Yamaha R3

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Yamaha R3

#16 Bericht door brake034 » maandag 01 juni 2015, 15:03

Zo eentje met een hoog stuur? Mijn eerste brommer, ik had een latere 3 versnelling voetbak.
De oudere hadden een twee versnellingen handbak als ik het goed heb.
Nog later kwam de Tomos uit voormalig Joegoslavië, die was minder "vet" :mrgreen:
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Yamaha R3

#17 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:15

Mijn motorkms worden ook minder dan voorheen.
Reedt ik voorheen zo,n 25/30000 km per jaar puur recreatief nu zo,n 10000 denk ik maximaal.

Ongelukken wel gehad maar nooit ernstig.

In mijn 20 tiger jaren : Honda 750 F1 met een fikse gang in spijkerbroek en leren jekkie op een net geasfalteerde weg met split dus te laat zien dat je rechtsaf moet en dus fiks remmen en uiteraard onderuit schuiven richting en tegen een stoeprand met als gevolg..een handvol tanden afgebroken wat later dus een kunstgebit werdt , Mijn kond rauw vlees en vol met asfalt/steentjes en dus zo,n 2 uurtjes in een soort verloskundige stoel gezeten alwaar de doktoren/assistentes alles weg konden peuteren....pijnlijk dus ...

Paar jaar later met een BMW r100s en net getrouwd en 1 dochter en weinig centjes en mijn achterband was op maar ja..no money dus nog ffe doorrijden en toen...de a12 op in Ede waar toen bij de op/afritten nog van die schuine omhooggestoken tegels oid zaten en u raadt het al....voorwiel raakt zo,n rand icm iets vochtig weer en die achterband en hoppaaaa.....Onderuit en glijen maar....resultaat was daarna dat het blok wel een M.Guzzy leek.. :cry:


xt500 een beetje crossen in/door het zand en diverse malen onderuit geklapt maar ook : Rijdend door Ede te laat zien dat er een auto met aanhanger stopt en ik klap er vol bovenop...voorvork krom en mijn ego fiks gedeukt.. ;)

In Duitsland het meeste geluk gehad : Rijdend op een 80 km weg uiteraard fiks harder en een tegemoet komende auto met caravan slaat vlak voor me links af .Ik kon nergens heen dus gas dicht en dodemansknop knop uit gedrukt dus motor slaat direct af maar lanceert mij ook richting caravan met motor uiteraard.
Resultaat was een caravan waar ik gewoon doorheen klapte met motor en al en ik had zelf dus niks echt een wonder.

Ede de voormalige A30....vanaf Ede erop gaand kreeg je 2 bochten , links, rechts...ik zit achterop bij een vriend wat ik eigenlijk nooit deedt en vriend neemt de eerste bocht wat hard en de tweede vliegt ie er uit en de motor klem onder de vangrail...resultaat was dat hij zijn rechter en ik mijn linker sleutelbeen gebroken had.

Eifel een jaar of 20 geleden....snoeihard een bocht door wat prima ging en in een oliespoor komen met het voorwiel en dus glijdt het wiel weg , Ik corrigeer vlgs mijn vrienden die achter me reden perfect en trek de motor weer omhoog en dan spint het achterwiel ook door olie wslijk en glij ik alsnog tig meters door nadat ik de motor zelf had neergelegt en weer de dodemansknop uit had gedrukt .
Op zij/glijschade na had de motor niks en kon ik gewoon weer verder rijden nadat ik eerst wat door zand had gereden om de olie van de banden af te krijgen.

De laatste jaren gelukkig geen gedoe meer maar wel veel bijna ongelukken meestal omdat automobilisten je verkeerd inschatten.
Shit Happens dus ik hou daar altijd wel rekening mee mede omdat als ik in de auto zit ik ook wel eens een motor niet of te laat zie.

En dus is daarom mijn slogan altijd...motorrijden is niet moeilijk maar blijven rijden wel.

