verplicht terug naar NL?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

verplicht terug naar NL?

#1 Bericht door Harm » vrijdag 27 maart 2015, 05:32

Ik heb teveel makkes om zonder zorg verzekering in Thailand of waar dan ook rond te lopen
( ik heb het bij een aantal part. verz mij geprobeerd maar wordt dan geconfronteerd met zoveel uitsluitingen dat ik eigenlijk betaal voor niet verzekerd zijn)
Ik heb dus gekozen voor de 8 mnd Thailand en 4 mnd NL variant zodat ik mijn zorg verz. kan behouden.
Liefst ben ik gewoon heel het jaar in Thailand maar dat is dus niet mogelijk
Het verplicht 4 mnd ""thuis"" zitten in NL bevalt me voor geen meter.
Ik wil mijn huis verkopen in NL maar voldoe dan niet meer aan de regeltjes omdat ik dan geen woon adres meer heb in NL
We hebben nu een gezamenlijk Europa met open grenzen e.d. en je mag je vestigen in Europa waar je maar wilt.
Nu vraag ik mij af: Stel ik ga die 4 mnd niet naar NL maar naar bv een plaatsje in Portugal, alwaar ik mij voor die 4 mnd inschrijf en dan die 4 mnd overwinter in die plaats bv in een hotel of vakantie huisje.
Zou dat mogen of wordt dat dan toch weer gezien in NL als niet aanwezig zijnde dus einde 8 mnd regeling.
Wie heeft ervaring of meer info.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: verplicht terug naar NL?

#2 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 maart 2015, 05:37

Ik denk dat je echt in Nederland ingeschreven moet staan om te kunnen deelnemen aan de gewone basiszorgverzekering.
Maar kun je dan geen Portugese zorgverzekering afsluiten als de regels vergelijkbaar zijn met Nederland?

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#3 Bericht door Harm » vrijdag 27 maart 2015, 05:53

RuudThai schreef:Ik denk dat je echt in Nederland ingeschreven moet staan om te kunnen deelnemen aan de gewone basiszorgverzekering.
Maar kun je dan geen Portugese zorgverzekering afsluiten als de regels vergelijkbaar zijn met Nederland?

Ruud, ik heb Portugal als voorbeeld genomen maar had net zo goed een van de andere lid staten van de Europese unie kunnen invullen
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplicht terug naar NL?

#4 Bericht door Henk Korat » vrijdag 27 maart 2015, 06:06

Harm, dit is een interessante link. Er staan dingen in die ik niet wist, zoals pensioengerechtigd in Nederland, dan ook een Nederlandse Ziektekostenverzekering waar je ook woont in de EEG.

http://europa.eu/youreurope/citizens/he ... dex_nl.htm

Ik zou voor de zekerheid overleggen met je zorgverzekeraar.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: verplicht terug naar NL?

#5 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 maart 2015, 07:18

future expat harm schreef:
RuudThai schreef:Ik denk dat je echt in Nederland ingeschreven moet staan om te kunnen deelnemen aan de gewone basiszorgverzekering.
Maar kun je dan geen Portugese zorgverzekering afsluiten als de regels vergelijkbaar zijn met Nederland?

Ruud, ik heb Portugal als voorbeeld genomen maar had net zo goed een van de andere lid staten van de Europese unie kunnen invullen
Dat snapte ik wel en daarom heb ik op jouw voorbeeld ook een antwoord gegeven met hetzelfde land maar het was natuurlijk bedoeld voor de hele EU.

Wat die link van Henk Korat betreft: dat is volgens mij een multilaterale regeling tussen de EU-landen of althans een deel daarvan. Ik vraag me af of je dan ook nog Thaise behandelingsnota's kunt indienen bij de betreffende Nederlandse zorgverzekeraar als je daarbuiten Portugese (of het andere EU-woonland) nota's indient. Want uit die Thaise nota's blijkt duidelijk dat dat ook een woonland van je is.
Ik zou dat maar eens rechtstreeks informeren bij een zorgverzekeraar.

hanshu

Re: verplicht terug naar NL?

#6 Bericht door hanshu » vrijdag 27 maart 2015, 08:36

Interessant draadje...voor mij in elk geval.
Ik zit in het zelfde schuitje...leuk om te volgen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#7 Bericht door Harm » vrijdag 27 maart 2015, 09:58

hanshu schreef:Interessant draadje...voor mij in elk geval.
Ik zit in het zelfde schuitje...leuk om te volgen.

Heb jij al ervaringen in deze Hans?
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: verplicht terug naar NL?

#8 Bericht door Rens » vrijdag 27 maart 2015, 10:16

Het voormalige College van Zorgverzekeraars wat nu dus "Het Zorginstituut Nederland" heet, geeft antwoord op de vragen betreffende verzekeren binnen Europa bij het vestigen in een ander (verdrags-) land dan Nederland.

Heb je inkomen/uitkering uit Nederland dan loopt je lokale zorgverzekering vwb betalen en ook een inkomens afhankelijke bijdrage en dergelijke via dit instituut.

Zie de link voor info;

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... etubetalen?

Nederlandse zorgverzekeraars hebben vaak nood dan wel spoedhulp in hun pakket indien men in een niet verdragsland bijvoorbeeld Thailand zou zijn, het is maar de vraag of de lokale verzekeraar waar men in bijvoorbeeld Portugal bij terecht komt dat ook biedt. Uitzoeken dus voor u stappen onderneemt !

hanshu

Re: verplicht terug naar NL?

