Elektriciteit rekening.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Elektriciteit rekening.

#31 Bericht door jumbo » vrijdag 29 juli 2022, 11:32

Joep schreef: vrijdag 29 juli 2022, 11:11 Ons verbruik zit tussen de 300 en 350 kwh per maand, zo rond de thb 1.500
2 airco's aan op de slaapkamers en sporadisch in de woonkamer.
2x badkamer met warmwater, koelkast/diepvriescombinatie, afwasmachine (3x/week), wasmachine draait dagelijks (op 20 graden) en 1 tv aan van 18-23.30 uur. Alle lampen led.

Kan me niet voorstellen dat ik een investering van Thb 100.000 snel terug kan verdienen, dus laat die solar nog achterwege.
Idd zit er ergens een break-even en die heb je niet met 300-350 KWH per maand en 100,000 thb heb je weinig to geen installatie voor

Het is interessanter met grootverbruik; 4-5 airco's in een huis, aantal badkamers met warmwater apparaten, zwembad en/of jazucci
Grotere bezetting met meer was- en droogbeurten en ga zo maar door

Persoonlijk zitten we gemiddeld op 835 kwh, een slecht geisoleerd huis, en dat is het al dekkend voor solar en tegen dekkend aan voor een powerwall voor de avonden
waarin zoals gebruikelijk rond de 55-60% van de stroom capaciteit wordt verbruikt...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#32 Bericht door wpdl » vrijdag 29 juli 2022, 12:32

De elektriciteit rekening zal hier in Thailand ook stevig gaan stijgen en echt niet meer of zeer langzaam dalen.
Zal voor mensen met een buitenlandse uitkering 'de pis niet lauw maken' lees ik wel eens.
Klopt of jij nu 1500 of 1750 Baht of zelfs 2500 Baht gaat betalen zal weinig indruk maken hoop ik voor je, joep en vele andere.
Ik heb het wel gedaan solar installatie omdat ik meer zie als een investering waar je je geld na zeg acht a negen jaar terug verdient heb, en toch ook heb bijgedragen aan de problematiek met fossiele verbranding voor energie.
De gemiddelde afschrijf periode is twintig jaar en dan reken ik mager waarschijnlijk ga je ruim de twintig voorbij in jaren.
Overhouden op je investering doe je dus altijd of je daar zelf nog bij ben is een open vraag.
De halve wereld is over aan het schakelen op alternatieven energie zouden ze allemaal geld over de balk gooien.
Verhuizen kan je het gewoon in meerwaarde berekenen.
Ben er nog steeds positief over ook al zijn er in dit stadium nog wel eens hobbels.

Ben uiteraard benieuwd waar de knik in de kabel zit bij deze oude Thaise man hoewel ik mijn gedachte al kenbaar heb gemaakt.
Ken er wel meer die echt niet knipperen met de wenkbrauwen met 7 A 8 duizend Baht in de maand en richting de tien aan de andere bewoners vragen of het iets minder mag.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Elektriciteit rekening.

#33 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 29 juli 2022, 22:26

Als de wereldprijs stijgt dan moet TH mee. Laos is niet achterlijk en acht zich de batterij van ZO-A dus verhoogt bij nieuwe contracten de prijs. Wat gaat de rekening doen? Plus 50 procent? De farang lacht er om want hij kan dat dokken. De arme Thai moet een keus maken en kan in de problemen komen.

Trouwens, ook in NL komen de verhalen los over de gestegen prijzen. De wekelijkse boodschappen zijn zo duur dat veel mensen naar de voedselbank moeten, ja MOETEN, en de regeringsverhalen over de bijstand, 'daar moet je alles van kunnen', kloppen niet want veel mensen hebben gekocht op de reutel en kunnen niet aflossen.

Dat was vroeger al zo; kende een meneer die incasseerde de nota's van het stroombedrijf en hij kwam bij mensen thuis vanwege de schulden. Die toonden een postkantoor-bonnetje, de acceptgirokaart, met een bedrag van 44,12 terwijl maar 4,12 was betaald. Je raadt het al: een 4 er voor gezet.....

Als je geen goed pensioen hebt naast je AOW dan ga je het zwaar krijgen, zowel in TH als in NL. Dankjewel, kameraad Poetin!

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#34 Bericht door wpdl » donderdag 18 augustus 2022, 02:36

Wat gaat de rekening doen? Plus 50 procent?


Elektriciteitsprijzen stijgen volgende maand met 18% tot 4,72 baht per eenheid.

