ananas

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

ananas

#1 Bericht door Hua Thale » zaterdag 21 februari 2015, 08:14

Ik mag het graag meerdere keren per week nuttigen.
Schil gooien we uiteraard weg maar de kern die ook vaak weggegooid wordt is volgens mij vrouw er goed voor je om de nieren extra te reinigen en dan heb ik het niet over alcohol. :Whistle:
Weet iemand daar meer van ?
P.s. waarom er maar acht 'punten' staan bij een TOP 10 moet je aan die site vragen.
Toch nog even de acht 'puntjes' die het volgens zeggen goed doen even van het net 'gejat' voor diegene die na het lezen ervan zeggen nou toch maar even een stukje ananas zo af en toe consumeren.


8 gezonde redenen om ananas te eten
Om de vraag “waarom is ananas gezond?” te beantwoorden hebben wij wat dieper in de ananas gekeken. Uit vele onderzoeken blijkt dat het bepaalde vitamines, mineralen en voedingstoffen zijn die de ananas zo gezond maken.

Om je een goed idee te geven, hebben we hieronder een top 10 neergezet van redenen waarom de ananas gezond is!

Ananas versterkt het immuunsysteem
Verse ananas zit boordevol vitamine C. Deze vitamine versterkt het immuunsysteem, het bindweefsel, help bij verkoudheid en tegen infecties, en versnelt de wondgenezing. Vitamine C is dus erg belangrijk voor ons lichaam om gezond te blijven. We kunnen vitamine C absoluut niet missen! In ananas profiteer je het meest van vitamine C als je hem rauw eet.

Ananas werkt ontstekingsremmend
De ananas zit vol met een ontstekingsremmend enzym: bromelaïne. Het enzym bromelaïne helpt tegen weefselzwelling van bijvoorbeeld artrose, bronchitis, spataderen, reumatoïde artritis, verstuiking en verrekking. Bromelaïne werkt ook nog eens pijnstillend; goede reden om extra ananas te eten wanneer je last hebt van ontstekingen! Bromelaïne heeft nog een goede eigenschap: het kan reizigersdiarree verlichten. Bromelaïne verjaagt namelijk de bacterie Escherichia coli (vaak E. coli genoemd) die voor reizigersdiarree verantwoordelijk is.

Ananas versterkt de botten
Mangaan is een spoorelement dat in ananas aanwezig is. Mangaan werkt vooral als een co-enzym. Een co-enzym is een onderdeel dat nodig is voor andere enzymen om hun werk te kunnen doen. Mangaan is noodzakelijk om sterke botten en kraakbeen te behouden. Hoewel mangaan in het lichaam in heel kleine hoeveelheden voorkomt, is dit spoorelement toch niet onmisbaar. Mangaan is het meest te vinden in de botten, lever, nieren en in de

Ananas zorgt voor een goede spijsvertering
Ananas bevat oplosbare vezels. Oplosbare vezels zorgen voor een goede spijsvertering en kunnen ook helpen bij diarree. In de darmen worden voedingsvezels bewerkt door bacteriën. De stoffen die tijdens dit bewerkingsproces vrijkomen, zorgen ervoor dat de ontlasting soepel en blijft. In geval van diarree zorgen deze stoffen juist dat de ontlasting niet te dun wordt.

Ananas helpt de bloedsuikerspiegel stabiel te houden
De oplosbare vezels die ananas bevat, heeft naast een goede spijsvertering nog meer voordelen. Pectine is zo’n oplosbaar vezel. Pectine helpt bij het verlagen van een hoog cholesterolgehalte. Pectine zorgt er ook voor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Vooral voor mensen met suikerziekte is dit voordeel van groot belang. Pectine komt alleen vrij als je de ananas eerst verhit voordat je hem opeet.

Ananas verlaagt de cholesterolspiegel
In ananas komen plantensterolen voor. Deze stof zorgt ervoor dat het slechte cholesterol minder vanuit de darmen wordt opgenomen. Hierdoor kan het cholesterolgehalte verlaagd worden wanneer je regelmatig ananas eet. Door het verlagen van het cholesterolgehalte, wordt de kans op hart- en vaatziekte ook kleiner.

Ananas helpt bloedarmoede voorkomen
In ananas zit veel van het mineraal ijzer. IJzer zorgt voor de transport van zuurstof in het bloed. Een onmisbaar mineraal voor het lichaam! IJzer bestaat in 2 vormen: heemijzer (komt voor in vlees en vis) en non-heemijzer (komt voor in plantaardige voedingsmiddelen). In ananas komt het plantaardige non-heemijzer voor.

Ananas geeft ons energie
Dankzij de aanwezigheid van thiamine (vitamine B1) geeft ananas ons energie. Thiamine zorgt voor de verbranding van koolhydraten waardoor we energie krijgen. Verder speelt deze vitamine een belangrijke rol in het zenuwstelsel.



