hoe te emigreren

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hoe te emigreren

#61 Bericht door driver » maandag 07 september 2015, 16:34

hanshu schreef:Je leeft naar wat je verdient Driver....dat is overal zo.
Ja klopt ...Is ook allemaal puur persoonlijk natuurlijk wat men hier neerzet . Men gaat uit van hun eigen leven /inkomsten/uitgave patroon ect
Maar zeggen dat 1875 /1500 beperkt is dat gaat me wat te ver . Met alle respect...Als je alleen bent en op leeftijd wat maak je dan nog op daar behalve wat vaste kosten ?
En ook als je daar met je vrouw woont en niet de halve familie aan het eten houdt ect wat heb je dan nodig ?
Ik niet veel in ieder geval dat weet ik nu al.

gr driver

hanshu

Re: hoe te emigreren

#62 Bericht door hanshu » maandag 07 september 2015, 16:37

genesis schreef:
printen44 schreef:Genesis, een beetje huis buiten Chiang Mai (10-15km) kost 8000-10.000 baht. Uiteraard kan je voor een lager bedrag huren, maar dan zit je in een soort bouwval. Mijn huis, vrijstaand, heeft drie slaapkamers, een zitkamer, open keuken en kost 7200 baht. Maar per 1 januari verloopt het huurcontract van vijf jaar en wordt de huur verhoogd.

Jouw budget is voor een farang erg krap.
Ik neem aan dat je die 8000 bedoeld en dat 10 tot 12000 realistischer zou zijn. ;)

Genesis
Mijn vorig huis was in de provincie, dichtbij Maha Sarakham...huurhuis met 3 slaapkamers en keuken en berging op een flink stuk grond (lees: tuin).Hagelnieuw...wij waren de eerste bewoners.
Huurprijs 4000 thb excl elektra.met jaar contrakt....maarja...is geen chiang mai daar natuurlijk.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hoe te emigreren

#63 Bericht door driver » maandag 07 september 2015, 16:41

prajak schreef:Mijn budget voor 2016 bij een koers van 40 is 1.250 e/m.

Gezin met pleegzoon van 13, schoolgaand,
huis in eigendom en zonder schuld,
we eten er (erg) goed van en ik houd van een pilsje en een Spy,
doen regelmatig aan 'luxe' eten zoals rookworsten en andere dingen uit de farangwinkel,
geen auto maar scooter, dus van tijd tot tijd ook lokaal vervoer
geen zorgpolis maar ongevallen (mij) en spaardingen (Kai en zoon)
wat geld gereserveerd voor oma van 80
acht luxe katten en dat kost meer dan je denkt (denk 2.000 b/maand)
en marginale dingen als bankkosten NL-TH en internetaankopen
en mijn medicatie, die van Kai en soms junior, en fysiotherapie.

Ik heb een zuinige vrouw, we kopen veel op de markt, en we kunnen het er mee doen. Als we strak zouden bezuinigen gaat er 100 tot 150 e/m van af.
Afhankelijk van de koers zouden jullie met zo,n 1100 rond kunnen komen begrijp ik.
Ben je dus met 2 personen en geen andere kosten makers zou 1000 ook lukken .
Maar huis is vrij dat scheelt ook weer uiteraard anders ga je weer richting de 1250 /1400 oid en dan komt die 1500 weer in de buurt met vrouw/kind ect bedoel ik dan ...pffff...Soms blijft het moeilijk :mrgreen:
Geld achter de hand blijft voor mij het toverwoord en zo niet en weinig keus dan maar het avontuur aan als het moet...

gr driver
Laatst gewijzigd door driver op maandag 07 september 2015, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hoe te emigreren

#64 Bericht door driver » maandag 07 september 2015, 16:45

hanshu schreef:
genesis schreef:
printen44 schreef:Genesis, een beetje huis buiten Chiang Mai (10-15km) kost 8000-10.000 baht. Uiteraard kan je voor een lager bedrag huren, maar dan zit je in een soort bouwval. Mijn huis, vrijstaand, heeft drie slaapkamers, een zitkamer, open keuken en kost 7200 baht. Maar per 1 januari verloopt het huurcontract van vijf jaar en wordt de huur verhoogd.

