Elektriciteit rekening.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Elektriciteit rekening.

#1 Bericht door nbreeker » zaterdag 24 januari 2015, 03:44

Toen mijn vrouw en ik vanmorgen de auto stonden te wassen half in de oprit met de hogedrukspuit en daarna met een spons en shampoo kwam eerst de vuilnisman langs die het vuil gratis ophaalt en daarna de meter opnemer van de elektra en kreeg ik de rekening gelijk van hem gepresenteerd,weer een rib uit m'n lijf in deze toch al dure tijden,voor de hele maand 819 bath,ik vroeg nog aan hem of deze niet van de buren was maar hij zei van niet en ons huisnummer stond er op dus zal het wel goed zijn.Dus rest mij niets anders dan dit bedrag te betalen.
Van het water hadden we al een week geleden de rekening en is reeds voldaan,was ook een rib uit m'n lijf wel 200 bath dus al met al weer 1000 bath weg.Dus ga ik zo meteen na m'n douche op de motor naar BigC om de rekening van de telefoon,elektra en Internet te betalen,en dan zijn m'n zakcenten weer op.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Elektriciteit rekening.

#2 Bericht door Pieter1947 » zaterdag 24 januari 2015, 06:18

Zak extra hondenbrokken kan er toch nog wel van af nbreeker :clap: :clap: :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Elektriciteit rekening.

#3 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 januari 2015, 06:50

Kon je die elektriciteitsopnemer niet omkopen met 100 baht en zo de rekening halveren? Thailand is toch zo verrot corrupt als de pest dus je kunt het altijd proberen! :cheesy: :cheesy: :cheesy:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Elektriciteit rekening.

#4 Bericht door dutch » zaterdag 24 januari 2015, 06:50

Ik ben altijd benieuwd naar het verbruik.
Het aantal inwoners en dan ook belangrijk,de levens stijl.
Allemaal van grote invloed op het eindbedrag per maand.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Elektriciteit rekening.

#5 Bericht door prajak » zaterdag 24 januari 2015, 06:56

Dutch en Nick, ik betaal in de niet-aircotijd 1.600 baht en in de aircotijd 2.400 baht per maand. Maar er is altijd een baas boven baas en die komt nog wel met de getallen...... :giggle2:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Elektriciteit rekening.

#6 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 januari 2015, 07:05

Ik denk dat Dutch die baas boven baas is maar ik kan er ook wat van!
Eergisteren de rekening over de afgelopen maand ontvangen en die was net als vorig jaar de laagste van het jaar: 1968 baht voor 448 KWh. Maar dat is ook een aircoloze maand. In april en mei loopt dat op tot ruim boven de 1000 KWh en dan kan een rekening oplopen tot 5500 baht.... :Whistle:
Wat mij op deze rekening opviel was de verlaging van de toeslag. Volgens mij is dat een brandstoftoeslag die aan de olieprijs is gekoppeld, vorige maand was die nog 0,69 en nu 0,58 wat dus klopt met de gedaalde olieprijs.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Elektriciteit rekening.

#7 Bericht door serpay » zaterdag 24 januari 2015, 07:08

dus ruud is soms thailand niet zo corrupt en rot... :giggle:
Alfisti rebeli

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Elektriciteit rekening.

#8 Bericht door dutch » zaterdag 24 januari 2015, 07:24

RuudThai schreef:Ik denk dat Dutch die baas boven baas is maar ik kan er ook wat van!
Eergisteren de rekening over de afgelopen maand ontvangen en die was net als vorig jaar de laagste van het jaar: 1968 baht voor 448 KWh. Maar dat is ook een aircoloze maand. In april en mei loopt dat op tot ruim boven de 1000 KWh en dan kan een rekening oplopen tot 5500 baht.... :Whistle:
Wat mij op deze rekening opviel was de verlaging van de toeslag. Volgens mij is dat een brandstoftoeslag die aan de olieprijs is gekoppeld, vorige maand was die nog 0,69 en nu 0,58 wat dus klopt met de gedaalde olieprijs.
Ik had 668KWh.
Ik rook niet,ik drink niet ,ga niet (meer) op vakantie,ben op 2halve dagen na altijd thuis.
De aanwezige ruimte is ruim en werkt niet benauwd.Dat alles kost wat meer verbruik in KWh en gas en water.Eigen keuze en zo stel ik dan ook mijn oude dag voor,zou met de gezondheid wat beter kunnen,aangenaam leven. :thumbsup:

Ik ben nog vergeten dat mijn warm water voorziening op zonne-energie werkt.
Laatst gewijzigd door dutch op zaterdag 24 januari 2015, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Elektriciteit rekening.

