niets over kind gezegd + traditie's?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hanshu

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#31 Bericht door hanshu » maandag 24 augustus 2015, 17:15

Gardensafari schreef:
Hua Thale schreef:Vermoed die andere Baht.
Deze.

Afbeelding
Ah, je bedoelt de baht van 15,16 gram. Dank voor de opheldering.
Een beetje goud geven is altijd leuk. In Nederland zou je ook een mooi stukje juwelerie kopen waarschijnlijk.
Garden...je loopt hopeloos achter....wel beetje bijblijven a.u.b. :thumbsup:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#32 Bericht door Gardensafari » maandag 24 augustus 2015, 17:30

hanshu schreef:
Garden...je loopt hopeloos achter....wel beetje bijblijven a.u.b. :thumbsup:
Ben ik dan verdulleme de enige die gewoon overdag moet werken? Afbeelding
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

hanshu

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#33 Bericht door hanshu » maandag 24 augustus 2015, 17:54

Hehe....ben bang van wel....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#34 Bericht door driver » maandag 24 augustus 2015, 18:12

hanshu schreef:Hehe....ben bang van wel....
Vandaag wel denk ik ... :clap:

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#35 Bericht door jomel17 » maandag 24 augustus 2015, 18:19

Gardensafari schreef:
hanshu schreef:
Garden...je loopt hopeloos achter....wel beetje bijblijven a.u.b. :thumbsup:
Ben ik dan verdulleme de enige die gewoon overdag moet werken? Afbeelding

Werken???
Jij bent toch ambtenaar.... :cheesy:
หลงรัก

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#36 Bericht door Gardensafari » maandag 24 augustus 2015, 21:14

Het ambtenarenleven is heel anders dan jij je voorstelt.
Vanmorgen om half zeven weggereden met de auto om tegen zevenen aan te komen bij mijn kantoor.
Spliksplinternieuw, dus geen eigen kamer meer, maar een "vlek" waar ik geacht word te werken.
De enkele glazen kamer die er is, is uiteraard al bezet, dus zoek ik maar een varkenskot op van 1 bij 2 meter.
Dan een kopje koffie.
De automaat in ons gebouw geeft geen koffie, maar "een product".
Je drukt op de knop "Koffie compleet" en het apparaat meldt: "product wordt bereid".
In een plastic bekertje stroomt een bruinig goedje, dat ontzettend schuimt.
Dat schuim trekt weg, een bruin laagje in het bekertje achterlatend.
Achter me stond één van de kleinere chefjes.
Een kereltje van 1 meter 50, schat ik zo.
Die had ook zin in koffie, maar meestal komt hij niet verder dan "choco compleet".
De koffieknopjes zitten namelijk te hoog.
Dat choco-knopje is de hoogst haalbare.
Dus heb ik hem maar opgetild: kan hij eindelijk weer eens zelf kiezen.
Een akelig, zeurderig mannetje met zo'n ouderwetse corduroybroek, die maar op onze etage blijft hangen, omdat hij de knopjes van de lift om hogerop te komen niet kan bedienen. Ze zitten te hoog.
Terwijl ik hem hoog houd, knapt er iets in mijn rug en verrek ik van de pijn.
Terugstrompelen naar mijn varkenskot.
Dan op weg naar mijn locker, alwaar zich mijn laptop bevindt.
Deze meenemen naar het kot en aansluiten.
Het opstarten duurt ongeveer een half uur.
Tijd om mijn koffie op te drinken.
Dan naar buiten voor een sigaretje.
Buiten zijn we voorzien van een bushalte voor als het regent.
Een paar collega's staan hele dagen in dat ding te wachten op de bus die niet komt.
Ik beperk mij tot een sigaretje en ga weer naar binnen.
Sta weer eindeloos te wachten op de lift.
Waarom dat zo lang duurt terwijl ik alleen maar naar de 2e etage wil, blijft duister.
Evenals in de lift overigens: het licht doet ut niet.
Dus weer drukken op de knop "BG" om aan de balie aldaar te melden dat er iets mis is met het licht in de lift.
De man achter de balie kijkt mij aan alsof hij water ziet branden.
Ik zou toch moeten weten dat ik zulks moet melden via de laptop bij het "Centraal Punt Facilitaire Meldingen".
Oh ja.
Na lang wachten met een andere lift naar boven.
Hier doet het licht het wel, dus snel vergeten dat er een lift is zonder licht.
Mijn laptop is ondertussen opgestart.
Ik kom er nog niet aan toe.
Mijn baas houdt een cake.
Een "cake op de dag".
Elk teamlid vertelt wat zijn voornemens zijn ten aanzien van de voorliggende dag.
Een ieder gromt instemmend en na een half uur is dat gezeik ook weer afgelopen.
Terug naar mijn varkenskot.
Op de laptop een bericht: er is een update geïnstalleerd en de computer moet opnieuw worden opgestart.
Verdorie, weer een half uur naar de kl...
Ik start het ding opnieuw op, drink een kopje bocht en rook een sigaretje.
In de lift staat een mannetje van de facilitaire dienstverlening met een briefje in zijn hand.
Op dat briefje staat kennelijk iets over de haperende verlichting in de lift.
Het mannetje kijkt naar het briefje en dan naar de lamp en knikt.
En dan zegt hij tegen mij: "Het licht is kapot".
Ik houd wijselijk mijn mond, want van dit soort lieden hangt veel af.
Hij zit een vinkje op het papier en zegt dat hij de opdracht zal geven de lamp te vervangen.
En ik denk: "Zal dat nog dit jaar gebeuren?"

