Retirement Extension Kap Choeng

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Retirement Extension Kap Choeng

#1 Bericht door Herbergier » maandag 20 juli 2015, 14:46

Op de site van Buriram times staat een bericht van een Engelse vriend van mij die voor zijn nieuwe Retirement Extension naar Kap Choeng is geweest en weer zijn de regels verandert want hij moet volgende maand terug komen.
Hier is zijn verhaal:


Information Regarding Obtaining Or Renewing Thai Retirement Visa

Graham 17 July 2015

retireI have just returned from Kap Cheung Immigration where I went to renew my retirement visa. The process was not as straight forward as last time as I was informed that new regulations are now in force. Before I continue, I must stress that all the staff were friendly, helpful and they certainly were not being obstructive.

The financial requirements are still the same and you still require a letter from the British Embassy along with the usual photo copies of all the pages in your passport that have anything related to Thailand on them and your ID page. However, even if you have proved your monthly income to be over 65,000 bht, they require you to produce an UP TO DATE Thai bank book.

I strongly advise that you take your spouse/girlfriend with you along with proof of where you live. Photo copies are ok, (I think).

They also require a map showing where you actually live. We had to draw one at the office. There is a reason for this.

When all the documentation has been completed and accepted you have a stamp put in your passport saying that your application is being considered and you have to return a month later to get your actual visa. You have already paid your 1,900 baht by the way.

The reason for this is to give immigration time to "check you out" including a likely visit to your home to confirm that you are living where you say you are. On a personal note I was assured that there were no problems but they have to follow this procedure.

Visits to Immigration are stressful enough and I am writing this so that you don't feel there is anything "sinister" going on.

I would also like to state that the information is accurate as given to me today. However, this is Thailand and the procedure could vary from office to office and possibly day to day.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#2 Bericht door jumbo » maandag 20 juli 2015, 15:12

Begin deze maand mijn retirement extension/visa geregeld in Ayutthaya. Op basis van inkomen
Geen foto's, geen bankstatements, geen map. Moet erbij zeggen dat eea wel eerder een keer is afgegeven toen ik basis van huwelijk een visa aan had gevraagd. Maar aangezien het Ayutthaya betreft moet je paspoort dan naar Bangkok en weer terug en dat kon en kan niet vanwege mijn reislustigheid.

Het buro was wel uitgedund kwa staff en eea wordt nu eerst bekeken door een, naar ik vermoed, assistente en vervolgens kant-en-klaar aangeboden aan sr. staff...efficiency wellicht, maar eerlijk gezegd gaat het daar altijd als een speer...
Half uurtje was het weer gebeurd...

Ik las laatst ergens een commentaar dat iemand voor zijn 90 dagen verlenging een adres bevestiging moest hebben
Ook zo een extra documentje...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#3 Bericht door Rens » maandag 20 juli 2015, 15:45

Het ziet er naar uit dat men de persoon heeft behandeld conform de eisen die er zijn voor een verlenging op basis van huwelijk, als ik de originele posting lees.

Een "under consideration" stamp komt bij retirement normaal gesproken absoluut niet voor, bij huwelijk wel, evenals het moeten aanleveren van een kaartje naar de huidige verblijf/woonplaats en mogelijk ook getuigen adressen( buren of zo).

Vwb dat men naast de ambassade inkomens verklaring ook nog eens een bijgewerkt bankboekje moet laten zien: Er staat omschreven dat de immigratie beambte te allen tijde het recht heeft om aanvullende info te vragen. Er zijn er namelijk die belazeren de kluit geweldig met de ambassade inkomensverklaring en anderen zijn daar dus de dupe van. Dus daar is niet `echt` iets gewijzigd, dat is altijd zo geweest. Het is alleen verdomd lastig als het jou treft.

Een normale opgave/bewijsvoering omtrent het huidig adres is zowel bij 90 dagen rapportage als bij een verlenging vrij normaal. Sommige immigratie kantoren vinden het bij 90 dagen niet nodig.

Ook bij immigratie is het maar net hoe de pet staat en iedereen wijkt, op zijn of haar manier, af van de regels die landelijk als de norm gehanteerd zouden moeten worden, en verkoopt het alszijnde dat "Bangkok de regels heeft verandert", wat door geen enkel officieel stuk wordt ondersteund. Kortom hoogstwaarschijnlijk weer een lokale interpretatie van het geheel, omdat er misschien een nieuwe chef zit of zo.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#4 Bericht door KhunSugar » maandag 20 juli 2015, 15:45

Herbergier schreef:However, this is Thailand and the procedure could vary from office to office and possibly day to day.
Hiermee is alles gezegd.
Zo zal elkeen een verhaal hebben dat al dan niet gelijkenissen vertoont.

