Toegangsprijs en nationaliteit

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Toegangsprijs en nationaliteit

#1 Bericht door prajak » maandag 05 oktober 2015, 15:42

Pain in the neck

Voor velen een doorn in beide ogen of ‘a pain in the neck’.

Toegangsprijzen verschillen vaak; de buitenlander betaalt een zekere prijs en de Thai krijgt korting. Of de Thai betaalt een zekere prijs en de buitenlander x keer zo veel. ’t Is maar hoe je het uit wilt leggen.

De laatste jaren fors toegenomen, deze praktijk, al hebben we in Nongkhai weinig last daarvan maar we hebben dan ook weinig plaatsen waar je wat kunt ‘zien’ of ‘doen’.

Het Provinciaal Museum bijvoorbeeld is gratis en men is blij dat er iemand komt kijken en trekt dan een gezicht van ‘verhip, een gast!’ In de praktijk laat ik mijn Thais rijbewijs zien en mag ik binnen voor de tussenprijs; de prijs tussen Thais en buitenlanders in.

Ach, het komt meer voor. Heel bekend is de grote groep Duitse toeristen in Vietnam die een dagje strand gingen doen. Ze gingen naar een privé strand, schoongemaakt, bewaking, en er was een toegangsprijs.

Een koppel weigerde te betalen. ‘Die sind hier total verrückt ja, 80.000 dong...’. Dat dit bedragje overeenkomt met 3 euro voor een schoon en veilig strand was hen in de boosheid ontgaan.....

En nu een vreemde zaak

Misschien heb je het gelezen, meneer maakt behoorlijk bombarie.

Een ‘Thai’ zegt ie zelf mocht niet voor het Thais tarief van 20 baht een bezienswaardigheid in maar moest 200 baht betalen want hij ziet er uit als een farang. Zegt echter dat ie Thais is, geeft zijn rijbewijs ter inzage maar weigert zijn Thaise ID (die je bij je MOET hebben).

Ik print de pagina’s eens uit en lees:

‘a Thai permanent resident’
‘the American-born Thai’
‘a Phuket resident’
‘refused to show his ID card’
‘ showed his driver’s license instead’

Mijn conclusie: hij is geen Thai. Dus hij moet die 180 baht extra betalen. Dat kun je compenseren door die cola of dat pilsje dan niet ‘binnen’ maar ‘buiten’ te kopen. Heb je het weer terug.

Storm in een glas water.

Weblink met een boze meneer:
http://www.bangkokpost.com/news/general ... r-thai-man

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#2 Bericht door hutspot » dinsdag 06 oktober 2015, 00:39

Heb 's ergens gelezen dat de dubbele prijzing is opgezet omdat Thai belasting betalen (inkomsten ed) en buitenlanders niet
Aangezien de meeste Thai niet verder komen dan 20% inkomsten belasting is de prijzing dus wel wat uit zijn verband getrokken?

Als je dus kunt aantonen dat je belasting betaald zou je voor de thaise prijs binnen moeten komen..

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#3 Bericht door genesis » dinsdag 06 oktober 2015, 00:52

Toch stoord het mij ook, die 'uitmelkerij', het is gewoon discriminatie, toen mijn zoon en ik zo'n 5 jaar geleden naar India gingen en we de Taj Mahal wilde bezichtigen moesten wij ongeveer 40 keer het bedrag betalen wat een Indier moest betalen.....

Zo is het nog wel eens voorgekomen dat we een tempel niet bezichtigden om die reden en een directielid van zo'n bezienswaardigheid zei heel verbaasd: U gaat niet bezichtigen terwijl je zover hebt gereist'!

Heb heb de beste man uitgelegd hoeveel hij zou moeten betalen als hij het Rijksmuseum zou bezoeken in Amsterdam als hij 40 x meer moest betalen als een Nederlander.....

Ja maar zei hij jullie zijn rijk, daarom moet je meer betalen! Ik zeg als jij rijk was zou jij de prijs van € 700 betalen?!

