Sint Maartensdijk en Stavenisse

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Sint Maartensdijk en Stavenisse

#1 Bericht door KhunSugar » maandag 29 juni 2015, 17:32

In de Thai/Belgische gemeenschap is het bij regelmaat uitkijken naar een tripje Oosterschelde in Zeeland.
Wat ik mij nu afvraag; is het wel toegelaten om krabben te vangen, oesters te plukken, kreukels of andere schelpdieren te scheppen ?

Mocht iemand dit met zekerheid weten, graag een reactie ;-)

KS [|)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#2 Bericht door Henk Korat » maandag 29 juni 2015, 17:40

Ik ben bij de Brouwersdam Thaise vrouwen met hun Duitse begeleiders tegen gekomen, die krabben vingen. Even later las ik in de krant, dat de politie mensen had aangehouden, die krabben bij de Brouwersdam vingen. Lijkt me dus niet legaal.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

hanshu

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#3 Bericht door hanshu » maandag 29 juni 2015, 18:16

Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken dat dat verboden is op de Oosterschelde....er zijn wel stukken die zijn verpacht aan de beroepsvisserij maar die zijn redelijk makkelijk te herkennen.

Wel is het spitten van zeepieren, zagers aan regels gebonden of vergunningplichtig.
Leg hier je vraag neer Sugar....
http://www.sportvisserijzwn.nl/zout/pierenspitten.htm

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#4 Bericht door Harm » maandag 29 juni 2015, 19:37

KhunSugar schreef:In de Thai/Belgische gemeenschap is het bij regelmaat uitkijken naar een tripje Oosterschelde in Zeeland.
Wat ik mij nu afvraag; is het wel toegelaten om krabben te vangen, oesters te plukken, kreukels of andere schelpdieren te scheppen ?

Mocht iemand dit met zekerheid weten, graag een reactie ;-)

KS [|)

Mijn ex heeft daar met vriendinnen tot 3 x toe een bekeuring gehad
Die moesten ook zo nodig die beesten vangen
met schepnetten of scherp mes om ze los te peuteren
terug naar huis met minimaal 3 vuilniszakken vol
thuis gekomen werd daar minimaal de helft al gelijk weer in de kliko gedaan
later de gevangen beestjes in de koelkast en die vervolgens 4 weken later weggooien omdat ze beschimmeld waren
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#5 Bericht door hanshu » maandag 29 juni 2015, 19:41

En stinken..... :D

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#6 Bericht door Harm » maandag 29 juni 2015, 19:45

hanshu schreef:En stinken..... :D

Ja dat zeker Hans
Ik heb destijds speciaal voor die flauwekul een aparte koelkast gekocht
(in de schuur) zodat die stikzooi niet in de normale koelkast ging
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#7 Bericht door Korat » dinsdag 30 juni 2015, 00:03

Oesters meenemen mag zeker niet, de mensen die de oesters uitzetten moeten pacht betalen om daar te mogen kweken. Momenteel schijnt de boete maar liefst 1000 Euri te zijn als je betrapt wordt op het plukken c.q. meenemen van oesters.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#8 Bericht door Hua Thale » dinsdag 30 juni 2015, 01:36

Zoek lees en gij zult vinden.

http://www.np-oosterschelde.nl/bezoekersinfo.htm

Het is dus toegestaan tot tien kilo.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#9 Bericht door Rens » dinsdag 30 juni 2015, 02:00

Goede info hierboven, maar ik lees dus het volgende: Het is toegestaan om alleen schelpdieren als oesters, krukels en mosselen mee te nemen. Dit tot een maximum van 10 kg/per persoon/per dag.

Men spreekt dus niet over krabben en dat was de vraag. Zijn deze beschermd of zo? Kan er niets over vinden.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#10 Bericht door nbreeker » dinsdag 30 juni 2015, 07:07

Rens schreef:Goede info hierboven, maar ik lees dus het volgende: Het is toegestaan om alleen schelpdieren als oesters, krukels en mosselen mee te nemen. Dit tot een maximum van 10 kg/per persoon/per dag.

Men spreekt dus niet over krabben en dat was de vraag. Zijn deze beschermd of zo? Kan er niets over vinden.
Heerlijk he dat je in Thailand al die regeltjes niet heb wil je vissen ga je vissen,op vis,op krabben wat je maar wilt en daar staan geen abnormaal hoge boetes tegenover 1000 euro zijn ze nog wel goed bij hun hoofd daar.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#11 Bericht door Gardensafari » dinsdag 30 juni 2015, 07:09

In principe mag je niets vangen, tenzij het is toegestaan (dit is Nederland!).
Allereerst moet je zeker weten dat het een "openbaar" water betreft. Je mag nooit vissen in een water waar iemand het "visrecht" bezit.
Vissen is aan strenge regels gebonden, zoals blijkt uit de Visserijwet.
In die wet in artikel 2 staat:


2. Voor het bepaalde bij of krachtens deze wet wordt verstaan onder "vis":
a. vissen van de door Onze Minister aangewezen soorten en delen van deze vissen;
b. schaal- en schelpdieren van de door Onze Minister aangewezen soorten, delen van deze dieren, alsmede zeesterren en zee- of koraalmos;
c. kuit en broed van de onder a bedoelde vissen;
d. broed en zaad van de onder b bedoelde schaal- en schelpdieren.


