Elektriciteit rekening.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elektriciteit rekening.

#46 Bericht door pjotter » vrijdag 19 augustus 2022, 02:45

Ha ha, idd, begon mijn verhaaltje ook met "off topic".

Maar goed, ik krijg de electra rekening morgen of overmorgen vermoedelijk. Betaal gemiddeld 3,000฿ pm voor 1 airco 24u, 1 airco v.a. 17:00u tot 08:00u en koelkast en separate vriezer.
Verlichting (TL) en TV niet zoveel. De rekening is tussen de 650 en 700 'units' dus zal wel kwh zijn. Betaal ongeveer 4,5฿ per kwh incl. btw. in Korat. Met 18% verhoging zou het dus ongeveer 3,500฿ moeten zijn. We gaan het spoedig zien.
wpdl schreef: vrijdag 19 augustus 2022, 02:19 Ik begrijp goed dat sommige Thailanders naar een flesje bier grijpen om eens even over hun elektriciteitrekening na te denken, maar op zich heeft het weinig met elkaar van doen geloof ik ;)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#47 Bericht door wpdl » vrijdag 19 augustus 2022, 03:18

Eindelijk eens een voorbeeld in stroomverbruik waar ik mij redelijk aan kon spiegelen.
Verbruikte paar jaar terug ook ongeveer dat bedrag op jaarbasis.
Ga er van uit dat mijn solarproject een jaartje minder afschrijving gaat krijgen.
Met nog wat kleine veranderingen misschien wel anderhalf.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Elektriciteit rekening.

#48 Bericht door driver » vrijdag 19 augustus 2022, 04:39

erik-kuijpers schreef: donderdag 18 augustus 2022, 22:22 Arie, dan heb jij gekozen voor een variabel contract. Ik heb, want ik heb AOW en pensioen, gekozen voor een 3-jaar vaste prijs. Mijn inkomen ligt vast en ik moet het doen met wat er binnen komt.....
Ja variabel. Gisteren nog een email gehad dat variabel momenteel bij hun nog steeds goedkoper is dan nu waar dan ook een vast contact af sluiten. In het verleden was variabel altijd goed voor me vondt ik. Nu miss even niet als straks de overheids of korting zeg maar die er nu nog is verdwijnt. Ik zie wel wat het wordt. Inkomen hier is ook iedere maand variabel :mrgreen:.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elektriciteit rekening.

#49 Bericht door pjotter » vrijdag 19 augustus 2022, 11:31

Aha. Heb ook al wat gekeken naar zonnepanelen maar wacht nog even af. Kennis van me heeft b.v. alleen maar een paar zonnepanelen om op een tweetal plaatsen stabiel 220/230V te hebben (Computer en zo). De bedragen die ik noem, zijn voor het huis van mijn vriendin waar ik woon. Dus zeg maar geen isolatie.

Ik wacht nog even af omdat ik een nieuw huis aan het bouwen ben. Heb b.v. gekozen voor buitenmuren 20cm dik en dak isolatie. Bovendien ga ik er samen met mijn vriendin wonen, zonder haar zoon met vriendin. Dus even afwachten wat die rekening dan is.

(Praat trouwens wel lekker hoor met een flesje bier 😜)
wpdl schreef: vrijdag 19 augustus 2022, 03:18 Eindelijk eens een voorbeeld in stroomverbruik waar ik mij redelijk aan kon spiegelen.
Verbruikte paar jaar terug ook ongeveer dat bedrag op jaarbasis.
Ga er van uit dat mijn solarproject een jaartje minder afschrijving gaat krijgen.
Met nog wat kleine veranderingen misschien wel anderhalf.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elektriciteit rekening.

#50 Bericht door pjotter » maandag 22 augustus 2022, 08:48

Vandaag electra rekening gehad. 2,971฿. 635 kwh verbruikt. Dus ongeveer 4,7฿ per kwh. Valt dus wel mee maar er zijn mss ook nog veel 'oude kwh' bij 🤷‍♂️ Ben eigenlijk vergeten wanneer die nieuwe tarieven (+18% lees ik), ingaan of ingegaan zijn. W'll see.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#51 Bericht door wpdl » maandag 22 augustus 2022, 09:35

Denk dat je nog op het 'oude' tarief zit pjotter men praat over september of later als start datum.
Maar misschien zijn ze haantje-de-voorste, dat kan hoewel dat een beetje gemeen zou zijn.


