De weg naar Thai national

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

De weg naar Thai national

#1 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 10:36

De weg naar Thai national

Als ik schrijf ‘deel 1’ weet ik dan waar het laatste deel ligt en vooral: wanneer? Want een jaar is wel het minste waar je rekening mee moet houden voor het residentboekje, en dan volgt minstens een jaar voor Thai national en in beide plannen liggen er beren op de weg. Een grote beer en twee kleine beren zover ik nu kan zien.

Maar laat ik bij het begin beginnen en dus is dit:

Deel 1

Het is een jaar geleden. Ik ben uitgenodigd voor de feestelijke bijeenkomst op de school van junior, prathom, de eerste van zes jaar scholing.

Men praat over ‘alumni’ al zijn dat eigenlijk jongeren (maar ook wel oudere mensen...) afgestudeerd aan een universiteit. Vooruit, het oor wil ook wat en dan het oog ook: ze krijgen een cape om en een niemendalletje op het hoofd, met vlechtjes er aan, en dan worden diploma’s uitgereikt.

Dat wordt gedaan door de leraren en leraressen onder de kap van de grote schoolsala, uit de zon, en er is een meneer in uniform die op de plechtigheid toeziet. Een man op zekere leeftijd, in ceremonieel tenue, en ik denk een generaal van politie want ik zie een ster. Naast hem een adjudant, een stuk jonger en met een ander schouderstuk.

Ik maak foto’s van mijn pleegzoon en krijg een tik op de schouders. Bonsiour monsieur, parlez-vous francais? De militair staat naast me en spreekt me in het Frans aan.

Mijn HBS-B is nu 50 jaar geleden afgesloten en daarin kreeg ik vijf jaar Franse taal en grammatica en geloof me, er is veel grammatica verdwenen maar de basiskennis zit ogenschijnlijk toch goed vast in het bolletje hoor. Engels, ja, dat is vrijwel dagelijkse kost en Duits is een taal die dicht bij Nederlands ligt. Frans is gewoon moeilijk.

Wij gaan lekker op een stoel zitten en gaan verder in het Frans en in het Thais als we een woord missen en na wat koetjes en kalfjes over de geschiedenis van mij en mijn pleegzoon, die feitelijk wees is, komt hij gewoon met de vraag: waarom word je geen Thai?

Huh ?

Daar heb ik nooit bij stilgestaan, vertel ik hem, want ik ben (vorig jaar) 68, ik betaal voor mijn jaarstempel met kosten 2.100 baht per jaar, een residentboekje kost minstens twee ton (en ik ben zuinig maar dat vertel ik hem niet, hij ziet overigens wel mijn scooter....) en tenslotte de oer-Hollandse vraag: wat koop ik er voor?

Want ik heb een huis, geen plannen voor andere zaken, ben op een leeftijd dat je niet gaat investeren, heb een kind dat straks wil studeren, heb niet de volledige kennis van de taal, en leren gaat steeds langzamer op mijn leeftijd.

Kai is nog gehuwd met een meneer die op de leeftijd der zeer sterken zit en wil niet scheiden al kan dat vrij eenvoudig na tien jaar feitelijk gescheiden levend.

Zijn argument is dat het voor mijn zoon belangrijk is niet als farang te worden gezien (en ja, men ziet hem als farang....) en verder dat ik zo ver ben geïntegreerd dat het hele proces voor mij een makkie moet zijn.

Daar heb ik nu een jaar over nagedacht en heb intensief contact gehad met een NL-er die die stap inmiddels heeft gemaakt. En een gevoel van ‘thuiskomen’ kreeg bij het in ontvangst nemen van de documenten van de Majesteit.

Ik ga het proces in en me eens verdiepen in de beren op de weg!


Wordt over een poosje vervolgd. En voel je s.v.p. vrij commentaar te geven! Twee weten meer dan een, toch?

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#2 Bericht door brake034 » dinsdag 22 maart 2016, 10:54

Prajak, ik ga dit met belangstelling volgen, ik wil namelijk ook het residentboekje aan gaan vragen eind dit jaar.

Mag ik de eerste beer aan je voorstellen, de Thaise wet laat geen dubbele nationaliteit toe, ga jij je Nederlanderschap afleggen/verliezen?
Bron: http://www.multiplecitizenship.com/wscl ... ILAND.html

En volgens de Nederlandse wet verlies je het Nederlanderschap bij aanname van een andere nationaliteit, zie onder 3: http://www.denederlandsevereniging.nl/2 ... andse.html
Marcel

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: De weg naar Thai national

#3 Bericht door Harm » dinsdag 22 maart 2016, 12:16

Vervalt ook bv je aow of pensioen niet als je geen NLer meer bent???
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#4 Bericht door brake034 » dinsdag 22 maart 2016, 15:00

Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#5 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 15:15

Harm, je herinnert je de gastarbeiders die in NL kwamen werken, Italianen, Spanjaarden, Hongaren, Noord-Afrikanen en die zijn lang niet allemaal NL-er geworden. Ze hebben AOW en pensioen opgebouwd en die houden ze.

Brake034, er staat een uitzondering in de Rijkswet op het Nederlanderschap, art 15 lid 2. Ik zal moeten trouwen met een Thaise en dan houd ik mijn NL nationaliteit. Of Thailand actief controleert, daar heb ik eerlijk gezegd niet van gehoord maar ik zal mijn contact die de route heeft gedaan een email zenden en hem vragen. Ik denk dat Thailand niet moeilijk doet, het wel aan NL doorgeeft en NL beoordeelt dan aan de hand van artikel 15.

