Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#151 Bericht door prajak » vrijdag 20 maart 2015, 15:29

'...Dit betekent vervolgens wel dat je in Nederland niet valt onder de sociale verzekeringswetten. Daar heeft de SVB volledig gelijk in!...'

Welke zijn dan de sociale verzekeringswetten?

De volksverzekering?
De zorgverzekeringswet?
De werknemersverzekeringen?
Allemaal?

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#152 Bericht door serpay » vrijdag 20 maart 2015, 17:34

denk dat de AOW niet het struikelblok zal zijn bij tijdelijke re-immigratie.
maar de zorgverzekeraar. deze zal later de rekening presenteren aan de verzekerde.
lees maar eens de voorwaarden en plichten die in de polis vermeld staan.
helaas dus ook dit wordt voor sommige verbannen toch maar weer een andere oplossing zoeken denk ik.
tja het leven gaat helaas niet over rozen zonder doornen.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#153 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 20 maart 2015, 21:36

prajak schreef:'...Dit betekent vervolgens wel dat je in Nederland niet valt onder de sociale verzekeringswetten. Daar heeft de SVB volledig gelijk in!...'

Welke zijn dan de sociale verzekeringswetten?

De volksverzekering?
De zorgverzekeringswet?
De werknemersverzekeringen?
Allemaal?
Bij de sociale verzekeringswetten moet je denken aan de premies:
AOW: 17,9%;
Anw: 0,6%;
Awbz: 12,65% (is per 1-1-2015 door de Wlz: 9,65%);
Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet: 5,4%.

Naast de premie voor de zorgpolis spelen de twee laatst genoemde een belangrijke rol bij de financiering van de kosten van ziekte en andere zorg.

De werknemersverzekeringen (géén sociale verzekeringswetten dus), opgebracht door werkgever en werknemer en afgedragen aan de Bedrijfsverenigingen, hebben thans vrijwel geen rol van enige betekenis meer. En daar heb je als gepensioneerde zo wie zo niets mee te maken.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#154 Bericht door Gardensafari » vrijdag 20 maart 2015, 22:55

Het antwoord van de SVB-medewerker is juist.
En uiteraard zegt hij niets over de zorgverzekering, want daar gaat de SVB helemaal niet over.

Ik gun iedereen een leuke oplossing, hoewel mij persoonlijk deze constructie wel wat ver gaat.
Maar het lijkt er sterk op dat hij wettelijk gezien kan en dan ben je gek er geen gebruik van te maken.
Sterker nog: als je voor vier maand of langer als "medische tourist" naar Nederland komt, kun je kennelijk van twee walletjes eten.
Immers de zorgverzekeringswet sluit aan bij de AWBZ, thans WLZ. Het ingeschreven staan in Nederland is genoeg om VERPLICHT verzekerd te zijn (lang leve de lol).
Fiscus, AOW en ANW hanteren de regel: waar iemand woont wordt naar de omstandigheden beoordeeld.
Iemand die vrouw en kinderen achterlaat in Thailand voor een medische behandeling in Nederland, komt niet "metterwoon" in Nederland.
De fiscus gaat dus niet heffen, aan de AOW verandert niets.
Ach, we leven weer eens voor het lieve vaderland weg, dankzij weinig oplettende politici die de wet in elkaar flansen.

@Lammert

Op welke polisvoorwaarden doel je precies? Want die kunnen roet in het eten gooien, natuurlijk
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#155 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 21 maart 2015, 00:37

Gardensafari schreef:Het antwoord van de SVB-medewerker is juist.
En uiteraard zegt hij niets over de zorgverzekering, want daar gaat de SVB helemaal niet over.

