meerjarig visum

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

meerjarig visum

#1 Bericht door Ashakorat » zondag 21 juni 2015, 13:39

Mijn meisje is gisteren weer voor drie maanden in nederland gearriveerd en heeft behoorlijk wat problemen gehad in Bangkok. Heeft volgens haar meer dan een uur geduurd voor ze langs de paspoortcontrole was met de nodige telefoontjes en afdelingshoofden er bij.
Eigenlijk niks bijzonders dacht ik. Vorig jaar heeft ze het gebruikelijke 3 maanden visum aangevraagd met mijn papieren van garantstelling en dergelijke er bij. De keren daarvoor was hij altijd maar eenmalig geldig maar vorig jaar heeft ze een visum gekregen dat 3 jaar geldig is. Ik heb dat vorig jaar nog gecheckt bij de ambassade en die kreeg ze omdat ze al diverse keren geweest was en zich altijd netjes aan de regels hield. Dus deze keer heeft ze alleen een ticket hoeven te kopen maar daar dacht de douane op Suwannapoon anders over. Hielden bij hoog en laag vol dat dit visum maar 1 keer gebruikt mocht worden dus was al "op" . Zij uitleggen dat ik dat gecheckt had en dat alles volgens de regels was, uiteindelijk is ze er wel doorgekomen maar wel een litertje angstzweet verloren.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Is dat inderdaad bijzonder? Kan me niet voorstellen dat zij de enige is die dat krijgt.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: meerjarig visum

#2 Bericht door Henk Korat » zondag 21 juni 2015, 14:13

Het is voor het eerst dat ik hoor, dat de Thaise douane controleert op een Nederlands visum. Daar hebben ze volgens mij ook geen enkel verstand van. Er heerst binnen deze organisatie volgens mij een angst om fouten te maken.

Aan de incheck balie van EVA AIR wordt wel het visum gecontroleerd.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: meerjarig visum

#3 Bericht door Ashakorat » zondag 21 juni 2015, 14:18

Daar hebben ze dus inderdaad geen verstand van. Wij vliegen meestal met KLM
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: meerjarig visum

#4 Bericht door Donnie » maandag 29 juni 2015, 18:33

De douane controleert baggage, de grenswacht (In Nederland is dat de KMar, in Thailand de ... ??? ) controleert paspoort en reispapieren.
Nog nooit eerder gehoort over grenswachtersop Swampie die moeilijk deden. Wel over onkundig incheck personeel van de luchtvaartmaatschappijdie bijvoorbeeld niet wisten dat je met een Schengenvisum type C of D via elke lidstaat kunt inreizen -mits het land van afgifte maar de hoofdbestemming is, maar vanuit BE of DE zit je zo in NL en andersom-.

Gewoon de verkeerde vogel getroffen die niet beseft dat MULT (MULTI, mulitple entry, meervoudige binnenkomst) betekent dat je meerdere keren in en uit kunt reizen. :cheesy: [|( Bij eenmalig gebruik staat er voor number of entrees duidelijk een 1. Bij 2 of MULTI kun je dus meer dan 1 keer reizen. Had hoe dan ook vast wel goed gekomen als er iemand bij had gekomen die iets meer van (Schengen)visums en/of logisch nadenken af wist.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: meerjarig visum

#5 Bericht door Ashakorat » maandag 29 juni 2015, 18:39

Rr staat geen "multi" in Donnie. Alleen de geldigheidsdatum was steeds een maand of 4 en nu 3 jaar. Voor de rest zag je geen verschil met eerdere keren.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: meerjarig visum

#6 Bericht door Donnie » maandag 29 juni 2015, 19:01

Ashakorat schreef:Rr staat geen "multi" in Donnie. Alleen de geldigheidsdatum was steeds een maand of 4 en nu 3 jaar. Voor de rest zag je geen verschil met eerdere keren.
Dat kan niet want:

- Een visum met 1 entry wordt niet afgegeven voor langer dan 90+15 dagen geldige periode (geldig van... tot ...).
- Een multiple entry wordt afgegeven met een geldigheid van 6 maanden tot 5 jaar (ik hoor wel dat er Thai zijn die een mulitple entry kregen met geldigheid van 105 dagen, dat is formeel in strijd met de Visumcode!)
- Op het visum staat dus ofwel bij entrees een 1 (1x bruikbaar), 2 (2x bruikbaar) of MULTI (meervoudig visum, onbeperkt aantal binnenkomsten). Uiteraard is het visum niet langer bruikbaar na het verstrijken van de "geldig van... tot ..." datum.

