Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#91 Bericht door hutspot » zondag 21 juni 2015, 01:50

prajak schreef:'...uitkeringsgerechtigden die hier met toestemming zijn en dus verzekerd, werkenden zijn al verzekerd, rentenierenden hebben geen verzekering nodig?..'

uitkeringsgerechtigden die hier met toestemming zijn en dus verzekerd

Pardon?

Als je WAO hebt (heet nu anders....), en uitbehandeld zoals dat heet, en je mag met toestemming van UWV emigreren naar Thailand, dan blijft de WAO in NL belast met inkomstenbelasting. Je krijgt vrijstelling premie volksverzekering maar bouwt geen AOW recht meer op, hebt geen ANW- en geen WLZ recht.

Volgens mij verlies je dan de zorgpolis bij emigratie.

Of je gaat 8 maanden per jaar hier wonen, emigreert niet, maar zoekt alleen de zon op en of je daar toestemming voor nodig hebt is mij niet bekend. Dan hou je de zorgpolis want je woont in NL.

OK ?
Ik heb zeker de kennis niet paraat die jij wel schijnt te hebben dus licht de groep van jonger dan 65 eens door, ik denk dat er weinigen zijn die een onderlinge nodig zullen hebben. Neerhalen van een bijdrage is eenvoudiger denk ik?

Ik ben midden vijftig maar zeker geinteresseerd. Werk, ben dubbel verzekerd maar kijk gewoon wat er op de markt is na 65...
Dubbel, ter informatie, een internationale wereldwijde verzekering via het werk en een kleine thaise polis ernaast zodat ik door kan gaan nadat ik stop met werken....en na mijn 70ste ...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#92 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2015, 02:00

'...en een kleine thaise polis ernaast zodat ik door kan gaan nadat ik stop met werken....en na mijn 70ste ...'

Dan ben jij gedekt.

Al is Thailand wat dat betreft een apart land: er zijn polissen die in de kleine lettertjes hebben staan dat ze je kunnen herbeoordelen na 'schade' (dat is een in hun ogen dure medische ingreep) en dan kunnen ze je houden, je er uit schoppen of je een dikkere premie vragen.

Die andere zaak daar kom ik op terug, moet ik na gaan vragen.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#93 Bericht door hutspot » zondag 21 juni 2015, 02:32

prajak schreef:'...en een kleine thaise polis ernaast zodat ik door kan gaan nadat ik stop met werken....en na mijn 70ste ...'

Dan ben jij gedekt.

Al is Thailand wat dat betreft een apart land: er zijn polissen die in de kleine lettertjes hebben staan dat ze je kunnen herbeoordelen na 'schade' (dat is een in hun ogen dure medische ingreep) en dan kunnen ze je houden, je er uit schoppen of je een dikkere premie vragen.

Die andere zaak daar kom ik op terug, moet ik na gaan vragen.
eruit schoppen is mij geen historie over bekend, is het iemand gebeurd die je kent? nooit over gehoord, wel beperkingen..
Ze kunnen de verzekering beperken, ze herzien ook elk jaar.

Mijn blindedarm is niet meer verzekerd, ja, zo dom zijn die gasten, nadat hij er jaren geleden is uitgehaald
kreeg ik het jaar erna de vermelding dat eventuele kosten gerelateeerd aan de behandeling van de blindedarm niet meer
zijn verzekerd. Of ze zijn achterlijk (99%) of ze hebben kennis van de werking van de blindedarm die andere medici nog niet hebben (0,1%) of het zijn overijverigen ambtenaren die door de gevolgen van een overdosis somtam hun werk serieuzer namen als de beloning die ze ervoor krijgen (0.9%). Maar verzekerings technisach gezien is het een volgen van de US markt, alsof dat een goed voorbeeld is..de premies zijn weer wel zo gestructureerd dat er hoge kosten gedekt zijn.... allemaal typsich en vreemd..

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#94 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2015, 03:49

Uitschoppen wel van gelezen in een Nederlandstalig blog en in een Engelstalig visaforum. En dat was er uit schoppen na een dure ingreep.

