Herziening belastingstelsel

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#31 Bericht door RuudThai » zondag 14 juni 2015, 19:02

printen44 schreef:
torkom schreef:"Ik schrijf niet dat ambtenaren niet werken. Integendeel, ze werken net zo hard als alle anderen werknemers"

Ook weer zo'n boute bewering...Ik heb voor beide gewerkt, eerst bedrijfsleven daarna overheid, de tranen springen je in de ogen qua geldverspilling bij de overheid...Van de andere kant heb ik nog nooit zoveel verdiend en daar zo weinig voor moeten doen als bij de overheid.
Torkom, dat is jouw ervaring. Mijn ervaring is dat ik en in staatsdienst was en na privatisering niet in staatsdienst was. Wij, als werknemers, werkte net zoveel en met net zoveel overwerktijd zowel na als voor de privatisering. Ik kwam vaak bij de griffie van beide Kamers en ook daar werkte men lange dagen.

Toen wij naar Haarlem verhuisde, kwamen we op het terrein van Enschede, een private onderneming. Daar werd veel minder productie gedraaid als wat wij deden in dezelfde tijd.

Ik heb geen verschil gemerkt toen ik in Staatsdienst was of in privaatdienst. Maar wij waren een productiebedrijf. Moet wel zeggen dat toen wij geprivatiseerd werden, wij meer gingen verdienen. [$) [$)
Aan het eind van mijn overheidscarrière ben ik overgestapt naar het zo geroemde bedrijfsleven, nl. naar een detacheringsbureau vanwaar ik als senior-consulent werd uitgezonden naar gemeenten die behoefte hadden aan een tijdelijke kracht voor het oplossen van complexe zaken op burgerzakengebied.
Ik bleef dus eigenlijk precies hetzelfde werk doen als toen ik in gemeentedienst was.... :lol:
Ik moest net zo hard werken als daarvoor maar het betaalde stukken beter!
Ik ben daar na enige tijd echter mee gestopt omdat bepaalde dingen mij niet bevielen en toen ben ik teruggekeerd naar een gemeente in een functie die mij net zoveel opbracht als die bij de particuliere firma :thumbsup: .

Maar ondertussen wijken we wel weer flink af van het originele onderwerp, het nieuwe belastingstelsel!

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Herziening belastingstelsel

#32 Bericht door serpay » zondag 14 juni 2015, 19:18

ik stel voor dat de heren die zeggen hard te werken een weekje met mij mee mogen lopen.
en daarna hier hun bevindingen neer mogen schrijven.
maar ja de belasting wordt herzien en we moeten maar afwachten wat er in de hoge hoed zit.
maar ik denk dat het weer geen zf%k uitmaakt.
u betaald en de overheid haalt.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#33 Bericht door RuudThai » zondag 14 juni 2015, 19:20

Dus nog maar even terugkeren naar het onderwerp.
Van NU.nl:

Helft kiezers verwacht VVD-plan belastingen

Gepubliceerd: 14 juni 2015 09:57

Bijna de helft (49 procent) van de kiezers verwacht dat het nieuwe belastingplan van het kabinet vooral een VVD-plan wordt.
Volgens de peiling van Maurice de Hond denkt maar 14 procent van de kiezers dat de plannen vooral een PvdA-signatuur krijgen. Van de PvdA-stemmers denkt maar liefst 59 procent dat er een VVD-plan uit zal komen.

Van de VVD'ers denkt 28 procent dat er uiteindelijk een VVD-belastingplan zal komen en een kwart van deze kiezers denkt dat de belastingplannen vooral uit de PvdA-koker zullen komen.

SP-stemmers denken het vaakst dat de VVD de boventoon zal voeren: 74 procent. Van alle kiezers samen denkt een kwart dat het om een ''evenwichtig compromis'' zal gaan.

Zetels

Volgens De Hond zijn er ook deze week nauwelijks verschuivingen in het aantal zetels dat de partijen zouden krijgen als er nu verkiezingen zouden zijn. "De laatste echte verschuiving was toen Jesse Klaver fractievoorzitter van GroenLinks werd", aldus de opiniepeiler.

De PvdA wint deze week één virtuele zetel en komt daarmee op tien zetels. D66 verliest een zetel en gaat naar 17 zetels.

De VVD is in de peilingen nog de grootste partij, met 25 zetels, gevolgd door de SP met 23 zetels en CDA met 22. De PVV staat op 21 zetels en GroenLinks op 14.

Hervorming

Overigens zijn veel kiezers voor een hervorming van het belastingstelsel. 64 procent vindt dat hervormingen nodig zijn, 19 procent vindt dat het huidige stelsel moet worden voortgezet.

