geen optie: zij zal altijd onder de Nederlandse (fiscale) wetgeving vallen. Je hoeft echter geen directeur in Nederland aan te stellen. Het besturen van je BV kun je best zelf ter hand nemen, vanuit Thailand. Wel zul je in Nederland iemand moeten hebben die de fiscale zaakjes voor jou regelt. Maar dat zal jouw accountant blijven doen, neem ik aan.

Het onderwerp van dit topic is: “Premie volksverzekering vraag”.

Zoals je zelf al aangeeft in je vraag ben je geen premie volksverzekeringen meer verschuldigd na immigratie naar Thailand: je valt niet meer binnen de kring van verzekerden.
Maar anders dan wat jij stelt ben je in principe over je lijfrente ook geen inkomstenbelasting verschuldigd. Dat geldt ook voor de pensioenuitkering.

Het Belastingverdrag Nederland-Thailand bevat hierover het volgende artikel:

"Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar."


Mocht de lijfrente als zodanig echter ten laste komen van de winst van een Nederlandse onderneming (verzekeringsmaatschappij), dan heft Nederland wél. Maar dan zal de inspecteur moeten bewijzen dat dit ook het geval is. Enkele jaren geleden is hem dat gelukt, gelet op een tweetal uitspraken van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant. Ik zal de naam van de verzekeringsmaatschappij hier maar niet noemen, want dit zou anti-reclame inhouden! E.e.a. is geregeld in het 2e lid van artikel 18.

Ik lees dat jij uitgaat van een sterftekans bij 83 jaar en dat dat bepalend zou zijn voor de toekomstige uitbetalingen. Ik neem echter aan dat zowel ingangsdatum als einddatum zijn geregeld in de pensioenovereenkomst. Wijk daar in geen geval vanaf. Dit zou je onmiddellijk op een ‘verboden handeling’ komen te staan en kun je fors gaan aftikken aan de Belastingdienst. Reken dan op 52% inkomstenbelasting en 20% revisierente! Hiermee zou dan wel het begrotingstekort van de Staat mooi mee worden verlaagd, maar ik neem aan dat je daar niet al te veel belang bij hebt.

Neem op dit punt geen enkel risico. Ook niet van het gedeeltelijk afzien van uitbetaling omdat bijv. door de economische crisis je pensioenpot onvoldoende is gevuld. De fiscus jaagt de laatste jaren op Pensioen BV’s, Stamrecht BV’s en rekening-courantschulden van een onderneming aan z’n DGA. En bij constatering van een ‘verbodenhandeling’ zijn de financiële gevolgen niet te overzien!

Laat je account ook eens scherp kijken naar de balans van de BV. Als de commerciële waardering van het pensioen hoger is dan de fiscale pensioenreserve, dan heb je een probleem met de fiscus. Je accountant kan nu nog zoeken naar een oplossing (in overleg met een fiscalist!). Maar wacht daar niet te lang mee.

Overweeg ook niet om je lijfrente af te kopen. Nog afgezien van het feit dat dit je ook de nodige euro’s gaat kosten, heft Nederland wel inkomstenbelasting over deze afkoopsom. Dit komt door de bijzondere bepaling in het Verdrag, welke bepaling ik maar in enkele verdragen tegenkom.

“Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten
3. De uitdrukking ’lijfrente’ betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen, hetzij gedurende het leven, hetzij gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie in geld of geldswaarde staat.”

Een afkoopsom valt niet binnen de definitie van ‘lijfrente’ en omdat een restartikel ontbreekt valt zij onder de nationale (Nederlandse) wet!

Zodra het tot uitkeren komt laat dan je pensioen en lijfrente rechtstreeks overmaken op een Thaise bankrekening. De Thaise belastingwetgeving kent een bijzondere bepaling. Als je inkomen niet in hetzelfde jaar van genieten hiervan inbrengt in Thailand, dan heft zij daar geen belasting over. Dit is de zgn. remittance base.

Vervolgens keert het recht om te mogen heffen weer terug naar Nederland. Zie artikel 27 van het Verdrag.

“Artikel 27. Inperking van belastingvermindering
Indien op grond van een bepaling van deze Overeenkomst in een van de Staten vermindering van belasting over bepaalde inkomsten moet worden verleend en ingevolge de in de andere Staat geldende wetgeving een persoon ter zake van die inkomsten niet voor het volle bedrag aan belasting is onderworpen, doch slechts voor zover die inkomsten naar die andere Staat zijn overgemaakt of aldaar zijn ontvangen, vindt de vermindering die de eerstbedoelde Staat ingevolge deze Overeenkomst moet verlenen, slechts toepassing op het gedeelte van de inkomsten dat naar de andere Staat is overgemaakt of aldaar is ontvangen."

Ook dit is een bijzondere bepaling die slechts voorkomt in met Angel-saksische landen gesloten verdragen.

Nog een paar praktische tips.

1. Vraag ruimschoots voor het ingaan van de uitbetalingen vrijstelling aan bij de Belastingdienst/Kantoor Buitenland te Heerlen voor de inhouding van loonbelasting;
2. Laat je accountant tijdig een loonheffingnummer aanvragen bij de Belastingdienst voor de uitbetaling van je pensioen. Want, ook al krijg je vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting, er zal wel elke maand aangifte moeten worden gedaan voor de loonbelasting.

Succes met je plannen!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Premie volksverzekering vraag

#27 Bericht door brake034 » woensdag 22 juni 2016, 12:36

Toen ik emigreerde hebben mijn accountants, fiscalisten en ik zeer lang gesproken en gedacht over het verhuizen van de BV's naar Thailand.
Kort door de bocht, als de DGA emigreert dan emigreert de BV mee! Dat het erg moeilijk is om een Nederlandse BV in de Thaise Kamer van Koophandel in te schrijven is een ander issue.

