Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

#1 Bericht door printen44 » zondag 25 oktober 2015, 06:06

In de tien jaar dat ik nu in Thailand woon, reed ik met mijn trouwe Honda ruim 235.000 km over de Thaise wegen. Ik kan met recht zeggen dat ik al die ritten zonder noemenswaardige schade en/of ongelukken heb overleefd.

Maar vele Thais en buitenlanders kunnen dat niet nazeggen. Gisteren kwam de 2015 Global Status Report of Road Safety uit. Dit rapport wordt door de Wereld Gezondheid Organisatie (WHO) uitgegeven.

In dat rapport staat dat het met de verkeersveiligheid in Thailand maar droevig gestemd is. Het is het tweede land ter wereld met de meeste verkeersdoden. Ruim 32.2 verkeersslachtoffers op de 100.000 inwoners.

Dat betekend dat gemiddeld per dag er 39 verkeersdoden in Thailand vallen. En waarschijnlijk zijn er veel meer verkeersdoden, want Thailand telt alleen verkeersdoden die ter plekke overlijden. Overlijdt een verkeersslachtoffer later in het ziekenhuis, wordt dat als een "gewonde" gerekend.

Met 32.476.977 geregistreerde voertuigen wordt op de Thaise wegen gereden.

Brommerrijders zijn de grootste groep van verkeersdoden, ruim 73%, 7% zijn passagiers in een auto en 6% zijn chauffeurs van auto's. Het resterende percentage zijn buspassagiers en voetgangers.

Een groot deel van de verkeersdoden wordt veroorzaakt door het negeren van veiligheidsvoorschriften. Zoals bijvoorbeeld het dragen van brommerhelmen en het dragen van veiligheidsriemen in de auto.

Plus uiteraard het rijgedrag van de gemiddelde Thaise chauffeur of brommerrijder. Verkeersregels worden met de voeten getreden en je merkt dat goed als je over de wegen van Thailand rijdt.

Hier een foto van het negeren van veiligheidsvoorschriften. Een ijzeren balk schoot door de achterruit van een auto en de chauffeur van die auto kwam gelukkig alleen met de schrik vrij. Je ziet het vaak dat ijzeren balken, etc. niet goed vastgesjord zijn op pick-ups en dat bovendien pick-ups veel de zwaar beladen zijn. Ik heb redelijk wat van die pick-ups in de berm zien liggen met een gebroken as of omdat ze in een bocht omvielen.

Afbeelding

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

#2 Bericht door prajak » zondag 25 oktober 2015, 06:53

Tja, en wat ik laatst zag op een grote kruising van de A2 van Nongkhai naar Udon Thani....

Een gewone sedan stond stil en drie Thaise mannen stonden vreemd te kijken: het rechtervoorwiel wilde naar rechts maar het linkervoorwiel stond naar links. En weet ik hoe dat draagding heet maar dat keek 'koekoek' naar buiten.

Dit moet je gebeuren als je er rijdt. Stuurloos stoppen midden op de baan of ergens in de berm moeder met kind raken. Onderhoud of gebrek daaraan (gebrek aan centen en vaak 'teun beun' ofwel gebrek aan vakmanschap) is ook een van de oorzaken.

En alcohol, gebrek aan opleiding, niet kunnen 'lezen' wat de ander aangeeft en geen ervaring in 'laten lezen' wat je van plan bent.

Maar we kunnen niet allemaal in een tank rijden. Dat vindt de grootgeneraal vast niet goed. :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

#3 Bericht door prajak » zondag 25 oktober 2015, 15:13

En we worden weer op onze wenken bediend, hoor. :crazy:

Een pickup geladen met koeien verliest een koe van 150 kilo. Dat is dus een jong dier; een volwassen koe weegt vanaf 400 kilo. Achter die pickup rijdt een auto met mensen en die knallen op die koe die 50 meter verder terecht komt. Auto kaduuk maar mensen komen er goed af. De koe niet.

