De aanpak van jeugdzwangerschap

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

De aanpak van jeugdzwangerschap

#1 Bericht door prajak » zaterdag 26 september 2015, 02:05

De aanpak van jeugdzwangerschap

Cijfertjes?

Teenagers vormen de groep tussen 10 en 20 jaar, ook in Thailand, en in 2012 werden uit zwangere meisjes tussen 15 en 20 jaar 130.000 kinderen geboren. Is dat meer dan elders?

Die demografische gegevens ontbreken op internet dan wel zijn de gehanteerde leeftijdsgroepen niet vergelijkbaar. Ik zoek naar het aantal kinderen tussen 10 en 15, en tussen 15 en 20 en die vind ik niet voor Thailand.

De leeftijdsgroepen

Tienermoeders in Nederland zijn een steeds kleiner wordende groep. Er zijn 4,5 tienermoeders per 1.000 kinderen in de leeftijd van 15 tot 20. In de USA ligt dat getal op 34,3 (cijfers 2012, 2013). Voor Thailand kan ik dat niet nazien.

Maar zorgwekkender is hier de stijging in de leeftijdsgroep tussen 10 en 15 jaar. Die groep baarde in 2013 3.725 kinderen.

Een probleem

Zowel het kabinet als ‘the Bureau of Reproductive Health’ (Voortplantingsgezondheid ?) onder het Ministerie van Gezondheid houden zich met de zaak bezig en bereiden wetgeving voor. Ja, ook ‘straffen’ voor te jonge zwangerschappen; bezopen natuurlijk, hier helpt alleen voorlichting.

“Tienerzwangerschap heeft invloed op gezondheid, familie, omgeving, bevolking en economie”. Mooie woorden hoor maar dan komen er eindelijk ook beleidsvoornemens.

Geen kennis van pillen en rubbers

Thailand knokt al jaren voor goede voorlichting over de gevaren van HIV en andere ziektes die je kunt oplopen door onveilig vrijen. Thailand heeft daar de palmares voor gekregen maar hikt nu toch tegen achterstand aan. Achterstand in voorlichting.

Zelfs met het gebruik van ‘de pil’ en rubbertjes komen er toch kinderen ter wereld, klaagt een expert. Dus moet je daar wat aan doen.

Het plan

Er komt een commissie onder leiding van een lid van het kabinet en die gaat nadenken over wat er zoal mogelijk is. Een van de zaken op de agenda is de verplichting aan alle scholen om ‘sekslessen’ op het rooster te zetten.

Dat is nu nog niet verplicht en wat er is kan bestaan uit een extra les dan wel uit opname in de lessen gezondheidsleer. Ik denk dat het laatste een betere oplossing is; een kind zit 12 jaar op school dus leer het maar 12 jaar wat verstandig gedrag is.

Ben benieuwd.

Weblink (zonder actiefoto’s...)

http://www.bangkokpost.com/news/general ... regnancies

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#2 Bericht door Hua Thale » zaterdag 26 september 2015, 03:40

Heb hier wat info gevonden voor diegene die dat allemaal eens na wensen te kijken.

Thailand Adolescent Birth Rate: Trend and Related Indicators
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#3 Bericht door prajak » zaterdag 26 september 2015, 03:45

Dank voor de aanvulling. Je hebt beter je best gedaan dan ik, ik had gezocht en niet gevonden.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#4 Bericht door elst99 » zaterdag 26 september 2015, 13:27

Het is triest dat er zovele zijn, ja opvoeden is een zware klus, maar helpen aan pil of condooms die open en bloot te koop zijn, kan toch niet zo moeilijk zijn!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

hanshu

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#5 Bericht door hanshu » zaterdag 26 september 2015, 13:31

elst99 schreef:Het is triest dat er zovele zijn, ja opvoeden is een zware klus, maar helpen aan pil of condooms die open en bloot te koop zijn, kan toch niet zo moeilijk zijn!
Het is het wegkijken, Elst

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#6 Bericht door RuudThai » zaterdag 26 september 2015, 15:04

Zelfs de morning-afterpil is hier eenvoudig verkrijgbaar bij de drogist/apotheek. Dus dat is het allemaal niet. Maar het is vaak in vooral de dorpen een acute zaak, er is een feestje, er wordt gezopen en daarna ergens in een rijstveldschuurtje raggen. Dan heb je niks bij je en loopt gods water over gods akkers.
En daarna is het vaak: wie het kindje krijgt mag het houden. De jongens lopen weg van hun verantwoordelijkheid, de rechtbanken doen niks aan alimentatieregelingen dus die rotjochies gaan lachend heen om zich ergens anders weer te vermenigvuldigen.

Ik zie maar één rigoreuze oplossing: geef de meiden verplicht een 10 jaar werkende prikpil bij hun 1e menstruatie, dan zijn ze tenminste op een leeftijd dat ze het krijgen van een kind aankunnen.
Maar afgezien of dat technisch mogelijk is zal er wel veel weerstand zijn tegenover zo'n oplossing... :Whistle: :shock:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#7 Bericht door prajak » zaterdag 26 september 2015, 15:13

RuudThai schreef:Ik zie maar één rigoreuze oplossing: geef de meiden verplicht een 10 jaar werkende prikpil bij hun 1e menstruatie, dan zijn ze tenminste op een leeftijd dat ze het krijgen van een kind aankunnen.
Maar afgezien of dat technisch mogelijk is zal er wel veel weerstand zijn tegenover zo'n oplossing... :Whistle: :shock:
Nee! Ik ben geeneens feminist maar nee! Laten die kereltjes hun tampeloeres maar in bedwang houden of doe er een, weet ik hoe dat heet, erectiebeperker omheen, er zal een naam voor zijn, en moeders houdt de sleutel. Die dingen zijn van staal dus opscheppen over ... is er ook niet meer bij.

Een keer per week mag ie af voor noodzakelijke sanitaire daden, 'pein in me leif' zeep en daarna gaat ie weer om. Tot hun 18e lijkt me redelijk.

Steeds die jonge grieten de schuld geven en hun lijf verzieken met chemische rommel, niks daarvan. Geef die een batterij-ding en heus, daar komen geen kindjes van. Er is nog een leven lang te gaan voor de pil en andere chemische ellende.

Ja ja, zo werkt dat het best. Stork Thailand heeft er vet werk aan dus het dient ook nog de werkgelegenheid. :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#8 Bericht door prajak » zaterdag 26 september 2015, 15:16

Heb hem gevonden. Kuisheidskooi CB-3000 heet dat ding. Zoek maar bij google.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: De aanpak van jeugdzwangerschap

#9 Bericht door elst99 » zaterdag 26 september 2015, 17:54

De moeders en de vaders hebben een taak! Heel makkelijk kindje maken, maar voorlichten? Ho maar.
Als je een dochter hebt en je hebt genoeg voorbeelden in je familie, dan zorg je voor de pil!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”