Hoe je het ook went of keerd het is discriminatie daar hou ik niet zo van namelijk en dus ook in Thailand weiger ik een bezoek wel eens om die reden, al wil ik als respect voor mijn partner en om de 'lieve vrede' te bewaren :angel: dan nog wel eens over mijn principes heenstappen. ;)

Genesis

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#4 Bericht door Hua Thale » dinsdag 06 oktober 2015, 01:32

Ben in het verleden ook wel eens opgestapt uit de rij samen met mijn vrouw als het prijsverschil te gek was.
Als het de helft meer kost als een Thai heb ik er geen problemen mee.
Hoewel ik ook dat eigenlijk onzin vindt.
Als bewoner ga ik niet echt meer naar betaalde activiteiten dus makkelijk praten natuurlijk.
Kom je hier op vakantie heb je vaak een programma en betaal je maar, maar in je zak gesch*ten voel je je wel.
Gelegaliseerde scam en ja de verkoper is vaak niemand meer als een medewerker dus.

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 360
Lid geworden op: maandag 22 september 2008, 05:12

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#5 Bericht door Meritus » dinsdag 06 oktober 2015, 16:40

hutspot schreef:Heb 's ergens gelezen dat de dubbele prijzing is opgezet omdat Thai belasting betalen (inkomsten ed) en buitenlanders niet
Aangezien de meeste Thai niet verder komen dan 20% inkomsten belasting is de prijzing dus wel wat uit zijn verband getrokken?

Als je dus kunt aantonen dat je belasting betaald zou je voor de thaise prijs binnen moeten komen..
Buitenlanders die hier in Thailand wonen moeten volgens mij 100 keer de prijs van een Thai betalen om dat ze 99,9% geen belasting hier betalen .... doe ik trouwens ook niet, daarom woon ik hier .... :cheesy: :clap: :giggle3:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#6 Bericht door prajak » dinsdag 06 oktober 2015, 16:59

Scherp gezien, Meritus! :clap: En het prijsverschil is vaak maar de kost van een flesje bier.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#7 Bericht door elst99 » dinsdag 06 oktober 2015, 19:09

Afbeeldinghmm hmm


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#8 Bericht door prajak » woensdag 07 oktober 2015, 01:01

Ik mis daar de holibi's en het derde geslacht, Elst99. Of passen de bedragen er dan niet op? :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#9 Bericht door prajak » donderdag 08 oktober 2015, 03:15

Opiniestuk over het ‘hoger tarief’ systeem

Niet vanwege de boosheid deze week maar al jaren is er discussie gaande over de toegangsprijzen voor bijzondere gelegenheden en toeristische attracties in Thailand.

Naast de gebruikelijke ingehouden boze opmerkingen, en de ‘f’-woorden waarmee vooral heikneuters hun taalonmacht laten zien, is er af en toe een heldere geest die zijn of haar licht wil laten schijnen op dit als schrijnend ervaren ‘onrecht’. Onrecht dat echter uit de koker van de overheid komt of wordt gedoogd en niet van de persoon-achter-het-loket die wel de woorden- en gebarenstorm over zich heen krijgt.

De wel gebruikte methode om alles in het Thais uit te leggen gaat al lang niet meer op: je ziet de Thai vlak voor je 20 baht betalen en jij moet er 200 dokken? Het wordt ervaren als diefstal, als afzetten en het bederft de sfeer van jouw bezoek aan dit land.

Opiniestuk vandaag

Mevrouw Ploenpote van de Bangkok Post heeft een duidelijke mening: afschaffen van dat prijsverschil. Zij legt uit waarom.

Het vaak gebruikte argument dat Thais belasting betalen en toeristen niet gaat niet op. Op ieder flesje water zegt ze en uiteraard in hotelkosten en aankopen zit BTW. Voorts werken veel witneuzen hier in vaste dienst, betalen inkomstenbelasting (en vaak tegen een hoger tarief dan de Thaise werknemer vanwege hoger salaris voor witte boorden) en dat zie je niet aan hun neuzen af.

Jouw tax-ID steeds meenemen? Da’s een brug te ver.

Thailand doet zich voor als een first class toeristenbestemming en als je dan toelaat dan toeristen worden afgezet dan verlaag je je tot minder ontwikkelde landen.

