Thaise erf- en schenkbelasting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Thaise erf- en schenkbelasting

#1 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 17:14

Dat komt er dit jaar aan. Althans, zo zijn de plannen na overleg met het parlement.

Het tarief voor de erfbelasting is 5 procent voor de nakomelingen. Voor anderen is het tarief 10 procent. Over de schenkbelasting is nog geen tarief bekend, en evenmin of vermogen in buitenlanden onder de erf- en de schenkbelasting gaat vallen. Het eerste wetsvoorstel zei op dit punt 'neen'.

Als er meer duidelijkheid is pas ik het 'belastingdossier postactieven' aan. Maar nu heb je al wat om over na te denken.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#2 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 maart 2015, 17:37

"..... na overleg met het parlement"
Overleg met welk parlement? Het Nederlandse?
Thailand heeft geen parlement momenteel, de junta regeert en heeft een soort adviesraad aangesteld wat je echt geen democratisch gekozen parlement kan noemen.
Eventjes de puntjes op de i zetten...... :lol: :lol: Door al die complimenten raakt Erik misschien een beetje de precisie kwijt ;) :giggle:

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#3 Bericht door serpay » vrijdag 27 maart 2015, 18:48

is maar een onderschrift ruud, misschien een wens of een hint alleen erik zal het weten.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#4 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 01:04

Het komt uit de pers, heer Ruud. En de Thaise pers gebruikte het woord parlement.

Dat wij beter weten, tja, wij weten dat uiteraard beter met onze westerse democratie in gedachten. De manier waarop bij ons de senaat wordt gekozen is een perfect voorbeeld van 'democratie'. Toch?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#5 Bericht door prajak » zaterdag 16 mei 2015, 15:10

Nou, zeg, ze hebben een ei gelegd. Een 'old boys netwerk' ei.

http://www.bangkokpost.com/news/general ... -toothless

De eerste 100 miljoen baht erfenis is vrij van recht. Je gaat pas betalen voor alles boven die 100 miljoen. En dan is het tarief 5 resp 10 procent zoals ik eerder hier schreef.

Daarmee is een kans om door verschuiving van belastingdruk de nationale koek eerlijker te verdelen vergooid.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#6 Bericht door Ashakorat » zaterdag 16 mei 2015, 15:32

Erf en schenkbelasting zijn in mijn ogen diefstal. Er is al belasting over betaald waarom dan nog een keer als ik dood ga of het weg geef. Voor herverdeling van rijkdom zijn mi inkomstenbelasting en dergelijke meer geschikt.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#7 Bericht door prajak » zaterdag 16 mei 2015, 15:40

's Lands schatkist kent geen ethiek. Een schatkist is aangeleerd om te graaien. En ben je het er niet mee eens dan moet je niet in NL zijn.

En straks evenmin hier als je meer dan 100 M baht nalaat. Nu heeft Thailand (nog) geen schenkbelasting dus daar ligt een mogelijkheid -na 10 jaar verblijf hier- belastingvrij wat weg te schenken (er van uitgaand dat jij NL-er bent).

Of zoek een land dat die structuur niet heeft.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#8 Bericht door prajak » zaterdag 23 mei 2015, 02:11

http://www.bangkokpost.com/news/general ... law-passed

En daarmee is het over 180 dagen wet.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#9 Bericht door Ashakorat » zaterdag 23 mei 2015, 06:14

Zal proberen om het op te maken tot 100 mln bath maar zal wel een hele kluif worden :Whistle:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#10 Bericht door prajak » zaterdag 23 mei 2015, 06:32

Op tijd schenkingen doen. Thailand heeft (nog) geen schenkbelasting.

Men houdt de armen en de middenstand zo buiten de heffing. En de toplaag vindt de weg naar belastingadviseurs en 'lekkere' eilanden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#11 Bericht door prajak » maandag 25 mei 2015, 07:16

De belasting wordt geheven op woningen, land, voertuigen, aandelen, obligaties en banktegoeden. Sieraden, horloges en amuletten zijn uitgesloten van de heffing.

En in de oorspronkelijke plannen zou vermogen buiten Thailand ook vrij zijn. Maar daar vind ik vooralsnog niks van terug.

Nu ja, zeg. Gewoon effe anders beleggen of minder hard sparen. Waar praten we over ? :giggle2:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11625
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#12 Bericht door jumbo » maandag 25 mei 2015, 08:44

prajak schreef:De belasting wordt geheven op woningen, land, voertuigen, aandelen, obligaties en banktegoeden. Sieraden, horloges en amuletten zijn uitgesloten van de heffing.

En in de oorspronkelijke plannen zou vermogen buiten Thailand ook vrij zijn. Maar daar vind ik vooralsnog niks van terug.

Nu ja, zeg. Gewoon effe anders beleggen of minder hard sparen. Waar praten we over ? :giggle2:

Als je 10 jaar of langer in TH woont kan je ook zonder heffingen aan je kids/familie in NL zaken laten...
maar wellicht gaat het topic alleen over de thaise zaken aan thaise partners en kinderen... my bad...

