"Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

"Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#1 Bericht door nbreeker » vrijdag 03 juli 2015, 06:51

Dwangarbeiders die kort voor het begin van het werk aan de Birmaspoorweg in Thailand en Myanmar overleden,kregen geen smartengeld.dat schrijft de Volkskrant na archiefonderzoek en gesprekken met nabestaanden.
Nederland kreeg bij de verkoop van de Birmaspoorweg aan Thailand in 1947 een bedrag van 1,6 millioen gulden,dat geld werd alleen uitbetaald aan mannen die fysiek aan de spoorlijn hebben gewerkt,hoewel dwangarbeiders die kort voor de tewerkstelling overleden daar ook recht op hebben.
Hun erfgenamen werden afgewezen bij het indienen van een aanvraag.
De Stichting Administratie Indische Pensioenen (SAIP).die de uitbetaling van de Birmaspoorlijn-uitkering sinds 1996 verzorgt,zegt niest van deze afwijzingen te weten.Eerder bleek al dat een aantal overlevenden en nabestaanden een oproep over de vergoeding nooit heeft gezien.
Als rechthebbenden de kranten oproepen in 1954 hebben gemist,staat de weg na zestig jaar nog steeds open voor hen om die uitkering aan te vragen,zegt een woordvoerder van Binnenlandse zaken,waaronder de SAIP ressorteert,daarover in de krant.
Er wordt alleen zonder indexatie en rente uitbetaald.De algemene lijn bij de overheid is dat uitkeringen niet geïndexeerd worden wanneer mensen veel later opvragen.Ruim 17000 nederlandse dwanarbeiders werden tijdens de Tweede wereldoorlog door de Japanse bezetter ingezet bij de aanleg van de spoorlijn.Van hen zijn er 3078 overleden.
Bron:Checkpoint maandblad voor Veteranen Juni 2015.

Weer iets op trots op te zijn ze hadden gehoopt dat niemand er achter kwam want moeite om die mensen te vinden hebben ze niet gedaan,alleen toen men ze nodig had toen hadden ze geen probleem om ze te vinden.70 jaar na dato en nog steeds niet afgehandeld.Krijg bijna spijt dit klootjes land 13 jaar lang gediend te hebben.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#2 Bericht door nbreeker » vrijdag 03 juli 2015, 07:03

Afbeelding

Alleen al 3078 Nederlandse doden.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#3 Bericht door Ashakorat » vrijdag 03 juli 2015, 07:42

Ik vind het moeilijk om daarover te oordelen nick, was toen een chaotische tijd ook.
Eerlijk gezegd heb ik moeite met al die schadevergoedingen die na lange tijd aangevraagd worden. Zoals laatst vergoedingen werden toegekend voor weduwen van de politionele acties in indonesie. Er zijn wat misstanden geweest en 70 jaar na dato krijgen de weduwen een smak geld. Nu zijn er kinderen van die slachtoffers die smartegeld willen. De sebrenicaachterblijvers willen smartegeld, de nakomelingen van slavernij willen smartegeld. Over een aantal jaren zullen daar wel achterblijvers uit Syrie en afganistan bij komen.
We hebben hier en daar oorlogje gevoerd, soms om de goede en soms om de verkeerde reden. Indonesie hadden we vandaan moeten blijven , dat weten we met de kennis van nu. Maar toen leek het allemaal gerechtvaardigd. We hebben willen helpen in sebrenica, dat is goed fout gelopen maar is dat reden om smartegeld uit te betalen aan de achterblijvers? Lastig hoor.
Hoe dat toen allemaal precies verlopen is met die Birmaspoorweg heb ik geen notie van, maar het lijkt me dat die mensen die gesneuveld zijn vóór de bevrijding, gelijk gesteld moeten worden met soldaten die gesneuveld zijn, slachtoffers van de oorlog. Ik wet niet of familie van gesneuvelde soldaten smartegeld krijgen, als dat zo is dan hebben nabestaanden van slachtoffers van de spoorweg daar ook recht op.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#4 Bericht door nbreeker » vrijdag 03 juli 2015, 09:17

Maar dit geld was er maar Binnenlandse zaken is er op gaan zitten,en heeft niet naar die mensen lopen zoeken,die kloothommels zoeken alleen naar je als ze van jou moeten vangen,wat dacht je in wat voor staat deze mensen waren toen ze terug kwamen,en of het chaotische tijd was dat is geen excuus als nu militairen op missie gaan komen ze ziek terug allerlei soorten syndromen wat voor syndromen moesten die stakkerds dan wel niet hebben die al die jaren aan de spoorweg hebben gewerkt en meer slaag dan eten kregen.
Nu ik ben diverse malen daar geweest in Kanchannaburi,en in de Hellfirepass en in Namtok met de trein mee dat het is een regelrechte hel geweest.Koreaanse bewakers nu die staan bekend om hun wreedheden.
En nu na al die jaren kunnen ze alsnog die jodenfooi vangen die nu niets meer waard is,en er nog een paar overlevenden zijn.En de rente over al die jaren steekt de regering in z'n zak of geeft het weg aan die geitenne*kers in Athene.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#5 Bericht door Ashakorat » vrijdag 03 juli 2015, 10:41

