verplicht terug naar NL?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplicht terug naar NL?

#31 Bericht door Henk Korat » zaterdag 28 maart 2015, 14:16

future expat harm schreef:
elst99 schreef:Nee dus, of je moet een huis huren met een huurcontract en anders wordt je niet in de gemeente ingeschreven.
Ik vond dit in de site van Henk Korat

Gepensioneerden

Als u gepensioneerd bent, mag u in een ander EU-land wonen als u:

daar tegen ziektekosten bent verzekerd
over voldoende inkomsten beschikt (uit welke bron dan ook) om zonder uitkering rond te komen
De nationale autoriteiten mogen niet vragen dat uw inkomen hoger is dan de grens waarbij u niet meer in aanmerking komt voor bijstand in dat land.
Inschrijving

Als u nog geen 3 maanden in uw nieuwe land verblijft, bent u niet verplicht zich in te schrijven (om een bewijs van inschrijving aan te vragen), maar u mag het wel.

Zodra u 3 maanden in uw nieuwe land bent, bent u meestal verplicht zich in te schrijven (bij de gemeente, politie of vreemdelingendienst).

Zo kunt u zich in het buitenland inschrijven in het bevolkingsregister .

Er wordt niet gerept over een huurcontract of eigen woning in deze site
Harm lees deze link over het bevolkingsregister in Spanje en ik denk dat het in andere EU landen hetzelfde zal zijn:

http://bythesea.es/2009/01/17/the-padro ... -in-spain/

Je moet dus wel degelijk een woonadres hebben.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: verplicht terug naar NL?

#32 Bericht door elst99 » zaterdag 28 maart 2015, 15:21

Je moet onderscheid maken tussen een huis huren of een vakantiehuis huren een vakantiehuis staat meestal althans in Nederland op een vakantiepark en daar mag je niet permanent wonen.
Kun je je niet inschrijven in de gemeente, daar 'mag' je wel toeristenbelasting betalen ;), hebt daar geen eigen postbus, gaat via een receptie.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#33 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 16:02

Harm, je moet een woonadres hebben in een ander EU land of een verdragsland. De lokale wetten bepalen hoe dat adres moet zijn.

Ga je naar een voormalig oostblokland dan kun je vermoedelijk heel goedkoop een flat huren in zo'n betonnen kolos. Kan jou wat schelen, je bent daar maar x maanden, zoveel als nodig is om je in 'bevolking' te kunnen inschrijven.

Maar kijk je naar de procentuele bijdrage (in de link die Rens gaf) dan leer je dat de omvang en/of de kwaliteit van zorg daar minder is. En dan 'even' naar NL om van jouw recht gebruik te maken kan dan een brug te ver zijn.

Dus zoek je 'in de buurt' en dat kan ook Belgenland zijn, Lux, Frankrijk, Duitsland, of het Iberisch schiereiland. Daar loop je tegen andere huren aan of je moet hoog in de heuvels gaan zitten in Midden-Portugal of op de Spaanse hoogvlakte. De procentuele bijdrage is daar hoger, de zorg nadert daar het Nederlands niveau EN de reis naar NL is stukken korter.

Hoewel, 1.000 km in een ambulance met een gebroken onderdeel of een infarct? Vliegen mag niet altijd.

Je hebt vragen gesteld aan de 'zorg' en aan de gemeente. Wacht dat even af is mijn advies.

Ik lees in Harm's berichten dat hij in een buitenland wil wonen met een NL zorgpolis. Ik denk dat zoiets een illusie is als je de websites bekijkt.

Dan zit er niks anders op dan het huis te verkopen en via via maar in NL, je hebt zeker relaties in die sector, een klein flatje te regelen. Maar dan zit je toch snel aan 6 k euro per jaar huur plus bijkomende kosten als energie, waterschap en dergelijke, verzekering, afschrijving inrichting, belasting en volksverzekering betalen in NL over jouw hele inkomen, zorgpremie en inkomensafhankelijke bijdrage en vliegtickets.

Tel dat op en beoordeel dan of niks doen mogelijk aanvaardbaar is als je die centen opzij zet. Je breekt niet ieder jaar een onderdeel, is mijn gedachte daarover.