August 16, 2022 15:42

Electricity prices soar 18% to 4.72 baht per unit next month

By Neill Fronde The Thaiger

Volgens leah ook een auteur bij de zelfde club in een iets ouder bericht benaderen wij de vijf Baht per unit.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elektriciteit rekening.

#52 Bericht door pjotter » maandag 22 augustus 2022, 10:38

Ah, oké wpdl. Dan is voor mij de 'volle' nieuwe rekening pas rond 20 oktober omdat in de rekening van september er dan ook nog wat kwh inzitten van augustus en dus met het oude
tarief. Tja, we zien wel. Ik kan er weinig aan veranderen. Behalve mss de airco wat hoger zetten. Aan de andere kant, stel dat de rekening een 500฿ hoger wordt, is dat me wel waard per maand. Als ik alles zo lees in de NL kranten, mogen we niet mopperen denk ik.
wpdl schreef: maandag 22 augustus 2022, 09:35 Denk dat je nog op het 'oude' tarief zit pjotter men praat over september of later als start datum.
Maar misschien zijn ze haantje-de-voorste, dat kan hoewel dat een beetje gemeen zou zijn.


August 16, 2022 15:42

Electricity prices soar 18% to 4.72 baht per unit next month

By Neill Fronde The Thaiger

Volgens leah ook een auteur bij de zelfde club in een iets ouder bericht benaderen wij de vijf Baht per unit.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elektriciteit rekening.

#53 Bericht door Herbergier » donderdag 22 september 2022, 02:17

Ik weet niet wanneer de echte verhoging van de eenheidsprijs voor elektriciteit ingaat, maar hier in Buriram is de prijs per eenheid (kwh) tov vorige maand gezakt, half augustus betaalde ik nog 4,45 baht per eenheid en vorige week kreeg ik de septemberrekening en moet ik 4,10 baht per eenheid betalen, dat is ongeveer 9% minder per eenheid en dezelfde prijs per eenheid als in de eerste maanden van dit jaar.
De Ft is 0,9343.

Wij hebben 4 airco's hangen maar in deze koele tijd van het jaar worden die vrijwel niet gebruikt, wij slapen liever met de ramen open, zodat er gezonde frisse lucht naar binnen kan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herbergier op donderdag 22 september 2022, 06:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elektriciteit rekening.

#54 Bericht door pjotter » donderdag 22 september 2022, 03:17

Oké, ter info:
Gisteren weer de electra rekening gehad:
606 kWh voor 3,272฿. (Dus 20 van de 30 dagen nieuw tarief)
(Vorige 636 kWh voor 2,971฿)

I see the "FT" went up a lot:
=====
Ft is variable tariff or tariff derived from the Automatic Tariff Adjustment Mechanism formula . It is reflected the change in uncontrolled cost of the utilities such as fuel cost and purchasing power which are only differ from base tariff .
=====

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elektriciteit rekening.

#55 Bericht door wpdl » donderdag 22 september 2022, 03:51

FT is 0.9343 baht /eenheid laatste rekening

FT vorige rekening 0.2477 baht/eenheid

Scheelt ruim 200 Baht netto negatief, maar heb ook korting deze maand en de vorige maand niet.

Er staat voor de rest heel veel op het afschrift, maar wat een 'kale' eenheid kost zie ik niet.

Afhankelijk van je verbruik krijg je korting op je FT begrijp ik uit de tekst onder aan je afschrift.

Het is warrig voor een buitenlander :crazy:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elektriciteit rekening.

