Premie volksverzekering vraag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Premie volksverzekering vraag

#1 Bericht door pjotter » woensdag 15 juni 2016, 10:28

Goedemiddag allemaal,

Volgend jaar oktober 2017 is het zover en emigreer ik naar Thailand (Korat).
Ben dan 61,5 jaar dus nog net een van de geluksvogels denk ik.

Mijn belasting/volksverzekering vraag:
(Ik weet dat ik in 2018 eerst te maken krijg met dat M-biljet ook al lees
ik soms dat men 'gewoon digitaal' aangifte doet. Dat lijkt me toch niet de
juiste manier ?))

Betr. Formulier: "Verzoek Vrijstelling inhouding loonbelasting/premie
volksverzekeringen"

Heb ik het goed, dat voor het "premie volksverzekeringen deel" ik dit eigenlijk
niet op hoef te sturen naar de Belastingdienst (Zodat indien akkoord ik de
goedkeuring naar het bedrijfspensioenfonds kan sturen zodat zij op voorhand de
inhouding niet doen) als ik TOCH ACHTERAF (1e volle jaar = 2018) dus in 2019
mijn belastingaangifte moet doen ?

Het "premie volksverzekeringen deel" wat door mijn bedrijfspensioenfonds
standaard wordt ingehouden kan/mag ik dan toch terug vragen bij de Belastingdienst ?
Ik bouw n.l. dan b.v. ook geen AOW rechten meer op van 2% per jaar. Blijf op 88%
'hangen'

Of moet ik net als bij dat formulier "Verzoek Vrijstelling inhouding
loonbelasting/premie volksverzekeringen" op de een of andere manier TOCH eerst
bewijzen dat ik in Thailand woon....

Het kan natuurlijk dat ik zaken door elkaar haal maar vandaar ook de vraag.

Alvast bedankt voor de antwoorden !!!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#2 Bericht door prajak » woensdag 15 juni 2016, 23:49

Als je geen vrijstelling vraagt aan de bron blijft men inhouden en wel:

premie volksverzekering AOW, ANW, WLZ
premie zorgverzekeringswet (het inkomensafhankelijke deel)
loonbelasting

Als je later aangifte doet en men jouw emigratie aanvaardt wordt dat wel rechtgetrokken maar NIET de premie zorgverzekeringswet; dat terugkrijgen is een ander verhaal.

Dus is het advies die aanvraag te doen, vul die al in zolang je nog in NL bent, vraag de loonbelastingnummers op bij de pensioen- etc betalers, en stuur dat ding op als je in TH bent.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#3 Bericht door pjotter » donderdag 16 juni 2016, 13:38

AHA, OK Prajak. Bedankt alvast voor het antwoord.

Zal ook voor mij nog een hele tour worden met dat fiscaal inwonerschap maar goed. Bovendien, ik vertrek ergens oktober volgend jaar, dacht ik begrepen te hebben dat ik ook zeker 180-plus dagen in Thailand moet wonen c.q. moet uitgeschreven zijn uit NL. om als BEwoner van Thailand (Buitenland) wordt gezien.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#4 Bericht door prajak » donderdag 16 juni 2016, 15:21

Bij de belastingdienst hanteren ze verschillende methodes al naar gelang, nou, het lijkt wel eens: de wind waait en dat tot ergernis van velen.

1. je krijgt direct de beschikking voor x jaar maar nooit verder dan jouw AOW datum, dat is altijd een moment voor herbeoordeling
of
2. ze verlangen inschrijving bij de Thaise belastingdienst (en het feit dat je de 180 dagen dat jaar niet haalt is er een om te onthouden....)
of
3. ze verlangen rechtstreeks overmaken van jouw in Thailand belast inkomen vanuit NL naar een Thaise bankrekening (dus zonder jouw tussenkomst).

In dit forum staat het belastingdossier postactieven. Het lezen waard, al zeg ik het zelf.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#5 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 16 juni 2016, 15:41

pjotter schreef:AHA, OK Prajak. Bedankt alvast voor het antwoord.