Ik laat dit item nu rusten tot jij antwoord hebt op de vragen terzake Portugal. Dat land zal mijn keus zijn als me iets overkomt. Ik zoek verder, jij ook neem ik aan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#34 Bericht door prajak » dinsdag 31 maart 2015, 04:14

De Spanje-route. Ik heb hem gevonden.

viewtopic.php?f=15&t=817344

De grijze cellen doen het nog, Alzheimer of niet.... :giggle2:

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#35 Bericht door Harm » donderdag 02 april 2015, 09:24

Dit kreeg ik terug van mijn zorg verzekeraar:

U kunt zich alleen voor de Basisverzekering verzekeren als u ingeschreven staat in de Gemeentelijk Basisadministatie (GBA) en/of loonbelasting afdraag in Nederland, salaris of WW ontvangt vanuit Nederland. Pensioen valt hier niet onder. Voldoet u niet aan deze eisen kunt u geen Basisverzekering afsluiten. Indien u zich laat uitschrijven uit de GBA, dan verzoeken wij u vriendelijk om dit aan ons door te geven.

Wat wij u wel kunnen aanbieden, indien u niet aan bovenstaande eisen voldoet, is een Mondiale zorgpolis. Dat is een polis voor mensen die in het buitenland wonen. Als bijlage hebben wij een info setje bijgevoegd van de Mondiale zorgverzekering.

Premie per maand
Inclusief collectiviteitskorting

Basisverzekering
Verzekerden t/m 17 jaar € 168,06
Verzekerden van 18-64 jaar € 336,13
Verzekerden vanaf 65 jaar € 504,18

Dat is 400 € meer dan wat een normale basis verz. ongeveer kost in NL, althans voor de meeste oudere jongere onder ons en dat is p.p.


Dit kreeg ik terug van de gemeente:

Uit uw e-mail begrijp ik dat u na de verkoop van uw woning niet meer in Nederland of Almere zal verblijven.
U dient zich dan geheel uit te schrijven uit de gemeente Almere. U kunt uw verhuizing naar het buitenland doorgeven via het Digitaal Loket van de gemeente Almere. Hiervoor heeft u een DigiDcode nodig. Ik stuur u onderstaand de link toe om uw verhuizing naar het buitenland door te geven. U kunt hier ook meeverhuizende gezinsleden invullen. U ontvangt op uw nieuwe adres een bewijs van uitschrijving.


Wat ik in gedachten had is dus niet mogelijk, dat is op diverse manieren geblokkeerd
Moet het er dus op houden dat mijn huis 8 mnd leeg staat en dat het 4 mnd pj bewoond wordt.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

Re: verplicht terug naar NL?

#36 Bericht door hanshu » donderdag 02 april 2015, 09:38

Dus zorgkosten 500.- per maand.
Wat kost aanhouden huis per maand? Vliegticket ?

Rekensommetje?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#37 Bericht door prajak » donderdag 02 april 2015, 10:04

Ik ken mensen die kamers beschikbaar hebben bij een kind of anderszins familie in NL, op dat adres ingeschreven staan en 4 maanden daar wonen.

Dat hoeft fiscaal geen probleem te zijn zoals Lammert de Haan al heeft uitgelegd in het item 'Voor behandeling naar Nederland etc'. Zolang er geen beroep wordt gedaan op bijstand en mogelijk andere uitkeringen is die medebewoner geen probleem.

Je betaalt jouw deel van de vaste lasten mee en je hebt een domicilie in NL plus de zorgpolis op normale voorwaarden. Daarmee is het probleem opgelost en kun je jouw huis verkopen. Alleen moet je wel kinderen/familie hebben die ruim wonen. Deze oplossing heb ik enkele forumleden ook al eens aangedragen.

Wat de gemeente schrijft:

'...U kunt zich alleen voor de Basisverzekering verzekeren als u ingeschreven staat in de Gemeentelijk Basisadministatie (GBA) en/of loonbelasting afdraag in Nederland, salaris of WW ontvangt vanuit Nederland. Pensioen valt hier niet onder...'