KS



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#5 Bericht door Ben » maandag 20 juli 2015, 15:50

Herbergier schreef:Op de site van Buriram times staat een bericht van een Engelse vriend van mij die voor zijn nieuwe Retirement Extension naar Kap Choeng is geweest en weer zijn de regels verandert want hij moet volgende maand terug komen.
Hier is zijn verhaal:


Information Regarding Obtaining Or Renewing Thai Retirement Visa

Graham 17 July 2015

retireI have just returned from Kap Cheung Immigration where I went to renew my retirement visa. The process was not as straight forward as last time as I was informed that new regulations are now in force. Before I continue, I must stress that all the staff were friendly, helpful and they certainly were not being obstructive.

The financial requirements are still the same and you still require a letter from the British Embassy along with the usual photo copies of all the pages in your passport that have anything related to Thailand on them and your ID page. However, even if you have proved your monthly income to be over 65,000 bht, they require you to produce an UP TO DATE Thai bank book.

I strongly advise that you take your spouse/girlfriend with you along with proof of where you live. Photo copies are ok, (I think).

They also require a map showing where you actually live. We had to draw one at the office. There is a reason for this.

When all the documentation has been completed and accepted you have a stamp put in your passport saying that your application is being considered and you have to return a month later to get your actual visa. You have already paid your 1,900 baht by the way.

The reason for this is to give immigration time to "check you out" including a likely visit to your home to confirm that you are living where you say you are. On a personal note I was assured that there were no problems but they have to follow this procedure.

Visits to Immigration are stressful enough and I am writing this so that you don't feel there is anything "sinister" going on.

I would also like to state that the information is accurate as given to me today. However, this is Thailand and the procedure could vary from office to office and possibly day to day.
Lijkt sterk op een kruisbestuiving van een NON marriage en een NON O Retyrement
Waarvoor moet je met een retirement visa je vriendin of je vrouw meenemen ? genoeg die er geen hebben.

Een retirement visa is direct, en een NON O marriage duurt idd 1 maand.

Volgens mij hebben ze in Kap Choeng wat teveel Ankor bier gedronken :giggle2:

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#6 Bericht door DeDe » maandag 20 juli 2015, 23:35

Heb bij het Immigration Office in Udonthani precies het zelfde beleefd Herbergier, kan er ook mee te maken hebben dat ze aan het digitaliseren zijn.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#7 Bericht door jumbo » dinsdag 21 juli 2015, 02:04

Rens schreef: Vwb dat men naast de ambassade inkomens verklaring ook nog eens een bijgewerkt bankboekje moet laten zien: Er staat omschreven dat de immigratie beambte te allen tijde het recht heeft om aanvullende info te vragen. Er zijn er namelijk die belazeren de kluit geweldig met de ambassade inkomensverklaring en anderen zijn daar dus de dupe van. Dus daar is niet `echt` iets gewijzigd, dat is altijd zo geweest. Het is alleen verdomd lastig als het jou treft.
Ik haal dit stukje er even uit, de rest ben ik het zonder meer mee eens, eigenlijk met bovenstaand ook wel, maar...
Ik verdien mijn geld buiten Thailand, wordt betaald op off shore rekeningen, zelfs als ik binnen Thailand zou werken.
Dus in mijn retirement geval gaat die vlieger vwb het checken van mijn inkomsten volgens de embassade verklaring niet op.
Ik neem aan dat de uitkerende instanties die aow en pensioenen uitkeren het ook niet op een Thaise rekening storten, maar dat weet ik niet zeker.
Tuurlijk trekt iedereen wel (een gedeelte van) zijn inkomen hierheen en dus is er wel eea te zien op de thaise rekening maar in mijn geval niet conform mijn inkomensverklaring van de ambassade...

Dus als het om 'proof' gaat dan zitten ze toch mis...

Maar waarom zijn anderen er de dupe van als ik de bedoel belazer, of moet ik dat zien in het checken van de gegevens door immigratie?
Ik denk niet dat als je aankomt met een gemanipiuleerd 'bankafschrift' uit NL dat ze er iets van merken..
Absoluut fraude gevoelig systeem...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#8 Bericht door Rens » dinsdag 21 juli 2015, 03:21

Jumbo, Er zijn zo links en rechts wat figuren afgegaan vanwege domweg liegen over hun inkomsten. Op basis van die leugen verkreeg men dus de ambassade statement en daar nam immigratie op een gegeven moment geen genoegen meer mee in "bepaalde gevallen". En dan kan je hoog en laag springen maar dan zul je "iets" moeten doen/bewijzen.

Waarom anderen de dupe er van zijn omdat men de zaak belazert, en ontdekt wordt dat het zo is? Omdat we in de maatschappij ons maar te schikken hebben naar degene die het voor ons verknalt. Op een landweg waar je 80 km/uur mag vinden een paar ongelukken plaats, waaronder ook met dodelijke afloop en men zet er nu een bordje 30 km/uur neer, ook daar had jezelf geen schuld aan, maar toch gaan die regels ook voor jou gelden.