Hier kan het nog wel even aan zolang de huidige machthebbers (en dan bedoel ik niet het leger) in het zadel blijven

O curas hominum!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7567
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#13 Bericht door driver » maandag 25 mei 2015, 09:00

Ashakorat schreef:Erf en schenkbelasting zijn in mijn ogen diefstal. Er is al belasting over betaald waarom dan nog een keer als ik dood ga of het weg geef. Voor herverdeling van rijkdom zijn mi inkomstenbelasting en dergelijke meer geschikt.
Mijn idee ook het is pure diefstal die erf en schenkbelasting.
Mensen sparen /werken of weet ik veel wat netjes en worden uiteindelijk dubbel gepakt of hun erfgenamen zijn deels het haasje.

Ik spaar / reserveer ook voor mijn oude dag wanneer dat ook moge zijn en waar maar daar betaal ik nu ook al ( deels ) belasting over dus waarom later nog een keer ?
Niet sparen en alles nu opmaken is ook een optie maar ik ga uit van het standpunt ..Wie wat bewaart die heeft wat ..en het principe lang leve de lol en wie dan leeft wie dan zorgt is aan mij niet echt besteedt.
Daarnaast heb ik nu ook de zorg voor Suk. en die wil ik ook een betere toekomst geven voor zover haalbaar dan mocht ik eerder vertrekken dan haar.

gr driver

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#14 Bericht door Ashakorat » maandag 25 mei 2015, 09:11

Nobel streven Driver, hetzelfde geld voor mij ook. Tot ik mijn vriendin leerde kennen zou alles worden nagelaten aan een goed doel, dat is/was "maar" 11 procent belasting, maar zelfs dat vind ik nog diefstal. Tegenwoordig is mijn vriendin mijn "goede doel" geworden en ik streef er naar om zo weinig mogelijk, liefs helemaal geen belasting over sparen/vermogen te betalen. Is mijn geld en ik wil zelf beslissen waar het naar toe gaat ipv den haag er sinterklaas mee te laten spelen.

Zal nooit die opmerking van Wiegel vergeten heel lang geleden in een debat; "Sinterklaas bestaat, daar zit ie" over Joop den Uyl, een waarheid als een koe en dat geld nog steeds voor sommige partijen.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7567
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thaise erf- en schenkbelasting

#15 Bericht door driver » maandag 25 mei 2015, 09:33

Ashakorat schreef:Nobel streven Driver, hetzelfde geld voor mij ook. Tot ik mijn vriendin leerde kennen zou alles worden nagelaten aan een goed doel, dat is/was "maar" 11 procent belasting, maar zelfs dat vind ik nog diefstal. Tegenwoordig is mijn vriendin mijn "goede doel" geworden en ik streef er naar om zo weinig mogelijk, liefs helemaal geen belasting over sparen/vermogen te betalen. Is mijn geld en ik wil zelf beslissen waar het naar toe gaat ipv den haag er sinterklaas mee te laten spelen.

Zal nooit die opmerking van Wiegel vergeten heel lang geleden in een debat; "Sinterklaas bestaat, daar zit ie" over Joop den Uyl, een waarheid als een koe en dat geld nog steeds voor sommige partijen.
Ik deel jouw mening en ik wil ook zelf bepalen wat ik met mijn gespaarde of verkregen geld doe nu en tzt of na mijn overlijden.
Mijn 2 dochters weten hoe het er voor staat en voor Suk is al een regeling getroffen mocht zij bijv. terug gaan naar Thailand mocht ik komen te overlijden als we nog in Nederland wonen.Veel geld zal er niet vrij komen maar altijd meer dan dat Suk anders in Thailand zou hebben/krijgen.

Net als heel veel Thaise zou ze in Thailand sowieso weinig tot niks hebben en op 55 jarige leeftijd moeten stoppen met werken bij Seagate met uitbetaling van een x bedrag aan opgespaard geld voor de toekomst en dat zou het dan zijn.

Dat bedrag heb ik uitgerekend wat ze dan zou krijgen en heeft ze nu op haar spaarrekening staan hier in Nederland deels van mij en deels door haar zelf verdiend hier.Daarnaast heeft ze van Seagate al een x bedrag gekregen toen ze daar ontslag nam en dat staat deels op haar Thaise rekening.
Hopelijk hebben we nog wat jaartjes samen te gaan zodat we rustig aan ons beoogde doel qua spaargeld kunnen bereiken en zo niet of gaan we hier toch (eerder) weg dan verkoop ik mijn huis en komt er ook weer een x bedrag vrij omdat ik een huis heb wat bij lange na niet onder water staat dus ik maak me niet echt druk over onze toekomst.
Veel of weinig geld boeit me ook niet echt zolang we maar kunnen eten en drinken en ..ehhh.. een beetje kunnen motorrijden voorlopig ;)

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”