Hoelang duurt een garantstelling?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#16 Bericht door Henk Korat » zaterdag 18 april 2015, 16:58

Het antwoord is simpel. Als je vrouw geen zelfstandig inkomen heeft waarvan zij kan leven, moet je een garantie afgeven. Deze is vijf jaar geldig, want dan moet je een nieuw visum aanvragen met weer een garantiestelling. Heb er inmiddels drie achter de rug voor mijn vrouw. De eerste bij het MVV, de tweede bij het visum voor 5 jaar en de derde voor het visum langdurig verblijf. Dat laatste moet je elke vijf jaar verlengen met een garantiestelling.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#17 Bericht door prajak » zaterdag 18 april 2015, 17:13

Ik denk dat we nu twee dingen door elkaar halen.

Namelijk het naar NL halen van een tijdelijke gast en het in NL samenwonen met een 'permanente' gast zijnde een partner. Ik kan me niet voorstellen dat als je in NL samenleeft met de partner/echtgenoot je na iedere vakantie in Thailand weer opnieuw kunt beginnen omdat 'Schengen' verlaten is.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#18 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 19:48

brake034 schreef:Het lijkt me dat als iemand een garantie afgeeft deze garantie ook in kan trekken?
Tuurlijk, mijn halfbroer in Holland heeft zijn Thaise vriendin ongeveer 4 jaar bij hem gehad, toen zij een andere jongen nog leuker vond.
Een telefoontje naar de IND was voldoende om de garantie in te trekken...
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#19 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 19:53

prajak schreef:Allen.

Ik heb nog eens herlezen en er staat denk ik...

Persoon komt binnen, garantie max 5 jaar of tot eerder vertrek.

Persoon vertrekt.

Nieuwe aanvraag, persoon (of ander persoon) komt binnen, garantie stellen. Nieuwe situatie denk ik.
Dus wat je zegt is: je staat garant voor iemand voor 5 jaar, en whatever de situatie is na die 5 jaar, je trekt je garantie in en de immigrant staat op zichzelf en mag blijven??
Ik denk niet dat de Nederlandse wetgeving dit goed vind...
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#20 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 19:57

Henk Korat schreef:Het antwoord is simpel. Als je vrouw geen zelfstandig inkomen heeft waarvan zij kan leven, moet je een garantie afgeven. Deze is vijf jaar geldig, want dan moet je een nieuw visum aanvragen met weer een garantiestelling. Heb er inmiddels drie achter de rug voor mijn vrouw. De eerste bij het MVV, de tweede bij het visum voor 5 jaar en de derde voor het visum langdurig verblijf. Dat laatste moet je elke vijf jaar verlengen met een garantiestelling.
Dat bevestigd mijn vorige quote op Prajak... het houd dus niet op na 5 jaar... zolang de immigrant niet voor zich zelf kan zorgen blijf je de garantsteller...
Dank je wel Henk Korat...

Gr. Jennifer.
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#21 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 19:59

prajak schreef:Ik denk dat we nu twee dingen door elkaar halen.

Namelijk het naar NL halen van een tijdelijke gast en het in NL samenwonen met een 'permanente' gast zijnde een partner. Ik kan me niet voorstellen dat als je in NL samenleeft met de partner/echtgenoot je na iedere vakantie in Thailand weer opnieuw kunt beginnen omdat 'Schengen' verlaten is.
Het gaat ook niet om een vakantie, maar wat er na de 5 jaar gebeurt of moet gebeuren...
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#22 Bericht door Donnie » zaterdag 18 april 2015, 22:21

Hua Thale schreef:Helemaal onderaan in deze link jennifer staat dit.



https://ind.nl/EN/documents/1310.pdf
Dat betreft een garantstelling voor kort verblijf (VKV) en dat loopt anders dan een garantstelling voor mensen die hier op een verblijfsvergunning (VVR) verblijven. De garantstelling van een VKV is 5 jaar of zoveel eerder als dat de vreemdeling aantoonbaar de buitengrens gepasseerd is (en ja, dat betekend dat bij elke nieuwe binnenkomst in het Schengengebied de garantstelling opnieuw gedaan moet worden al gebeurd dit in de praktijk niet altijd: Thai reizen in op een mulitple entry, de 2de keer zonder nieuwe garantstelling, als de KMar dan nergens om vraagt loopt de vreemdeling dus langs de grens zonder dat er officieel een garant is). Deze manier van garantstellen wordt mogelijk wel versimpeld:
https://ind.nl/digitale-handtekening-vo ... nds-bezoek

Hier betreft het echter een VVR. Als referent ben je dan automatisch mede verantwoordelijk voor de vreemdeling en kunnen ze bijvoorbeeld kosten van deportatie op jou verhalen.
Onder MoMi. wet Modern Migratie beleid (verandering van de Vreemdelingenwet 2000) zijn de verantwoordelijkheden van de referent uitgebreid:
- https://ind.nl/organisatie/themas/momi/ ... fault.aspx
- https://ind.nl/Documents/1011%20kennis% ... niging.pdf
Rechten en verplichtingen van de referent

De referent krijgt een zelfstandige positie in de Vreemdelingenwet en mag verblijfsaanvragen indienen voor de vreemdeling die hij wil laten overkomen. Daarbij moet hij voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen:

