Uit de oude doos: Keli Mutu

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Uit de oude doos: Keli Mutu

#1 Bericht door prajak » zaterdag 30 mei 2015, 01:28

De kratermeren Keli Mutu; Flores

Keli Mutu wordt genoemd de berg der geesten. Het is een uitgedoofde vulkaan waarin kratermeren zijn ontstaan. Drie meren met ieder een eigen kleur.

Een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=sXT1T49nZD4

Ik ben daar geweest in 1993, een low budget groepsreis met Nederlandstalige begeleiding. Heel vroeg je bed uit, in een rammelbus naar de berg en daarna een pittige wandeling naar boven.

De zonsopgang is wonderschoon. Heel langzaam zie de nevel optrekken en verschijnt het land van Flores voor je ogen.

De meren zijn zwavelmeren met een PH van 0,5. Dat is erg zuur; een neutrale PH waarde is 7 (drinkwater). Het zwavel komt uiteraard uit het magma uit de tijd van erupties maar ook als de vulkaan tot rust is gekomen gaan de chemische processen gewoon door. Dat kan leiden tot giftige wolken die de omgeving gevaarlijk maken voor mens en dier. De berg wordt dan tijdelijk afgesloten.

Geesten

De meren hebben natuurlijk een betekenis. Geesten spelen in het leven van de eilandbewoners een grote rol. Het apart liggende meer, de Tiwu Ata Mbupu, is blauw van kleur en herbergt de zielen van mensen die netjes en eerlijk geleefd hebben.

De andere meren heten Tiwu Nawa Muri Koo Fai en de Tiwu Ata Polo; deze meren delen een kraterwand. Het eerstgenoemde meer is groen van kleur en is voor de geesten van jonge mannen en vrouwen. Het laatstgenoemde meer varieert in kleur van rood tot olijfgroen en daarin huizen de geesten van slechte mensen.....
Afbeelding
Ik heb van mijn bezoek twee oude prentjes overgehouden. Een foto van het toegangskaartje en de foto (boven) uit een folder van een van de meren. Oud, uit 1993.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”