De chauffeur van de koe geeft gas; uiteraard in Thailand, zeg je dan. Maar als het wel een koe van 400+ kilo zou zijn geweest? Dan kun je de personenwagen afschrijven en de mensen er in mogelijk ook.

http://www.bangkokpost.com/news/general ... h-with-cow

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

#4 Bericht door bontje » maandag 26 oktober 2015, 01:06

Rust zacht lieve koe.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

#5 Bericht door prajak » maandag 26 oktober 2015, 01:30

Zwaar ongeluk in Kanchanaburi

Ik zou me niet meer moeten verbazen; me wel nog steeds boos maken als ik dat lees.

Doden en gewonden op een weg waarvan men weet dat ie link is vanwege gevaarlijke bochten en toch rijdt zo’n bus dan veel te hard en krijgt een scherpe bocht niet meer aangeremd. Als de remmen het tenminste prima deden.....

Alsof ze geen wegenkaarten hebben, alsof er geen borden staan (dat is maar de vraag), alsof de routeplanner geen linke bocht aangeeft, nee, rammen maar en dan de penarie in.

Net als dat verschrikkelijke ongeluk in Frankrijk waar twee grote voertuigen op een smalle weg mogelijk te hard hebben gereden.

Weer een bewijs dat je in Thailand moet uitkijken. Maar de andere weggebruikers en nota bene jouw eigen chauffeur heb je niet in de hand.

Weblink:

http://www.nationmultimedia.com/breakin ... 71547.html

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rapport over Verkeersveiligheid in Thailand.

#6 Bericht door wpdl » woensdag 03 augustus 2022, 02:49

Thailand is gerangschikt als het op één na gevaarlijkste land om in te rijden volgens een educatief platform voor chauffeurs.

Alleen Zuid-Afrika wordt beschouwd als een gevaarlijker plaats om te rijden dan het Koninkrijk Thailand, met de VS op de derde plaats.

Het ministerie van Verkeer meldde dat er in 2020 en 2021 32.190 verkeersongevallen waren en dat de meeste slachtoffers pick-up trucks waren. Er waren 21.052 ongevallen in 2020 en 11.138 ongevallen in 2021.
Het in de VS gevestigde Zutobi, een educatieve website voor chauffeurs die jaarlijks verkeersongevallen over de hele wereld meet, onthulde dat Thailand slecht scoort in vijf verschillende categorieën.
De categorieën omvatten geschatte verkeersdoden, maximale snelheidslimieten op snelwegen, percentages voor het dragen van veiligheidsgordels, alcoholgerelateerde sterfgevallen en limieten voor alcoholconcentratie in het bloed.
Zutobi rangschikte Thailand op de tweede plaats met 4,35 punten, achter Zuid-Afrika met 3,41 punten, en de VS werd derde met 5,03 punten.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onthulde dat motorfietsen niet de meeste ongevallen veroorzaakten en dat de meeste botsingen in 2020 en 2021 betrekking hadden op pick-up trucks


By Bob Scott, Author at Thaiger

Alhoewel drank {3%} vaak hoog aangeschreven staat schijnt dat in de praktijk toch mee te vallen.
Lekker als een blinde de baan uit rijden {78%} daarentegen is een stuk populairder.

Heb hem nog even opgezocht https://zutobi.com/us

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

#7 Bericht door Joep » woensdag 03 augustus 2022, 05:38

Naar aanleiding van een artikel op het ieder welbekende T-blog over leren voor theorie heb ik ook eens de moeite genomen om de link te bekijken en de oefenexamens te maken.

Wat mij daarbij opvalt dat veel foutief gedrag in het verkeer bij de antwoorden staat (uiteraard niet als goed antwoord).
Ook valt het tegen om 45 goed te hebben. Dus nu al een poosje regelmatig aan het kijken en dan lukt het wel.

Voor de liefhebbers de link: https://thaidriveexam.com
Als je in google chrome de link opent kun je makkelijk laten vertalen naar NL of Engels.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rapport WHO over Verkeersveiligheid in Thailand.

#8 Bericht door wpdl » woensdag 03 augustus 2022, 06:23

Heb hem bij favorieten gezet Joep.
Je kan de taal ook via de site veranderen in vijf talen staat in het midden van de pagina.

:thumbsup:

Men 'schenkt' mij iedere zoveel jaar een nieuwe verlenging van beide tegen betaling dus zal het niet echt nodig hebben, maar er zijn wel eens van die situaties dat je denkt 'zeg jij het maar'.
Altijd handig.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”