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Yamaha R3

#18 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:20

hanshu schreef:Over selectief geheugen gesproken...
Ik bedenk er inderdaad eentje met de brommer, stoere puch (ik was 16 of 17) meisje achterop....nat wegdek en pats..
Wel jaren last gehad van de knie daarna.... :roll:
ha,ha..herkenbaar...Puch was mijn eerste brommert incl hoog stuur en tijdens 1 van mijn eerste ritjes vloog ik bij een bocht rechtdoor tegen een muurtje aan ipv die bocht goed te nemen.

Daarna een Kreidler gekocht en direct laten opvoeren en dan reedt je fijn zo,n 80 km op de tellert dat was hard zat vondt ik maar vrienden van mij reden die Yamahaatjes met die vlakke tankjes en die dingen haalden gewoon rond de 90/100 km op de tellert maar gingen vaak kapot terwijl mijn Kreidler het altijd wel deedt eigenlijk.

mooie tijd de brommertijd maar dat besef je pas jaren later ...

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Yamaha R3

#19 Bericht door brake034 » maandag 01 juni 2015, 15:22

Ja, die steentjes eruit plukken daar heb ik ook wat ervaring mee, knieën en handpalmen vooral.
Niet laten zitten wat dat gaat later altijd rommelen.

Heb ook een keer een kop vol koper splinters gehad, maar dat heeft niks met Thailand en al helemaal niet met motorrijden van doen.
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Yamaha R3

#20 Bericht door brake034 » maandag 01 juni 2015, 15:26

driver schreef: mooie tijd de brommertijd maar dat besef je pas jaren later ...
Mis het topje van mijn rechterduim als aandenken aan die tijd, ik was geen handige sleutelaar :D
Gelukkig was dat in de ketting van een Honda CB550 K3, das dan achteraf wel weer stoer......
Marcel

hanshu

Re: Yamaha R3

#21 Bericht door hanshu » maandag 01 juni 2015, 15:27

brake034 schreef:Zo eentje met een hoog stuur? Mijn eerste brommer, ik had een latere 3 versnelling voetbak.
De oudere hadden een twee versnellingen handbak als ik het goed heb.
Nog later kwam de Tomos uit voormalig Joegoslavië, die was minder "vet" :mrgreen:
Ja hoog stuur uiteraard..ik had een 2 handversnelling die ik later ombouwde naar een voetbediening want dat was meer stoer..
:D :D

hanshu

Re: Yamaha R3

#22 Bericht door hanshu » maandag 01 juni 2015, 15:29

brake034 schreef:
driver schreef: mooie tijd de brommertijd maar dat besef je pas jaren later ...
Mis het topje van mijn rechterduim als aandenken aan die tijd, ik was geen handige sleutelaar :D
Gelukkig was dat in de ketting van een Honda CB550 K3, das dan achteraf wel weer stoer......
Ja, dat is minder.... :o
Ik heb jaren de Honda CB400 gereden.......tot in Z-Frankrijk toe...

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Yamaha R3

#23 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:30

brake034 schreef:
driver schreef: mooie tijd de brommertijd maar dat besef je pas jaren later ...
Mis het topje van mijn rechterduim als aandenken aan die tijd, ik was geen handige sleutelaar :D
Gelukkig was dat in de ketting van een Honda CB550 K3, das dan achteraf wel weer stoer......
Achteraf is alles (bijna) leuk toch ook de ongemakken :mrgreen:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Yamaha R3

#24 Bericht door brake034 » maandag 01 juni 2015, 15:31

Maar dat plaatframe van Puch was echt waardeloos, wat een dweil om op te rijden.
Okselfris, dat dan weer wel maar sporen deden ze maar matig, vooral als ze opgevoerd waren dan trok je in de sneeuw gauw twee sporen, voor en achterwiel niet in lijn met elkaar.
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Yamaha R3

#25 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:32

hanshu schreef:
brake034 schreef:
driver schreef: mooie tijd de brommertijd maar dat besef je pas jaren later ...
Mis het topje van mijn rechterduim als aandenken aan die tijd, ik was geen handige sleutelaar :D
Gelukkig was dat in de ketting van een Honda CB550 K3, das dan achteraf wel weer stoer......
Ja, dat is minder.... :o
Ik heb jaren de Honda CB400 gereden.......tot in Z-Frankrijk toe...
mijn eerste motor was een Honda cb350 met wegklapbare L vanwege de oefenvergunning ;)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Yamaha R3