De referent heeft een informatieplicht. Dit betekent onder meer dat de referent verplicht is wijzigingen die relevant zijn voor het verblijfsrecht van de vreemdeling aan de IND te melden (bijvoorbeeld melden dat de relatie met de vreemdeling is beëindigd of dat niet meer wordt voldaan aan de middeleneis);
Daarnaast heeft de referent een administratieplicht. Dat wil zeggen dat de referent relevante informatie over de vreemdeling (bijvoorbeeld de arbeidsovereenkomst) moet opnemen in zijn administratie. Relevante gegevens en stukken moeten bewaard worden tot vijf jaar nadat het referentschap is beëindigd;
Ten slotte is er een zorgplicht. Zo hebben referenten van kennismigranten, buitenlandse studenten en uitwisselingsjongeren (inclusief au pairs) de plicht zorg te dragen voor een zorgvuldige werving en selectie. Uitwisselingsorganisaties moeten zorg dragen voor een juiste uitvoering van uitwisselingsprogramma’s. Religieuze organisaties moeten bevorderen dat de geestelijk bedienaar de aangeboden inburgeringsvoorziening aanvaardt en hem in de gelegenheid stellen de inburgeringscursus te volgen;
De referent is verantwoordelijk voor de terugkeer van de vreemdeling. In het geval een vreemdeling binnen een jaar nadat de relatie tussen de referent en de vreemdeling is beëindigd, illegaal in Nederland wordt aangetroffen, kan de IND bepaalde uitzettingskosten op de voormalige referent verhalen (vervoerskosten binnen Nederland, kosten reisdocumenten en kosten vliegticket).

Verplichtingen van de vreemdeling
Voor enkele verblijfsdoelen geldt dat vreemdelingen zonder referent in Nederland mogen verblijven (bijvoorbeeld vreemdelingen die arbeid als zelfstandige komen verrichten). Voor hen geldt de wettelijke verplichting alle wijzigingen die relevant zijn voor hun verblijfsrecht (bijvoorbeeld wijzigingen in hun financiële positie) aan de IND te melden.


Het niet nakomen van verplichtingen
In gevallen waarin de referent of vreemdeling de wettelijke verplichtingen van de Wet modern migratiebeleid niet nakomt, kan de IND sancties opleggen. Als regel geeft de IND bij een eerste overtreding een waarschuwing. Bij een volgende overtreding kan de IND een bestuurlijke boete opleggen. Het maximale bedrag voor rechtspersonen en ondernemingen is € 3.000 en voor natuurlijke personen €1.500 per beboetbaar feit. In geval van herhaling kan de IND de boete verhogen met 50%. Een bestuurlijke boete kan bij ernstige overtredingen ook worden opgelegd zonder voorafgaande waarschuwing.
De snelste manier om van een garantstelling af te komen is dus:
- de vreemdeling naturalisatieerd, dan ben je voor altijd van die K*t IND verlost.
- vreemdeling vertrekt aantoonbaar (bij einde relatie)
- vreemdeling vind een nieuwe relatie met dus nieuwe garant (bij einde relatie)
- vreemdeling

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#23 Bericht door stevenl » zondag 19 april 2015, 04:11

jennifer schreef:
Henk Korat schreef:Het antwoord is simpel. Als je vrouw geen zelfstandig inkomen heeft waarvan zij kan leven, moet je een garantie afgeven. Deze is vijf jaar geldig, want dan moet je een nieuw visum aanvragen met weer een garantiestelling. Heb er inmiddels drie achter de rug voor mijn vrouw. De eerste bij het MVV, de tweede bij het visum voor 5 jaar en de derde voor het visum langdurig verblijf. Dat laatste moet je elke vijf jaar verlengen met een garantiestelling.
Dat bevestigd mijn vorige quote op Prajak... het houd dus niet op na 5 jaar... zolang de immigrant niet voor zich zelf kan zorgen blijf je de garantsteller...
Dank je wel Henk Korat...

Gr. Jennifer.
Alleen maar als je opnieuw tekent voor die 5 jaar. Anders houdt het wel degelijk op.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#24 Bericht door jennifer » zondag 19 april 2015, 07:39

stevenl schreef:
jennifer schreef:
Henk Korat schreef:Het antwoord is simpel. Als je vrouw geen zelfstandig inkomen heeft waarvan zij kan leven, moet je een garantie afgeven. Deze is vijf jaar geldig, want dan moet je een nieuw visum aanvragen met weer een garantiestelling. Heb er inmiddels drie achter de rug voor mijn vrouw. De eerste bij het MVV, de tweede bij het visum voor 5 jaar en de derde voor het visum langdurig verblijf. Dat laatste moet je elke vijf jaar verlengen met een garantiestelling.
Dat bevestigd mijn vorige quote op Prajak... het houd dus niet op na 5 jaar... zolang de immigrant niet voor zich zelf kan zorgen blijf je de garantsteller...
Dank je wel Henk Korat...

Gr. Jennifer.
Alleen maar als je opnieuw tekent voor die 5 jaar. Anders houdt het wel degelijk op.
Begrijp ik hieruit dat na die 5 jaar de immigrant zelfstandig een verlenging kan aanvragen zonder garantsteller of referent?
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#25 Bericht door stevenl » zondag 19 april 2015, 07:45

jennifer schreef:
stevenl schreef:
jennifer schreef:
Dat bevestigd mijn vorige quote op Prajak... het houd dus niet op na 5 jaar... zolang de immigrant niet voor zich zelf kan zorgen blijf je de garantsteller...
Dank je wel Henk Korat...

Gr. Jennifer.
Alleen maar als je opnieuw tekent voor die 5 jaar. Anders houdt het wel degelijk op.
Begrijp ik hieruit dat na die 5 jaar de immigrant zelfstandig een verlenging kan aanvragen zonder garantsteller of referent?
Aanvragen kan altijd. Krijgen is onwaarschijnlijk als ze niet aan kan tonen zelfstandig te kunnen rondkomen.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”