Guantanamo.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Guantanamo.

#16 Bericht door RuudThai » woensdag 03 juni 2015, 10:07

Wie weet krijgen ze elk wel een miljoen dollar mee als schadevergoeding voor hun onterechte gevangenschap. Dat kunnen ze dan weer in de Nederlandse economie pompen! ;)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Guantanamo.

#17 Bericht door Ashakorat » woensdag 03 juni 2015, 10:14

RuudThai schreef:Wie weet krijgen ze elk wel een miljoen dollar mee als schadevergoeding voor hun onterechte gevangenschap. Dat kunnen ze dan weer in de Nederlandse economie pompen! ;)
Wat precies de status is, schuldig of niet schuldig, dat zullen we nooit weten. Als ze schuldig zijn wil ik ze niet hebben maar ook als ze onschuldig zijn vind ik dat je ze niet naar nedrrland moet halen maar dat amerika druk moet uitoefenen om ze terug in hun land te krijgen. Ze zijn na 5/6 jaar volkomen ontheemd, in nederland hebben ze helemaal niets en alles is anders. Ik ga er van uit dat ze in hun thuisland nog wel familie/vrienden/kennissen hebben en ze kennen het reilen en zeilen in hun vaderland. Dus ook uit humaan oogpunt kunnen ze denk ik beter terug. En als gebleken is dat ze onschuldig zijn vind i dat amerika verplicht is om die mensen weer op weg te helpen, niet wij.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Guantanamo.

#18 Bericht door printen44 » woensdag 03 juni 2015, 10:44

Dat ze weer terugkeren naar hun land van herkomst, wil de VS voorkomen. In de ogen van de VS zijn het terroristen, hoewel ze nooit berecht zijn. Dus als ze naar hun thuisland terug gaan, kunnen ze weer ingezet worden als terroristen. Dat is de visie van de havikken in de VS. Als de VS ze naar de VS haalt, moeten ze voor een burgerrechter komen en dan komen ze in principe onmiddelijk vrij. Vanwege de lange opsluiting, de martelingen en het ontbreken van een bewijslast. En dan kunnen ze gaan en staan waar ze willen.

Dus probeert de VS deze gevangenen, die al jaren zonder enig proces vastzitten, te slijten aan bevriende landen. De paar gevangen die zijn vrijgelaten, kregen strenge voorwaarden, waaronder een reisverbod.

De gevangenen zouden eerst voor een militaire rechtbank komen, maar juridisch is dit weer niet mogelijk.

Overigens is het een erfenis, die Obama kreeg van Bush en die erfenis kan hij missen als kiespijn

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Guantanamo.

#19 Bericht door torkom » woensdag 03 juni 2015, 10:54

"Dus als ze naar hun thuisland terug gaan, kunnen ze weer ingezet worden als terroristen. Dat is de visie van de havikken in de VS."

En een zeer terechte visie lijkt mij als je kijkt naar ene Abu Bakr al-Baghdadi...
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Guantanamo.

#20 Bericht door Jeanette » woensdag 03 juni 2015, 11:29

Zo'n 80 jaar geleden zat de mensheid met de joden in hun maag.
En met de zigeuners en de homo's.

De publieke opinie werd via de media van negatieve publiciteit voorzien.
Joden hadden een meederwaardigheidscomplex als uitverkorenen in de Bijbel terwijl zij Jezus hadden vermoord.
Ze voelen zich te hoog voor vies werk.
Zigeuners waren lui en dieven en homo's erger dan Sodom en Gomorra.
Men deed een oogje dicht.

En tegenwoordig hebben we ook zoveel mensen die niemand in de buurt wil hebben.
Niet alleen de bootvluchtelingen en die Guantanamo mensen maar ook Koerden en zo meer.
De media is oppermachtig en het is gebruikelijk om wat je wil horen door te roeptoeteren en wat je niet wil horen dood te zwijgen.

De media die gelezen, gehoord en gezien wil worden houdt daar rekening mee.
En soms worden ze extra betaald voor het sturen van de publieke opinie.

Ik zal nooit die zin vergeten van dat huilende Arabische meisje.
"Ze haalden de baby's uit de couveuses en gooiden ze op de grond".

Verontwaardiging alom en het werd oorlog tegen die 'ze'.

Ik heb geen antwoord op dit soort problemen. :happyno:
Maar zouden we alsjeblieft hier geen grapjes maken over de ellende van anderen?