Mevrouw haalt Cuba aan waar de munt niet voor iedereen even veel waard is maar is ook eerlijk genoeg om te zeggen dat taxichauffeurs voor witneuzen de meter niet altijd aan willen zetten om over tuktuks maar niet te praten. En wat ze niet noemt, de smoesverhalen om de toerist mee te nemen naar een juwelenwinkel (echt spul of niet....) waar de tuktukchauffeur zijn gastank dan gratis mag vullen.....

Thailand doet zich voor als een goede bestemming maar gaat dan kneuterig worden tegen mensen die een pak vreemde valuta in de portefeuille meenemen.

Dus ophouden er mee, is haar advies.

Op EEN ding na.

Alle tempels moeten in haar visie voor Thai nationals vrij van toegangsprijs zijn.

De Thai bezoekt een tempel niet voor het ‘mooi’; de Thai doet het vooral voor ‘merit making’, zich verdienstelijk maken naar Boeddha en dat zou absoluut gratis moeten zijn.

Weblink:

http://www.bangkokpost.com/opinion/opin ... urists-off

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#10 Bericht door Korat » donderdag 08 oktober 2015, 16:46

Een (hele) tijd geleden gingen onze zoon en ik naar het aquarium op (bij) Siam Square in Bangkok. Daar werd netjes gevraagd of onze zoon soms de Thaise nationaliteit had. Ja, hij heeft ook een Thais paspoort. Na dit geproduceerd te hebben kon hij naar binnen voor de Thaise prijs. Ze vroegen ook of ik soms in Thailand woonde en zo ja, dit kon bewijzen, dan kreeg ik ook korting. Helaas ging die vlieger niet op. Toch netjes, want na ons stond toevallig een Nederlanders gezin in de rij en ze hadden ons zowel onderling als met de andere bezoekers Nederlands horen praten. Maar ja, het blijft meten met 2 maten....
En een tegenvaller voor het Nederlandse gezin, die dachten (vertelden ze na te hebben afgerekend) dat onze zoon een soort kinderkorting had gekregen. Dat hoopten ze ook te krijgen voor hun kinderen.
Ander voorval: bij een bezoek aan een tempel vroeg men aan mij entree, de rest van het gezelschap kon zo doorlopen: de argumentatie was dat ik geen boeddhist zou zijn en de rest wel. Op mijn vraag of ze dat soms aan mijn (grote) neus konden zien :crazy: viel een diepe stilte. Enkele van de reisgenoten waren weliswaar Thai, maar geen boeddhist. Daar ergerde ik me toch wel aan, vooral omdat de 'geen boeddhist' opmerking door een monnik werd gemaakt.
Tsja...gewoon rustig blijven ademhalen.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#11 Bericht door driver » donderdag 08 oktober 2015, 17:24

Als ik meer moet betalen dan de Thai blijf ik er fijn weg simpel zat.
Heb het nu een paar keer gehad o.a bij zo,n dierentuin waar een show oid was ik weet niet eens meer waar maar ik moest dan 200 thd oid lappen en Suk 50 dus ...lekker doorlopen dan en niet naar binnen.
Natuurpark met Simon vlgs mij op de motor...farang 200 thb de Thai 40 oid...Lekker terug gereden en niet naar binnen en Simon dacht hetzelfde al had hij misschien wel goedkoper naar binnen gekund op vertoon van bijv. zijn Thai rijbewijs oid.
Park oid met zus/zwager van Suk...voor mij ook extra lappen dat weiger ik dus maar zwager had me uitgenodigd en wou voor me betalen , Ik zeg doe maar dan betaal ik straks het eten. :mrgreen:
zwager moest er wel om lachen en vondt het ook achterlijk dat ik meer moest lappen dan hun.
Zuinigheid ?..Nee, Gewoon een Principe kwestie voor me en ik betaal echt niks meer dan een Thai qua entree of ik moet er echt niet onderuit kunnen.

gr driver

juan52
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 25 januari 2007, 20:36

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#12 Bericht door juan52 » donderdag 08 oktober 2015, 17:32

