De monniken van Thailand

Voor als u iets in de verkoop heeft of op zoek naar iets bent (alleen voor particulieren!)
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Raymond1985
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 11 april 2015, 14:58

De monniken van Thailand

#1 Bericht door Raymond1985 » maandag 13 april 2015, 20:25

Geachte heer, mevrouw,

Een vriend van mij heeft vorig jaar een bezoek gebracht aan Thailand en op een markt heeft hij monniken (model) gezien die te koop waren.
Na een hele tijd op internet te hebben gezocht is het mij niet gelukt om terug te vinden of (en waar) deze exemplaren te koop zijn (al dan niet via internet??).
Daarom schakel ik jullie hulp in.. heeft iemand enig idee hoe ik dit soort modellen in NL kan krijgen?

Afbeelding

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Raymond van der Zalm

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: De monniken van Thailand

#2 Bericht door Hua Thale » dinsdag 14 april 2015, 04:34

Geachte heer Raymond. ;)

Ik doe het toch maar wat minder formeel Raymond.
Heb wat gevonden keiharde commerciele site waar jij richting Nederland toch niet mag kopen.
Export van dit soort beelden zal zwaar verboden zijn vanuit Thailand.?
Lifelike is op ware grote lijk mij.
Zie wel wat de zelfde.


http://www.antiquescollectiblesrarities ... tatue.html

Nu ik nog eens even snel op E Bay kijkt zie ik dat er zat te koop is.

http://www.ebay.tv/sch/i.html?_sop=16&_ ... tue&_frs=1

Succes en laat het vervolg eens even horen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De monniken van Thailand

#3 Bericht door prajak » dinsdag 14 april 2015, 04:59

Kunsthars, lees ik voor resin. Zou dat niet uiterst breekbaar zijn? Dat stelt voorwaarden aan de methode van verpakken en vervoer.

En wat weegt zo'n groot beeld? Dat gaat kapitalen kosten per vliegtuig. Als je het al mag uitvoeren al denk ik dat beelden van Boeddha verboden zijn en niet die van een monnik. Maar je weet het maar nooit hier.

Succes.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: De monniken van Thailand

#4 Bericht door Duncan » dinsdag 14 april 2015, 11:41

"Wat u niet mag uitvoeren uit Thailand

U mag abosluut geen antiqiteiten uitthailand-supermarkt-hypermarktThailand uitvoeren; dat geldt voor beelden (waaronder Boeddha-beelden of delen daarvan), voorwerpen uit opgravingen, delen van tempels, antieke schilderijen en alle andere kunstvoorwerpen evengoed als voor artikelen van religieuze aard. U heeft hiervoor officiële toestemming nodig van de Fine Arts Department in de Office of Archelogy and National Museums, 81 Thanon Sri Ayuthya, Bangkok.
Koopt u antiquiteiten in een gerenommeerde winkel, dan krijgt u er òf een officieel Uitvoer-Certificaat bij, of men regelt dit voor u.

Uitvoeren van Boeddha-beelden en -afbeeldingen die geen antiek zijn (dus ook in de vorm van souvenirs) is eigenlijk ook verboden. Onze praktijkervaring is echter dat u, als u de douane-ambtenaren ervan kunt overtuigen dat u de voorwerpen meeneemt voor eigen gebruik thuis en dat u deze met alle respect zult behandelen, er al snel een oogje toegeknepen wordt. Met een hele koffer vol wordt dit verhaal natuurlijk nogal ongeloofwaardig"


Dit is de officiele lijn. Voor zo'n grote monnik zou ik toch voor info even contact opnemen met bovenstaande instantie. Better safe than sorry.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De monniken van Thailand

#5 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 april 2015, 12:26

Ik ben eens een keer ergens - ik weet niet meer waar - in een soort fabriek van deze en andere beelden geweest. Van diverse zeer heilige monniken stonden er wel 50 van ieder....
Ik denk dat er niks bijzonders gebeurt als je dit soort beelden exporteert wat bij massa-productie wordt gemaakt.
En kunsthars is volgens mij zo hard dat je het van het Amsterdam Hilton kunt gooien en dan zit er nog geen krasje op ;) .
Zoiets is natuurlijk geen luchtvracht maar moet per schip.

En wat die verboden export van Boeddhabeelden betreft: in mijn woonplaats was een wethouder die tevens allerlei Aziatische kunstproducten importeerde. In zijn tuin stond een originele Thaise Boeddha. Desgevraagd zei hij mij dat hij er al tientallen uit Thailand had geïmporteerd zonder enige problemen! Maar misschien had hij wel een goede exporteur die daar de weg wist.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: De monniken van Thailand

#6 Bericht door Hua Thale » dinsdag 14 april 2015, 12:32

Staat er ook her en der bij heren bij de aangeboden linken.


Shipping:
FREE Standard Int'l Shipping | See details

Item location:
Prakanong, Bangkok, Thailand

Ships to:
Worldwide


Dus schijnbaar geen punt.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De monniken van Thailand

#7 Bericht door ron » dinsdag 14 april 2015, 13:53

Beelden van monniken in Wereldwinkel Grave


Naast de Boeddhabeelden zijn in Wereldwinkel Grave nu ook beelden van monniken verkrijgbaar. Het zijn heel levensechte beelden, gemaakt van kunsthars. Tijdens het uithardingsproces worden de gezichts- en lichaamsdetails nauwkeurig met de hand aangebracht. Ook worden ze handmatig ingeschilderd en 'aangekleed'. De kleding van de monniken wordt precies gemaakt zoals in het klooster van de monnik gebruikelijk is; echt 'monnikenwerk' dus.