#26 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:33

brake034 schreef:Maar dat plaatframe van Puch was echt waardeloos, wat een dweil om op te rijden.
Okselfris, dat dan weer wel maar sporen deden ze maar matig, vooral als ze opgevoerd waren dan trok je in de sneeuw gauw twee sporen, voor en achterwiel niet in lijn met elkaar.
De bestuurders spoorden vaak ook niet duszzz... ;)

hanshu

Re: Yamaha R3

#27 Bericht door hanshu » maandag 01 juni 2015, 15:37

driver schreef:
brake034 schreef:Maar dat plaatframe van Puch was echt waardeloos, wat een dweil om op te rijden.
Okselfris, dat dan weer wel maar sporen deden ze maar matig, vooral als ze opgevoerd waren dan trok je in de sneeuw gauw twee sporen, voor en achterwiel niet in lijn met elkaar.
De bestuurders spoorden vaak ook niet duszzz... ;)
:cheesy: :cheesy: :cheesy: ja..dat was de tijd zullen we maar denken.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Yamaha R3

#28 Bericht door brake034 » maandag 01 juni 2015, 15:41

Die L heb ik ook gehad, voor een oefenrijbewijs in Spijkenisse.
Dat was op mijn eerste motor na een paar van die stille maar supersnelle Honda SS50 brommers.

Het was op een '72 BSA A65 Lightning en ik mocht op mijn eigen motor afrijden, ik vraag de examinator welke route we gingen rijden, hij antwoord route 5. Ik zeg dat ik de route wel uit mijn hoofd kon, we hoeven niet elke drie afslagen te stoppen (geen intercom in die tijd). Rij de route, kom aan op de parkeerplaats en krijg een hand van de examinator, vraagt ie of ie een stukje mag rijden op mijn motor, ga uw gang!

Ongeveer zoals deze: Afbeelding
Marcel

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Yamaha R3

#29 Bericht door jomel17 » maandag 01 juni 2015, 21:54

Prachtig om dit allemaal te lezen.
Ik rij pas motor sinds 2011, alleen woon werk verkeer.
In mijn jeugd, ook in Spijkcity, Puch met hoog stuur gereden.
หลงรัก

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Yamaha R3

#30 Bericht door nbreeker » dinsdag 02 juni 2015, 00:26

brake034 schreef:Ik rij ook geen 10.000 km per jaar motor maar ben er toch een aantal keer vanaf gevallen.
Gelukkig altijd zelfstandig omgedonderd en nooit door een andere weggebruiker erbij geholpen :Whistle:

De eerste keer dat ik op mijn plaat ging was nog op de "brommer" een Honda SS50 die pakweg 80 km/uur liep.
Er lag wat zand op het wegdek waar het anders nooit lag en ik lag er opeens naast.

De tweede keer was met een mooie klassieke Aermacchii Ala Verde, de dubbele trommelrem sloeg vast terwijl ik heerlijk een mooie bocht nam (steppie aan de grond) in de polder, ook die bocht heb ik het wegdek van zeer nabij geinspecteerd. Weer een kapotte Wrangler jeans, een motor met schade en ook wat auw auw.

Vervolgens met een BMW R100RS op een spiegelglad wegdek van de weg af geschaatst, geen schade. Met dat zware kreng ook spontaan een keer omgerold voor het stoplicht, geen schade wel een aanslag op je stoerheid.

Paar jaar geleden ben ik op zo een achterlijke Harley tijdens een bocht draaien de weg afgereden, notabene aan de verkeerde kant van de bocht?!?! Wat een achterlijke draaicirkel en bochtengedrag hebben die krengen zeg.
Ben er vast wat vergeten, selectief geheugen zeg maar...... :mrgreen:
Die heb ik ook gereden Brake een Aermacchi Ala Verde.Heb ik op genoten,mijn eerste motor was een Matchles 250 cc.Heb ook nog Jawa Twin gereden was de snelste door de stoplichten in Amsterdam.

Om even terug te komen op de R3 die wordt samengebouwd in Indonesie volgens Internet.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”