Ook wel eens andersom meegemaakt.
Mijn vrouw en een neefje (beiden thai) en ik (nederlands)waren in de buurt van Buriram bij een of ander pretparkje met o.a. bloemen en zo.
Moesten van mijn vrouw daar gaan kijken (tja, thai en bloemen)
Mijn vrouw ging kaartjes kopen en de kassiere vroeg of ik boven de zestig was.
Mijn vrouw bevestigde dit en ik mocht voor half geld naar binnen.
Zelfde prijs als Thai 60+
Zal wel een uitzondering zijn en ik was ook de enigste buitenlander daar te bekennen.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#13 Bericht door genesis » donderdag 08 oktober 2015, 23:01

driver schreef:Als ik meer moet betalen dan de Thai blijf ik er fijn weg simpel zat.
Heb het nu een paar keer gehad o.a bij zo,n dierentuin waar een show oid was ik weet niet eens meer waar maar ik moest dan 200 thd oid lappen en Suk 50 dus ...lekker doorlopen dan en niet naar binnen.
Natuurpark met Simon vlgs mij op de motor...farang 200 thb de Thai 40 oid...Lekker terug gereden en niet naar binnen en Simon dacht hetzelfde al had hij misschien wel goedkoper naar binnen gekund op vertoon van bijv. zijn Thai rijbewijs oid.
Park oid met zus/zwager van Suk...voor mij ook extra lappen dat weiger ik dus maar zwager had me uitgenodigd en wou voor me betalen , Ik zeg doe maar dan betaal ik straks het eten. :mrgreen:
zwager moest er wel om lachen en vondt het ook achterlijk dat ik meer moest lappen dan hun.
Zuinigheid ?..Nee, Gewoon een Principe kwestie voor me en ik betaal echt niks meer dan een Thai qua entree of ik moet er echt niet onderuit kunnen.

gr driver
Driver ik ben dit H-E-L-E-M-A-A-L met je eens, als ik het voor mezelf alleen kan beslissen doe ik precies hetzelfde, ik maak rechtsomkeerd.

Maar omdat ik ook rekening wil houden met anderen beslis ik soms anders voor het algemene belang, of omdat daardoor het de sfeer verpest.

Genesis

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#14 Bericht door Gardensafari » vrijdag 09 oktober 2015, 04:57

Ik maak mij er niet druk om, nooit niet.
Als voor een falang andere prijzen gelden, dan is dat maar zo.
Ik wil erin, dus ik betaal.
Anders ligt het in winkels e.d.
Daar moeten ze niet aankomen met dit soort ongein.
Dan vertrek ik.
Maar een park, of dierentuin, ik maak me er niet druk om.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Toegangsprijs en nationaliteit

#15 Bericht door driver » vrijdag 09 oktober 2015, 04:58

genesis schreef:
driver schreef:Als ik meer moet betalen dan de Thai blijf ik er fijn weg simpel zat.
Heb het nu een paar keer gehad o.a bij zo,n dierentuin waar een show oid was ik weet niet eens meer waar maar ik moest dan 200 thd oid lappen en Suk 50 dus ...lekker doorlopen dan en niet naar binnen.
Natuurpark met Simon vlgs mij op de motor...farang 200 thb de Thai 40 oid...Lekker terug gereden en niet naar binnen en Simon dacht hetzelfde al had hij misschien wel goedkoper naar binnen gekund op vertoon van bijv. zijn Thai rijbewijs oid.
Park oid met zus/zwager van Suk...voor mij ook extra lappen dat weiger ik dus maar zwager had me uitgenodigd en wou voor me betalen , Ik zeg doe maar dan betaal ik straks het eten. :mrgreen:
zwager moest er wel om lachen en vondt het ook achterlijk dat ik meer moest lappen dan hun.
Zuinigheid ?..Nee, Gewoon een Principe kwestie voor me en ik betaal echt niks meer dan een Thai qua entree of ik moet er echt niet onderuit kunnen.

gr driver
Driver ik ben dit H-E-L-E-M-A-A-L met je eens, als ik het voor mezelf alleen kan beslissen doe ik precies hetzelfde, ik maak rechtsomkeerd.

Maar omdat ik ook rekening wil houden met anderen beslis ik soms anders voor het algemene belang, of omdat daardoor het de sfeer verpest.

Genesis
Dat algemene belang / Sfeer verpesten ...zo denk ik ook ja... ;)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”