Ik gun iedereen een leuke oplossing, hoewel mij persoonlijk deze constructie wel wat ver gaat.
Maar het lijkt er sterk op dat hij wettelijk gezien kan en dan ben je gek er geen gebruik van te maken.
Sterker nog: als je voor vier maand of langer als "medische tourist" naar Nederland komt, kun je kennelijk van twee walletjes eten.
Immers de zorgverzekeringswet sluit aan bij de AWBZ, thans WLZ. Het ingeschreven staan in Nederland is genoeg om VERPLICHT verzekerd te zijn (lang leve de lol).
Fiscus, AOW en ANW hanteren de regel: waar iemand woont wordt naar de omstandigheden beoordeeld.
Iemand die vrouw en kinderen achterlaat in Thailand voor een medische behandeling in Nederland, komt niet "metterwoon" in Nederland.
De fiscus gaat dus niet heffen, aan de AOW verandert niets.
Ach, we leven weer eens voor het lieve vaderland weg, dankzij weinig oplettende politici die de wet in elkaar flansen.

@Lammert

Op welke polisvoorwaarden doel je precies? Want die kunnen roet in het eten gooien, natuurlijk
Beste Gardensafari. De opmerking over polisvoorwaarden is niet van mij afkomstig maar van serpay. Ik heb echter wel even gekeken in mijn polis maar daar tref ik geen problemen aan. E.e.a. mag uiteraard ook niet afwijken en uitsluiten van wat wettelijk is geregeld.

Jouw opmerkingen over het oneigenlijk gebruik maken van de regeling kan ik voor een wel heel groot deel met je delen. Maar ik merkte het al eerder op: ik bekijk de zaak louter fiscaal-juridisch. Dat is mijn vak. Ik ben geen ethicus.
Mijn standpunt is steeds geweest: je blijft, naar de omstandigheden beoordeel, buitenlandse belastingplichtige (artikel 4 AWR), je behoudt je partnertoeslag voor de AOW (jurisprudentie en Beleidsregels SVB), de gemeente schrijft je vrolijk in (weer een verhoging van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds) en je kunt je aanmelden bij een zorgverzekering (je ziektekosten vallen onder de verzekering).

En zeker: dit alles is wel te wijten aan de weinig oplettende politici, zoals jij dat noemt. Maar aan de andere kant maken deze beleidsmakers "misbruik van macht" als het gaat om het afschaffen van de heffingskortingen voor zeker 95% van de in het buitenland wonende Nederlanders. Want daar is hier zeker sprake van. Waarom ik van oordeel ben dat hier sprake is van machtsmisbruik wil ik best eens uitleggen maar zou thans te ver voeren. Dan wijken we namelijk teveel af van het huidige onderwerp.

Dit misbruik van macht en deze ongelijke behandeling is binnen het bestuursrecht een doodzonde en wordt normaal direct afgestraft door de Bestuursrechter. Alleen wanneer deze ongelijke behandeling is gebaseerd op het territoriumprincipe dan wordt dit afgedekt door het Europese Hof van Justitie (zaak Futura). Dat is voor mij een onverteerbare zaak. Vandaar dat ik de gebruikers van de mogelijk waar we het nu over hebben, nl. het afsluiten van een zorgverzekering, het nodige krediet geef. Dus los van ethische overwegingen: "Wordt ik gepakt? Ik pak even hard terug."
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#156 Bericht door prajak » zaterdag 21 maart 2015, 01:27

Dat is de waarde van dit forum ten opzichte van een blog.

Met vereende krachten is een oplossing gevonden. Pittige discussies verhogen niet alleen de feestvreugde maar ook de kennis.

Dus leve het Thailandforum! :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#157 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 21 maart 2015, 09:45

prajak schreef:Dat is de waarde van dit forum ten opzichte van een blog.

Met vereende krachten is een oplossing gevonden. Pittige discussies verhogen niet alleen de feestvreugde maar ook de kennis.

Dus leve het Thailandforum! :clap: :clap: :clap:
Volledig mee eens. Dat kan op dit forum. Geen "super-redacteur" die een kritisch geluid over wat hij beweert gewoon niet plaatst, zoals me dat "elders" overkwam.
:clap: :clap: :clap:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”