Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Backpacker90
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10 februari 2015, 17:57

Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#1 Bericht door Backpacker90 » dinsdag 20 oktober 2015, 13:54

Sawadee krap,

Zal maar gelijk met de deur in huis vallen. Ik heb een Thaise vriendin, en dit wil ik zo houden. Daarnaast ben ik ook nog eens verliefd op Thailand en de Isaan, kortom dit wil ik graag zo houden.

Momenteel ben ik 27 jaar en moet ik nog 23 jaar wachten voor een retirement visa, kortom dat duurt mij iets te lang.

Waar het om gaat. Ik woon dus in de Isaan en ben officieel nog steeds een toerist. Ben bezig om iets op te zetten hier, en ja, nog steeds als een toerist.

Heb momenteel niet de financiële middelen om er een Thaise BV van te maken dus zal het in eerste instantie op deze manier moeten doen. Ik weet dat dit officieel niet mag en dat er risico's aan zijn verbonden. Echter weerhoudt dit mij er niet van en hoop ik jullie advies te kunnen gebruiken.

Waar ik mee bezig ben ik iets in de toeristenindustrie. Wil mensen graag de Isaan laten zien. Mijn vriendin in voor 100% te vertrouwen dus ik ben van plan om het op haar naam te zetten in eerste instantie.

Mijn vraag aan jullie is, hoe kan er een soort van eenmanszaak gemaakt van worden in Thailand, zonder de kosten die je als Farang maakt om een eigen zaak op te zetten? Ik kom er online eigenlijk niet uit.

Alvast bedankt voor de antwoorden. Echter weet ik dat ik officieel fout bezig ben en dat hier risico's aan verbonden zijn.

Groetjes

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#2 Bericht door prajak » dinsdag 20 oktober 2015, 15:40

Als je zeker weet dat je het hier wilt proberen op je 27e heb ik maar een advies: stap naar een advocaat en laat je voorlichten.

Werkvergunning en papieren (in dit land mag je als witneus niet ieder beroep uitoefenen)
Visumvoorwaarden
Zorgpolis

Succes.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#3 Bericht door stevenl » woensdag 21 oktober 2015, 04:57

Je vriendin kan een eenmanszaak openen, en jij kunt er manager worden. Je moet dan 2 Thai in dienst nemen in plaats van 4 en er is geen minimaal bedrag dat in de zaak moet zitten. Naast de SS voor de 2 Thais moet je ook jaarlijks belasting betalen, reken op een 40,000 Baht. Daar komen dan de kosten voor jouw werkvergunning plus jaarlijkse extension of stay bij.

Sommige beroepen zul je niet mogen uitoefenen, je mag bijvoorbeeld niet als gids gaan fungeren om buitenlanders de Isaan te laten zien.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#4 Bericht door Ben » woensdag 21 oktober 2015, 05:37

stevenl schreef:Je vriendin kan een eenmanszaak openen, en jij kunt er manager worden. Je moet dan 2 Thai in dienst nemen in plaats van 4 en er is geen minimaal bedrag dat in de zaak moet zitten. Naast de SS voor de 2 Thais moet je ook jaarlijks belasting betalen, reken op een 40,000 Baht. Daar komen dan de kosten voor jouw werkvergunning plus jaarlijkse extension of stay bij.

Sommige beroepen zul je niet mogen uitoefenen, je mag bijvoorbeeld niet als gids gaan fungeren om buitenlanders de Isaan te laten zien.

Eenmanszaak (Co.,Ltd) ? Geen bedrag in de zaak. vanaf 1 jan 2015 .1.000.000 in de zaak.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#5 Bericht door prajak » woensdag 21 oktober 2015, 06:34

Als ik dit zo lees....

http://www.samuiforsale.com/knowledge/t ... s-law.html

http://www.samuiforsale.com/knowledge/t ... ation.html

...herhaal ik mijn advies: ga naar een advocaat.

Dit kun je niet zelf en zeker niet met Bert Boekhouder-op-de-hoek. Gaat het vanaf dag EEN mis dan ben je alles kwijt. Gaat het later mis met een formeel ding dan ook. Regels luisteren nauw vooral omdat je witneus bent; men houdt jou extra in de gaten.

Bedenk tenslotte dat op jouw leeftijd je maar 24 procent AOW hebt opgebouwd (als die er straks nog is.....?) en je binnen dat bedrijf ook jouw oude dag plus jouw zorgkosten moet ophoesten. Of dat gaat door de Isaan te laten zien aan toeristen kan ik niet beoordelen maar de marges bij toeristen zijn laag, het moet allemaal tegen zo laag mogelijke kosten.