Maar ik neem aan dat je de kleine lettertjes hebt bestudeerd.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#95 Bericht door brake034 » zondag 21 juni 2015, 04:02

hutspot schreef: Jonger als 65 dan heb je een paar groepen; uitkeringsgerechtigden die hier met toestemming zijn en dus verzekerd, werkenden zijn al verzekerd, rentenierenden hebben geen verzekering nodig?
Ik kan mijzelf geen groep noemen, maar ik pas niet in je overzicht?!
Ik ben 53, werk af en toe als consultant en ben niet verzekerd voor ziektekosten.
Heb een klein inkomen uit Nederland (niet van de Staat) waarover ik vrijgesteld ben van belasting.
Ik ben geremigreerd en dus uit het Nederlandse zorgsysteem gegaan.

Zoek nog steeds naar een betaalbare oplossing voor een ziektekosten verzekering.
Natuurlijk als we een paar honderd euro per maand betalen dan kunnen we verzekeren maar is dat nu wel nodig?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#96 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2015, 04:14

'...Zoek nog steeds naar een betaalbare oplossing voor een ziektekosten verzekering...'

Brake034, ik heb dat zoeken opgegeven. Ben door de nieuwe zorgverzekeringswet uit de NL zorgpolis gegooid en kon niet verder bij Ohra waar ik zat, jaar 2006 praten we.

Ik heb kwalen 'die niet op een A4-tje passen' en men wil me nergens hebben dus als ik wat krijg moet ik naar NL. Hier kom ik nergens terecht en de onderlinge heb ik opgegeven, de groep emigranten is daar niet voor geschikt qua leeftijd.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#97 Bericht door stevenl » zondag 21 juni 2015, 04:24

Mijn blindedarm is niet meer verzekerd, ja, zo dom zijn die gasten, nadat hij er jaren geleden is uitgehaald
kreeg ik het jaar erna de vermelding dat eventuele kosten gerelateeerd aan de behandeling van de blindedarm niet meer
zijn verzekerd. Of ze zijn achterlijk (99%) of ze hebben kennis van de werking van de blindedarm die andere medici nog niet hebben (0,1%) of het zijn overijverigen ambtenaren die door de gevolgen van een overdosis somtam hun werk serieuzer namen als de beloning die ze ervoor krijgen (0.9%).
In Maart 1972 is mijn appendix verwijderd, 3-4 jaar later kreeg ik last van verklevingen daar, en klaarblijkelijk veel voorkomend bijverschijnsel, en moets opnieuw geopereerd worden. Dus niet zo vreemd om dat uit te sluiten.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#98 Bericht door jumbo » zondag 21 juni 2015, 04:57

stevenl schreef:
Mijn blindedarm is niet meer verzekerd, ja, zo dom zijn die gasten, nadat hij er jaren geleden is uitgehaald
kreeg ik het jaar erna de vermelding dat eventuele kosten gerelateeerd aan de behandeling van de blindedarm niet meer
zijn verzekerd. Of ze zijn achterlijk (99%) of ze hebben kennis van de werking van de blindedarm die andere medici nog niet hebben (0,1%) of het zijn overijverigen ambtenaren die door de gevolgen van een overdosis somtam hun werk serieuzer namen als de beloning die ze ervoor krijgen (0.9%).
In Maart 1972 is mijn appendix verwijderd, 3-4 jaar later kreeg ik last van verklevingen daar, en klaarblijkelijk veel voorkomend bijverschijnsel, en moets opnieuw geopereerd worden. Dus niet zo vreemd om dat uit te sluiten.
Ik vermoed dat de tegenwoordig toch wel een hogere stand van medische kunst hebben als in de 70-er jaren toen bijvoorbeeld aids nog werd gezien als een homoplaag.....en uitzonderingen bevestigen de regel, maar ik snap je insteek.