Stond er bizar genoeg 1 entry, geldig tot 2018 dan is de visumsticker gewoon verkeerd. Dat had dan MULTI moeten zijn. Standaard krijgt nu 99,9% van de Thai een mulitple entry visum. Zo ook andere landen in de regio (bron: EU Home Affairs, excel sheets)

Schengen Visum Code schreef: 80 Mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan, dienen meervoudige inreisvisa te worden afgegeven teneinde de administratieve lasten van de consulaten van de lidstaten te verminderen en ervoor te zorgen dat frequente en regelmatige reizigers vlot kunnen reizen. Voor aanvragers van wie de consulaten weten dat zij integer en betrouwbaar zijn, dient waar mogelijk in een vereenvoudigde procedure te worden voorzien.

(...)

HOOFDSTUK IV
Visumafgifte
Artikel 24

Afgifte van een eenvormig visum
1. De geldigheidsduur van een visum en de lengte van het toegestane verblijf worden gebaseerd op het onderzoek als bedoeld in artikel 21.
Een visum kan worden afgegeven voor één, twee of meer binnenkomsten. De geldigheidsduur is niet langer dan vijf jaar.
Voor een doorreis komt de duur van het toegestane verblijf overeen met de tijd die voor de doorreis is vereist.
Onverminderd artikel 12, onder a), omvat de geldigheidsduur van het visum een extra „marge” van vijftien dagen.
De lidstaten kunnen beslissen deze extra marge niet toe te kennen om redenen van openbare orde of vanwege de internationale betrekkingen van één van de lidstaten.

2. Onverminderd artikel 12, onder a), wordt een meervoudig visum met een geldigheidsduur tussen zes maanden en vijf jaar toegekend indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
a) de aanvrager toont de noodzaak aan of motiveert zijn voornemen om veelvuldig en/of regelmatig te reizen, in het bijzonder vanwege zijn beroeps- of gezinssituatie, bijvoorbeeld in het geval van zakenlieden, ambtenaren die betrokken zijn bij regelmatige officiële contacten met lidstaten en EU-instellingen, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties die reizen om deel te nemen aan scholing, studiebijeenkomsten en conferenties, gezinsleden van burgers van de Unie, gezinsleden van onderdanen van derde landen die legaal in lidstaten verblijven, alsmede zeevarenden, en
b)de aanvrager toont zijn integriteit en betrouwbaarheid aan, waaronder met name het juiste gebruik van eerder afgegeven eenvormige visa of visa met territoriaal beperkte geldigheid, zijn economische situatie in het land van herkomst en zijn werkelijke voornemen om het grondgebied van de lidstaten te verlaten vóór het verstrijken van de geldigheidsduur van het aangevraagde visum.

3. De gegevens als omschreven in artikel 10, lid 1, van de VIS-verordening worden in het VIS ingevoerd wanneer is beslist het visum af te geven.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: meerjarig visum

#7 Bericht door Ashakorat » maandag 29 juni 2015, 19:30

Je hebt gelijk donnie, er staat ergens " mult" , had ik over het hoofd gezien. Maar de " experts" kennelijk ook. :oops:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: meerjarig visum