Vissen mag alleen als je aan alle regels voldoet. Bijvoorbeeld: niet meer dan twee hengels.
Ook mag je niet met een schepnet vissen, of een fuik, of een krabbenkastje. Een schepnet mag je alleen gebruiken om een "gevangen vis" binnen te halen!

In b hierboven staat dat schaal- en schelpdieren vallen onder "vis" als ze door onze minister zijn aangewezen". En dan blijken mossels, kokkels en oesters niet door de minister aangewezen en dus mag je er vrij op vissen. Wel door de minister aangewezen en dus verboden om op te vissen zijn krabben, kreeften en garnalen. Daar bestaan dan weer uitzonderingen: lastige, van oorsprong niet-Nederlandse soorten mag je wel vangen: wolhandkrab en Amerikaanse rivierkreeft bijvoorbeeld.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

hanshu

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#12 Bericht door hanshu » dinsdag 30 juni 2015, 09:28

In principe is zee visserij vrij........hier voor de kust mag iedereen een hengeltje uitgooien, zonder vergunning.
Maar er zullen wel weer allerlei bepalingen gelden van een of ander instantie. Dit is Nederland. Zeker weten doe je nooit :crazy:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#13 Bericht door Gardensafari » dinsdag 30 juni 2015, 19:54

hanshu schreef:In principe is zee visserij vrij........hier voor de kust mag iedereen een hengeltje uitgooien, zonder vergunning.
Maar er zullen wel weer allerlei bepalingen gelden van een of ander instantie. Dit is Nederland. Zeker weten doe je nooit :crazy:
Klopt, maar we hebben het hier over Stavenisse en de Grevelingen en dat is gewoon binnenwater.
Waar de grens precies loopt weet ik niet.
Domburg zal aan de zee liggen maar een groot deel van de Zeeuwse "kusten" ligt aan binnenwater.
Daarom gelden die ingewikkelde regels er wel.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#14 Bericht door Korat » woensdag 01 juli 2015, 02:20

Hua Thale schreef:Zoek lees en gij zult vinden.

http://www.np-oosterschelde.nl/bezoekersinfo.htm

Het is dus toegestaan tot tien kilo.
De mosselen e.d. groeien in het Grevelingenmeer op banken die zijn aangelegd door beroepsvissers (vaak een stel palen waar draden tussen zijn gespannen). De beroepsvissers moeten die plekken pachten. Wat die Thai doen in het Grevelingenmeer is: naar de palen waden (die staan niet zo ver van de kant) en de boel leegplukken. Dat is doodgewoon diefstal c.q. broodroof. En daar krijg je een forse boete voor. Dat is een stel vage bekenden van ons dus gebeurd, a raison van 1000 Euro. Dat Thai dat niet als diefstal zien zal mij worst wezen.
Wat de karbbetjes (ze zijn vrij klein) in het Grevelingenmeer betreft weet ik net niet. Die beesten leven daar gewoon (niet uitgezet) en dan loop je tegen de vraag aan of het een beschermde diersoort is. Ik denk het niet, gezien het enorme aantal, maar je weet maar nooit.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Sint Maartensdijk en Stavenisse

#15 Bericht door Hua Thale » woensdag 01 juli 2015, 03:09

In de aangeboden link te lezen Korat.

Het is toegestaan om alleen schelpdieren als oesters, krukels en mosselen mee te nemen. Dit tot een maximum van 10 kg/per persoon/per dag. Het is bijna overal mogelijk om langs de dijk en bij de strandjes te rapen. De slikken en schorren zijn een gedekte tafel voor veel vogelsoorten. Om ze hierbij niet te storen zijn deze gebieden niet toegankelijk. Dit geldt natuurlijk ook voor de percelen van de oester- en mossel kwekers. De percelen zijn herkenbaar aan de stokken.

Dus ja diegene die zijn vriendin/vrouw los laat in dat gebied om deze schelpdieren te rapen zal even wat toe moeten lichten en er meestal dus bij zijn.
Dat een Thai weinig op heeft met 'De vrije natuur' oftewel alles wat eetbaar ook opeet als het enigzins mogelijk is was mij duidelijk.
En het mein en dein in het algemeen ander onderwerp toch. ;)
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”