Veel minder mensen zijn positief over de aanpak om de plannen eerst in achterkamertjes te regelen en dan pas in het openbaar steun te krijgen van de partijen in de Tweede Kamer: 66 procent vindt dat de plannen eerst openbaargemaakt moeten worden, 28 denkt dat de partijen eerst steun moeten geven.

Ook daalt het draagvlak onder de kiezers als de plannen betekenen dat de belasting op arbeid wordt verlaagd en de btw wordt verhoogd. Iets meer dan de helft (51 procent) van de ondervraagden vindt dat geen goed idee.

Door: ANP
-----------
Had ik ook al gedacht dat het een voornamelijk VVD-plan zou worden dus dan weten we gelijk wie er het meeste profijt van heeft! :evil:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Herziening belastingstelsel

#34 Bericht door jumbo » maandag 15 juni 2015, 02:48

betaalt men eigenlijk belasting of andere narigheid over aow en pensioen in NL als men in TH woont??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#35 Bericht door RuudThai » maandag 15 juni 2015, 02:57

Ik wel! :(

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Herziening belastingstelsel

#36 Bericht door dutch » maandag 15 juni 2015, 03:30

RuudThai schreef:Ik wel! :(
zeg er dan meteen bij dat dat is omdat je een overheidspensioen geniet.
over aow betaalt sedert jl januari iedereen en voor de bedrijfspensioenen is ook per jl januarie de een of ander e regeling.
Prajak heeft daar al uitgebreid over geschreven.
Of alles nu al 100% geregeld en wettelijk is mij nog niet absoluut duidelijk,maar Prajak zou ons op de hoogte houden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#37 Bericht door prajak » maandag 15 juni 2015, 04:37

Hoofdregel, heer Jumbo:

AOW in NL belast, met inkomstenbelasting maar niet met 'andere narigheid'
Overheidspensioen idem
Bedrijfspensioen is aan Thailand toegewezen.

Krijgt NL het verdrag herzien dan zullen hoogstwaarschijnlijk (it takes two to tango...) alle pensioenen in het betalende land belast worden zoals in het nieuwe verdrag met Duitsland.

Verder verwijs ik je naar het belastingdossier postactieven en wat meer geschreven is in dat hoofdstuk.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Herziening belastingstelsel

#38 Bericht door jumbo » maandag 15 juni 2015, 05:05

thanks...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#39 Bericht door RuudThai » vrijdag 19 juni 2015, 18:17

ROEMER: KABINET LIJKT NIETS TE DOEN VOOR OUDEREN EN WERKZOEKENDEN

In de plannen voor een nieuw belastingstelsel lijkt het erop dat niet-werkenden niet profiteren van de lastenverlichting. Dat stelt SP-leider Emile Roemer. ‘De SP pleit al jaren voor lagere lasten op arbeid. Ik ben blij dat dat er nu eindelijk van lijkt te komen. Maar uit de vage brief die het kabinet heeft verstuurd, blijkt niet dat mensen die geen baan kunnen vinden of niet meer hoeven te werken meeprofiteren van de lastenverlichting. Terwijl zij de afgelopen jaren wel flink in hebben moeten leveren.’

Roemer vindt dat het belastingstelsel socialer moet. ‘Er wordt in deze plannen met geen woord gerept over het vragen van een hogere bijdrage van miljonairs en multinationals. De kloof tussen arm en rijk blijft groeien in ons land en daar lijken deze voorstellen niets aan te veranderen.'

Ook maakt Roemer zich zorgen over de mogelijke btw-verhoging. 'Ondernemers kunnen hierdoor omzet mislopen. Denk aan schilders, kappers, boekwinkels, tuinders, musea en openbaar vervoerbedrijven. Nu al is het voor veel ondernemers moeilijk om rond te komen. Maar ik vrees ook dat sommige groepen consumenten niet voor de btw-verhoging gecompenseerd worden. Dat kan echt niet.'