Ik zit achter mijn laptop, ik meld mij aan en... een mededeling.
"Onderzoek heeft aangetoond dat lezers Arial een prettiger tekenreeks vinden dan het thans gebruikte Courier.
Daarom gaan we om naar Arial.
Lees bijgaande instructie hoe u dat op uw werkplek implementeert.
De computer zal gedurende deze omschakeling twee keer opnieuw worden opgestart.
Ik schakel om en bij de eerste nieuwe opstart haal ik een kopje koffie en rook een sigaretje.
En van arremoede herhaal ik dat bij de tweede heropstart.
Als die gelukt is, is het twaalf uur en dus lunchtijd.

Na de lunchtijd ontgrendel ik mij laptop.
Ha, leuk: nieuwe mededeling.
"Voor een aantal standaard formulieren blijkt het nog niet mogelijk om Arial als standaardlettertype toe te passen.
De leiding heeft daarom besloten om voor onbepaalde tijd terug te keren naar Courier.
In bijgaande instructie leest u hoe u dat moet doen.
Vanwege de complexiteit van deze terugrol zal uw computer drie keer opnieuw opstarten."
Na de tweede heropstart laat mijn computer het afweten.
Hij verdomt het gewoon.
Ik bel het servicenummer van de facilitaire ICT-afdeling.
Een snibbig vrouw vertelt mij dat ze een mailtje gaan rondsturen dat je de tweede opstart niet moet doen, want dan loopt de computer vast.
Ik vraag wat ik nu moet doen, het mailtjesverhaal maar negerend.
De computer aanlaten, want er komt voor alle machines een nachtelijke push, zodat morgen alle problemen zijn verdwenen.
Ik vraag of ik ondertussen iets met de computer kan.
"Nee", bitst de kenau, "dat kunt u nu toch ook niet".
Tegen zoveel logica ben ik ook niet opgewassen.
Het is druk bij het koffiezetapparaat, want de meeste medewerkers zitten ondertussen muurvast met hun pc en in moderne kantoren kun je niet zonder.
Tegen vieren vertrek ik geheel uitgeput richting huis.

Ik houd mij vast aan wat een collega ooit zei:
"De baas bepaalt je maandsalaris, maar je uursalaris bepaal je zelf".
Nou, dat zat wel snor vandaag.
Laatst gewijzigd door Gardensafari op dinsdag 25 augustus 2015, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#37 Bericht door genesis » maandag 24 augustus 2015, 21:58

Gister nog een gesprek gehad met Lin over de Sinsod en de herkomst. Zij zegt dat de originele traditie is dat de man die de dochter wil trouwen vanuit zijn gevoel vrij is om te geven wat hij aanvoelt als zijnde goed.