Het wordt nu aan die Engelsman, welke in de originele posting beschreven wordt, ook ineens gevraagd. Je kunt het een oneigenlijke of overbodige of niet terechte vraag vinden, maar hij wordt wel gesteld. Wat heeft men er toe bewogen om dit te gaan doen, en wil men dit inderdaad nu daar voor iedereen invoeren of was het maar " de kreet van de dag" ? Voorschriften worden verzonnen waar je bij staat en doe er maar wat aan of tegen.
Nooit een saai moment als het op immigratie aankomt...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#9 Bericht door jumbo » dinsdag 21 juli 2015, 03:52

Ben schreef: Waarvoor moet je met een retirement visa je vriendin of je vrouw meenemen ? genoeg die er geen hebben.

Moet niet, maar in mijn geval en wellicht ook anderen die getrouwd zijn en op basis van retirement extension aanvragen en een huis
hebben in eigendom van vrouw, is dat de bevestiging van verblijfplaats; vrouw + tabien baan meenemen en ze mag daar een kopietje ondertekenen...
Vervolgens, althans bij mij, nieten ze een strookje in je paspoort dat je op dat bewuste adres woont...
Als ik Thailand binnenkom en ze vragen naar het adres op de TM card kunnen ze dat op het strookje bevestigd zien.

Het is al eerder aangegeven, het kan overal anders zijn en naar believen en humeur van de behandelende immigratie officer.

Ik ben nu bezig met een gele tabien baan, 3 weken geleden op Amphur geweest en ze moeten nog terugbellen...'very complicated'
Sure....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#10 Bericht door stevenl » dinsdag 21 juli 2015, 06:54

Rens schreef:Jumbo, Er zijn zo links en rechts wat figuren afgegaan vanwege domweg liegen over hun inkomsten. Op basis van die leugen verkreeg men dus de ambassade statement en daar nam immigratie op een gegeven moment geen genoegen meer mee in "bepaalde gevallen". En dan kan je hoog en laag springen maar dan zul je "iets" moeten doen/bewijzen.

Waarom anderen de dupe er van zijn omdat men de zaak belazert, en ontdekt wordt dat het zo is? Omdat we in de maatschappij ons maar te schikken hebben naar degene die het voor ons verknalt. Op een landweg waar je 80 km/uur mag vinden een paar ongelukken plaats, waaronder ook met dodelijke afloop en men zet er nu een bordje 30 km/uur neer, ook daar had jezelf geen schuld aan, maar toch gaan die regels ook voor jou gelden.

Het wordt nu aan die Engelsman, welke in de originele posting beschreven wordt, ook ineens gevraagd. Je kunt het een oneigenlijke of overbodige of niet terechte vraag vinden, maar hij wordt wel gesteld. Wat heeft men er toe bewogen om dit te gaan doen, en wil men dit inderdaad nu daar voor iedereen invoeren of was het maar " de kreet van de dag" ? Voorschriften worden verzonnen waar je bij staat en doe er maar wat aan of tegen.
Nooit een saai moment als het op immigratie aankomt...
Ze willen waarschijnlijk zien dat het inkomen dat hij heeft ook daadwereklijk (gedeeltelijk) in Thailand wordt besteed. Maw: hij ze willen zien dat hij hier niet werkt. Is zeker niet vreemd, en wordt op veel plaatsen gevraagd.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#11 Bericht door Henk Korat » dinsdag 21 juli 2015, 06:58

jumbo schreef:
Ben schreef: Waarvoor moet je met een retirement visa je vriendin of je vrouw meenemen ? genoeg die er geen hebben.

Moet niet, maar in mijn geval en wellicht ook anderen die getrouwd zijn en op basis van retirement extension aanvragen en een huis
hebben in eigendom van vrouw, is dat de bevestiging van verblijfplaats; vrouw + tabien baan meenemen en ze mag daar een kopietje ondertekenen...
Vervolgens, althans bij mij, nieten ze een strookje in je paspoort dat je op dat bewuste adres woont...
Als ik Thailand binnenkom en ze vragen naar het adres op de TM card kunnen ze dat op het strookje bevestigd zien.

Het is al eerder aangegeven, het kan overal anders zijn en naar believen en humeur van de behandelende immigratie officer.

Ik ben nu bezig met een gele tabien baan, 3 weken geleden op Amphur geweest en ze moeten nog terugbellen...'very complicated'
Sure....
Jumbo, dat papiertje in je paspoort is waarschijnlijk het resultaat van de TM 30, waar we eerder over geschreven hebben, Bij ons in Dan Kwian heb ik het uitgeprobeerd en ze vragen er niet eens na. Bij een extension van het retirement visum is een kopietje van de tabian baan van mijn vrouw voldoende.