#9 Bericht door hanshu » vrijdag 27 maart 2015, 15:00

future expat harm schreef:
hanshu schreef:Interessant draadje...voor mij in elk geval.
Ik zit in het zelfde schuitje...leuk om te volgen.

Heb jij al ervaringen in deze Hans?
Nee...daarom interessant voor mij aan gezien ik ook de 80/40 regel volg.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#10 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 15:09

Buitengewoon interessant onderwerp zeker na de discussie die we hebben gevoerd over behandeling in NL PLUS behoud van de AOW toeslag.

Ik ben van mening dat dit niet onder off topic thuis hoort maar onder een onderwerp als belastingen net als het andere item over 'naar NL en behoud van AOW p-toeslag'.

Wat me te binnen schiet.

1. Bevolking.

Nederland heeft de 4 maanden regel, dat kan in een ander land anders zijn. De controle daarop ook. Een punt van aandacht.

2. Belasting over het inkomen.

Nederland heeft met alle EU landen een verdrag gesloten. Behandeling kan van land tot land verschillen. De tarieven ook.

3. De aard van de zorgpolis.

Dat is al aangekaart. Wel kun je in het nieuwe woonland een reispolis sluiten voor calamiteiten en levensreddende acties.

4. Erf- en schenkbelasting. Met name Spanje heeft wetten die 'ver' gaan.

5. Thailand kan heel formeel van je heffen op grond van de 180 dagen regel. Het zal mogelijk zo'n vaart niet lopen maar je houdt hier wel partner, woonst, vervoermiddel en het betalen van levensonderhoud tijdens jouw afwezigheid.

Een goed item, alle aandacht waard. :clap:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplicht terug naar NL?

#11 Bericht door Henk Korat » vrijdag 27 maart 2015, 15:44

Ik stel voor dat we ons eerst concentreren op de vraag van Harm. Is het mogelijk om je voor 4 maanden te vestigen in een ander EU land met behoud van je Nederlandse zorgverzekering en dan ook nog 8 maanden in Thailand door te brengen. We hebben al wat reacties op die vraag binnen, maar zijn nog lang niet klaar met het uitdiepen hiervan.

Alle andere aanpalende vraagstukken, zoals IB, erf belasting, erfrecht, etc. kunnen worden uitgediept, als de hoofdvraag bevredigend is beantwoord. Anders komen we terecht in een oeverloos betoog over de verschillende wetgevingen in de verscheidene EU landen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#12 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 15:57

Ik stel voor dat we de link lezen die is aangedragen hier anders komen we in een zinloze discussie over wat wel en niet kan.

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... etubetalen

Ga links naar de tweede link:
https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... buitenland

Zoek de verdragslanden (rechts)

En zie waar je kunt gaan wonen.

En die 4 maanden is geen wet van meden en perzen zoals ik schreef, dat is de NL regeling. Die zal per land verschillen.

Nu de vraag van Harm: Ja, het kan, maar de regels zullen per land verschillen en je krijgt een lokale zorgverzekering maar betaalt in NL de inkomensafhankelijke premie.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: verplicht terug naar NL?

#13 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 maart 2015, 16:08

prajak schreef:.

Nu de vraag van Harm: Ja, het kan, maar de regels zullen per land verschillen.
Ik vind het onduidelijk of dit alleen een regeling is tussen (een aantal) EU-landen waarbij daar geregeld is dat de EU-burgers van de deelnemende landen hun originele zorgverzekering kunnen behouden en daardoor de nota's van hun woonland kunnen declareren.
Of dat dit ook uitgebreid kan worden tot een derde land buiten de EU, zoals Thailand, en je de zorgnota's daar vandaan ook kan declareren bij je EU-zorgverzekeraar.
Of lees ik iets verkeerd?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#14 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 16:13

Neem Portugal als voorbeeld. Rens schreef al dat je de lokale polis moet onderzoeken op die feiten.

Stel, je heet niet Harm maar Enrico. Je bent Portugees en woont in Portugal, hebt inkomen en een Portugese zorgpolis en je gaat overwinteren in Thailand.

Waarom zou dat niet gedekt zijn als je werelddekking hebt? En binnen de EU discrimineren we niet dus als Harm een Portugese polis heeft zal Thailand gedekt zijn. Maar hoeveel-hoevaak-tot welke bedragen, dat is te onderzoeken.

Alleen denk ik dat je NIET jouw NL zorgpolis kunt behouden want je woont niet in NL gedurende 4 maanden per jaar. En dat staat duidelijk in die link.

Je moet je inschrijven in een nieuw woonland. En die 'bevolkingsregels' kunnen afwijken van de Nederlandse.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplicht terug naar NL?

#15 Bericht door Henk Korat » vrijdag 27 maart 2015, 16:13

Nou Prajak, dat is nu net wat ik niet lees uit de antwoorden. Je meld je aan bij het aangedragen instituut (zie input Rens), krijgt een speciale pas, betaalt de bekende Nederlandse premies en kan je vestigen in welk EU land dan ook, zonder een lokale zorgverzekering te sluiten. We moeten wel geconcentreerd blijven. Laten we dus hier op doorgaan.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”