Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang Mai

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang Mai

#1 Bericht door printen44 » zondag 23 augustus 2015, 03:41

Hoera, ik mag weer een jaartje hier blijven.

Drie weken geleden ging ik naar Immigration van Chiang Mai. In hun nieuwe behuizing in het winkelcentrum “Promenade”. Dus is de verlenging van mijn visum is weer een feit. Maar je wordt wel moe van de omslachtigheid, waarmee alles gepaard gaat. Niets ten nadelen van het personeel bij Immigration. Ze zijn vriendelijk en behulpzaam.

Ik had dus een afspraak online gemaakt om tien uur. En precies om tien uur werd ik geholpen. Dat controleren van de papieren, de stempels en de handtekeningen, dat is binnen een kwartiertje klaar. Ik betaalde met twee briefjes van duizend en kreeg mooi honderd baht terug. Met een geschreven kwitantie en alle papieren in het paspoort, werd mijn paspoort op een hoop andere paspoorten gelegd.

Ik moest om een uur maar weer terugkomen om het paspoort op te halen. Er moest nog een paraaf gezet worden en de datum van volgende jaar moest met een stempel met rode inkt er nog ingestempeld worden.

Het was twintig over tien toen ik weer naar huis ging. Maar ik dacht als je bv. van Ngao komt, 200km ver, en je moet dan een halve dag wachten op een paraaf en een stempeltje in je paspoort, ben je niet erg vrolijk.

Maar ik was om een uur weer bij Immigration. Helaas was mijn paspoort en ook die anderen er nog niet. En wanneer komen die paspoorten? Ja, dat staat in de sterren geschreven. Misschien om twee uur, misschien om half drie of misschien om drie uur. Ze wisten het niet.

Ik mocht aan een tafeltje buiten zitten en mijn naam zou worden afgeroepen als het paspoort binnen zou zijn. Om tien voor twee kon ik eindelijk mijn paspoort afhalen bij de balie. Dus vanaf tien uur in de ochtend tot twee uur in de middag voor een stempel, een paraaf en een klein rood stempeltje met de datum in rode inkt. Je zou het haast niet willen geloven.

Immigration bij de Promenade is wat ruimte betreft veel beter. Je zit wel buiten onder een grote afdak van beton, maar er zijn genoeg tafels en stoelen om te zitten. Er zijn geen nummerborden waarop je kan zien wanneer je nummer aan de beurt is. Dat wordt omgeroepen en omdat je onder een betonnen luifel zit, weerklinkt het erg en kan je het bijna niet verstaan. Mijn naam zeker niet en ik hoorde alleen "Netherlands".

Volgens mij is de verhuizing van Immgration een typische Thaise verhuizing. Men heeft een ruimte gehuurd en een paar dagen voordat men ging verhuizen, komt men achter dat er geen bureaus, geen internetverbinding, geen PC's etc. zijn besteld en wordt het dus improviseren. Voor de verlenging van de visums was in het oude gebouw twee bureaus aanwezig. In het nieuwe maar een. De 90-dagen was vlug klaar in het oude gebouw. ik sprak een man die al twee uur zat te wachten dat zijn nummer voor een 90-dagen zou worden omgeroepen. Kortom, een betere ambiance, maar een wat amateurachtige werkwijze.

De geluidsinstallatie is intussen verbeterd, maar de wachttijden zijn opgelopen. Ik vernam het van een Nederlander die vrijdag j.l. de verlenging van zijn visum ging halen. Ondanks de on-line afspraak, werd hij pas anderhalf uur later dan de afgesproken tijd geholpen en pas tegen drie uur in de middag kon hij zijn paspoort afhalen. Zijn afspraak was om half tien in de ochtend.

En sinds de verhuizing is de site voor de on-line afspraken "out of service". Wanneer die site weer beschikbaar is, is onbekend. Men weet het niet.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#2 Bericht door driver » zondag 23 augustus 2015, 09:07

Aan de ene kant is het natuurlijk de charme van Thailand onder het motto T.I.T maar het is ook weer een zeer omslachtige manier van werken en de klant aan het wachtende lijntje houden natuurlijk.
Het is dus in feite een dagje uit ervan maken en trachten relaxt te blijven met bijv. een boek erbij of wat hangen/drinken en misschien praten met andere wachtenden.
Stel...deze jongen gaat ook die kant op dan zal ik me toch echt moeten gaan instellen op dit soort dingen en het accepteren moeten dat ik tig keer terug moet of weer een formulier moet invullen oid.
Met mijn huidige karakter gaat dat niet echt lukken denk ik om rustig te blijven maar als ik daar woon ga ik qua persoon misschien wel wat veranderen omdat ik dan niks meer moet en veel mag in tegenstelling tot nu .
Papieren rompslomp gedaan door anderen is sowieso niet mijn ding liever doe ik het zelf maar ja...dit soort dingen doe je deels zelf en de rest doen hun.

gr driver

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#3 Bericht door jomel17 » zondag 23 augustus 2015, 09:11