Elektriciteitsprijzen zijn al op een recordhoogte van 4 baht per eenheid, een record van acht jaar oud, en zijn nu goedgekeurd om met nog eens 18% te stijgen. Toen de wereldwijde olieprijzen in 2014 omhoogschoten tot $ 110 per vat, bereikten de Thaise energieprijzen 3,96 baht per eenheid. Als gevolg van de Covid-19-pandemie is de vraag naar alle vormen van energie enorm gestegen, waardoor de elektriciteitskosten zijn gestegen tot 4 baht en nu, voor het vierde kwartaal, 4,72 baht per kilowattuur.


Door Neill Fronde auteur bij the thaiger

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Elektriciteit rekening.

#35 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 augustus 2022, 06:59

Dat is best veel al zal Frans Farang er weinig van voelen. Is die kortingsregeling er nog voor mensen met laag inkomen?

Ik heb mazzel met mijn zonnepanelen; mijn stroomrekening is in de zomer negatief, ik haal er een paar tientjes neuro uit. Op jaarbasis zit ik negatief 200 neuro en dat is de huur voor mijn acht panelen dus ik speel quitte op stroom.

Mijn gascontract is van 1 juli 2021 en dus heb ik drie jaar nauwelijks hogere kosten. Daarna zal ik de dan geldende prijs moeten betalen en zal ik overdag overstappen op verwarming door stroom die ik anders tegen een uiterst laag tarief lever aan het net. Bezuinigen op gas in de winteravond? Denk er niet aan. Mijn ouwe botten willen die 22 graden...

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elektriciteit rekening.

#36 Bericht door Herbergier » donderdag 18 augustus 2022, 09:36

Ik kreeg vandaag de nieuwe maandrekening binnen van ongeveer 1500 Baht en betaal nu nog 4,45 Baht per 1 kWh dat is ongeveer € 0,12.
In Nederland betaald men nu € 0,67 voor 1 kWh, dat was in januari 2021 nog € 0,24 per 1 kWh.
Aan gas betaal ik ongeveer 400 Baht per 4 maanden, dan moet mijn gasfles weer gevuld worden.

De bierprijs is hier, in de kroegen, in 10 jaar tijd met hooguit 5% verhoogd, in Nederland met 50%, dus waar zullen we ons hier druk over moeten maken.
Ik kijk nog steeds naar de bierprijzen als vergelijking, ik ben niet voor niets de laatste 31 jaar in Nederland Herbergier geweest. :mrgreen:
Alles van waarde is weerloos.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Elektriciteit rekening.

#37 Bericht door Joep » donderdag 18 augustus 2022, 13:40

Kan mij de bierprijs van mijn 1e keer TH nog herinneren.
60Thb voor Singha en 70 voor Heineken en Kloster.
Praten we over ruim 30 jaar geleden.
Was toen wel iets van ruim 6 gulden. (9 - 10 thb/gulden).

Die bierprijs vind ik persoonlijk niet zo interresant.
Wat ik veel erger vind is dat de Magnum ( die ik op mijn dagelijkse wandeling nuttig) zo klein geworden is.
Zo klein dat ik er maar meteen 2 meeneem.
Krimpflatie heet zo iets geloof ik.

Stroomprijs bij ons ook rond de thb 1500 nu de airco minder tot niet aanstaat op het moment. Maak mij er ook niet zo druk om.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Elektriciteit rekening.

#38 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 augustus 2022, 18:49

Herbergier, in NL sluit je een contract en daarmee is de prijs vast. Mijn stroom- en gasprijs is die van 1 juli 2021. Alleen als je nu geen vast contract hebt, ja, dan dok je de marktprijs en die is triest hoog. In Thailand komt die prijs van bovenaf.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Elektriciteit rekening.

#39 Bericht door driver » donderdag 18 augustus 2022, 21:08

erik-kuijpers schreef: donderdag 18 augustus 2022, 18:49 Herbergier, in NL sluit je een contract en daarmee is de prijs vast. Mijn stroom- en gasprijs is die van 1 juli 2021. Alleen als je nu geen vast contract hebt, ja, dan dok je de marktprijs en die is triest hoog. In Thailand komt die prijs van bovenaf.
Niet geheel correct
Ik zit bij Vattenfall met een variabel contract. Dat is per 1 Juli nu idd weer omhoog gegaan maar lang niet zo veel als bij andere maatschappijen. Alle maanden ervoor hetzelfde of iets aangepast tarief betaald als vaste klant daar sinds vele jaren. Ze hadden genoeg ingekocht melden ze dus de prijs bleef of gelijk en ik dacht per 1 Maart iets hoger. Ik hou zelf wat bij qua verbruik en tot nu toe geen reden om het maandbedrag te verhogen. Dus de hoge marktprijs is oa voor mensen waarvan het vast contact afliep of overstappers ect.
Even vlug geschreven nu. 😊

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Elektriciteit rekening.