Heb sinds kort het gele tabian baan, dat in Khorat toch niet al te moeilijk te verkrijgen is, en zal waarschijnlijk het proces vereenvoudigen. Maar dit is Thailand en je weet maar nooit.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#12 Bericht door Herbergier » dinsdag 21 juli 2015, 07:14

Bij mij vroegen ze in januari ook waarom mijn vrouw er niet bij was, maar die moest werken zei ik, toen vroeg hij mij mijn vrouw te bellen, ik zeg tegen hem, dan krijg ik problemen want misschien zit ze voor haar werk in de gerechtszaal en ze heeft daarom liever niet dat ik haar bel als ze op haar werk is, alleen in noodgevallen, maar hij wilde toch dat ik belde en dat heb ik een keer of vijf geprobeerd maar ik kreeg natuurlijk geen contact, daarna vroeg hij naar mijn Tabien Baan (gele boekje) maar dat had ik ook niet, wel een paar kopieën van mijn vrouw haar boekje, inmiddels heb ik wel het gele boekje voor de volgende keer, ook vroeg hij naar mijn bankboekje en een kopie van de laatste blz., maar hij bleef inmiddels wel doorgaan met stempelen en handtekeningen zetten, dus nadat ik die 1900 baht betaald had dacht ik we zijn er weer door, later buiten bleek dat ik met mijn telefoon in Kap Choeng helemaal geen bereik had (dtac), dus ik kon haar helemaal niet bellen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#13 Bericht door jumbo » dinsdag 21 juli 2015, 07:35

Henk Korat schreef:
jumbo schreef:
Ben schreef: Waarvoor moet je met een retirement visa je vriendin of je vrouw meenemen ? genoeg die er geen hebben.

Moet niet, maar in mijn geval en wellicht ook anderen die getrouwd zijn en op basis van retirement extension aanvragen en een huis
hebben in eigendom van vrouw, is dat de bevestiging van verblijfplaats; vrouw + tabien baan meenemen en ze mag daar een kopietje ondertekenen...
Vervolgens, althans bij mij, nieten ze een strookje in je paspoort dat je op dat bewuste adres woont...
Als ik Thailand binnenkom en ze vragen naar het adres op de TM card kunnen ze dat op het strookje bevestigd zien.

Het is al eerder aangegeven, het kan overal anders zijn en naar believen en humeur van de behandelende immigratie officer.

Ik ben nu bezig met een gele tabien baan, 3 weken geleden op Amphur geweest en ze moeten nog terugbellen...'very complicated'
Sure....
Jumbo, dat papiertje in je paspoort is waarschijnlijk het resultaat van de TM 30, waar we eerder over geschreven hebben, Bij ons in Dan Kwian heb ik het uitgeprobeerd en ze vragen er niet eens na. Bij een extension van het retirement visum is een kopietje van de tabian baan van mijn vrouw voldoende.

Heb sinds kort het gele tabian baan, dat in Khorat toch niet al te moeilijk te verkrijgen is, en zal waarschijnlijk het proces vereenvoudigen. Maar dit is Thailand en je weet maar nooit.

Dat is hem inderdaad Henk, stamt al uit 2014. Immigratie op de vliegvelden vragen heel soms naar het waarom van mijn adres in Ayutthaya en dan verwijs ik naar het strookje en maak ze duidelijk dat het mijn echtelijke sponde betreft.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#14 Bericht door Ben » dinsdag 21 juli 2015, 08:31

Rens schreef:
Vwb dat men naast de ambassade inkomens verklaring ook nog eens een bijgewerkt bankboekje moet laten zien: Er staat omschreven dat de immigratie beambte te allen tijde het recht heeft om aanvullende info te vragen. Er zijn er namelijk die belazeren de kluit geweldig met de ambassade inkomensverklaring en anderen zijn daar dus de dupe van. Dus daar is niet `echt` iets gewijzigd, dat is altijd zo geweest. Het is alleen verdomd lastig als het jou treft.
Daar hebben ze zelf om gevraagd .

Jaren geleden voor deze regeling voor iedereen kwam ,waren het de yankees die niet eens een stempel op hun ambassade gingen halen, maar een copie van vriend X namen, en even de naam veranderden.

joep49
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 30
Lid geworden op: donderdag 10 december 2009, 15:48

Re: Retirement Extension Kap Choeng

#15 Bericht door joep49 » dinsdag 21 juli 2015, 13:30

Ik ben hier (24 februari 3:50) ook over begonnen: viewtopic.php?f=21&t=823771&start=30
De ambassade-verklaring is niet meer genoeg, je moet geld op een Thais bankboekje storten.
Dit bankboekje moet je samen met een getuige meebrengen als je je visum gaat verlengen.
Het formulier wordt hier: viewtopic.php?f=21&t=823887 besproken.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”