Wij hebben besloten mijn BV's op te heffen voor emigratie, maar dat kan voor iedere DGA/BV anders zijn!
Ik zou me zeer goed voor laten lichten en ook de hulp van een fiscalist or fiscaal jurist, die ervaring heeft met de emigratie van BV's, inroepen.

Zie bijvoorbeeld ook:
"Fiscale emigratie B.V. en vennootschapsbelasting
De B.V. is gevestigd op de plek waar de directeur-grootaandeelhouder (DGA) of feitelijke leiding woont. Als de feitelijke leiding van de B.V. (of N.V.) emigreert, dan verhuist de B.V. / N.V. met de eigenaar mee. De B.V. moet afrekenen over de stille reserves, fiscale reserves en de goodwill. Het is hierbij wel van belang dat Nederland een belastingverdrag heeft gesloten met het land waarheen de feitelijk leidinggevende emigreert."
Bron: http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl ... ing_en_bv/
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#28 Bericht door prajak » woensdag 22 juni 2016, 12:45

Uit de adviespraktijk herinner ik me dat veel BV's met stamrecht waarvan de eigenaar emigreerde een in NL wonende directeur kregen; meestal was dat een kantoorgenoot, fiscaal jurist.

Maar ik zeg met nadruk: stamrecht-BV.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#29 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 juni 2016, 13:57

prajak schreef:Uit de adviespraktijk herinner ik me dat veel BV's met stamrecht waarvan de eigenaar emigreerde een in NL wonende directeur kregen; meestal was dat een kantoorgenoot, fiscaal jurist.

Maar ik zeg met nadruk: stamrecht-BV.
Dit is niet wettelijk voorgeschreven voor een Pensioen BV, maar kan wel praktisch zijn als er nl. veel zaken geregeld moeten worden. Zo'n directeur zit dan dichter bij het vuur. Maar bij een Pensioen BV valt er niet zoveel te regelen. Bij immigratie van de DGA naar het buitenland blijft de directeur/groot aandeelhouder gewoon de directeur.

Dit is anders geregeld m.b.t. een Stamrecht BV's (art. 11, lid 1, letter g van de Wet op de Loonbelasting 1964).

De fiscale zaken (als het niet te moeilijk wordt!) kun je vervolgens laten regelen door je accountant. Wordt het wel iets ingewikkelder, dan is het verstandig om een fiscalist in te schakelen. Ik heb nl. slechte ervaringen met de afdoening van dit soort belastingzaken door een accountant! Kortgeleden werd ik ingeschakeld door een in Thailand wonende Nederlander met slechts een gering inkomen (en trouwens ook nog een Stamrecht BV). Zijn accountant had al die jaren aangifte voor hem gedaan met de keus om behandeld te worden als buitenlands belastingplichtige. Dus geen heffingskortingen, geen aftrek voor persoonlijke verplichtingen en geen vrijstelling in box 3 voor z'n Nederlandse vakantiewoning! Daarbij werd er geen aangifte gedaan van z'n wereldinkomen, met inbegrip van z'n bedrijfspensioen, waarop inhouding van loonbelasting had plaatsgevonden. Dus ook geen teruggaaf van deze loonbelasting via aangifte! Ook zijn (Thaise) fiscale partner heeft nooit de (gedeeltelijke) uitbetaling van de algemene heffingskorting genoten.
Ik heb de jaren 2013 (al wel een voorlopige aanslag) en 2014 voor hem recht kunnen trekken door het indienen van nieuwe aangiftes en voor 2012 een verzoekschrift om herziening van de definitieve aanslag ingediend.

Dit heeft de beste man duizenden euro's gekost met daarnaast elk jaar ook nog een gepeperde rekening van € 450,-- tot € 500,-- voor het doen van aangifte!
Wat was vervolgens het excuus van de accountant: klant had nooit opdracht gegeven om beide varianten door te rekenen! Tot 2015 rapporteerde ik stndaard over beide mogelijkheden om daar mee mijn keus voor behandeling als binnenlands dan wel buitenlands belastingplichtige te motiveren. Het rekenprogramma wat ik daarvoor gebouwd had, rekende beide varianten gelijktijdig door. Ingaande 2015 is deze keuze mogelijkheid echter komen te vervallen tot groot verdriet van de 'Thailandgangers'!

Z'n Stamrecht BV gaat hij trouwens in twee jaar opnemen (afkopen). En anders dan wat ik vanmorgen eerder schreef: daar is hij geen belasting over verschuldigd in Nederland. Z'n accountant had 2 x een domme vraag gesteld aan de Belastingdienst over het afkopen. De eerste keer kreeg hij een keurig antwoord: afkoop is belast in Nederland (een stamrecht-uitkering valt onder het begrip 'lijfrente'). Een jaar later werd dezelfde vraag nog eens gesteld aan hetzelfde Belasting Kantoor. Toen was het antwoord: afkoop is niet belast in Nederland (artikel 18, lid 1 van het Verdrag!).

Mocht de Belastingdienst daar bij de afdoening van de aangifte op terugkomen, dan gaan ze voor de bijl. In het Bestuursrecht heet dit een 'opgewekt vertrouwen'. En daarvan afwijken is zowat een doodzonde nr. 1 voor de Bestuursrechter!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#30 Bericht door prajak » woensdag 22 juni 2016, 14:42

Maatwerk vooraf is beter dan reparatie, ellende, hoge kosten en je nachtrust achteraf.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”