Roadblocks: verkeersveiligheid of zakkenvullen?

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Roadblocks: verkeersveiligheid of zakkenvullen?

#1 Bericht door prajak » zaterdag 03 oktober 2015, 02:08

Verkeersveiligheid of zakkenvullen?

Niet voor mij

Woon bijna 14 jaar hier en de eerste keer dat ik iets moet betalen aan de verkeerspolitie moet nog komen.

Nu zie ik er uitermate betrouwbaar uit (vind ik zelf) en heb een Thaise mond en glimlach over voor de dienaren der wet, die overigens helaas allemaal mannen zijn.

Maar Thaise mensen spreken de taal ook goed en lachen ook de hele dag in het Land of Smiles. Toch hebben die verkeersagenten iets negatiefs, met welke Thai je ook praat en waar je ook leest.

Geen waai!

Zo heeft een Thaise vriend, een academicus met twee bullen en niet de eerste de beste dus, me eens uitgelegd hoe ik een ‘waai’ moet geven als neutraal geachte buitenlander, witneus, farang, maar ik leerde gelijk wie ik GEEN waai mag geven.

Kinderen, mensen die in de horeca bedienen want dat zijn vaak kinderen en sowieso altijd jonger dan ik, en mensen met beroepen die men niet voor vol aanziet. Op mijn vraag wie dat dan wel zijn kwam het antwoord ‘Bedelaars, mensen die in vuilnisbakken zoeken en mensen van de verkeerspolitie’. Tja, lekker baantje denk ik dan.

Roadblocks

Mijn eerste Thailand reis is in 1990, groepsreis, en we doen grote afstanden in een aftandse bus met de reisbegeleider, een chauffeur en twee jonge mennekes die steevast op de achterbank liggen te pitten en pas in actie komen als er een boom op de weg ligt of de bus dienst weigert.

Dan wordt het gereedschap gepakt en duikt men onder de bus en warempel, het ding loopt weer. Bij storingen in het elektrisch gebeuren bestaat het gereedschap uit een nijptang en een stukje ijzerdraad.....

In dat jaar zien we al roadblocks overal en in de grensregio Mae Hong Song wel wat meer. Heeft met de grens te maken, zegt de reisleider. Roadsblocks horen bij Thailand, leer ik.

Men is het zat?

Lees vandaag een artikel, weblink helemaal onderaan.

Een groep burgers, 30.000 man, in Nederland te weinig voor een referendum, heeft nu de politiebaas gevraagd de roadblocks te stoppen EN ook het doneren van 60% van de bekeuring aan de kontzak van de politiemensen EN hen een opslag te geven vanwege het gevaarlijke werk dat ze doen.

Wat dat laatste betreft, langs de stinkende autobanen van de hoofdstad je werk doen met niet meer dan een katoenen lapje voor mond en neus is inderdaad gevaarlijk werk.

Want, zegt men, het beloningssysteem nodigt uit roadblocks naar believen op te stellen om zodoende een extraatje te verdienen voor vrouw en kind, voor de maîtresse of voor het gokken. En, is de klacht, ze stoppen alleen auto’s van mensen voor wie iedere baht er een is terwijl ze een dikke slee laten gaan.

De politiebaas op zijn beurt zegt dat er een ‘superintendent’ bij die blocks aanwezig is waar men kan klagen. Ja, zie je ’t voor je?

Wielklemmen en wegslepen

Verder kondigt hij aan dat wielklemmen en wegslepen worden ingevoerd. De verkeerscongestie in Bangkok en directe omgeving wordt steeds erger en noopt tot maatregelen.

Ken je het Thaise woord voor file? รถติด ‘De auto’s plakken aan elkaar...’

En die 30.000 mensen? Die geven de politiebaas een maand de tijd voor een reactie en maatregelen. Anders komen we met meer, dreigt men.

Fijn, denk ik dan. Hoe meer mensen hoe voller de kontzakken...... :giggle:

Weblink met fotootjes:

http://www.bangkokpost.com/news/general ... heckpoints

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”