:?:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Guantanamo.

#21 Bericht door RuudThai » woensdag 03 juni 2015, 12:45

Ashakorat schreef:
RuudThai schreef:Wie weet krijgen ze elk wel een miljoen dollar mee als schadevergoeding voor hun onterechte gevangenschap. Dat kunnen ze dan weer in de Nederlandse economie pompen! ;)
Wat precies de status is, schuldig of niet schuldig, dat zullen we nooit weten. Als ze schuldig zijn wil ik ze niet hebben maar ook als ze onschuldig zijn vind ik dat je ze niet naar nedrrland moet halen maar dat amerika druk moet uitoefenen om ze terug in hun land te krijgen. Ze zijn na 5/6 jaar volkomen ontheemd, in nederland hebben ze helemaal niets en alles is anders. Ik ga er van uit dat ze in hun thuisland nog wel familie/vrienden/kennissen hebben en ze kennen het reilen en zeilen in hun vaderland. Dus ook uit humaan oogpunt kunnen ze denk ik beter terug. En als gebleken is dat ze onschuldig zijn vind i dat amerika verplicht is om die mensen weer op weg te helpen, niet wij.
Ashakorat, jij kunt vinden dat ze terug naar hun eigen land moeten of dat de VS ze moet huisvesten en ik kan dat misschien ook vinden (de Amerikanen hebben die rotzooi veroorzaakt en laat ze het nu zelf maar oplossen, toch?) maar ik denk dat het al een gepasseerd station is.
De huidige meerderheid van Republikeinen is er al helemaal niet voor en de Democraten zijn ook niet erg enthousiast om ze op te nemen in de VS.
En ik denk dat alle diplomatie kanalen al zijn gebruikt om te proberen ze naar hun eigen land terug te sturen. Vermoedelijk ook met de nodige druk.

Dus wat moet je dan? Obama doet nu een halfslachtige poging om ze kwijt te raken in de wereld en hoopt daarmee aan te kunnen tonen dat het niet aan hem lag als hem wordt verweten zijn verkiezingsbeloften niet na te komen.
Als het toevallig mocht lukken en hij voor 2017 die marteltent kan sluiten kan hij daar prat op gaan en tevens een probleem voor zijn opvolgster Hillary wegnemen.
Nou, en ik zie liever Hillary Clinton in het Witte Huis dan één of andere Tea Party-nitwit of alweer een Bush! Dus laten we maar die 2 Guantanamo-lui opnemen en tegen Obama zeggen: "Yes, we can!" ;)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Guantanamo.

#22 Bericht door printen44 » woensdag 03 juni 2015, 14:40

torkom schreef:"Dus als ze naar hun thuisland terug gaan, kunnen ze weer ingezet worden als terroristen. Dat is de visie van de havikken in de VS."

En een zeer terechte visie lijkt mij als je kijkt naar ene Abu Bakr al-Baghdadi...
Torkom, en dat is nu juist het probleem van Obama. De gevangenen zijn opgepakt na 9-11. Vele willekeurig. Dat erkent ook de VS. Geen enkele rechtbank zou hun schuldig verklaren omdat er gemarteld is en dat vrijwel geen enkel bewijs tegen de meeste is. Ook dat erkent de VS.

Natuurlijk waren er in Guantanamo "echte" terroristen en die zijn ook veroordeelt. Om dat bewijsvoering rond was.

Maar voor de meeste gevangenen, kon er geen proces worden gevoerd, om de doodeenvoudige reden dat de VS geen enkel bewijs kon aandragen dat zij daadwerkelijk terroristische daden hadden gepleegd. En als er al een bekentenis was, was deze door marteling verkregen, dus volgens de wetgeving van de VS niet geldig. En omdat de VS nog steeds een land is waar de staat de bewijsvoering moet leveren, houdt men die gevangen daar op Cuba.

Bush heeft al een wilde in het ronde geslagen en Obama kon de scherven opruimen. En die wil die gevangenen, waar geen proces tegen te voeren is, maar dat de VS ook niet wil vrijlaten, naar andere landen sturen. Met de nodige restricties.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Guantanamo.

