Tokay

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Tokay

#1 Bericht door Harm » donderdag 29 oktober 2015, 04:27

Ik heb een tokay in mijn woning (brengt geluk zegt men maar of ik daar nou zo gelukkig van wordt)
of moet het zijn Heb ik een tokay in mijn woning

Krijg op het plafond in de kinderkamer allemaal ronde vlekken wit van binnen met een duidelijke cirkel eromheen.
Dacht eerst ik heb lekkage, maar de aantallen cirkels breiden zich uit zonder dat er regen is gevallen. Dus dat kan geen regen / lekkage zijn.
Thaise buurman keek voor mij door het kruipluikje in het plafond, ben met mijn Europese maten ongeveer 2 x te groot voor dat kruip / klim gat.
Antwoord er liggen overal tokay uitwerpselen, das niet leuk.
In ons vorige huis hadden we tokays (heb er zo'n 4 gezien daar) alleen die hoorde je ook zodra het donker werd, dus duidelijk aanwezig zelfs als je wat doof was.
In dit huis nog nooit de roep van de tokay gehoord, zelfs niet in de buurt bv uit een andere woning o.i.d. ik veronderstelde dus dat ze hier niet zaten.
Gekke is dat op de plaats waar ik de ronde cirkels heb / krijg er geen tokay shit ligt kennelijk urineert een tokay dus alhoewel ik daar niets over kan vinden op internet.
De cirkels zitten allemaal onder ijzeren binten die over het plafond lopen

Buurman ""gif"" laten strooien over het gehele plafond. (blauw / paars achtige balletjes)
wat voor gif soort hij gebruikte wist hij niet, doorzichtige plastic verpakking zonder enig opschrift dus ook op internet niet na te zoeken wat de werking is of hoe gevaarlijk voor de mens
Maar hij ""kende"" de gif soort en deed het rond strooien gewoon met blote handen dus zonder plastic handschoenen te gebruiken
Maar dit is Thailand dus gif is geen gif maar verdoving
Van gif gaan ze dood en dat mag dan weer niet van de Boedha
Verdoven mag wel, dan vangen en ergens anders uitzetten (of zoals ik las op internet opeten, dat mag dan kennelijk weer wel)

Heeft iemand ervaring met het uitschakelen van tokay behalve dan het strooien van gif want dat is inmiddels gebeurd. Of het werkt weet ik niet dat moet de toekomst uitwijzen.

Moet ik nog een speciaal iets op mijn plafond smeren (primer??) voordat ik ga witten, want volgens mij komt de cirkel gewoon terug door de nieuwe verf / wit laag heen.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Tokay

#2 Bericht door printen44 » donderdag 29 oktober 2015, 04:59

Ik had twee Tokay's in mijn huis in Ngao. Ik zag ze af en toe, maar ik heb nooit uitwerpselen of witte vlekken in het huis gezien. Ik wist waar ze zaten. In de carport buiten was ook een Tokay. Ook daar nooit uitwerpselen of witte vlekken gezien.

Volgens mij is het vreemd dat je geen roep van een Tokay hoort. Normaal zou dat toch wel moeten. Ze schreeuwen je bijna doof. [8) [8) [8)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Tokay

#3 Bericht door Hua Thale » donderdag 29 oktober 2015, 05:09

Als je die grote beesten bedoel [20/30 centimeter en verschillende kleuren van blauw tot..........] heb ze soms wel eens in de bomen zitten.
Restaurant waar ik bier drink hadden er tien twintig bij het pand ernaast Thai landers zijn er als de dood voor.
Schijnen stevig te bijten en vooral niet meer los te laten.

Zomaar een 'dom' idee verlichting ophangen boven het plafond paar 'bolletjes' volgens mij hebben ze een pesthekel aan licht.
'Verdoven' worden ze een stink object wat dat wakker worden is een grapje denk ik.

Wat 'leedvermaak' betreft gaat het goed met je aanwezigheid hier Harm.
Saai is het leven niet voor je das mooi. ;)
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Tokay

#4 Bericht door Harm » donderdag 29 oktober 2015, 05:23

Hua Thale schreef:Als je die grote beesten bedoel [20/30 centimeter en verschillende kleuren van blauw tot..........] heb ze soms wel eens in de bomen zitten.
Restaurant waar ik bier drink hadden er tien twintig bij het pand ernaast Thai landers zijn er als de dood voor.
Schijnen stevig te bijten en vooral niet meer los te laten.