Jouw budget is voor een farang erg krap.
Ik neem aan dat je die 8000 bedoeld en dat 10 tot 12000 realistischer zou zijn. ;)

Genesis
Mijn vorig huis was in de provincie, dichtbij Maha Sarakham...huurhuis met 3 slaapkamers en keuken en berging op een flink stuk grond (lees: tuin).Hagelnieuw...wij waren de eerste bewoners.
Huurprijs 4000 thb excl elektra.met jaar contrakt....maarja...is geen chiang mai daar natuurlijk.
Het enigste wat ik ooit gehuurd heb was voor Suk een 1 kamer Appartement met jawel...balkon van ehhh...3 meter breed incl.. douche/toilet en dat voor het riante bedrag van 1500 thb per maand excl stroom/water en dat koste ook wel de hele wereld natuurlijk :giggle:

Zelfde app. kost nu al iets van 2500 / 3000 begrijp ik van Suk...de prijzen stijgen blijkbaar in Sung Noen..En er is daar imiddels fiks bijgebouwd zag ik 2 jaar geleden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe te emigreren

#65 Bericht door prajak » maandag 07 september 2015, 16:52

Denk nou eerst maar eens na of jij iemand bent voor een appartement. Waar laat je de motor, waar knutsel je, ik denk dat je daar dood gaat van ellende en claustrofobie.

Enfin, je moet nog zo lang, misschien bestaat Thailand dan niet meer..... :giggle: Of het wordt gewoon Hongarije....

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hoe te emigreren

#66 Bericht door ron » maandag 07 september 2015, 16:56

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: hoe te emigreren

#67 Bericht door Ashakorat » maandag 07 september 2015, 17:08

Volgens mij is het toch vrij simpel. Waar je in nederland van kunt leven kun je in thailand ook van leven. Sommige dingen zijn een stuk goedkoper, andere, zoals een ziektekostenverzekering een stuk duurder maar dat compenseert elkaar wel. Als je in nederland een zuinig uitgavenpatroon had moet je in die levensstijl in thailand doorzetten denk ik.
Ik weet niet wat een gemiddeld pensioen is maar vermoed dat dit toch ergens rond de 1800 netto zal liggen, uitschietrs naar boven en beneden daar gelaten. En daar kun je in thailand redelijk van ronkomen denk ik.
Alleen een iets kleinere sala maken :crazy:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: hoe te emigreren

#68 Bericht door printen44 » maandag 07 september 2015, 17:17

genesis schreef:
printen44 schreef:Genesis, een beetje huis buiten Chiang Mai (10-15km) kost 8000-10.000 baht. Uiteraard kan je voor een lager bedrag huren, maar dan zit je in een soort bouwval. Mijn huis, vrijstaand, heeft drie slaapkamers, een zitkamer, open keuken en kost 7200 baht. Maar per 1 januari verloopt het huurcontract van vijf jaar en wordt de huur verhoogd.

Jouw budget is voor een farang erg krap.
Ik neem aan dat je die 8000 bedoeld en dat 10 tot 12000 realistischer zou zijn. ;)

Genesis
Rond de 10.000 baht per maand kan je hier buiten Chiang Mai een redelijk vrijstaand huis huren. Niet al te groot, maar redelijk gerieflijk.

Even over de verzekering, Genesis. Ik ga er van uit dat topicopener emigreert naar Thailand. Dus zich laat uitschrijven in Nederland en permanent in Thailand woont. En dan is de zorgverzekering echt wel meer dan 8000 baht per maand voor twee personen. Zeker als je de 65 bent gepasseerd.

Maar ieder heeft een budget, waar hij of zij hier van rond kan komen. De een heeft aan 1000 euro per maand ruim voldoende, de ander heeft aan 2000 euro per maand niet genoeg. Hangt af wat je eisen zijn om hier in Thailand prettig te leven.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hoe te emigreren

#69 Bericht door driver » maandag 07 september 2015, 18:38

prajak schreef:Denk nou eerst maar eens na of jij iemand bent voor een appartement. Waar laat je de motor, waar knutsel je, ik denk dat je daar dood gaat van ellende en claustrofobie.

Enfin, je moet nog zo lang, misschien bestaat Thailand dan niet meer..... :giggle: Of het wordt gewoon Hongarije....
Appartement was toen voor Suk en mij als ik er was.
Ik moet iets gelijkvloers hebben zodat ik idd mocht het kunnen een motor kan pakken en wat kan doen idd.
Nog 12 jaar ja dat klinkt lang maar weet je...Het is inmiddels ook alweer 5 jaar geleden dat ik Suk voor het eerst zag en me hier aanmelde vlgs mij ...Weet je hoe snel de tijd gaat tegenwoordig..echt snel..
Hongarije...kijk er nog steeds naar huizen ect omdat het nog steeds in mijn koppie zit..
Thailand...Groot land dus over 12 jaar bestaat er zeker nog weel een deel van .. ;)

gr driver

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#70 Bericht door genesis » maandag 07 september 2015, 20:09

driver schreef:
genesis schreef:
driver schreef:1500 per maand...1875 per maand ..daar leven hier complete gezinnen van.
Voor ons kan dat wel goedkoper verwacht ik.