Als de dochter/aanstaande vrouw een bedrag noemt dan is het volgens haar niet zuiver en draait het geheel om 'status' en aanzien.

Komt het bij de ouders vandaan dan word de dochter als 'handelswaar' gezien.

Ik weet nog heel goed, dat zo'n 3 jaar geleden toen wij een relatie kregen, zij direct aangaf dat als ik een relatie met haar wilde we haar ouders moesten supporten, want die waren op leeftijd en hadden een zeer schamel inkomen. Dus daarmee akkoord gegaan, deed ik vroeger ookal voor mijn schoonvader.

Sinsod doen we niet aan, wilde zij niet, had ze heel slim opgelost door vlgs de Akha traditie een 'proposal ceremony' (soort ondertrouw) te doen, wat inhoud dat je de toestemming van de familie krijgt om op een later tijdstip met hun dochter/zus te trouwen.

Daarbij hebben wij de ouders allebei een gouden ketting gegeven en ouders en broers een bescheiden symbolische financiële bijdrage gegeven.

Trouwen is na een 'proefperiode' van zo'n 3 jaar, leek ons wel zo verstandig om te kijken of we het echt wel konden vinden met elkaar. ;)

Ze heeft en wil geen kinderen, al kunnen 'rammelende' eierstokken altijd voor een verrassing zorgen, maar het lijkt erop dat we zonder gezinsuitbreiding van ons samenzijn en het leven gaan genieten.

Genesis

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#38 Bericht door jumbo » dinsdag 25 augustus 2015, 02:04

Vaak wordt de sinsod symbolisch overgedragen tijdens de buddhistische ceremonie en dan wordt het geld besteed aan de feestelijkheden...
Het idee is wat achterhaald, ook in NL waar het niet ongebruikelijk was in het verleden, bij de rijkeren gaat het om aardige bedragen, maar dan is het meer show dan wat dan ook...
Ik vind het idee dat je voor je vrouw zorgt niet vreemd, dat verwacht een niet werkende vrouw in 'het westen' toch ook?
Hier werken veel vrouwen nog gewoon door na trouwen en kinderen, pure noodzaak, maar dat schijnt meer en meer de trend in het westen te worden ook, leven wordt duurder dus het moet uit de lengte of uit de breedte
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#39 Bericht door prajak » dinsdag 25 augustus 2015, 05:57

Gardensafari, ik heb jouw arbeidsomstandigheden, zoals jij die omstandig hebt beschreven, gelezen en nu begrijp ik waarom zoveel belastingmedewerkers totaal verknipt in de WAO terecht komen :o .

Ik begrijp nu ook waarom ik al maanden op twee antwoorden zit te wachten uit Heerlen Buitenland en nu snap ik ook waarom ik een verkeerd advies heb gekregen over de 'kwalificerende' :?: belastingplichtige.

Ik stel dan ook aan alle forumleden voor om de heer Wiebes van jouw hoofdkantoor een brief te sturen en aan te dringen op een forse salarisverhoging van tenminste 25% :clap: om het leven dragelijker te maken.

Plus meer vakantiedagen plus meer vrij om scouting en zo te verzorgen en ik denk dat het ook niet slecht is als jullie ter afwisseling iedere week een dag in een verzorgingshuis gaan werken om de mensen aldaar er op te attenderen dat er ergere dingen in het leven zijn dan oud en versleten in een rolstoel de dagen te slijten met een spelletje Pim Pam Pet.

Belastingambtenaar zijn is een doorlopende mens-erger-je-niet heb ik nu in de gaten en ach, waar is de tijd gebleven dat ik jullie op controle tegenkwam met dikke leggers in een versleten tas bij ondernemers thuis en het maximale dat je bij de koffie mocht aanvaarden een Mariakaakje was (een gebakje, :mrgreen: bijvoorbeeld, werd toen als omkoping gezien).