Bron: website SP
-----------
Gepensioneerden worden nergens genoemd in de nieuwe voorstellen. Terwijl die al jarenlang zijn stil blijven staan met hun AOW en pensioenuitkeringen. Nergens blijkt dat daarvoor enige compensatie komt.
En de gepensioneerden in het buitenland buiten de EU hebben dit jaar al enorm ingeleverd: hoger belastingtarief en het afschaffen van de mogelijkheid om als binnenlands belastingplichtige te worden aangemerkt, waardoor je in aanmerking komt voor de heffingskortingen. Aan hen wordt al helemaal niet gedacht, zij tellen niet mee voor Rutte c.s. [|( :(

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#40 Bericht door Ashakorat » vrijdag 19 juni 2015, 18:38

RuudThai schreef:
En de gepensioneerden in het buitenland buiten de EU hebben dit jaar al enorm ingeleverd: hoger belastingtarief en het afschaffen van de mogelijkheid om als binnenlands belastingplichtige te worden aangemerkt, waardoor je in aanmerking komt voor de heffingskortingen. Aan hen wordt al helemaal niet gedacht, zij tellen niet mee voor Rutte c.s. [|( :(
Ik meen gehoord te hebben dat ze de heffingskorting helemaal willen afschaffen en via de inkomstenbelasting willen compenseren, maar weet het niet zeker.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Herziening belastingstelsel

#41 Bericht door Gardensafari » vrijdag 19 juni 2015, 23:22

RuudThai schreef:
En de gepensioneerden in het buitenland buiten de EU hebben dit jaar al enorm ingeleverd: hoger belastingtarief en het afschaffen van de mogelijkheid om als binnenlands belastingplichtige te worden aangemerkt, waardoor je in aanmerking komt voor de heffingskortingen. Aan hen wordt al helemaal niet gedacht, zij tellen niet mee voor Rutte c.s. [|( :(
Voor Klaver en Roemer en andere linkse rakkers ook niet...
Trouwens voor ambtenaren in actieve dienst geldt hetzelfde, dus doe niet zo verongelijkt.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#42 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2015, 01:15

'...Ik meen gehoord te hebben dat ze de heffingskorting helemaal willen afschaffen en via de inkomstenbelasting willen compenseren, maar weet het niet zeker...'

Dan zou je aftrekposten krijgen en hebben mensen die in de hoogste schijf vallen daar meer profijt van dan mensen in de lagere inkomensgroepen. Dat is onder Den Uyl afgeschaft en ik vind dat een groot goed.

Loonheffing is een voorheffing op de verschuldigde inkomstenbelasting, net zoals een ondernemer een voorlopige aanslag krijgt. Waarom zou je mensen een jaar lang laten sappelen met een te laag netto-loon en dat na afloop van het jaar pas uitbetalen? De heffingskortingen worden in de loonheffing al meegeteld. Dat zal wel blijven.

Garden heeft gelijk; het hele parlement heeft besloten dat mensen wonend buiten zekere landen buiten de faciliteit vallen. En met name de partijen die ook aan ouderen (zeggen te) denken zaten te pitten toen de AWBZ werd afgeschaft en de WLZ werd ingevoerd en wij hier van 5,15 naar 8,35% inkomstenbelasting gingen.

Meer artikelen naar het algemene tarief BTW, dat is wel duidelijk. Lagere tarieven inkomstenbelasting schijf 3. Daarmee verhoog je het netto-loon voor de middengroepen en (slechts) een deel daarvan moeten ze uitgeven aan hogere BTW algemeen tarief. Ik neem aan dat het verlaagde tarief voor voedingsmiddelen gewoon blijft bestaan.

Een volk krijgt de regering die het verdient, zegt men wel. Tja.... :giggle:

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#43 Bericht door Ashakorat » zaterdag 20 juni 2015, 06:05

prajak schreef:'.
Garden heeft gelijk; het hele parlement heeft besloten dat mensen wonend buiten zekere landen buiten de faciliteit vallen. En met name de partijen die ook aan ouderen (zeggen te) denken zaten te pitten toen de AWBZ werd afgeschaft en de WLZ werd ingevoerd en wij hier van 5,15 naar 8,35% inkomstenbelasting gingen.
Het maakt toch niet uit hoe hoog dat is? Met een beetje moeite kun je toch nog steeds belastingvrijstelling krijgen in nederland.? Behalve de exambtenaren dan.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#44 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2015, 06:23

Asha, bepaalde componenten van het inkomen blijven in NL belast en niet alleen overheidspensioen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#45 Bericht door Ashakorat » zaterdag 20 juni 2015, 06:45

Dat is toch alleen de aow ?
Hoe het precies met die heffingskorting zit weet ik niet maar toen ik het hoorde dacht ik direkt aan het afschaffen voor mensen buiten de EU. Dat is vorig jaar bekokstoofd. Dus als dat nu helemaal wil afschaffen en op een andere manier compenseren kan dat voor de expat wel eens voordelig uitvallen. Maar vraag me niet naar details, mijn hersenen geven een allergische reactie als ik over belasting ed moet nadenken.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”