Ik deel hutspot zijn mening dat het allemaal wat uit zijn verband wordt getrokken naar US model in TH
Het is van de belachelijke dat je vanwege leeftijdsdrempels jezelf dubbel moet verzekeren als je al de kans krijgt, ik heb hetzelfde aan de hand.
Een wereldwijde verzekering met hogere uitkeringen en acceptabelere premies en een thaise verzekering ernaast om straks niet buitengesloten te worden.

Ze zouden de social security voor farang visa houders moeten openstellen, lage premie en toegang tot een beperkt aantal leden ziekenhuizen, maar goed wishfull thinking
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#99 Bericht door printen44 » zondag 21 juni 2015, 05:22

hutspot schreef:
prajak schreef:'...en een kleine thaise polis ernaast zodat ik door kan gaan nadat ik stop met werken....en na mijn 70ste ...'

Dan ben jij gedekt.

Al is Thailand wat dat betreft een apart land: er zijn polissen die in de kleine lettertjes hebben staan dat ze je kunnen herbeoordelen na 'schade' (dat is een in hun ogen dure medische ingreep) en dan kunnen ze je houden, je er uit schoppen of je een dikkere premie vragen.

Die andere zaak daar kom ik op terug, moet ik na gaan vragen.
eruit schoppen is mij geen historie over bekend, is het iemand gebeurd die je kent? nooit over gehoord, wel beperkingen..
Ze kunnen de verzekering beperken, ze herzien ook elk jaar.

Mijn blindedarm is niet meer verzekerd, ja, zo dom zijn die gasten, nadat hij er jaren geleden is uitgehaald
kreeg ik het jaar erna de vermelding dat eventuele kosten gerelateeerd aan de behandeling van de blindedarm niet meer
zijn verzekerd. Of ze zijn achterlijk (99%) of ze hebben kennis van de werking van de blindedarm die andere medici nog niet hebben (0,1%) of het zijn overijverigen ambtenaren die door de gevolgen van een overdosis somtam hun werk serieuzer namen als de beloning die ze ervoor krijgen (0.9%). Maar verzekerings technisach gezien is het een volgen van de US markt, alsof dat een goed voorbeeld is..de premies zijn weer wel zo gestructureerd dat er hoge kosten gedekt zijn.... allemaal typsich en vreemd..
De vriendin van een Nederlandse vriend van mij had een Thaise ziektekostenverzekering. Zij kreeg kanker en in de hele kleine lettertjes stond dat de verzekering drie maanden ziektekosten zouden uitbetalen en dat er dan een herziening plaatsvond. Ze betaalde die drie maanden, maar na drie maanden zegde de verzekeringsmaatschappij de verzekering op. Dat viel onder de herziening.

Matthieu in Hua Hin verkoopt geen Thaise ziektekostenverzekeringen. Te onbetrouwbaar.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#100 Bericht door printen44 » zondag 21 juni 2015, 05:25

hutspot schreef:
printen44 schreef:
brake034 schreef:Printen, ik vroeg alleen wat het resultaat was nadat de discussie stilviel op 08-04?
In die vraag zat niets negatiefs bedoeld, het was meer een zetje om te kijken wat er nog leefde.
Is het plan nog in onderzoek, zijn er tussenliggende resultaten?

Ik ben best bereid om op mijn 53e in een onderlinge te stappen, het hangt natuurlijk van de condities af?!
Anders zal ik toch gaan denken over een beperkte dekking op commerciële basis, ook niks mis mee......
Brake034, ik neem het jou niet kwalijk. Ik had tussentijds wat kunnen schrijven. Het ging mij om de commentaren nadat je jouw bericht geschreven had.

Ik ga nog even verder met onderzoeken of het mogelijk is op een wat bredere basis een "Onderlinge" van de grond te krijgen.

Prajak heeft gelijk dat als je alleen ouderen in die "Onderlinge" zou hebben, het vrijwel niet mogelijk is zo'n "Onderlinge" op te richten. Dus kijk ik of met een bredere basis het wel mogelijk is of er onderdelen in zouden zitten die bruikbaar zijn.