150 per maand kleding lees ik dat goed ....in Thailand ?

Die zorgverzekering wordt financieel het kostenplaatje denk ik .

huisje huren ook wel wat maar de rest eromheen zal voor mij althans wel meevallen.

Maar ik vertrek hier pas als ik een x bedrag aan eurootjes heb zodat ik later als ik groter ben met de plus/minus 750 euro Aow mezelf financieel kan aanvullen indien nodig.

gr driver
Ach die 150 euro p mnd moet maar bezien worden in alle zaken die vrouwen gebruiken van top tot teen, dus maar wat ruim genomen al gebruikt Lin dat hier in Nederland ook niet per maand.

Ze komt soms niet eens tot € 50 p mnd. Maar ja nix zo veranderlijk als een vrouw! :D

Genesis
Was zomaar een opmerking van mijn kant want voor 150 euro p.mnd moet menig Thai daar werken.

Terugkomen op wat uitspraken en getallen...krap budget van 1875 ,00 en leven van 1500,00 euro per maand...Netto bedragen ga ik dan vanuit.
Sorry hoor maar dat zijn m.i echt luxe bedragen daar ondanks de hoge zorgverzekering voor de farang want de Thai kan neem ik aan zelf of deels goedkoper in Thailand verzekeren ?

Als je hier als arbeider die 1875,00 netto thuis brengt mag je al blij zijn en ik ken er meer die met 1400/1500 thuiskomen dan hoger .

En dan in Thailand dit nodig hebben om te wonen en te leven per maand ?

Soms snap ik dingen echt niet :cry: [|(
Als ik mag geloven geloven wat mijnpensioen.nl zegd/liegt, dan zal ik, indien ik mijn huidige baan bij dit bedrijf behoud (het is onderhand wel crises hier in de olie industrie.... :| ), maar dan kom ik nog een derde hoger uit als wat ik aangaf, zelfs met flinke inflatie in Thailand zal dat voldoende moeten zijn om gewoon/redelijk te kunnen leven.

Verders hoop ik tegen die tijd ook wel wat centjes op de bank te hebben van de verkoop van een woning/apartment.

Maar dit zijn luchtkastelen, want Lin is tegen de tijd dat ik pensioneer nog lang niet toe aan stoppen (tenminste zoals ze er nu over denkt), dus het zal wel niet doorgaan.

Maar het kan nooit kwaad om na te denken over de mogelijkheden. ;)

Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op maandag 07 september 2015, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#71 Bericht door genesis » maandag 07 september 2015, 20:17

ron schreef:
genesis schreef:-Ziektekosten verzekering voor 2 pers p.mnd Thb 8.000
Heb je daar een link/adres van,voor mij? :thumbsup:

Ik ging uit naar de naam van dit topic:hoe te emigreren
Dus niet met het welbekende navelstrengetje ;)
oftewel lange vakantie.....
Emigreren, doe we dan ook, maar gaan dan voor een zekere periode op vakantie naar Nederland :mrgreen:

Genesis

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hoe te emigreren

#72 Bericht door ron » maandag 07 september 2015, 20:47

Op vakantie naar Nederland met je Thaise paspoort dan............. :clap:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#73 Bericht door genesis » maandag 07 september 2015, 21:18

ron schreef:Op vakantie naar Nederland met je Thaise paspoort dan............. :clap:

Precies! :mrgreen:

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: hoe te emigreren

#74 Bericht door driver » maandag 07 september 2015, 21:23

genesis schreef:
ron schreef:Op vakantie naar Nederland met je Thaise paspoort dan............. :clap:

Precies! :mrgreen:

Genesis
Moet er wel iemand borg voor je staan toch ? :mrgreen:

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#75 Bericht door genesis » maandag 07 september 2015, 21:32

Ach ik kan dromen/fantaseren wat ik wil, waarschijnlijk is de (verre) toekomst toch total anders dan ik denk. De spelregels door de overheid worden constant veranderd. Het is een grote troep in de wereld aan het worden, met vluchtelingen die Europa overspoelen.

Btw ik vroeg me daar wel 1 ding bij af, namelijk de Islamitische wereld heeft een ple#rishekel aan het christelijke westen en hun rijke Islamitische arabische buurlanden liggen vlakbij, maar ze willen allemaal naar ons komen?! :shock:

Economisch gezien gaat het voor mijn gevoel een kant op waarbij het jaar 2006 nog wel eens kan verbleken...... :|

Enne Driver ik moet nog heel wat jaartjes langer als jij wanneer dat gaat spelen.

Genesis

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”