...verbaast me. Pensioen geldt niet? AOW wordt niet genoemd, maar is geen pensioen en toch hebben veel mensen in NL die alleen AOW hebben (zoals er nog ouderen zijn) wel de basispolis. Het zal de bekende fout zijn dat AOW op een hoop wordt gegooid met pensioen.

Heeft Harm AOW? Want hij is nu wel ingeschreven in NL.

In die zin kun je verder gaan.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#38 Bericht door Harm » donderdag 02 april 2015, 10:13

hanshu schreef:Dus zorgkosten 500.- per maand.
Wat kost aanhouden huis per maand? Vliegticket ?

Rekensommetje?

Hans de verzekering is vrijwillig.
M.a.w. men kan je uitsluiten van bepaalde zorg omdat je daar al aan leed
Zorg verz. die ik nu heb is rond de 100 € dus een verhoging van 400 € x 12 + 900 € vliegkosten maar dat valt allemaal te behappen ALS er geen uitsluitingen zijn.
Daar ik dit niet direct terug kan vinden onder hun kopje Uitsluitingen, ze een nieuwe mail gestuurd met daarin de vraag expliciet uit te leggen of men aan dit soort uitsluitingen doet.
Wat andere verz. mij ook hanteren is dit jaar een kwaal ok wordt betaald, volgend jaar wordt die kwaal voor jou als uitsluiting behandeld.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#39 Bericht door Harm » donderdag 02 april 2015, 10:17

prajak schreef:Ik ken mensen die kamers beschikbaar hebben bij een kind of anderszins familie in NL, op dat adres ingeschreven staan en 4 maanden daar wonen.

Dat hoeft fiscaal geen probleem te zijn zoals Lammert de Haan al heeft uitgelegd in het item 'Voor behandeling naar Nederland etc'. Zolang er geen beroep wordt gedaan op bijstand en mogelijk andere uitkeringen is die medebewoner geen probleem.

Je betaalt jouw deel van de vaste lasten mee en je hebt een domicilie in NL plus de zorgpolis op normale voorwaarden. Daarmee is het probleem opgelost en kun je jouw huis verkopen. Alleen moet je wel kinderen/familie hebben die ruim wonen. Deze oplossing heb ik enkele forumleden ook al eens aangedragen.

Wat de gemeente schrijft:

'...U kunt zich alleen voor de Basisverzekering verzekeren als u ingeschreven staat in de Gemeentelijk Basisadministatie (GBA) en/of loonbelasting afdraag in Nederland, salaris of WW ontvangt vanuit Nederland. Pensioen valt hier niet onder...'

...verbaast me. Pensioen geldt niet? AOW wordt niet genoemd, maar is geen pensioen en toch hebben veel mensen in NL die alleen AOW hebben (zoals er nog ouderen zijn) wel de basispolis. Het zal de bekende fout zijn dat AOW op een hoop wordt gegooid met pensioen.

Heeft Harm AOW? Want hij is nu wel ingeschreven in NL.

In die zin kun je verder gaan.

Harm heeft (nog) geen AOW hij is verplicht vrijwillig met pre pensioen gestuurd (dat of anders ww ivm inkrimping / bezuiniging) net als 230 andere collega's
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#40 Bericht door prajak » donderdag 02 april 2015, 10:25

Dan zal men met 'pensioen telt niet mee' buitenlands pensioen bedoelen. Cryptisch omschreven hoor!

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: verplicht terug naar NL?

#41 Bericht door stevenl » donderdag 02 april 2015, 12:04

prajak schreef:Dan zal men met 'pensioen telt niet mee' buitenlands pensioen bedoelen. Cryptisch omschreven hoor!
Vergeet niet de en/of voor de zin. Dus of in Nederland wonen of inkomen in Nederland hebben, en voor dat inkomen telt pensioen niet mee. Anders zou toch iedereen met een klein pensioen in aanmerking komen voor de basisverzekering, en dat is duidelijk niet zo.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: verplicht terug naar NL?

