Elektriciteit rekening.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Elektriciteit rekening.

#16 Bericht door driver » zaterdag 24 januari 2015, 09:45

elst99 schreef:Je vergeet het reiniginsrecht en het ophalen van vuilnis is in Elst 159 p.j. 9,75 per container grijs en 5,50 voor container groen. Hebben ze in Thailand niet ;)
Oja .., komt er nog bij hoeveel dat hier is moet ik ook nakijken maar zal zeker niet goedkoper zijn dan bij jullie verwacht ik.
Papier container hebben we hier ook nog en men wil er nu misschien een 4de bij gaan doen maar dat weiger ik omdat ik mijn kleine tuin niet ga voldouwen met containers.Ze zorgen maar voor een algemene ondergrondse opslag oid.
Bij ons halen ze overigens ook plastic afval apart op.

gr driver

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Elektriciteit rekening.

#17 Bericht door stevenl » zaterdag 24 januari 2015, 10:06

3 volwassenen, 2 kinderen, 1.000 - 1.100 Baht per maand. Geen airco, wel 5 fans, waarvan er 1 vrijwel de hele dag en nacht aanstaat, 1 's nachts en de andere 3 incidenteel. Koken, wassen en drogen thuis, douchen voor 2 personen alleen warm water, 1 half/half, 2 alleen 'koud'.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elektriciteit rekening.

#18 Bericht door Herbergier » zaterdag 24 januari 2015, 10:09

Ik zit hier met een woonkamer met airco, drie slaapkamers met airco, twee badkamers, vier personen, op ongeveer de zelfde waarden als Prajak, ongeveer 1500 en 2500 baht, water is gemiddeld 200 baht.
Alles van waarde is weerloos.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Elektriciteit rekening.

#19 Bericht door Hua Thale » zaterdag 24 januari 2015, 10:13

Wat er in Nederland betaald moet worden is leuk om te vermelden maar totaal niet van belang.
Vergelijk voor het waarom raak kant nog wal met de organisatie en structuur achter deze voorzieningen in Nederland of Thailand.
Was pas na 6 jaar eens even in Nederland bij mijn oude vader op bezoek die mij bij de vraag of ik de vuiniszak even weg wilde brengen een pas met pincode meegaf had ik nodig om de ondergrondse opslagruimte te openen. :o

Thailand betaal ik ook in deze periode tussen de 1000 en de 1500 Baht.
Warme periode is dat het dubbele.
Twee Airco apparaten waarvan er een gewoon heel de nacht aanstaat.
Het stroomverbruik is het ding buiten die fan binnen is gelijk aan iedere andere fan minimaal dus.
Heb het eens uitlaten rekenen nog niet zo lang geleden door de man die ze geplaatst heeft.
Bij nachtelijk gebruik dus 6 tot 8 uur aan per dag 500 Bath verbruik per maand per unit.

De kosten die Els vermeldt zitten in het waterverbruik volgens mij.
20 Baht per kuub.
Vuilinsman 20 Baht per maand.

Koopje klopt organisatie erachter is ook drie keer niks.
De keren per jaar dat je geen water heb zijn niet om te tellen
Kosten om dat op te vangen voorraadtank pomp zijn tussen de 12 en de 20 duizend Bath als je er plek voor heb .
Koopje natuurlijk maar voor een Thai niet echt veelal.
Vuilnisbak is trouwens een oude vrachtwagen autoband.
Gaat netjes voor Thaise begrippen hoewel veel mensen in de gehuchten een fikkie veel normaler vinden eens per week.

Off Topic natuurlijk maar de flessen benzine zijn van dertig Baht naar twintig Baht gegaan bij een winkel de rest is heel boos dat er eerlijke mensen zijn. :giggle:
De firma list en bedrog is hier nog ruim aanwezig. 8-)
Laatst gewijzigd door Hua Thale op zaterdag 24 januari 2015, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Elektriciteit rekening.

#20 Bericht door driver » zaterdag 24 januari 2015, 10:36

Oja..ik zie het..wonen en werken in Thailand heet dit .
Ik ben al weg doeijjjjj

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Elektriciteit rekening.

#21 Bericht door Hua Thale » zaterdag 24 januari 2015, 10:44

:cheesy: :cheesy: dat was niet de bedoeling achter mij opmerking.
Misschien meer van reken jezelf niet rijk. [Of arm]

Altijd handig om te weten hoeveel ongeveer als 'zij' weet te vermelden dat de rekening tegen viel van de elektriciteit
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Elektriciteit rekening.

#22 Bericht door driver » zaterdag 24 januari 2015, 13:44

Hua Thale schreef::cheesy: :cheesy: dat was niet de bedoeling achter mij opmerking.
Misschien meer van reken jezelf niet rijk. [Of arm]

Altijd handig om te weten hoeveel ongeveer als 'zij' weet te vermelden dat de rekening tegen viel van de elektriciteit
..Ik las later na jouw reactie dat dit over wonen en werken in Thailand ging daarom mijn reactie ik ben weg ;)

Ik dacht...Die daar in Thailand vinden hun rekening misschien wat hoog vandaar dat ik de mijne ernaast hield dan kunnen ze daar weer lachen denk ik .

gr driver

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Elektriciteit rekening.

#23 Bericht door elst99 » zaterdag 24 januari 2015, 15:34

Nee Hua dat zit bij ons niet in het water in
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Elektriciteit rekening.

