Eigenwijs.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Eigenwijs.

#1 Bericht door nbreeker » donderdag 11 juni 2015, 01:37

Ik ben eens gevraagd door de Nederlandse Zeeboormaatschappij in Den Haag of ik twee hitches wilde doen op een booreiland in Angola van 4 weken op en 4 weken af en dat tweemaal maar dan niet als Mechanic (Monteur) maar voor het onderwater gebeuren voor de apparatuur die er voor zorgt dat de inhoud van het boorgat in het boorgat blijft als er wat fout gaat.
Ze boorde daar voor Shell en er was ook een burgeroorlog gaande maar dat was niet in de buurt waar ze boorden.
Dus ik ben naar Angola gevlogen en via een boot naar de Sedneth Luanda gebracht dat was een mooi booreiland op poten,voor m’n eerste 4 weken,nadat ik m’n 4 weken voltooid had ging ik weer naar huis voor4 weken doorbetaalde vakantie,ik verdiende dollars en de dollar was 3,60 dus dat was kassa.

Na m’n 4 weken vakantie wederom naar Angola en op een ochtend toen ik om 6 uur s;morgens aan dek kwam bleek dat er niet geboord werd en de Rotary transmission de tandwielkast van de draaitafel Rotarytable genoemd in onderdelen over het dek verspreid lagen.

Zo’n tandwielkast heeft de grote van een keukentafel en ook de hoogte en bevind zich tussen de Elektromoter en de draaitafel die de boorstang aandrijft.

Aangezien ik al diverse van die tandwielkasten gerepareerd en opgebouwd had in het verleden vroeg ik de Amerikaande mechanic of hij hulp nodig had en dat ik hem met alle plezier wilde helpen,en vertelde hem dat ik daar ervaring mee had,nee dat was niet nodig hij ging er een helicopter van bouwen,Ik had al lang gezien dat de ronsels en tandwielen er goed uitzagen meestal gaan die het eerst kapot dus het moest aan de lagers liggen.
Inmiddels werd er een vliegtuig gecharterd om vanuit Amerika een nieuwe tandwielkast uit te vliegen maar dat duurt even en is dan nog niet een twee drie aan boord.
Nog een keer gevraagd van zal ik je helpen nee dat was niet nodig bemoei je je er niet mee,maar we lagen wel stil en dat kost een vermogen als je langer dan 15 uur stil lig ga je van het kontrakt af tot dat je weer draait.
Er was een noodoplossing met een clutch vanaf de winch om de draaitafel aan te drijven maar die clutch zat muurvast en die Amerikaan ging die clutch met een voorhamer te lijf maar geen resultaat voorhamers zijn ook geen gereedschap voor een monteur.
Toen komt de Toolpusher dat is de baas aan boord ook een Amerikaan en zegt wat heb jij voorheen gedaan Nicolaas ik zeg ik ben altijd monteur geweest,wat denk jij ervan ik zeg ik denk niks,ja zegt ie maar er komt een vliegtuig uit de States met een nieuwe tandwielkast wat denk je dat dat kost,ik zeg je moet die oude bak in elkaar zetten daar mankeerd niets, aan,hij weg komt evenlater de assistant Manager naar me toe hij zegt jij beweert dat er niks aan mankeerd ik zeg ja dat klopt,nu dan zet jij hem in elkaar,ik zeg ik niet dan is er oorlog hij zegt nu ik ben een Duitser en wij zijn goed in oorlog voeren dus ik voer die oorlog voor jou en jij fix die kast en iedereen die jij wilt dat je helpt die komt je helpen ,ik zeg ik bouw hem op maar hij zet hem er zelf maar weer tussen nu dat was goed,dus ik ben s’avonds om 6 uur begonnen en om elf uur was die tandwielkast weer als nieuw met nieuwe lagers en alles.
Die yank heeft die kast er weer tussen gebouwd en de volgende ochtend boorde we weer.

De volgende dag kwam ook de manager van de wal en riep mij bij zich,en bedankte mij dat ik ze uit de ellende had geholpen.Hij zegt ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor je,je kontrakt zit er nu op en ik bied je de baan als mechanic aan op deze rig, en het slechte nieuws is dat ik wil dat je langer blijf,maar dat wilde ik niet want ik was net een maand getrouwd en had mijn vrouw en kinderen die uit Singapore kwamen in Holland in mijn huis gezet en was naar Angola vertrokken en wilde ze niet nog langer laten wachten in een vreemd land.

Ja zei hij nogmaals bedankt maar dan gaat het niet door,dus ik de volgende dag naar huis en toen ik een week thuis was werd die baan me weer aangeboden en heb ik daarna nog een lange tijd op de Sedneth Luanda gewerkt.

Als die eigenwijze mechanic mij hem nu had laten helpen was er niets aan de hand geweest en had hij zijn baan behouden.Maar de manager vertelde me dat ze nu ook nadat ik nee had gezegd ze hem niet langer wilde handhaven daar zijn Amerikanen makkelijk in.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eigenwijs.

#2 Bericht door prajak » donderdag 11 juni 2015, 01:45

Ga zo door! :clap:

Techneuten- en levensverhalen lees ik graag en de moeilijke woorden (hitch, rig, ...) zoek ik gewoon op in mijn Dikke van Dale.

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Eigenwijs.

#3 Bericht door Pieter1947 » donderdag 11 juni 2015, 01:50

Heerlijk om te lezen lnbreeker [|) [|) ....

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Eigenwijs.

#4 Bericht door brake034 » donderdag 11 juni 2015, 02:47

:thumbsup: Nic, das beter dan een ban!
Marcel

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Eigenwijs.

#5 Bericht door printen44 » donderdag 11 juni 2015, 05:53

Heerlijk om te lezen, Nico. Dit forum kan een mix zijn van Thailand verhalen, Thailand info, maar ook van verhalen van leden van dit forum. Ik zal zeker mijn bijdrages daar toe leveren. En ik hoop dat ik nog van die verhalen van jou mag lezen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Eigenwijs.

#6 Bericht door Ben » donderdag 11 juni 2015, 06:20

Lucky dat het geen Aziaat was ,90 % kans dat je 5 bath in je hoofd had gehad :D

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Eigenwijs.

#7 Bericht door nbreeker » donderdag 11 juni 2015, 06:33

Ben schreef:Lucky dat het geen Aziaat was ,90 % kans dat je 5 bath in je hoofd had gehad :D
Ik denk niet dat een Aziaat zo eigenwijs was geweest,althans dat is niet mijn ervaring met Aziaten.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Eigenwijs.

#8 Bericht door Henk Korat » donderdag 11 juni 2015, 06:44

Hier geniet ik nu van. Mooi verhaal nbreeker (Nick).
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”