Ik ben met je eens nick dat je goed voor je soldaten moet zorgen en kennelijk is dat toen niet goed gegaan. Maar dat gaat nog steeds niet goed. Ex missiegangers klagen, mensen die met giftige verf hebben gewerkt klagen, mensen die een ongeluk krijgen mede door nalatigheid van defensie klagen. Denk bv aan het incident met die handgranaat al bijna 15 jaar geleden wat per abuis geen oefengranaat bleek te zijn of zoiets. en defensie maar liegen. Misselijk.
Maar waar ik moeite mee heb is dat nabestaanden, soms zelfs kleinkinderen ofm achterkleinkinderen proberen een graantje mee te pikken van hun overleden opa. Want de mensen waar het om gaat zijn al overleden.
En ik heb moeite met de excuuscultuur die steeds meer in begint te komen. Excuus maken voor iets wat 50, 100 of 200 jaar gelden gebeurd is, belachelijk. Nioet alleen negers zijn slaven geweest ook blanken, alleen noemden ze die lijfeigenen.
En we zijn halverwege het jaar al weer bijna op het punt gekomen dat we weer over zwarte piet mogen gaan mopperen :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#6 Bericht door Ben » vrijdag 03 juli 2015, 18:30

Nederland kreeg bij de verkoop van de Birmaspoorweg aan Thailand in 1947 een bedrag van 1,6 millioen gulden,dat geld werd alleen uitbetaald aan mannen die fysiek aan de spoorlijn hebben gewerkt,hoewel dwangarbeiders die kort voor de tewerkstelling overleden daar ook recht op hebben.
Hoe kun je recht hebben op iets waaraan je niet hebt deelgenomen?

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#7 Bericht door Jeanette » vrijdag 03 juli 2015, 20:09

Ben, je bekijkt het vanuit het oogpunt van de dwangarbeid-dwingers, zolang ze er (nog) geen profijt van hebben gehad vind jij ze niet schuldig?

Ook al gaan die mensen dood?

:?:

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#8 Bericht door nbreeker » zaterdag 04 juli 2015, 00:20

Ben jij moet gaan solliciteren bij binnenlandse zaken,die denken net als jij en steken de rente in hun zak.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#9 Bericht door Ben » zaterdag 04 juli 2015, 09:00

nbreeker schreef:Ben jij moet gaan solliciteren bij binnenlandse zaken,die denken net als jij en steken de rente in hun zak.
Waarschijnlijk was Nederland met jou aan het roer al falliet door irationeel denken.


Onderbuikgevoelens .
Nederland kreeg bij de verkoop van de Birmaspoorweg aan Thailand in 1947 een bedrag van 1,6 millioen gulden
Het bedrag is uitgekeerd T.N.V, de Birma spoorlijn.

Dwangarbeiders die niet aan die lijn gewerkt hebben en van te voren overleden hebben mogelijk wel dwangarbeid vericht ,maar niet aan de Birmaspoorlijn.
Voor die mensen moet een ander potje gemaakt worden ,want je zou de werkelijke arbeiders die overleden aan de Birmaspoorlijn er te kort mee doen.

Maar het blijft makkelijk claimen uit een pot met geld die er is .
Lijkt me terecht dat arbeiders die daar niet hebben gewerkt er ook geen recht op kunnen hebben.

Dat de jappen wel schuldig waren aan de dood van deze mensen staat vast.
De troostmeisjes zijn ook niet uit de pot van de spoorlijn vergoed, als ze al iets hebben gekregen .

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: "Nederland hield smartengeld Birmalijn in kas."

#10 Bericht door bontje » maandag 06 juli 2015, 13:59

Nick, Nederland is een prachtig en goed georganiseerd land, Net zoals jij er problemen mee hebt dat iemand kritiek uit op Thailand.....Zo vind ik het niet terecht dat jij zo kritisch bent over Nederland, Iedere keer waneer ik terug ga sta ik er van te kijken dat alles zo schoon is en dat verkeer zo goed georganiseerd is....Ik vind het alleen jammer dat er steeds meer mensen zijn die wel weten wat hun rechten zijn maar van hun plichten niks willen weten.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”