#8 Bericht door Ben » dinsdag 30 juni 2015, 00:01

Ashakorat schreef:Mijn meisje is gisteren weer voor drie maanden in nederland gearriveerd en heeft behoorlijk wat problemen gehad in Bangkok. Heeft volgens haar meer dan een uur geduurd voor ze langs de paspoortcontrole was met de nodige telefoontjes en afdelingshoofden er bij.
Eigenlijk niks bijzonders dacht ik. Vorig jaar heeft ze het gebruikelijke 3 maanden visum aangevraagd met mijn papieren van garantstelling en dergelijke er bij. De keren daarvoor was hij altijd maar eenmalig geldig maar vorig jaar heeft ze een visum gekregen dat 3 jaar geldig is. Ik heb dat vorig jaar nog gecheckt bij de ambassade en die kreeg ze omdat ze al diverse keren geweest was en zich altijd netjes aan de regels hield. Dus deze keer heeft ze alleen een ticket hoeven te kopen maar daar dacht de douane op Suwannapoon anders over. Hielden bij hoog en laag vol dat dit visum maar 1 keer gebruikt mocht worden dus was al "op" . Zij uitleggen dat ik dat gecheckt had en dat alles volgens de regels was, uiteindelijk is ze er wel doorgekomen maar wel een litertje angstzweet verloren.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Is dat inderdaad bijzonder? Kan me niet voorstellen dat zij de enige is die dat krijgt.
Ja hoor dat meerjarig visum bestaat zoals jij dat beschrijft, ken meer personen die daar gebruik van maken. [|) :thumbsup:

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: meerjarig visum

#9 Bericht door Ashakorat » dinsdag 30 juni 2015, 07:44

Wist het alleen niet Ben. Daar komt nog bij dat voorheen het visum in bangkok afgegeven was maar deze in kuala lumpur. Vandaar dat ik toen toch maar even ging checken maar dat had te maken met malversaties vandaar dat ze het naar Maleisië hadden verplaatst. Bovendien zat ik toen in nederland en mijn vriendin had ook dat woordje mult niet gezien.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: meerjarig visum

#10 Bericht door Ben » dinsdag 30 juni 2015, 07:54

Ashakorat schreef:Wist het alleen niet Ben. Daar komt nog bij dat voorheen het visum in bangkok afgegeven was maar deze in kuala lumpur. Vandaar dat ik toen toch maar even ging checken maar dat had te maken met malversaties vandaar dat ze het naar Maleisië hadden verplaatst. Bovendien zat ik toen in nederland en mijn vriendin had ook dat woordje mult niet gezien.

Visa Procedure loopt ook via KL Maleisie .

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: meerjarig visum

#11 Bericht door Donnie » woensdag 12 augustus 2015, 19:25

Nog specifieker: wegens bezuigingen (sorry "efficientie" ), werkt de overheid nu met Regional Support Offices, de RSO's. Dit zijn de backoffices die de beslissing over visumaanvragen (type A en C) doen en de stickers in het paspoort plakken (type A, C en D, ook wel bekend als transit, toeristen en MVV visum respectievelijk). Door alles op 1 plek te doen bespaart de overheid geld. De verwerkingstijd is door het heen en weer zenden wel langer.

Voor de regio ZO Azië zit de backoffice dus in KL. De ambassades zijn dan de front office die de aanvraag innemen en met eventueel wat aantekeningen en alle papieren in een mooie envelop stoppen voor diplomatieke verzending naar KL en na de beslissing die envelop weer terug ontvangen en het paspoort terug afgeven aan de vreemdeling (laten ophalen op de ambassade of per koerier toesturen naar de vreemdeling).