#24 Bericht door joepattaya » maandag 26 januari 2015, 07:03

prajak schreef:Dutch en Nick, ik betaal in de niet-aircotijd 1.600 baht en in de aircotijd 2.400 baht per maand. Maar er is altijd een baas boven baas en die komt nog wel met de getallen...... :giggle2:
resp. THB 1400 - THB 1800

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Elektriciteit rekening.

#25 Bericht door bontje » donderdag 29 januari 2015, 05:55

Electra van 20dec tot 20jan 430baht, In april ongeveer 1200 baht, Afzuiging boven zwembad Staat het gehele jaar dag en nacht aan, Pomp zwembad 1,5uur per dag, Computer ongeveer 12 uur per dag, Tv de gehele nacht omdat ik dan goed slaap, Aircon staat op 27graden ik hoef het niet kouder, Waterheater staat in het warme seizoen ook uit, En de radio cd speller staat de gehele nacht aan.
Water verbruik in het regenseizoen ongeveer 200baht, Droge seizoen ongeveer 400 baht wegens het sproeien van het gazon, Vuilnis word hier in de village iedere woensdag opgehaald kosten 10baht per maand, En dan nog goed internet van 3BB 630baht per maand, En voor de tv heb ik een schotel, Dus aan vaste kosten gemiddeld ongeveer 2000 baht per maand, En als tijdverdrijf speel ik 3x per week golf (valt nog niet mee om zo'n klein balletje goed te raken) ongeveer 1000baht per week, Het valt in Thailand niet mee om je geld op te krijgen :Whistle:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#26 Bericht door wpdl » vrijdag 29 juli 2022, 02:19

Een 88-jarige man uit de provincie Kamphaeng Phet in centraal Thailand kon zijn ogen niet geloven toen zijn meest recente elektriciteitsrekening bijna 10.000 baht bedroeg. Familieleden en buren betwisten de rekening namens de oude man, die deze maand een lening moest aangaan om zijn elektriciteit te betalen.

Opa's rekening van de Metropolitan Electricity Authority zei dat zijn huishouden van drie mensen in juli 1.976 eenheden elektriciteit gebruikte, wat neerkomt op in totaal 9.177 baht.

De prijs van elektriciteit in Thailand stijgt gestaag en wordt onbetaalbaar voor zelfs mensen zonder stroomlekken.
Volgens de Energy Regulatory Commission zou tegen september de elektriciteit in Thailand voor het eerst kunnen stijgen tot 5 baht per eenheid.

De sterke stijging van de elektriciteitsrekening is te wijten aan de stijgende prijs van geïmporteerd gas dat wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken, waar Thailand geen controle over heeft.


Full story by the Thaiger

Dat voor vele de elektriciteitsrekening een beetje tot zeer veel pijn gaat doen ook hier in Thailand is wel duidelijk.
Hoewel ik toch bij dit verhaal vermoed dat er iets anders aan de hand is.
De airco en de 55 inch TV 24/7 aan laten staan of zo.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Elektriciteit rekening.

#27 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 29 juli 2022, 08:05

Airco kan ik begrijpen maar gebruikt een TV tegenwoordig veel stroom? Dat is toch allemaal LED?

Maar ik zou meneer en zijn familie adviseren thuis alle apparaten helemaal af te schakelen en dan eens te kijken of de meter nog draait. Er kan met de techniek iets mis zijn, of de kaboutertjes hebben stiekem een draadje getrokken.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Elektriciteit rekening.

#28 Bericht door jumbo » vrijdag 29 juli 2022, 08:05

en solar wordt dus steeds rendabeler.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#29 Bericht door wpdl » vrijdag 29 juli 2022, 09:22

Stukje uit het onderwerp Erik.

A representative from the MEA went to the Grandpa’s house to investigate the extortionate bill.
The MEA found no faults with the electricity meter itself but expects that the bill shot upwards due to power leaks.


Dat het hele huis onder de 220 staat vanwege een 'lek' wens ik niet te geloven.
Net als een illegaal draadje naar de buren als je weet dat de oude man nog de waterspuit gebruikt omdat WC-papier te duur is, vermoed ik.
Zou een extreem simpel gedachte zijn van zulke buren dat je niet binnen een maand door mand valt.

Nee gewoon pure eenvoudige gedachte alles aanzetten wat leuk en lekker is.
De oudere Tv-toestellen van 40 en meer inch vreten stroom trouwens.
Vaak de oudere modellen die in de goedkope tweedehands winkels te koop staan en door de 'arme' Thai gekocht worden.

En ja het terug verdienen van je solar installatie gaat iets sneller.
Als deze verhogingen blijvend zijn en meer is een Lithium accu in zicht.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Elektriciteit rekening.

#30 Bericht door Joep » vrijdag 29 juli 2022, 11:11

Ons verbruik zit tussen de 300 en 350 kwh per maand, zo rond de thb 1.500
2 airco's aan op de slaapkamers en sporadisch in de woonkamer.
2x badkamer met warmwater, koelkast/diepvriescombinatie, afwasmachine (3x/week), wasmachine draait dagelijks (op 20 graden) en 1 tv aan van 18-23.30 uur. Alle lampen led.

Kan me niet voorstellen dat ik een investering van Thb 100.000 snel terug kan verdienen, dus laat die solar nog achterwege.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”