#9 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 januari 2015, 07:27

serpay schreef:dus ruud is soms thailand niet zo corrupt en rot... :giggle:
Nou, dat weet ik zo net nog niet, de olieprijs is met de helft gedaald maar die toeslag maar iets van 15 %. Dus wie steekt de rest in z'n kontzak? [8)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Elektriciteit rekening.

#10 Bericht door printen44 » zaterdag 24 januari 2015, 08:00

In de winter is de elektra rekening 650-750 baht en in de warme maanden 800-900 baht. Ik ben een klein verbruiker. Weinig de airco aan. En de was die ik de deur uit. Ben vrijgezel, dus de was is goedkoper bij "laundry" dat ik een wasmachine aanschaf.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Elektriciteit rekening.

#11 Bericht door Jeanette » zaterdag 24 januari 2015, 08:03

Jij.

Door de meteropnemer 100 baht geven voor een gehalveerde rekening. (mag ik :cheesy: ook eens?)


O ... en ik snap dat dit een grapje was hoor. :giggle3:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Elektriciteit rekening.

#12 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 januari 2015, 08:06

Jeanette schreef:Jij.

Door de meteropnemer 100 baht geven voor een gehalveerde rekening. (mag ik :cheesy: ook eens?)


O ... en ik snap dat dit een grapje was hoor. :giggle3:
Jazeker, maar er zal wel weer één of andere oorwurm reageren [8)

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Elektriciteit rekening.

#13 Bericht door nbreeker » zaterdag 24 januari 2015, 08:14

dutch schreef:Ik ben altijd benieuwd naar het verbruik.
Het aantal inwoners en dan ook belangrijk,de levens stijl.
Allemaal van grote invloed op het eindbedrag per maand.
Nu Dutch wij zij hier met z'n drieën,in een huis met drie slaapkamers vanwaar twee met airco,en twee badkamers met warmwater,we hebben twee tv's,en twee computers.En hebben zes ventilators in huis.In de warme periode hebben we geen warm water in de badkamer maar de volle pompdruk op de douchekop die van flink formaat is.
Aiconditioning draait in de slaapkamer voor een uur en schakelt dan af,zowel bij ons als wel bij mijn zoon,indien nodig dan gebruiken we de fan.Licht gebruiken we als we het nodig hebben en zo niet schakelen we dat uit.
Tv is alleen aan als we daadwerkelijk kijken,en staat anders af,mijn computer staat meestal de gehele dag aan die van m'n zoon meestal het gehele weekend,behalve als hij in horizontale positie is.We hebben een grote koelkast en we koken op gas rond het hele huis hebben we buitenverlichting en dat brand s'avonds tot dat we naar bed begeven.In de warme periode zitten we zo rond de 1200 bath per maand.

Ik hou niet zo van airco maar een uurtje voordat we gaan slapen is wel aangenaam.In huis zelf hebben we geen airco want ik heb de deuren graag open,de hordeuren zijn wel dicht. heb ook geen tralies voor de ramen want ik heb nog nooit in de bak gezeten dus wil dat idee thuis ook niet.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Elektriciteit rekening.

#14 Bericht door driver » zaterdag 24 januari 2015, 08:30

Om jullie allemaal wat blij te maken dan : Ik betaal hier in Nederland zonder airco maar met cv iedere maand 135,00 aan voorschot voor stroom/gas maar meestal kom ik daar wel mee uit bij de afrekening tot nu toe.
Voordat Suk hier woonde betaalde ik rond de 100,00 euro.

Ik heb een rijtjes huis uit 1984 maar nog aardig geisoleerd o.a met vloer isolatie /dubbelglas in bijna alle kamers en de cv boven eigenlijk nooit aan alleen in de woonkamer .
Stroom doe ik ook zuinig mee alleen daar de lampen aan waar nodig.
Mijn toch wel inmiddels oude maar nog goede dikke stereo installatie staat wel dag en nacht aan als ik thuis ben .

water betaal ik apart hoeveel moet ik opzoeken dat weet ik zo niet maar ook nog de aanslag van waterschaps belasting oid dat was in 2014 ook nog 230,00 euro.

Al met al denk ik zo,n 175,00 euro per maand kwijt te zijn aan deze kostenpot en dan zijn we maar met 2 personen en regelmatig weg dus dan staat de cv laag .

gr driver

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Elektriciteit rekening.

#15 Bericht door elst99 » zaterdag 24 januari 2015, 09:29

Je vergeet het reiniginsrecht en het ophalen van vuilnis is in Elst 159 p.j. 9,75 per container grijs en 5,50 voor container groen. Hebben ze in Thailand niet ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”