Ach Arie,
De meeste mensen worden vanzelf rustiger als ze ouder worden, merk dat bij mezelf...
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#4 Bericht door driver » zondag 23 augustus 2015, 09:39

jomel17 schreef:Ach Arie,
De meeste mensen worden vanzelf rustiger als ze ouder worden, merk dat bij mezelf...
Dan is er voor mij misschien nog een ander leven mogelijk in de toekomst ;)

gr Arie

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#5 Bericht door Kees » zondag 23 augustus 2015, 15:06

Ook ik kan niet tegen dat vaak onnodig wachten. Hier in Nederland zou ik dat ook niet pikken maar in Thailand ben ik ook gewoon veel relaxter en accepteer hoe het daar nu eenmaal gaat.
Zo kan ik mij hier in Nederland ergeren aan de rijstijl van anderen, terwijl als ik in Thailand rij er totaal geen moeite mee heb.
Dus moet ik maar zo snel mogelijk gaan vestigen in Thailand :D
Niet klagen, maar dragen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#6 Bericht door stevenl » maandag 24 augustus 2015, 04:51

Dit gaat topch om helemaal niets? Het is nog dezelfde dag geregeld. Vaka komt het voor: kom morgen maar terug, en dan weer morgen, en dan weer volgende week.

In dit geval: alles in 1 dag geregeld, dus niets om je druk te maken, in tegendeel, mooi toch.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#7 Bericht door stille » maandag 24 augustus 2015, 18:32

Hallo Printen
Aangezien ik niet zo bekend ben zou je mij kunnen vertellen?
Bij welke side of email ik mij kan opgeven voor het online aanvragen van een afspraak bij het emigratiekantoor in Changmai.
Voor een een verlenging van een jaarvisum.
Groetjes Hans (stille)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#8 Bericht door printen44 » maandag 24 augustus 2015, 18:44

Hier is de link, maar deze is sinds de verhuizing "out of service". Als je de link aanklikt, krijg je een 404 fout.

Als je op "home", de balk bovenaan van de Chiang Mai Immigration klikt, krijg je die "out of service" boodschap als je op de link van "queue-online" klikt. Die link zit aan de linkerzijde van de openingspagina.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#9 Bericht door stille » maandag 24 augustus 2015, 22:06

Hallo Printen
IK zie de link niet die jij mij opstuurd
Groetjes Hans

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#10 Bericht door printen44 » dinsdag 25 augustus 2015, 04:32


driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#11 Bericht door driver » dinsdag 25 augustus 2015, 06:59

stevenl schreef:Dit gaat topch om helemaal niets? Het is nog dezelfde dag geregeld. Vaka komt het voor: kom morgen maar terug, en dan weer morgen, en dan weer volgende week.

In dit geval: alles in 1 dag geregeld, dus niets om je druk te maken, in tegendeel, mooi toch.
Dat het in 1 dag geregeldt wordt is gezien jouw voorbeeld dan zeker okee.
Iedere keer terug komen of een afwijzing en weer iets inleveren lijkt mij ook niet alles maar wat Kees ook aangeeft...Als je in Thailand bent en daar wat relaxter bent of je op termijn toch wat beter kunt aanpassen dan denk zelfs ik er tzt misschien anders over en maak er dan bijv. 3 dagjes uit van.

gr driver

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#12 Bericht door printen44 » dinsdag 25 augustus 2015, 07:20

Toen ik nog in Ngao woonden en naar Immigration van Mae Sai ging, duurde de hele operatie 20 minuten.

Ik ben vrijgezel, dus niet getrouwd met een Thaise.

Elk Immigration kantoor heeft zijn eigen regels en zijn eigen tempo. Mae Sai en Chiang Mai kijken nauwelijks in de documenten die je levert. Ze kijken naar het eindbedrag op het formulier waar de Ambassade je handtekening heeft gelegaliseerd en als dat 800.000 of meer is, dan worden de stempels gezet.

Het wachten is op de paraaf en de rode stempel. Het wachten is niet omdat er zoveel werkzaamheden aan vast zitten.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#13 Bericht door serpay » dinsdag 25 augustus 2015, 16:10

valt toch allemaal wel mee in nederland duurt de verlenging van je verblijfsverguning tussen de 8 en 12 weken.
dus binnen een dag pffffff waar jankt men over.
Laatst gewijzigd door serpay op dinsdag 25 augustus 2015, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfisti rebeli

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#14 Bericht door ron » dinsdag 25 augustus 2015, 16:29

serpay schreef:valt toch allemaal wel mee in nederland duurt de verlenging van je verblijfsverguning tutten de 8 en 12 weken.
dus binnen een dag pffffff waar jankt men over.
Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Een dagje bij de nieuwe vestiging Immigration van Chiang

#15 Bericht door serpay » dinsdag 25 augustus 2015, 16:45

ron schreef:
serpay schreef:valt toch allemaal wel mee in nederland duurt de verlenging van je verblijfsverguning tutten de 8 en 12 weken.
dus binnen een dag pffffff waar jankt men over.
Afbeelding
:giggle: :giggle: :giggle:
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”