Zomaar een 'dom' idee verlichting ophangen boven het plafond paar 'bolletjes' volgens mij hebben ze een pesthekel aan licht.
'Verdoven' worden ze een stink object wat dat wakker worden is een grapje denk ik.

Wat 'leedvermaak' betreft gaat het goed met je aanwezigheid hier Harm.
Saai is het leven niet voor je das mooi. ;)

Willem dat idee van die lampjes werkt misschien wel omdat het een nachtdier is, maar op dat lichtje komen insecten af en daar was het mijnheer of mevrouw tokay nou net om te doen dus groeit hij/zij nog sneller omdat je eigenlijk een provisie kast voor hem/haar opent. Met als gevolg gezinsuitbreiding en daar zit ik helemaal niet op te wachten
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Tokay

#5 Bericht door Harm » donderdag 29 oktober 2015, 05:25

printen44 schreef:Ik had twee Tokay's in mijn huis in Ngao. Ik zag ze af en toe, maar ik heb nooit uitwerpselen of witte vlekken in het huis gezien. Ik wist waar ze zaten. In de carport buiten was ook een Tokay. Ook daar nooit uitwerpselen of witte vlekken gezien.

Volgens mij is het vreemd dat je geen roep van een Tokay hoort. Normaal zou dat toch wel moeten. Ze schreeuwen je bijna doof. [8) [8) [8)

Die ervaring had ik ook in het vorige huis. Daar werd ik regelmatig midden in de nacht van die krengen wakker.
Vandaar ook in mijn eerste regel ""Heb ik een tokay???""
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Tokay

#6 Bericht door brake034 » donderdag 29 oktober 2015, 06:04

Harm, wij hebben al jaren een tokay in de schuur onder het rolluik. De uitwerpselen zijn zwart en redelijk hard en droog, niets geen vocht.
Hij zit op een vaste plek, dus die uitwerpselen vallen in een cirkel van pakweg 50cm en daarbuiten niks. Vochtplekken door een tokay geloof ik niet zo. Wat voor materiaal is dat plafond en voelen die cirkels vochtig aan?

Hier gelooft men dat een tokay geluk brengt en alleen maar bij goede mensen woont, niemand zal proberen een tokay te vergiftigen....
Wel hebben ze er 1 hier gevangen met de slangen vangstok, een jonger beest die verhuist is naar iemands rijstschuur want die had last van muizen.
Marcel

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tokay

#7 Bericht door Gardensafari » donderdag 29 oktober 2015, 07:51

Harm, jouw tokay is aan de diarrhee.

Alle gekheid op een stokje, ik denk niet dat de vlekken door de tokay komen.
Tokays zijn een korte periode van het jaar vrij stil, maar doorgaans hoor je ze luid en duidelijk.
Dat je niks hoort, bewijst dat het geen tokay is.
Maar er zit wel iets boven jouw plafond, maar wat?
Ik heb geen idee.
Muizen, vleermuizen, vogels, alles kan.
Een dunne waterige en kringen achterlatende ontlasting kan wijzen op vogels, want die poepen en piesen tegelijk, ze hebben maar één uitgang.
Maar ik zeg niets met zekerheid, alleen lijkt het mij geen tokay.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Tokay

#8 Bericht door Harm » donderdag 29 oktober 2015, 08:23

Marcel gaf al aan dat "zijn" tokay zijn/haar behoefte doet in een cirkel van ongeveer 50 cm
bij mij is het in een hoek van 90 graden over een lengte van ongeveer 4 mtr
een erg lange tokay dus
Vogels zijn uitgesloten het dak heeft geen gaten bovendien zou je dan die uitwerpselen moeten zien liggen
Mysterie alom?
Marcel denkt aan roestend ijzer wat dan weer op mijn plafond lekt maar de cirkels zijn grijs en middenin wit, roest geeft volgens mij een rood achtig probleem op het gips plafond
Denk om het zeker te weten aan een gat in het plafond zodat ik zelf kan kijken en kan repareren
Eerst maar even de werking van het gestrooide gif afwachten misschien toch iets anders
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Tokay