Zal ook voor mij nog een hele tour worden met dat fiscaal inwonerschap maar goed. Bovendien, ik vertrek ergens oktober volgend jaar, dacht ik begrepen te hebben dat ik ook zeker 180-plus dagen in Thailand moet wonen c.q. moet uitgeschreven zijn uit NL. om als BEwoner van Thailand (Buitenland) wordt gezien.
Of later bij aangifte de ingehouden loonheffing wordt rechtgetrokken, zoals Prajak schrijft, is nog maar zeer de vraag. Het Belastingverdrag Nederland-Thailand kent een bijzondere bepaling, die alleen maar voorkomt in met Angel-saksische landen gesloten verdragen. Dat is de zgn. remittance base (artikel 27 van het Verdrag): je moet ook daadwerkelijk je bedrijfspensioen hebben ingebracht in Thailand om hiervoor vrijstelling van heffing door Nederland te verkrijgen en dus een teruggaaf van de ingehouden loonbelasting. De Belastingdienst kan je daar lastige vragen over stellen. Dan moet je wel kunnen aantonen dat je je volledige bedrijfspensioen ook daadwerkelijk hebt ingebracht in Thailand. Zo niet, dan keert het recht om te heffen over het niet ingebrachte deel terug naar Nederland. Ga je bijv. met een hoop spaargeld naar Thailand en ga je daar dus een tijdlang van leven, dan heft Nederland over je niet ingebracht inkomen aan bedrijfspensioen.

Maar waarom zou jij je in oktober 2017 laten uitschrijven bij je Nederlandse gemeente en waarom niet per 1 januari 2018? Dus als je al in Thailand bent (maar dan eerst voor vakantie). De meeste gemeenten kennen de mogelijkheid om zo’n verhuizing digitaal te doen (met je DigiD). Kijk daarvoor wel even op de website van jouw gemeente of zij deze mogelijkheid ook aanbiedt. Dan geef je zo rond half december je verhuizing naar Thailand per 1 januari 2018 door, mocht je nog steeds van plan zijn om daar minimaal 8 maanden te gaan wonen.
Het grote voordeel hiervan is dat je nog geheel 2017 binnenlandse belastingplichtige bent en dus het hele jaar nog geniet van alle heffingskortingen en eventuele aftrek wegens persoonlijke verplichtingen. Voor 2017 vul je dan ook geen M-formulier in.

In de aanvullende toelichting van de Belastingdienst op dit M-formulier staat dat je bij immigratie naar een land als Thailand over het hele jaar geen recht hebt op het belastingdeel van de heffingskortingen. Dat zou betekenen dat je dit deel van de heffingskortingen ten onrechte zou hebben genoten gedurende je Nederlandse periode. Dat vond ik een vreemde redenering en heb daarover contact opgenomen met de Belastingdienst/Kantoor Buitenland. De aardige dame, die ik aan de telefoon had, kon mijn redenering, nl. ook een tijdevenredige toekenning van het belastingdeel van de heffingskortingen net als voor het premiedeel, wel billijken en samen dachten we over een mogelijke fout in deze toelichting. Maar ik heb de Belastingtelefoon Buitenland wel vaker antwoorden horen geven waar later op werd teruggekomen. En mocht dit dus toch bewust zo zijn geregeld, dan verspeel je mooi wat euro’s. Ik zou geen risico nemen. Daar komt bij dat je ook niets van doen hebt met de 183 dagen bepaling (in een belastingjaar). Daar voldoe jij aan in 2018.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Premie volksverzekering vraag

#6 Bericht door wanadee » donderdag 16 juni 2016, 21:07

Ik heb toevallig vandaag antwoord gekregen van mijn gemeente betreffende het uitschrijven bij emigratie. Ik woon in een kleine gemeente en het liefst willen ze dat je voor je vertrekt dat persoonlijk komt melden dan krijg je het uitschrijvingsbewijs gelijk mee. Doe je dat later per email of post dan kun je je bij een RNI gemeente afmelden en je nieuwe adres doorgeven, dan krijg je per post of email je uitschrijvingebewijs. Ook bij latere verhuizingen kun je dat doorgeven aan een RNI gemeente, die geven dat door aan pensioenfondsen enz. Een lijstje met RNI gemeentes was bijgevoegd maar die vind je ook op internet.

De tip hierboven betreffende het tijdstip van uitschrijven zal ik ook gebruik van maken, dat wist ik niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#7 Bericht door prajak » donderdag 16 juni 2016, 23:48

De loonbelasting is inderdaad maar de vraag gezien art 27 van het verdrag maar de volksverzekering kan geen probleem zijn als de emigratie wordt aanvaard.

Het is wachten op wijziging van het verdrag, dan zijn veel mensen van veel gedoe af. Maar dat gaat nog zeker een vijftal jaren duren, zo niet langer, want Thailand heeft wel wat anders aan het hoofd dan NL pensioenen. We praten, als ik het me goed herinner, om een 1.200 AOW-ers hier en een onbekend aantal jong gepensioneerden.