#23 Bericht door Ashakorat » woensdag 03 juni 2015, 15:25

Wat mij betreft niet 1. Ruud vindt dat heel humaan, het zijn er maar 2 maar je weet dus niet wat je in huis haalt. Niet bewezen is niet hetzelfde als onschuldig. Voor Charlie waren ook maar 2 man nodig om een bloedbad aan te richten en ik zie geen enkele reden om dit risico te nemen terwijl de VS dat blijkbaar ook niet willen. En ik ben er van overtuigd als de VS dat echt willen zij ze in het land van herkomst terug kunnen krijgen.
De verenigde staten hebben verplichtingen en moeten voor de gevolgen opdraaien. Als ze dat niet willen zou ik niet weten waarom wij dat dan wel zouden doen.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Guantanamo.

#24 Bericht door RuudThai » woensdag 03 juni 2015, 16:21

Nederland zou dat doen uit humane overwegingen. Als er geen oplossing gevonden wordt dan blijven die mensen ten eeuwigen dage in Guantanamo zitten. Terwijl ze praktisch zeker onschuldig zijn.
In Nederland zijn ook diverse gerechtelijke dwalingen geweest zoals de zaak Lucy de B. En de verdachte moordenaars op die stewardess. In alle gevallen hebben die mensen onschuldig in de cel gezeten voor lange jaren.

Iedereen voelt dat als een grote onrechtvaardigheid en dat is nou precies ook van toepassing op de gevangenen in Guantanamo.
Vanuit Nederland zijn al enkele honderden extremistische moslims als jihadganger naar Syrië vertrokken. Een aantal sneuvelt, een deel blijft daar voorgoed maar ook een groot deel komt terug in Nederland. Geldt trouwens voor alle Europese landen. Ik denk dat daar meer gevaarlijke lui tussen zitten dan die 2 uit Guantanamo.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Guantanamo.

#25 Bericht door Ashakorat » woensdag 03 juni 2015, 17:36

Die Syriegangers zou je ook niet meer in ons land moeten toelaten. Nederlandschap ontnemen want ze zijn in vreemde krijgsdienst geweest. Punt met die 2 mannen is natuurlijk dat je een precedent gaat scheppen. Er zijn heel veel problemen op de wereld, laten ze dat in hun regio zelf oplossen. Wie weet wat voor rechtzaken hier uit voort kunnen komen omdat anderen dat dan ook willen.
Hoor net in het nieuws trouwens dat het in totaal om 57 mannen gaat maar de tweede kaner is mordicus tegen. Met hetzelfde argument . Als ze inderdaad onschuldig zijn ;laat amerika ze dan zelf maar opnemen. De SP stelt dat Europa niet het afvalputje van de VS moet worden en dat lijkt me terecht.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Guantanamo.

#26 Bericht door Jeanette » woensdag 03 juni 2015, 17:39

Ruud, het moet me van het hart dat je nu je mening fantastisch onder woorden brengt.
Zonder alle anders denkende mensen aan te vallen.
Chapeau.

[|) 8-) [|)

Hé en Ashakorat ook al, prachtig.
Discussiëren is meningen vergelijken. :idea:

hanshu

Re: Guantanamo.

#27 Bericht door hanshu » woensdag 03 juni 2015, 18:13

Jeanette is scheidsrechter vandaag dus........ :neus:

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Guantanamo.

#28 Bericht door serpay » woensdag 03 juni 2015, 18:29

Ja ruud netjes geschreven .
Maar van vele mogen ze weg blijven in nederland aan de comme taren op diverse kranten te lezen.
Maar het is oor jouw en mij makkelijk zeggen want wij wonen niet in nederland.
Alfisti rebeli

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Guantanamo.

#29 Bericht door Jeanette » woensdag 03 juni 2015, 20:08

hanshu schreef:Jeanette is scheidsrechter vandaag dus........ :neus:
Ben ik een keer positief ..... dan mag ik me toch ook uiten?

:?:

Probeer het zelf ook eens. :idea:

hanshu

Re: Guantanamo.

#30 Bericht door hanshu » woensdag 03 juni 2015, 20:14

Jeanette schreef:
hanshu schreef:Jeanette is scheidsrechter vandaag dus........ :neus:
Ben ik een keer positief ..... dan mag ik me toch ook uiten?

:?:

Probeer het zelf ook eens. :idea:
zeker weten... ik ben er ook erg blij mee. De jongens kunnen niet zonder,Jeanette.

Probeer het zelf ook eens. :idea:
Nee..niks voor mij...ik ben voor de nonsens en one-liners.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”