En jij kunt niet zoals een Thai van 300 baht per dag eten, drinken, slapen, reizen en kleden laat staan ook nog sparen en zorg betalen. Dus denk er nog maar eens heel goed over na voor je het paradijs Europa verlaat.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#6 Bericht door stevenl » woensdag 21 oktober 2015, 06:50

Ben schreef:
stevenl schreef:Je vriendin kan een eenmanszaak openen, en jij kunt er manager worden. Je moet dan 2 Thai in dienst nemen in plaats van 4 en er is geen minimaal bedrag dat in de zaak moet zitten. Naast de SS voor de 2 Thais moet je ook jaarlijks belasting betalen, reken op een 40,000 Baht. Daar komen dan de kosten voor jouw werkvergunning plus jaarlijkse extension of stay bij.

Sommige beroepen zul je niet mogen uitoefenen, je mag bijvoorbeeld niet als gids gaan fungeren om buitenlanders de Isaan te laten zien.

Eenmanszaak (Co.,Ltd) ? Geen bedrag in de zaak. vanaf 1 jan 2015 .1.000.000 in de zaak.
Co Ltd is 1 mio Baht in de zaak (2 mio maar 1 mio moet er echt worden opgehoest), maar eenmanszaak is geen Co Ltd, heeft helemaal geen toevoegingen. Mijn vrouw heeft er 1, ik werk in de zaak als manager.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#7 Bericht door Herbergier » woensdag 21 oktober 2015, 09:01

Ik weet niet waar je in de Isan wilt beginnen, maar hou er rekening mee dat er in de kleinere steden in de Isan zeer weinig advocaten zijn die redelijk Engels kunnen in woord en geschrift, hier in Buriram kent mijn vrouw vrijwel alle advocaten, maar niet een die redelijk Engels spreekt, die advocaten zijn hier wel gewenst en kunnen hier goed geld verdienen, want Engelse vrienden van mij, met een eigen bedrijfje (horeca en makelaardij) en waarschijnlijk nog veel meer buitenlanders met problemen, zoeken al lang naar een Engels sprekende advocaat.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#8 Bericht door prajak » woensdag 21 oktober 2015, 10:03

Nongkhai, maar dat is de andere kant op vanuit Buriram.

In Khorat zit een Frans- en Engelssprekende Canadees die in Canada advocaat is en die studeert zover ik weet nu Thais recht. Ik meen dat Udon een notaris heeft die goed Engels spreekt en die zijn vaak ook advocaat. Je hebt trouwens niet echt een advocaat nodig, een afgestudeerde jurist is vaak al voldoende die de advocaat kan inseinen en kan bijstaan bij procedures.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#9 Bericht door stevenl » woensdag 21 oktober 2015, 10:31

prajak schreef:Nongkhai, maar dat is de andere kant op vanuit Buriram.

In Khorat zit een Frans- en Engelssprekende Canadees die in Canada advocaat is en die studeert zover ik weet nu Thais recht. Ik meen dat Udon een notaris heeft die goed Engels spreekt en die zijn vaak ook advocaat. Je hebt trouwens niet echt een advocaat nodig, een afgestudeerde jurist is vaak al voldoende die de advocaat kan inseinen en kan bijstaan bij procedures.
Je hebt helemaal geen advocaat nodig, maar iemand die thuis is in de procedures van visa, zaken opzetten etc. Een business consultant dus (kan een advocaat zijn, maar is dat heel vaak niet).

Voor zover ik weet bestaat het vak 'notaris' niet in Thailand.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#10 Bericht door Ben » woensdag 21 oktober 2015, 11:07

stevenl schreef:
Ben schreef:
stevenl schreef:Je vriendin kan een eenmanszaak openen, en jij kunt er manager worden. Je moet dan 2 Thai in dienst nemen in plaats van 4 en er is geen minimaal bedrag dat in de zaak moet zitten. Naast de SS voor de 2 Thais moet je ook jaarlijks belasting betalen, reken op een 40,000 Baht. Daar komen dan de kosten voor jouw werkvergunning plus jaarlijkse extension of stay bij.

Sommige beroepen zul je niet mogen uitoefenen, je mag bijvoorbeeld niet als gids gaan fungeren om buitenlanders de Isaan te laten zien.

Eenmanszaak (Co.,Ltd) ? Geen bedrag in de zaak. vanaf 1 jan 2015 .1.000.000 in de zaak.
Co Ltd is 1 mio Baht in de zaak (2 mio maar 1 mio moet er echt worden opgehoest), maar eenmanszaak is geen Co Ltd, heeft helemaal geen toevoegingen. Mijn vrouw heeft er 1, ik werk in de zaak als manager.
Vandaar Co Ltd tussen haakjes . Dus bij jouw geen VAT .