Als ik goed lees dan is voortaan iedere emigratie op 1 januari te adviseren vanwege de heffingskortingen. Geldt dit ook bij remigratie, Lammert, en als je 'kwalificerende' wordt in een zeker woonland? Of wordt het dan 28 december? Lijkt me wel.....

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#8 Bericht door pjotter » vrijdag 17 juni 2016, 08:45

Hallo Allemaal,

Fijn dat er toch aardig wordt gereageerd ! En.............idd Lammert, die Tip is zeker welkom !! Klein minpuntje voor mij persoonlijk is dat mijn huidig geregistreerd adres dat van mijn (Voorlopig ? :) ) alleen wonende dochter is. Daar 1 januari ook juist de toetsingsdatum voor al die andere heffingen (Vastrecht water, waterschap, ophaalrecht huisvuil etc.) voor EEN of "MEER dan 1 persoon's" huishouden is. kost het me in ieder geval zo'n 500 piek wat ik aan mijn dochter betaal natuurlijk. Moet dus nog eens even rekenen wat het gunstigste is.

Tja Prajak, idd lijkt me die volksverzekering niet echt een problem. Bovendien is dat ook het Leeuwendeel van de heffingen (Voor mij althans) Ik bedoel b.v. bij het AOW-deel (17,x %) weten ze ons OOK vlug te vinden denk ik met het niet meer opbouwen van de 2% per jaar tot AOW leeftijd.

Het duurt voor mij nog even maar ja, "Regeren is vooruitzien" zullen we maar zeggen.

Allemaal bedankt weer !!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Premie volksverzekering vraag

#9 Bericht door dutch » vrijdag 17 juni 2016, 09:09

prajak schreef:Bij de belastingdienst hanteren ze verschillende methodes al naar gelang, nou, het lijkt wel eens: de wind waait en dat tot ergernis van velen.

1. je krijgt direct de beschikking voor x jaar maar nooit verder dan jouw AOW datum, dat is altijd een moment voor herbeoordeling
of
2. ze verlangen inschrijving bij de Thaise belastingdienst (en het feit dat je de 180 dagen dat jaar niet haalt is er een om te onthouden....)
of
3. ze verlangen rechtstreeks overmaken van jouw in Thailand belast inkomen vanuit NL naar een Thaise bankrekening (dus zonder jouw tussenkomst).

In dit forum staat het belastingdossier postactieven. Het lezen waard, al zeg ik het zelf.
Zijn dit allemaal al sedert het begin van de overeenkomst(1976) bestaande en wettelijk vastgelegde en geaccepteerde regels?
Ik neem aan dat je in de originele overeenkomst,niet zomaar naar believen een en andern kan toevoegen of wijzigen zonder wederzijds accoord.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#10 Bericht door prajak » vrijdag 17 juni 2016, 09:50

Dutch,

1) is altijd al zo geweest en staat nergens, is de uitvoering die in de praktijk goed werkt al ervaart men wel eens willekeur. Ik heb nu een vrijstelling voor tien jaar, een ander is al blij met drie.

2) is vragen en weer vragen en bakkeleien en dingen vragen in strijd met de rechtspraak en nog eens dwarsliggen en dan weer eens toegeven en dat staat niet in het verdrag.

3) is iets dat vanaf het begin af aan in het verdrag staat maar bleek een dode letter tot iemand eindelijk eens wakker schudde op de dienst.

Het verbaast mij niet. Het wordt tijd dat de dienst eens aangeeft waar de normen liggen maar ik heb gehoord dat men daar werkt met onervaren personeel en dan krijg je iets dat wel eens wordt genoemd "commiezenterreur". Ik heb brieven gestuurd en krijg geen antwoord en die klacht hoor je wel vaker. "Brief intern zoekgeraakt" is dan een "aardige" dooddoener.