#56 Bericht door Herbergier » donderdag 22 september 2022, 05:39

pjotter schreef: donderdag 22 september 2022, 03:17 Oké, ter info:
Gisteren weer de electra rekening gehad:
606 kWh voor 3,272฿. (Dus 20 van de 30 dagen nieuw tarief)
(Vorige 636 kWh voor 2,971฿)

I see the "FT" went up a lot:
=====
Ft is variable tariff or tariff derived from the Automatic Tariff Adjustment Mechanism formula . It is reflected the change in uncontrolled cost of the utilities such as fuel cost and purchasing power which are only differ from base tariff .
=====
De rekening is bij jou dus nu totaal 3,272 : 606 = 5,39 baht per eenheid (kwh incl. tax) en de vorige 2,971 : 636 = 4,67 baht per eenheid (kwh incl. tax).
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elektriciteit rekening.

#57 Bericht door pjotter » donderdag 22 september 2022, 10:09

Yep. "All inclusive" 😉
De "echte kWh, basis tarief prijs" is bijna niet gestegen, maar die (Tijdelijke ?) FT vermenigvuldigings factor zorgt voor de totale verhoging.
Herbergier schreef: donderdag 22 september 2022, 05:39
pjotter schreef: donderdag 22 september 2022, 03:17 Oké, ter info:
Gisteren weer de electra rekening gehad:
606 kWh voor 3,272฿. (Dus 20 van de 30 dagen nieuw tarief)
(Vorige 636 kWh voor 2,971฿)

I see the "FT" went up a lot:
=====
Ft is variable tariff or tariff derived from the Automatic Tariff Adjustment Mechanism formula . It is reflected the change in uncontrolled cost of the utilities such as fuel cost and purchasing power which are only differ from base tariff .
=====
De rekening is bij jou dus nu totaal 3,272 : 606 = 5,39 baht per eenheid (kwh incl. tax) en de vorige 2,971 : 636 = 4,67 baht per eenheid (kwh incl. tax).

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elektriciteit rekening.

#58 Bericht door Herbergier » donderdag 22 september 2022, 13:29

Ik snap er niets meer van, bij mij is de Ft 0,9343 = 253,20 baht, die komt erbij, maar ik krijg een korting, op mijn gebruik van 271,00 kwh, van 249,43 baht.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Elektriciteit rekening.

#59 Bericht door RuudThai » donderdag 06 oktober 2022, 07:42

Ik woon in een huurhuis met 3 slaapkamers met airco's plus de huiskamer met airco. Dat zijn gewone airco's dus geen inverters o.i.d. De airco in de 3e slaapkamer wordt niet gebruikt, die in de andere 2 slaapkamers werden wel veel gebruikt en in de huiskamer matig.

Maar in de hete tijd gebruiken we veel stroom, meer dan 1000 kwh tot zelfs 1850 in juni/juli. Dat kostte dus ruim 9000 baht. Dat werd mijn vrouw te gortig dus we zijn het verbruik aan het terugschroeven. De airco in de huiskamer staat nu altijd uit en in de slaapkamers staan ze nu hoger en minder aan. In plaats daarvan hebben we ventilators gekocht en die draaien dus een stuk goedkoper dan de airco's.

De rekening was vorige maand dus al een stuk lager terwijl we dat bezuinigen pas 2 weken hadden gedaan, rond de 6000 baht. En dat terwijl de Ft toen al omhoog was gegaan.

Maar nu heb ik een vraagje. Die airco's hebben 3 standen: koelen, drogen en ventileren. Bij ventileren draait niet de buitenunit en dus ook niet het koelsysteem. Dan gebruikt hij toch veel minder? Op die stand staat hij nu overdag op een paar uurtjes na en 's nachts alleen maar op die stand. Samen met de ventilator is het dan best uit te houden.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elektriciteit rekening.

#60 Bericht door Herbergier » donderdag 06 oktober 2022, 11:15

Als je toch al een ventilator aan hebt staan zou ik ventileren ook maar uit zetten, een ventilator gebruikt hooguit 60 W, Als het in mijn slaapkamer te warm is zet ik de airco hooguit een uurtje aan en daarna gebruik ik alleen de ventilator.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... tilatoren/
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”