Lukt het niet, jammer, maar niet geschoten, altijd mis. Ik hou je en uiteraard ook de anderen op de hoogte.

de vraag is dus of er voldoende niet ouderen onder ons zijn die mee willen doen.
Jonger als 65 dan heb je een paar groepen; uitkeringsgerechtigden die hier met toestemming zijn en dus verzekerd, werkenden zijn al verzekerd, rentenierenden hebben geen verzekering nodig?
Zal wel groepen gemist hebben, maar ik denk dat je begrijpt waar het naar toe leidt...
Hutspot, je moet voor de "Onderlinge" een veel bredere basis hebben. Met alleen Nederlanders red je het niet. Dus zal je onderdanen van andere landen en zelfs andere Aziatische landen erbij moeten betrekken. En daar zit nou die problemen, die we proberen te ontrafelen. Kans op slagen is niet groot, maar proberen kan je het altijd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#101 Bericht door jumbo » zondag 21 juni 2015, 05:46

printen44 schreef: Hutspot, je moet voor de "Onderlinge" een veel bredere basis hebben. Met alleen Nederlanders red je het niet. Dus zal je onderdanen van andere landen en zelfs andere Aziatische landen erbij moeten betrekken. En daar zit nou die problemen, die we proberen te ontrafelen. Kans op slagen is niet groot, maar proberen kan je het altijd.

Als het criteria dan is 'verblijvend in Thailand' dan zullen de andere doelgroepen hetzelfde in compositie in elkaar steken
en er dus geen 'jongeren' een verzekering nodig hebben....heb ik al enige jaren geleden een keer nagezocht en bevonden
vanuit eenzelfde optiek, een alternatief voor de huidige verzekeringen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#102 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2015, 06:28

'...Ze zouden de social security voor farang visa houders moeten openstellen, lage premie en toegang tot een beperkt aantal leden ziekenhuizen, maar goed wishfull thinking...'

Goeie, Jumbo, maar 'men' ziet ons als stinkende rijke maar evenwel medische bommen en men vergeet dat met het ouder worden pensioenen kunnen krimpen, dat wij koersafhankelijk zijn, volksverzekeringen (tel de AOW daar maar bij) afhankelijk zijn van politiek gekrakeel en men denkt dat het oude woonland ons wel opvangt.

Misschien moet ik wel gaan doen wat een persoon in mijn regio doet. Zogenaamd in NL wonen, belasting en volksverzekering betalen, de zorgpolis betalen, er van genieten en er mee frauderen.

Kijk, ik acht me te slecht ter been om de lange weg te gaan: NL in, inschrijven, betalen, zorgpolis nemen, Bulgarije ontdekken, hut huren, wetgeving nakijken, emigreren naar Bulgarije, de EHIC kaart koesteren, en 8 maanden (of zo) naar Thailand gaan. Elst99 zei het eens hier, je wordt ouder en reizen wordt een last. (Zak net door mijn Global House stoeltje heen... :giggle: )

Dus ik heb geen oplossing voor het probleem behalve frauderen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#103 Bericht door jumbo » zondag 21 juni 2015, 07:15

prajak schreef:'...Ze zouden de social security voor farang visa houders moeten openstellen, lage premie en toegang tot een beperkt aantal leden ziekenhuizen, maar goed wishfull thinking...'

Goeie, Jumbo, maar 'men' ziet ons als stinkende rijke maar evenwel medische bommen en men vergeet dat met het ouder worden pensioenen kunnen krimpen, dat wij koersafhankelijk zijn, volksverzekeringen (tel de AOW daar maar bij) afhankelijk zijn van politiek gekrakeel en men denkt dat het oude woonland ons wel opvangt.

Misschien moet ik wel gaan doen wat een persoon in mijn regio doet. Zogenaamd in NL wonen, belasting en volksverzekering betalen, de zorgpolis betalen, er van genieten en er mee frauderen.