Nee, jullie lijden zwaar onder het werk en nu snap ik ook waar de tekorten vandaan komen in dat landje met de polders. Jullie zitten hele dagen uit je .... te vr..... en dat is onprettig. Daar moet maar eens wat aan gedaan worden.

Ik wens je sterkte :thumbsup: tot jouw 75e als pensioen en AOW komen tenzij je eerder in een rolstoel komt wiebelen in Pension Boszicht in Lochem.

Eindelijk eens de vingers kunnen leggen op slavernij in Nederland! :giggle:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#40 Bericht door driver » dinsdag 25 augustus 2015, 06:26

Mooi verhaal Garden.
:cheesy:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#41 Bericht door elst99 » dinsdag 25 augustus 2015, 06:52

Ik heb weer is kunnen lachen hier, bedankt Garden :D
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#42 Bericht door jomel17 » dinsdag 25 augustus 2015, 11:20

Garden bedankt en ik vind 25% opslag eigenlijk nog te weinig..
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#43 Bericht door driver » dinsdag 25 augustus 2015, 17:14

jomel17 schreef:Garden bedankt en ik vind 25% opslag eigenlijk nog te weinig..
Ehhhh...moet die opslag niet door de burger betaald worden en zijn wij dat dan niet toevallig ?
Zoja....Breng Garden dan niet op de eventuele gedachte dat hij dit voorstel gaat delen met alle ambtenaren want dan zullen de burgers er voor moeten bloeden verwacht ik en wordt het topic ..de euro naar de Gallemiezen ...voor de hier wonende aanwezigen ineens weer een stukje meer waarheid misschien in deze voor velen nog onrustige werk en daarbij behorende wat minder dan voorheen salaris tijden.

Begin maar even met 8 % opslag onderhandelen kan altijd nog toch ...

gr driver

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#44 Bericht door ron » dinsdag 25 augustus 2015, 18:08

Denk dat Peerke daar ook wel blij mee zal zijn......... ;)
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

peerke45
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 23 augustus 2015, 18:55

Re: niets over kind gezegd + traditie's?

#45 Bericht door peerke45 » woensdag 26 augustus 2015, 20:46

Bedankt voor al jullie bijdragen....

En ook bij mezelf te rade gegaan......het gaat allemaal wat te snel allemaal....
Natuurlijk wil ik niet na zon korte kennismaking vlug ergens instappen waar ik misschien later spijt van krijg....

Het voorstel van haar vader is voor mij zowiezo niet te doen, ik bedoel dat met het huis kopen bedoel ik. En zoals al gezegd, heb daar het budget ook niet voor.

De laatste dagen was het kontakt met haar wat moeizamer.....de heftige discussie van afgelopen zondag zat er nog goed in zeg maar....

De sinsod discussie die ik had met haar verbaasde haar (do you know abouth sinsod? vroeg ze verbaasd) en maakte haar er ook niet blijer van......ze voelde zich gekwetst...begrijpelijk ergens ook wel....heb nog niet eens gekaart het feit dat het al anders ligt omdat ze een kind van een ander heeft, en die discussie is zeker met haar op dit ogenblik een gevaarlijke? doodlopende straat dan...

Vandaag kwam van haar kant wel weer iets van een discussie op; over de gebeurtenissen van afgelopen zondag. Heb haar geprobeerd uit te leggen wat mijn situatie was, en dat ik simpelweg niet zomaar mijn spaarcentjes kan opofferen aan een twijfelachtig plan (mijn argument...waarom geld geven aan een ander huis in Thailand, terwijl er kant en klaar een huisje gereed staat in Nederland? ) en kwam ze met de conclusie dat ze mijn kant ook wel snapt, maar ook de kant van haar vader.....

Haar vader vind dus dat ik aktie moet ondernemen, en laten zien dat ik echt voor haar wil gaan.....schijnbaar is er geen weg tot een gesprek met hem? Dat heb ik ook al aangekaart....

Dat is de situatie op dit ogenblik......

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”