Als Ruud meeleest, stel dat streng-rechts in NL aan de macht komt. Kan die wet worden gewijzigd door het NL parlement alleen of moeten de 'eilanden' meedoen, het is immers een Rijkswet? (Rijkswet = wet voor het koninkrijk en dat is meer dan NL alleen.)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#6 Bericht door brake034 » dinsdag 22 maart 2016, 15:29

Prajak, voor mensen die voor de Nederlandse wet niet gehuwd zijn gaat de escape via dat wetsartikel 15, lid 2 niet op.
Of ze moeten bereid zijn daarvoor een schijnhuwelijk aan te gaan??

Wat in het verleden door de Thaise ambtenaren door de vingers werd gezien zou onder de huidige regering misschien onder een vergrootglas kunnen worden gelegd. Enig succes in het verleden is nog geen garantie voor de toekomst.....
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#7 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 15:41

Brake034, ik woon bijna 6 jaar samen met Kai. De reden dat we niet zijn getrouwd is haar huwelijk met die Duitse meneer en die heeft echt het eeuwige leven niet. Nee, als ik moet klooien dan stopt het.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#8 Bericht door brake034 » dinsdag 22 maart 2016, 16:03

Prajak, opgave van NLse nationaliteit is zowel een vereiste van de Thaise als de NLse wet en dat geeft dus 3 opties:
1) Gaan we doen
2) Gaan we mee om
3) Gaat um niet worden

Voor mij, ik opteer voor 3 en ga dus voor het residentboekje.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#9 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 16:41

Brake034, ben het lekker niet met je eens! Ik ga er achter aan en daar is dit item ook voor.

Maar als ik NL-er moet opgeven gaat het hele verhaal niet door. Een residentbehandeling kost, uit mijn geheugen, een dikke 2 ton baht en die hou ik dan in mijn zak want een verlenging kost 2.100 b/j. En ik leef geen 100 jaar meer; ja, ik leef voort .. ad infinitum (wat een kouwe kak .. :giggle2: ) .. maar daar mogen jullie jonkies dan van genieten..... :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#10 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 16:46

En hier een link:

http://www.immigration.go.th/nov2004/do ... ail_en.pdf

Zit er niet ver vanaf met die 2 ton baht.......

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#11 Bericht door brake034 » dinsdag 22 maart 2016, 17:03

Het verschil is dat jij praat over een Thaise nationaliteit, ik stop bij het residentboekje.
Jij en ik wisten al langer dat het resident boekje zo een 2 ton gaat kosten, daar hoeven we in dit draadje niet opeens verrast over te doen?!

Ik persoonlijk heb het ervoor over, wie weet krijgt iemand in een toekomstige regering opeens een visa kolder in de kop en zet alles op de schop?! Dan nemen ze moeilijker zo een residentboekje van je af maar een toekomstige visa verlenging kan misschien wel eens onmogelijk gemaakt worden?!
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#12 Bericht door prajak » woensdag 23 maart 2016, 01:12

Brake034, als ze ons witneuzen kwijt willen dan vinden ze er wel wat op en dan komt het residentboekje ook aan de beurt. Dan komen er controles op alles wat je uitspookt en wordt het leven ons onmogelijk gemaakt.

Maar de grootgeneraal zit er nog wel een jaartje of 5, ik denk tot .. dat hoef ik niet uit te leggen .. en dan zie ik wel verder hoor. Dat men Thailand opnieuw van de wereld gaat afsluiten zoals eens een 150 jaar is gebeurd (en Japan meen ik nog langer dan dat) zie ik in deze wereld niet zitten met een USA, een EU en een opkomend Asean. Geen enkel land kan het straks op zijn eentje redden.

Ze hebben ons hard nodig voor onze centjes en voor het oplossen van het vrouwenoverschot tussen 20 en 50 jaar. Ze weten heel goed dat er anders een exodus naar Cambodja en Myanmar gaat volgen.

Ik zie dit niet zo somber in.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#13 Bericht door brake034 » woensdag 23 maart 2016, 03:31

prajak schreef: Ze hebben ons hard nodig voor onze centjes en voor het oplossen van het vrouwenoverschot tussen 20 en 50 jaar.
Deze zou ik buiten het naturalisatie interview houden Prajak, anders heb je een beer geschoten.....
Ben benieuwd naar de resultaten van je onderzoek, er wordt op dit forum weinig over dit soort zaken geschreven.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#14 Bericht door prajak » woensdag 23 maart 2016, 06:13

Brake034, er is/was in Thaivisa dot com een heel groot item over de residentprocedure. Geen idee of dat er nog staat.

Maar ik ken een NL-er die in Bua Yai woont en die net de papieren en zijn Thaise ID heeft ontvangen. Hij is een waardevolle bron van info en ik ga hem een email zenden. Of buurten, Bua Yai is voor mij niet het einde van de wereld.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#15 Bericht door brake034 » woensdag 23 maart 2016, 06:37

Prajak, veel van wat op TV forum geschreven wordt zijn aannames en vooringenomen standpunten.
Bovendien is de lay out waardeloos met al die reclames dus het leest niet prettig.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”