Kijk, ik acht me te slecht ter been om de lange weg te gaan: NL in, inschrijven, betalen, zorgpolis nemen, Bulgarije ontdekken, hut huren, wetgeving nakijken, emigreren naar Bulgarije, de EHIC kaart koesteren, en 8 maanden (of zo) naar Thailand gaan. Elst99 zei het eens hier, je wordt ouder en reizen wordt een last. (Zak net door mijn Global House stoeltje heen... :giggle: )

Dus ik heb geen oplossing voor het probleem behalve frauderen.
Ik snap de problematiek, probeer er op mijn manier een oplossing voor te vinden of er aan mee te werken, gewoon uit eigen belang uiteraard..
Thailand zou zelfs voor de groep een bepaald fonds kunnen openen waarin iedere visum aanvrager lid van moet zijn en betaald moet hebben, ieder die hier een visum heeft of wilt of verlengd en die zelf geen verzekering heeft.
Misschien wat duurder als de SS maar dat moet geen probleem zijn want ze voldoen al aan de financiele criteria.

Het blijft tenslotte ook een beetje hun risico want wat gebeurd er als een onverzekerde in het ziekenhuis terecht komt op welke manier dan ook, wie betaalt die rekening??

Frauderen doet toch iedereen?? :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#104 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2015, 07:24

'..Misschien wat duurder als de SS maar dat moet geen probleem zijn want ze voldoen al aan de financiele criteria.

Het blijft tenslotte ook een beetje hun risico want wat gebeurd er als een onverzekerde in het ziekenhuis terecht komt op welke manier dan ook, wie betaalt die rekening??..'

Met SS bedoel je de social security voor de Thai? Of de national health care (of wat er van over is)?

De staatsziekenhuizen blijven ieder jaar zitten met een paar miljoen baht openstaande rekeningen van emigranten zonder verzekering EN zonder geld en familieleden die ineens van niks weten als de emigrant in de koude lade verdwijnt. Maar iemand heeft eens uitgerekend wat dat is per toerist: een paar losse baht. Een controle aan de grens komt er niet, voorlopig.

De laatste paragraaf hierboven aangehaald was voor de zoveelste keer aanleiding voor een hotemetoot voor te stellen dat we pas een longstay of extension kunnen krijgen als we aantonen dat we een polis hebben, hier of in het thuisland. Ik meen dat in dit forum daarover is geschreven. Wij emigranten zijn immers een simpel te controleren groep.

Dat is voor de zoveelste keer in het ronde archief verdwenen. Komt het er uit en wordt het wet dan gaat het lastig worden voor heel veel emigranten.

Wat frauderen betreft, wat een ander doet hoef ik niet te doen. Ik houd er wat dat betreft gelukkig een hoge moraal op na. Fraude is stelen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#105 Bericht door jumbo » zondag 21 juni 2015, 07:34

prajak schreef: Wat frauderen betreft, wat een ander doet hoef ik niet te doen. Ik houd er wat dat betreft gelukkig een hoge moraal op na. Fraude is stelen.
Niet altijd alles te zwart wit zien Prajak...maar fundamenteel zit er een kern van waarheid in :lol: :thumbsup:

SS is de social security en die is niet alleen voor Thai, voor elke werkende nationaliteit en die kan je zelf verlengen als je carriere
op welke manier dan ook beeindigt. Dat word niet verteld, dat moet je zelf uitvinden in mijn geval te laat anders had ik het zeker verlengd. Het betreft nl niet alleen regerings gesteunde ziekenhuizen zelfs een paar hele goede prive ziekenhuizen in Bangkok en ongetwijfeld daarbuiten ook wel..

En ze zouden die som niet over alle Thai moeten berekenen maar over de doelgroep.. dan wordt het een ander bedrag
Je hoeft ook niet aan de grens te controleren omdat een vakantie ganger normaliter een verzekering heeft, normaliter

Het kan zoals ik zei bij de visumaanvraag, naast adres verificatie of trouwakte een bewijsje van verzekering...
Niet meer als normaal dacht ik...anders ben je altijd een risico voor de maatschappij want die draait direct of indirect op voor de schade
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”