ABP en DigiD

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

ABP en DigiD

#1 Bericht door Rens » donderdag 06 augustus 2015, 15:20

Bij het ABP is het ingaand september niet meer mogelijk om zonder een DigiD code in te loggen.
Ik heb geen pensioen of AOW maar wel wat andere bemoeienissen met het ABP, en kan die gegevens gewoon van "Mijn ABP" afhalen.

Een DigiD aanvragen is ivm mijn reis en woongedrag problematisch want je moet het koppelen aan een mobiel nummer, wat bij mij dus ook continue wijzigt, buiten dat je moet zo een DigiD bij een balie in Nederland ophalen en daar kom ik dus nooit.

Nu moet ik dus weer terug naar de tijd van de standaard post en het spul op laten sturen, naar het buitenlands (hoofd)adres wat men van mij heeft, echter het kan ook wel eens zo zijn dat ik daar dus gedurende lange tijd niet ben omdat ik elders op de aardkloot wat doe. Mijn aangiftes doe ik via het net, (geen DigiD voor nodig) maar ik moet dan wel ondersteunende info hebben onder ander van het ABP en dat was het handige van het kunnen aanloggen, want waar ik ook ben ik kan dit allemaal op tijd regelen.

Men vergeet alweer dat er Nederlanders in het buitenland wonen of werken, en iedereen moet zich maar confirmeren aan het Lokale DigiD verhaal, wat voor mij nu dus een achteruitgang is.

Ik heb het ABP een mail gestuurd over dit geheel en hoop dat anderen die ook met dit vervelende fenomeen worden geconfronteerd dat ook doen.

Heeft u ook geen DigiD, geef dan nu op de ABP site even aan dat u voortaan alles per post wilt ontvangen, nu kan dat nog door aan te loggen! Straks niet meer.
:asian22:

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: ABP en DigiD

#2 Bericht door Harm » donderdag 06 augustus 2015, 18:56

Heb je wel een dgid dan kun je hem geldig houden door minimaal 1 x per jaar met die dgid in te loggen ook al heb je daar op die overheidssite niets te zoeken,dan blijft dat ding geactiveerd
Beter is om dat minimaal 1 x per half jaar te doen voor het geval je soms wat te laat kan zijn met dat inlog gedoe.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: ABP en DigiD

#3 Bericht door jomel17 » donderdag 06 augustus 2015, 20:46

Het is trouwens niet echt nodig om ook je mobiele telefoon te koppelen aan de Digid
หลงรัก

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: ABP en DigiD

#4 Bericht door Gardensafari » donderdag 06 augustus 2015, 21:15

jomel17 schreef:Het is trouwens niet echt nodig om ook je mobiele telefoon te koppelen aan de Digid
Dat klopt! Je kunt er ook voor kiezen om te kunnen inloggen zonder telefoon!
Alleen inderdaad één keer per jaar inloggen, maakt niet uit waar, anders vervalt hij.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: ABP en DigiD

#5 Bericht door Rens » donderdag 06 augustus 2015, 22:01

Om een digiD te krijgen is de voorwaarde dat je een mobiel nummer hebt, lees ik op diverse officiële sites. Een mobiel nummer schijnt een noodzakelijk kwaad te zijn, dit nog even afgezien van het feit dat je alleen in Nederland terecht kan voor het daadwerkelijk kunnen afhalen van een DigiD.

Om een DigiD via een balie aan te vragen, moet u voldoen aan enkele voorwaarden:
U woont in het buitenland
U beschikt over de Nederlandse nationaliteit
U heeft een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart
U heeft een burgerservicenummer (BSN)
U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)*
U beschikt over een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
U heeft een e-mailadres

https://www.digid.nl/nl/over-digid/digi ... euitgifte/

Ook staan er procedures omtrent het wijzigen van je telefoonnummer, kennelijk is dat dus wel degelijk belangrijk om met een mobiel nummer geregistreerd te staan anders besteedt men er niet zoveel aandacht aan lijkt mij.

ik kom dus nergens tegen dat ik vanuit het buitenland een DigiD kan aanvragen, laat staan zonder mobiel nummer.

Als die mogelijkheid er wel is dan houd ik me aanbevolen voor de goede richting omdat voor elkaar te kunnen krijgen. :asian22:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: ABP en DigiD

#6 Bericht door Gardensafari » donderdag 06 augustus 2015, 22:13

Shit, je hebt gelijk.
Als je in Nederland woont kun je met of zonder telefonische check instellen, als je in het buitenland woont, heb je die keuze niet.
Sorry voor het verkeerde antwoord.

En dat je de DigiD dan moet ophalen aan een balie (in Nederland) is natuurlijk te bezopen voor woorden.
Als je in Nederland woont hoef je ook niet naar een balie, waarom als je in het buitenland woont wel? En dan in Nederland?
Iets voor de Ombudsman, wellicht?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: ABP en DigiD

#7 Bericht door Rens » donderdag 06 augustus 2015, 22:33

Geeft niet Gardensafari, ik zie tijdens mijn zoektocht op het net dat ik niet de enige ben die met dit `probleem` zit, en kan alleen maar hopen dat nu de regels bij het ABP gaan veranderen vwb toegankelijkheid en digitale post en dergelijke, dat er meer mensen gaan reclameren.

Voor mij wordt het er niet makkelijker op, ik doe in drie landen aangifte en in drie landen te laat zijn ivm wachten op ABP post die dan doorgestuurd zal moeten worden naar de plaats waar ik op dat moment ben (maar ook zo weer van kan weggaan) dat schiet niet op. Ik ben blij dat ik het de laatste jaren allemaal min of meer synchroon heb kunnen laten lopen, dat veraangenaamde het belastingdeel van mijn leven aanzienlijk.

Ik begrijp trouwens het hele DigiD concept niet echt meer want ik zie dat het nu ook voor verzekeringsmaatschappijen wordt gebruikt? Spreekt de overheid zichzelf niet een beetje tegen vwb internet veiligheid en identiteitdiefstal? Ik dacht dat de kreet was om juist overal een ander soort aanlogmethode / code voor te gebruiken omdat dit veel veiliger is gebleken.

Ik zie het even aan.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: ABP en DigiD

#8 Bericht door Gardensafari » donderdag 06 augustus 2015, 22:48

Ik heb het niet nagekeken, maar DigiD mag ook door verzekeringsmaatschappijen worden gebruikt die een VERPLICHTE verzekering uitvoeren.
Dus dan zou het gelden voor de WA-verzekering voor auto en bromfiets en de zorgverzekering.
De verzekeraars zijn dan als het ware het verlengstuk van de overheid.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: ABP en DigiD

#9 Bericht door Rens » donderdag 06 augustus 2015, 23:03

En overal gebruikt men dan dus dat ene DigiD nummer om zaken te doen of in te loggen, vindt het erg vreemd, maar wie ben ik. Zo een nummer daar moet je dus voorzichtig mee omspringen lijkt me dan.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: ABP en DigiD

#10 Bericht door jumbo » woensdag 12 augustus 2015, 01:56

Uw DigiD verloopt als u deze 3 jaar niet gebruikt. Dit is om veiligheidsredenen. Als u uw e-mailadres hebt opgegeven ontvangt u 7 dagen voordat uw DigiD verloopt een waarschuwing. Door uw DigiD een keer te gebruiken (inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw DigiD) wordt de geldigheidsduur weer 3 jaar vanaf de betreffende datum.

Het is niet echt een nummer, maar een inlog email en een wachtwoord
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”