#40 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 augustus 2022, 22:22

Arie, dan heb jij gekozen voor een variabel contract. Ik heb, want ik heb AOW en pensioen, gekozen voor een 3-jaar vaste prijs. Mijn inkomen ligt vast en ik moet het doen met wat er binnen komt.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Elektriciteit rekening.

#41 Bericht door jumbo » vrijdag 19 augustus 2022, 01:02

Ik dacht gelezen hebben dat zowel pensioen als AOW dit jaar worden aangepast, alleen niet hoog genoeg volgens de betreffende vertegenwoordigende organisaties.
Maar ja dat is Nederlands effe klagen als je iets krijgt
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elektriciteit rekening.

#42 Bericht door pjotter » vrijdag 19 augustus 2022, 01:33

Wel off topic, maar ik betaal hier in 'het winkeltje op de hoek', nog steeds 60฿ voor een fles Sing van 320ml.
Dus eigenlijk goedkoper geworden dan.
Joep schreef: donderdag 18 augustus 2022, 13:40 Kan mij de bierprijs van mijn 1e keer TH nog herinneren.
60Thb voor Singha en 70 voor Heineken en Kloster.
Praten we over ruim 30 jaar geleden.
Was toen wel iets van ruim 6 gulden. (9 - 10 thb/gulden).

Die bierprijs vind ik persoonlijk niet zo interresant.
Wat ik veel erger vind is dat de Magnum ( die ik op mijn dagelijkse wandeling nuttig) zo klein geworden is.
Zo klein dat ik er maar meteen 2 meeneem.
Krimpflatie heet zo iets geloof ik.

Stroomprijs bij ons ook rond de thb 1500 nu de airco minder tot niet aanstaat op het moment. Maak mij er ook niet zo druk om.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#43 Bericht door wpdl » vrijdag 19 augustus 2022, 01:44

De elektriciteit rekening werkt in Thailand totaal anders als in Nederland.
Men betaalt iedere maand en dacht dat je na twee maanden niet betalen 'gewoon' afgesloten wordt nadat de monteur zeer nadrukkelijk om minstens een maand verheffing heeft gevraagd.
Gemakzucht waar men hier nogal eens last van heeft, is vaak een rede.
Een paar uurtjes 'ruimte' is mogelijk om even een 'bakkie' bij familie, vriend of vijand te doen.
Gaat de monteur even naar de volgende en komt later terug.
Vriespunt ligt hier op zeg 15 graden in de nacht [wintertijd] Celsius er zijn geen levensbedreigende situaties.
Daarom is het inzicht in zoals Erik vermeldt in je zonnepanelen ook heel anders, je verbruikt je zelf opgewekte stroom direct en het gebrek eraan komt dan bijgevuld door de firma PEA in mijn geval.
Prijs gaat hier 18% omhoog hoeveel zaken je erop laat draaien Up to you

En ja diverse uitkeringen voor gepensioneerde zijn omhoog gegaan of gaan nog omhoog.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elektriciteit rekening.

#44 Bericht door Herbergier » vrijdag 19 augustus 2022, 01:57

Kan mij de bierprijs van mijn 1e keer TH nog herinneren.
60Thb voor Singha en 70 voor Heineken en Kloster.
Praten we over ruim 30 jaar geleden.
Was toen wel iets van ruim 6 gulden. (9 - 10 thb/gulden).


Ik kom sinds 1990 in Thailand en volgens mij kreeg ik toen ongeveer 14 baht voor 1 gulden, de prijzen van een biertje weet ik niet meer, daar keek ik toen nog niet naar.
Ik begon toen natuurlijk ook gelijk Singha te drinken, maar later ben ik overgestapt op Kloster of Amarith, daarna dikwijls Carlsberg en nu drink ik meestal Chang.
Het alcohol percentage van Chang bier was in 2011 nog 6,3% alc in een fles van 63 cl, in verloop van tijd is dat nu gezakt naar 4,8% alc en de fles is nu 62 cl.

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#45 Bericht door wpdl » vrijdag 19 augustus 2022, 02:19

Ik begrijp goed dat sommige Thailanders naar een flesje bier grijpen om eens even over hun elektriciteitrekening na te denken, maar op zich heeft het weinig met elkaar van doen geloof ik ;)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”