Afbeelding

Afbeeldingen van Boeddha's zijn in veel zuid-Aziatische landen heel belangrijk. Niet alleen in tempels maar ook bij de bewoners thuis treft men deze beelden aan. Elk beeld heeft vaak een eigen waarde en betekenis voor de bewoner, zoals bescherming tegen onheil en ongeluk, maar ook als symbool voor een goede oogst, wijsheid en gezondheid.
In landen als Thailand worden steeds vaker beelden van monniken in huis geplaatst. Ook aan deze beelden worden allerlei positieve invloeden toegekend. Er zijn veel verschillende soorten monniken. Elke groepering is vaak herkenbaar aan de kleur en vorm van de kleding, die hoort bij een bepaalde tempel. Het dragen van een monnikenkleed is het symbool van het achterlaten van het normale wereldse leven. Boeddhistische monniken worden daarom geacht altijd dit kleed te dragen, ook wanneer zij zich buiten een klooster bevinden.

Wereldwinkel Grave is gevestigd aan de Klinkerstraat 1. Kijk voor meer informatie op http://www.wereldwinkelgrave.nl.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De monniken van Thailand

#8 Bericht door brake034 » dinsdag 14 april 2015, 14:02

Zolang met de beelden respectvol omgegaan wordt zie ik geen echte problemen, ombouwen met een lampenkap erop lijkt me een minder goed idee! Heb meerdere keren deze beelden op levensgroot formaat gezien en het blijft twijfelen!
Marcel

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: De monniken van Thailand

#9 Bericht door ron » dinsdag 14 april 2015, 14:04

Even verder gekeken bij die importeur.................
20cm........... :happyno:

Afbeelding


http://www.sawahasa.nl/producten/Siervo ... u-Sod-20cm
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: De monniken van Thailand

#10 Bericht door Jos Flachs » woensdag 15 april 2015, 01:35

Je kunt wanneer je in Bangkok bent die monniken zien in Wat Kathoem Sua Pla. Lag jarenlang op mijn werk route. Die tempel ligt nogal uit de route, 10 km van Srinakirin road. Die beelden zijn aanzienlijk beter van kwaliteit dan in Madame Tussaud's.

Merk op dat al die monniken handen als kolenschoppen hebben, roeiboten voor voeten en enorme oren. De beelden zijn verder zo realistisch mogelijk, maar op die punten dus niet. Ik heb het nagevraagd, en dat blijkt een teken van heiligheid binnen het Boeddhisme te zijn.

Raymond1985
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 11 april 2015, 14:58

Re: De monniken van Thailand

#11 Bericht door Raymond1985 » woensdag 15 april 2015, 18:54

Wow.. wat een antwoorden. Hier kan ik wat mee, dat ik niet eerder aan dit forum heb gedacht ^^.
Als ik het zo aanhoor moet het geen probleem zijn qua import. Fijn dat er al wat concrete websites hierboven staan waar ik eens rond ga neuzen.
Op de foto ogen de beelden vrij groot, durft iemand te schatten wat de werkelijke hoogte is van bijvoorbeeld zo een beeld?
Ik zal eens contact met de wereldwinkel opnemen om te informeren over (de kosten) het vervoer e.d.

Thanks!

Groeten,
Raymond

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: De monniken van Thailand

#12 Bericht door Duncan » woensdag 15 april 2015, 23:52

1 op 1 meestal,
bij slecht licht in tempels wil het nog wel eens lijken dat er echt een oude monnik zit.
Dus de hoogte zal 1 meter zijn + gezeten in de lotushouding + verpakkingsruimte. Vermoedelijk zul je het via een zeecontainer moeten laten verslepen, net zoals je dat bij een meubel zou moeten toen, excusez de oneerbiedige vergelijking :angel: .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De monniken van Thailand

#13 Bericht door prajak » donderdag 16 april 2015, 01:28

'...Als ik het zo aanhoor moet het geen probleem zijn qua import....'

Maar houd rekening met invoerrecht en BTW aan de Nederlandse grens. De 'reizigersvrijstelling' geldt niet voor vracht die aankomt zonder jou.

Er is in dit forum al eens over die vrijstelling geschreven. Hier staat iets:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... uitenland/

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: De monniken van Thailand

#14 Bericht door Hua Thale » donderdag 16 april 2015, 02:24

Op de foto ogen de beelden vrij groot, durft iemand te schatten wat de werkelijke hoogte is van bijvoorbeeld zo een beeld?
Even OP de foto klikken Raymond en je krijgt meer info tevens kan je vragen stellen [Ask a question] onder aan het aangeboden product.
Levensecht is een ander definitie bij dit bedrijf als ik heb.


Thai Lifelike Buddhist Monk 'Luang Pu Waen' Resin / Fiber Statue 9"

Luang Pu Waen Sujinno is one of the longest living students of 'Phra Ajahn Mun Bhuridatta' and was a very popular monk in Thailand. read more...

Product Details :
Material :Resin/fiber and handmade robes
Height : 10 inches
Width: 9 inches
Weight : 1.54lbs / 700grams
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: De monniken van Thailand

#15 Bericht door Jos Flachs » donderdag 16 april 2015, 03:13

Duncan schreef:1 op 1 meestal,
bij slecht licht in tempels wil het nog wel eens lijken dat er echt een oude monnik zit.
Die club monniken in de door mij beschreven tempel zien er griezelig echt uit. Zo echt dat er best een hoop mensen aan me gevraagd hebben of die opgezet waren. Of dat ze na sluitingstijd uit de glazen kisten zouden kruipen om te klaverjassen... :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Te koop/Te koop gevraagd”