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#11 Bericht door Ben » woensdag 21 oktober 2015, 11:12

stevenl schreef:
prajak schreef:Nongkhai, maar dat is de andere kant op vanuit Buriram.

In Khorat zit een Frans- en Engelssprekende Canadees die in Canada advocaat is en die studeert zover ik weet nu Thais recht. Ik meen dat Udon een notaris heeft die goed Engels spreekt en die zijn vaak ook advocaat. Je hebt trouwens niet echt een advocaat nodig, een afgestudeerde jurist is vaak al voldoende die de advocaat kan inseinen en kan bijstaan bij procedures.
Je hebt helemaal geen advocaat nodig, maar iemand die thuis is in de procedures van visa, zaken opzetten etc. Een business consultant dus (kan een advocaat zijn, maar is dat heel vaak niet).

Voor zover ik weet bestaat het vak 'notaris' niet in Thailand.
Ja Die Canadees Sebastian is wereld beroemd om zijn daden :crazy:

Het hoeft idd niet perse een advocaat te zijn .
Een Notaris zoals in Ned hebben ze niet ,Wel weer advocaten me notariele bevoegdheden ,dus niet alle advocaten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#12 Bericht door prajak » woensdag 21 oktober 2015, 15:02

Advocaten met notarisbevoegdheden noem ik notaris al is de invulling anders dan in de westerse wereld. Dat je het ook met een jurist kan afdoen merkte ik al op en dan bedoel ik mede de beroepsaansprakelijkheid. En heer Ben, die Sebastian ken ik ook van zekere daden.

Maar de topicstarter moet zelf zijn keus maar maken. Hij heeft nu advies gehad.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#13 Bericht door joepattaya » vrijdag 06 november 2015, 10:37

Hier in het dorp kun je voor THB 18,000 een THB 2,000,000 Co., Ltd. opzetten en voor THB 25,000 een THB 5,000,000 Co., Ltd.
Je hebt minimaal een THB 2,000,000 Co., Ltd. voor een work-permit.

Inclusief in de THB 18,000/THB 25,000 zijn:
- naam check en registratie van de naam
- company registratie
- aanmelding Ministerie van Commercie
- company stamp
- de benodigde Thaise aandeelhouders (4 stuks)
- meeting-report van de eerste aandeelhouders vergadering
- benoeming van de "director"

Later komen daarbij nog:
- aanmelding revenue-office (inkomstenbelasting personeel en VAT) THB 1,000 incl. tax card
- aanmelding SSO voor het personeel THB 1,000 per personeelslid
- jaar-afsluiting (accountant) THB 30,000

Leuke bijkomstigheid: Voor een nieuw bedrijf is er een vrijstelling vwb de VAT tot en met een omzet van THB 1,800,000; er valt uiteraard dan ook niets af te trekken.

Leuker kunnen ze het niet maken.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#14 Bericht door stevenl » vrijdag 06 november 2015, 10:43

joepattaya schreef:Hier in het dorp kun je voor THB 18,000 een THB 2,000,000 Co., Ltd. opzetten en voor THB 25,000 een THB 5,000,000 Co., Ltd.
Je hebt minimaal een THB 2,000,000 Co., Ltd. voor een work-permit.

Inclusief in de THB 18,000/THB 25,000 zijn:
- naam check en registratie van de naam
- company registratie
- aanmelding Ministerie van Commercie
- company stamp
- de benodigde Thaise aandeelhouders (4 stuks)
- meeting-report van de eerste aandeelhouders vergadering
- benoeming van de "director"

Later komen daarbij nog:
- aanmelding revenue-office (inkomstenbelasting personeel en VAT) THB 1,000 incl. tax card
- aanmelding SSO voor het personeel THB 1,000 per personeelslid
- jaar-afsluiting (accountant) THB 30,000

Leuke bijkomstigheid: Voor een nieuw bedrijf is er een vrijstelling vwb de VAT tot en met een omzet van THB 1,800,000; er valt uiteraard dan ook niets af te trekken.

Leuker kunnen ze het niet maken.
Als hij een company op de naam van zijn vrouw opent is slechts 1 mio vereist voor een workpermit. Aandeelhouders zijn dan ook niet nodig.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#15 Bericht door prajak » vrijdag 06 november 2015, 14:47

Moet dat kapitaal van de Co.Ltd (geheel) volgestort worden en is het stortingsbewijs nodig bij de registraties?

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”