#42 Bericht door Joep » donderdag 02 april 2015, 12:24

[quote="future expat harm"]Dit kreeg ik terug van mijn zorg verzekeraar:

U kunt zich alleen voor de Basisverzekering verzekeren als u ingeschreven staat in de Gemeentelijk Basisadministatie (GBA) en/of loonbelasting afdraag in Nederland, salaris of WW ontvangt vanuit Nederland. Pensioen valt hier niet onder. Voldoet u niet aan deze eisen kunt u geen Basisverzekering afsluiten. Indien u zich laat uitschrijven uit de GBA, dan verzoeken wij u vriendelijk om dit aan ons door te geven.

Mag je hier uit opmaken dat iemand (jonger dan 65) en loonbelasting betaald zich kan uitschrijven en toch gebruik kan maken van de basisverzekering.
Een kennis van mijn heeft een regeling van zijn oude werkgever en ontvangt maandelijks een bedrag en betaald hierover loonbelasting

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: verplicht terug naar NL?

#43 Bericht door Rens » donderdag 02 april 2015, 14:17

De verwarring op dit forum viert hoogtij.

Het antwoord want Harm heeft gekregen slaat op een verzekering buiten de EER/EEG, heeft dus niets met zijn originele vraagstelling hier op dit forum te maken.
Zijn originele vraag hier was om je elders binnen de EER/EEG te vestigen en wat dat met je zorgverzekering doet en of hoe dat geregeld is.

Het antwoord wat Harm nu van zijn ziektekostenverzekeraar heeft gekregen gaat over het aanbod voor een verzekering welke een soort "werelddekking" aanbied, en niet iets wat vergelijkbaar is voor een verzekering binnen de EER/EEG. Daar zijn namelijk duidelijke afspraken over gemaakt.

Ik herhaal mijn eerdere antwoord in dit draadje en geef een ieder het advies om zich met vragen over een zorgverzekering binnen het Europees verband contact op te nemen met dit speciaal daarvoor in het leven gebrachte instituut, genoemd in dat antwoord. Indien de vraag daar wordt neergelegd dat men een verzekering wil behouden binnen het EER/EEG gebied dan krijgt men een ander antwoord.
Kijkt men zelf op hun site dan staan de antwoorden er al, kortom: Verhuizen binnen Europa, het je dus vestigen in een ander land binnen de Europese gemeenschap, daar zijn duidelijke verzekeringsafspraken voor en over. Indien men de site van dit instituut goed door leest dan is de vraagstelling al bijna overbodig eigenlijk.

Mijn eerdere posting:

Het voormalige College van Zorgverzekeraars wat nu dus "Het Zorginstituut Nederland" heet, geeft antwoord op de vragen betreffende verzekeren binnen Europa bij het vestigen in een ander (verdrags-) land dan Nederland.

Heb je inkomen/uitkering uit Nederland dan loopt je lokale zorgverzekering vwb betalen en ook een inkomens afhankelijke bijdrage en dergelijke via dit instituut.

Zie de link voor info;

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... etubetalen?

Nederlandse zorgverzekeraars hebben vaak nood dan wel spoedhulp in hun pakket indien men in een niet verdragsland bijvoorbeeld Thailand zou zijn, het is maar de vraag of de lokale verzekeraar waar men in bijvoorbeeld Portugal bij terecht komt dat ook biedt. Uitzoeken dus voor u stappen onderneemt !


prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#44 Bericht door prajak » donderdag 02 april 2015, 15:17

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... buitenland

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... buitenland

In beide gevallen kom je uit bij een polis in dat nieuwe woonland van een aldaar gevestigde zorgverzekering. Dat betaling over NL loopt door een landafhankelijke premie te betalen en een deel via inhouding is wat anders. Zo lees ik de websites.

De waarschuwing dat de basispolis van een ander land mogelijk niet dekt in Thailand is terecht gedaan en weer herhaald.

Harm was op zoek naar een Nederlandse polis en wonen in een verdragsland. Dat blijkt niet mogelijk behoudens vakantie.

hanshu

Re: verplicht terug naar NL?

#45 Bericht door hanshu » donderdag 02 april 2015, 15:46

Is Nederland het enige land ter wereld met een betaalbare verplichte zorgverzekering dan?

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”