Bron
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: ananas

#2 Bericht door Loe » zaterdag 21 februari 2015, 10:29

Moet je eens op Mango kijken is ook erg goed voor ons en ik vindt hem nog lekkerder

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ananas

#3 Bericht door prajak » zaterdag 21 februari 2015, 10:32

Hua, nieren worden niet genoemd maar wel malaria.

http://www.leefgids.be/gezond/ananas-is-gezond/

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ananas

#4 Bericht door RuudThai » zaterdag 21 februari 2015, 10:49

Ananas is één van mijn favoriete vruchten hier, ik koop vaak op de markt de al gesneden vrucht want om hem zelf schoon te maken vind ik een heidens karwei.
Het midden is er al uitgehaald want dat is hard en smakeloos en ik heb ook wel eens gelezen dat die kern licht giftig is dus hoeft het ook niet voor mij.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: ananas

#5 Bericht door v@go » zaterdag 21 februari 2015, 10:54

Je hebt een gele en groene versie.

De groene kun je rondom schoon snijden de gele moet spiraalsgewijs gesneden worden.
De groene vind ik persoonlijk lekkerder.

20 Baht per stuk en schoongemaakt in een zakje klaar terwijl u wacht.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: ananas

#6 Bericht door Henk Korat » zaterdag 21 februari 2015, 11:22

Willem, houw vrouw lijkt het bij het rechte eind te hebben. Het is wel indirect maar toch. Malaria kan tot nierafwijkingen leiden. Zie bijgaande link.

http://www.gezondiza.nl/%7B5bb6e4cc-1d3 ... 3e5d4fd%7D
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: ananas

#7 Bericht door bontje » zaterdag 21 februari 2015, 14:49

Hua Thale schreef: In ananas profiteer je het meest van vitamine C als je hem rauw eet.

Bron
Zijn er nog andere manieren om ananas te eten?

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: ananas

#8 Bericht door bontje » zaterdag 21 februari 2015, 15:48

De volgende link zou ik eigenlijk ook in de topic over de medicijn resistente vorm van malaria moeten zetten, De kern van ananas bevat namenlijk kinine.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Ananas

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: ananas

#9 Bericht door Hua Thale » zaterdag 21 februari 2015, 16:01

natuurlijk bontje



Gebakken ananas

Voorbereiding

Ananas met een scherp kartel of trancheermes ontdoen van de toppen en schil. Zorg dat er bijna geen pitten meer aan de buitenkant zitten (is vrij lastig eten). Dan de ananas rechtop op de snijplank zetten en dan langs de kern het vruchtvlees afsnijden. Snijd het vruchtvlees in lange stroken van ± 1,5 dik, dan de stroken door midden snijden zodat deze ± 5cm lang zijn. Zet de maatbeker met kokendheet water klaar en doe daar de ijsschep in.
Bereidingswijze

Zet de koekepan op het vuur om deze lekker heet te laten worden. Doe vervolgens de ananas in de pan en laat deze warm worden totdat het sap uit de ananas gaat carameliseren (licht van kleur verandert). Voeg dan een klont boter in klein stukjes aan de ananas toe en zet deze goed om zodat de boter de ananas goed bedekt. Voeg dan twee dessertlepels mierzoete honing aan de pan toe en zet de pan weer goed om totdat de honing volledig onzichtbaar is geworden en opnieuw begint te carameliseren. Giet dan een flinke sauslepel cocosmelk toe en roer dit goed door totdat je een lekker saus tussen de ananas hebt zitten. pak nu een borrelglaasje met amaretto of andere liqeur en voeg dit toe (let op pan kan vlam vatten..!!) en roer dit goed door totdat de alcohol is verdampt. Saus niet in laten koken..!!
Serveertips

Verdeel vervolgens de ananas op de dessertborden en laat ruimte over voor een flinke bol sorbetijs en een flinke toef slagroom.

Bron

Herman den Blijker (in de onderzeër)


http://www.smulweb.nl/recepten/1148542/Gebakken-ananas
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: ananas

#10 Bericht door Jos Flachs » zondag 22 februari 2015, 00:48

Hua, ik ben diabeet en mij wordt door alle artsen afgeraden om regelmatig ananas te eten. Is erg zoet; bevat veel te veel suikers. Een keertje mag het wel, maar als diabeet moet je oppassen met ananas.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: ananas

#11 Bericht door Hua Thale » zondag 22 februari 2015, 04:07

Dat is dan jammer voor je Jos.
Maar je bedoelt niet te veel begrijp ik want eens in de maand een gebakken stukje ananas is ook regelmatig. :Whistle:
Denk dat het voor veel producten geld met diabeet klanten.

Lekker Hé, Bontje GEBAKKEN ananas hoewel rauw wel net zo lekker en makkelijk is.
Herman is dat niet die man met die sigaar. ?
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: ananas

#12 Bericht door bontje » zondag 22 februari 2015, 10:24

Lijkt me inderdaad lekker, Maar voorlopig houd ik het toch maar bij rauw, Volgens mij ook nog eens gezonder.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: ananas

#13 Bericht door wpdl » donderdag 11 mei 2023, 02:55

Vanwege de periodieke controle in Ontbijt en zo ook gematigd.
Erg lekker.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”