Het verdrag is achterhaald en uit de tijd.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#11 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 17 juni 2016, 10:42

dutch schreef: Zijn dit allemaal al sedert het begin van de overeenkomst(1976) bestaande en wettelijk vastgelegde en geaccepteerde regels?
Ik neem aan dat je in de originele overeenkomst,niet zomaar naar believen een en andern kan toevoegen of wijzigen zonder wederzijds accoord.
Nee Dutch, zo werkt een Belastingverdrag niet. In zo'n Verdrag wordt alleen bepaald welk land waarover mag heffen, veelal met uitsluiting van het andere land, maar dus niet in alle gevallen. Hoe elk van de deelnemende landen z'n belastingstelsel inricht, wordt aan elk land zelf overgelaten. En daar hebben we het hier dus over

Nederland is dus vrij om te bepalen dat je over je AOW-uitkering veel meer belasting betaalt omdat je in Thailand woont, dan het geval zou zijn bij wonen in Nederland. En dat heeft men gedaan omdat je in Nederland van geen enkele openbare voorziening meer gebruik maakt. Daar zorgt Thailand immers voor. 'Nederland B.V.' kost jou geen enkele euro meer. Logisch toch :?: :happyno:

In Thailand is het vervolgens een heidense toer om daar belasting te gaan betalen over je bedrijfspensioen. Daarvoor moet je eerst een belastingambtenaar omkopen. Maar zou je kiezen voor de Filippijnen, dan kom je als buitenlander terecht in een belastingparadijs: de Filippijnen heft geen belasting over buitenlandse bronnen, ondanks het feit dat zij dat wel mogen op grond van het met de Filippijnen gesloten Verdrag. Dat is dus een kwestie van inrichting van je belastingstelsel en staat los van het Belastingverdrag. Dat zijn twee verschillende zaken.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Premie volksverzekering vraag

#12 Bericht door dutch » vrijdag 17 juni 2016, 11:07

Beiden heren bedankt voor het antwoord.

Het ziet er naar uit dat ik professionele hulp zal moeten inschakelen om een en ander definitief te gaan regelen.
Mijn neef,die al 7 jaren in Thailand woont en diverse eigen bedrijven heeft maakt gebruik van een belastingdeskundige die op constante basis van elke 2 maanden er 2 weken in Thailand woont.
Hij hoorde dat deze de laatste tijd met grote regelmaat dit soort (Nederland-Thai) gepensioeneerde belasting problematiek onder handen heeft.
Ik wacht even de eerste geld overboekingen af,want antwoord op mijn brieven heb ik nog steeds niet gehad van onze edele belastingsienst.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#13 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 17 juni 2016, 12:10

dutch schreef:Beiden heren bedankt voor het antwoord.

Het ziet er naar uit dat ik professionele hulp zal moeten inschakelen om een en ander definitief te gaan regelen.
Mijn neef,die al 7 jaren in Thailand woont en diverse eigen bedrijven heeft maakt gebruik van een belastingdeskundige die op constante basis van elke 2 maanden er 2 weken in Thailand woont.
Hij hoorde dat deze de laatste tijd met grote regelmaat dit soort (Nederland-Thai) gepensioeneerde belasting problematiek onder handen heeft.
Ik wacht even de eerste geld overboekingen af,want antwoord op mijn brieven heb ik nog steeds niet gehad van onze edele belastingsienst.
Zit je met een privé-belastingzaak dan mag je die gerust aan mij voorleggen. Ik krijg wekelijks wel zo'n 3 à 4 verzoeken vanuit Thailand en de Filippijnen. Dus: waarom zou die van jou er niet bij kunnen? Geen enkel probleem! Daar is een forum toch ook mede voor bedoeld: elkaar helpen? Veel leden van Thailand Forum, een ander forum over Thailand en lezers van een zeker Blog, wat ook 'toevallig' veel informatie over Thailand bevat, hebben van deze mogelijkheid al gebruik gemaakt.

Maar doe dat dan via het contactformulier in m'n website of via m'n e-mailadres: l.haan14@chello.nl.

Mijn profiel bevat een link naar de website, maar via een e-mailbericht verdient de voorkeur i.v.m. het kunnen uitwisselen van bijlagen.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op vrijdag 17 juni 2016, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#14 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 17 juni 2016, 12:16

dutch schreef: Ik wacht even de eerste geld overboekingen af,want antwoord op mijn brieven heb ik nog steeds niet gehad van onze edele belastingsienst.
Hoe zit dat ook al weer Dutch. Is dat niet een kwestie van: "De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Premie volksverzekering vraag

#15 Bericht door dutch » vrijdag 17 juni 2016, 13:27

Lammert de Haan schreef:
dutch schreef: Ik wacht even de eerste geld overboekingen af,want antwoord op mijn brieven heb ik nog steeds niet gehad van onze edele belastingsienst.
Hoe zit dat ook al weer Dutch. Is dat niet een kwestie van: "De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Heb je pm gestuurd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”