#9 Bericht door Hua Thale » donderdag 29 oktober 2015, 08:38

Het kan ook eenvoudiger zijn als dat je denkt.
Zie bij mijn buren al jaren een kat door een gat kruipen in het overstekende kapotte plafond sluipend over het dak van de aanbouw. :?:
Geen idee of dat zijn kortste route naar het voeteind van het bed is of dat die een illegaal slaapplaats daar heeft maar een gedeelte van de dag daar door brengen doet die wel.
En ja die hebben wel twee uitgangen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tokay

#10 Bericht door Gardensafari » donderdag 29 oktober 2015, 08:44

Hua Thale schreef: En ja die hebben wel twee uitgangen.
:lol:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tokay

#11 Bericht door prajak » donderdag 29 oktober 2015, 09:56

Volgens mij noemt een Thai een grote hagedis al snel tokay terwijl het dan geen gekko is. Als je geen gekko hoort dan zit ie er echt niet of het moet een gekko zijn met een splaakgeblek... :giggle:

Hagedissen laten een keutel vallen maar plassen die dan helemaal niet? Misschien een lokale Freek Vonk opzoeken, Harm, of internet raadplegen. Een cirkel duidt toch echt op vocht. De keutels duiden op een dier.

Je kunt de muren eens nalopen op de aansluiting naar buiten. Mogelijk zit er toch ergens een gat in de doorgang en moet dat gedicht worden. Daar is, als je een gegolfd dak hebt, een plastic strip voor die je tegen het hout timmert met een kopspijkertje en die de welving afsluit. Maar een junior hagedisje past in 3 mm en junior hagedisjes worden groot van vliegjes en zo.

Succes!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Tokay

#12 Bericht door Ben » vrijdag 30 oktober 2015, 07:23

Een Tokay leeft doorgaans niet boven plafonds en in opgeloten ruimtes.
Ratten en muizen daarintegen wel en piesen daar ook .

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Tokay

#13 Bericht door Hua Thale » vrijdag 30 oktober 2015, 07:37

De buurvrouw van 100 jaar terug die van het dak gevallen is en er nog steeds zwaar de pest in heeft. ;)

Afbeelding

Dit gaat nog een probleem worden Harm.


Zou eens een camera plaatsen [met een lampje] zodat 'De Dader' in ieder geval duidelijk is.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tokay

#14 Bericht door prajak » vrijdag 30 oktober 2015, 09:32

Lees net dat hagedissen een normaal stel nieren hebben en ook plassen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hagedissen#Uitscheiding

Een tokay kan, wat Ben zegt, wel als ie in en uit kan. Nu, als jouw dak op stalen balken rust kan ie mogelijk langs zo'n balk er in.

Als je de toegang hebt gevonden kun je hem/haar er uit roken, er zijn rookpotten voor dit doel, er zijn gemeentelijke ongediertebestrijders, en na twee tot drie dagen ligt alles dood op grond en plafondplaten en laat je het huis helemaal schoonmaken. Daarna maak je de toegang dicht.

Maar die dagen moet jij ergens anders slapen want dat spul is niet best voor ons mensen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Tokay

#15 Bericht door Harm » vrijdag 30 oktober 2015, 09:58

prajak schreef:Lees net dat hagedissen een normaal stel nieren hebben en ook plassen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hagedissen#Uitscheiding

Een tokay kan, wat Ben zegt, wel als ie in en uit kan. Nu, als jouw dak op stalen balken rust kan ie mogelijk langs zo'n balk er in.

Als je de toegang hebt gevonden kun je hem/haar er uit roken, er zijn rookpotten voor dit doel, er zijn gemeentelijke ongediertebestrijders, en na twee tot drie dagen ligt alles dood op grond en plafondplaten en laat je het huis helemaal schoonmaken. Daarna maak je de toegang dicht.

Maar die dagen moet jij ergens anders slapen want dat spul is niet best voor ons mensen.

Mocht het gestrooide gif niet werken voor die onverlaat boven mijn plafond dan ga ik zeker naar de gemeente voor die rookpotten
Was eerst van plan om een kruipgat voor mezelf in het plafond te gaan maken, maar als dat via de gemeente kan scheelt mij dat een hoop sloop werk
Dank voor de antwoorden.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”