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: meerjarig visum

#12 Bericht door Ben » woensdag 12 augustus 2015, 19:49

Ashakorat schreef:Mijn meisje is gisteren weer voor drie maanden in nederland gearriveerd en heeft behoorlijk wat problemen gehad in Bangkok. Heeft volgens haar meer dan een uur geduurd voor ze langs de paspoortcontrole was met de nodige telefoontjes en afdelingshoofden er bij.
Eigenlijk niks bijzonders dacht ik. Vorig jaar heeft ze het gebruikelijke 3 maanden visum aangevraagd met mijn papieren van garantstelling en dergelijke er bij. De keren daarvoor was hij altijd maar eenmalig geldig maar vorig jaar heeft ze een visum gekregen dat 3 jaar geldig is. Ik heb dat vorig jaar nog gecheckt bij de ambassade en die kreeg ze omdat ze al diverse keren geweest was en zich altijd netjes aan de regels hield. Dus deze keer heeft ze alleen een ticket hoeven te kopen maar daar dacht de douane op Suwannapoon anders over. Hielden bij hoog en laag vol dat dit visum maar 1 keer gebruikt mocht worden dus was al "op" . Zij uitleggen dat ik dat gecheckt had en dat alles volgens de regels was, uiteindelijk is ze er wel doorgekomen maar wel een litertje angstzweet verloren.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Is dat inderdaad bijzonder? Kan me niet voorstellen dat zij de enige is die dat krijgt.
Normaliter zou er toch een stempel op moeten staan USED of een streep door het visa na verlaten van het land maar voor Nederland weet ik dat niet . ik heb al heel wat stickertjes bij elkaar in China staat er een streep doorheen Cambodia staat een stempel Used Vietnam Used Maleisia Used.Ik heb ook wel eens de vraag gehad wat ik in China ging doen ,wat hem voor geen meter aangaat. en waneer ik in Thailand terug keerde ,Ook dat gaat hem niets aan . maar met een simpel antwoord heel erg snel want anders mis ik mijn Thai food .was zijn lach terug en kon ik door :crazy:

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: meerjarig visum

#13 Bericht door Donnie » woensdag 12 augustus 2015, 20:12

Schengenvisums (en Britse visums, qua uiterlijk nagenoeg identiek al hebben die hun eigen visumbeleid) vervallen simpelweg. Bijvoorbeeld omdat het aantal entries verbruikt is (te checken aan de exit en entry stempel en in de gemeenschappelijke database) of omdat de geldigheidsdatum verlopen is.

Er zal dus geen "used" stempel zijn. Wel is er een "revoked" ("ingetrokken") of "annuled" ("nietig verklaard") stempel, maar die wil je denk ik niet hebben... :giggle:
If a visa is revoked, a stamp stating "REVOKED" shall be affixed to it and the optical
variable feature of the visa sticker, the security feature "latent image effect" as well as the
term "visa" shall be rendered unusable by using a sharp instrument.
If a visa is annulled, a stamp stating "ANNULLED" shall be affixed to it and the optical
variable feature of the visa sticker, the security feature "latent image effect" as well as the
term "visa" shall be rendered unusable by using a sharp instrument.
Artikel 34
Nietigverklaring

1. Een visum wordt nietig verklaard indien blijkt dat op het moment van afgifte niet aan de afgiftevoorwaarden voldaan was, met name indien er ernstige redenen bestaan om aan te nemen dat het visum op onrechtmatige wijze is verkregen. Een visum wordt in beginsel nietig verklaard door de bevoegde autoriteiten van de lidstaat die het heeft afgegeven. Een visum kan door de bevoegde autoriteiten van een andere lidstaat nietig worden verklaard; in dat geval worden de autoriteiten van de lidstaat die het visum heeft afgegeven van de nietigverklaring in kennis gesteld.

2. Een visum wordt ingetrokken indien blijkt dat niet langer aan de afgiftevoorwaarden voldaan wordt. Een visum wordt in beginsel ingetrokken door de bevoegde autoriteiten van de lidstaat die het heeft afgegeven. Een visum kan door de bevoegde autoriteiten van een andere lidstaat worden ingetrokken; in dat geval worden de autoriteiten van de lidstaat die het visum heeft afgegeven van de intrekking in kennis gesteld.
Bron: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32009R0810

Oh en onder de visumsticker zit, of moet ik zeggen zat door de invoering van VIS (Visa Information System)- , een "admissibility" stempel: nadat ze het paspoort innemen en de aanvraag ontvankelijk verklaren plaatsen ze een stempel dat de aanvraag ontvankelijk is, de aanvraag wordt verwerkt en zal er een sticker geplaatst worden bij positief resultaat.
Before the in-depth examination of the application, the "admissibility" stamp – in the uniform
format – shall be placed on the first available page of the travel document that contains no
entries or stamps. The date of the application, the type of visa applied for ("C" or "A"), and
the code of the Member State where the application has been lodged shall be added manually,
if they are not fixed by the stamp.
The "admissibility" stamp shall be used until the VIS has become fully operational in all
regions.
Bron:
- http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/po ... 620_en.pdf

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”