Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#46 Bericht door elst99 » dinsdag 20 januari 2015, 10:38

260€ is nog netjes, wij betalen 268€ P.m.+ 750€ eigen risico p.j.en 29€ tandartsen p.m. Dan krijgen ee niet alle medicijnen vergoed.
Plus dat je van je AOW en pensioen nog 6,1% betaald, dus niet klagen Ruud.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#47 Bericht door printen44 » dinsdag 20 januari 2015, 10:42

Ruud, uiteraard is er een risico dat je niet vervoerd kan of mag worden. Maar ja, het leven zit vol risico's. Ik kan het niet mooier maken als het is.

Wat ik wel doe, is elke zes maanden een onderzoek op mij laten doen. Dat kan in het Ram ziekenhuis, duurt een dag en je bent 3500 baht kwijt. Maar dan weet je of er wat mis is en of het ernstig is of niet. Moet er uiteraard meteen bij vermelden dat het een momentopname is. De volgende dag kan je neervallen.

100% zekerheid voor welk plan heb je nooit. Ik leer er mee leven.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#48 Bericht door dutch » dinsdag 20 januari 2015, 10:46

elst99 schreef:260€ is nog netjes, wij betalen 268€ P.m.+ 750€ eigen risico p.j.en 29€ tandartsen p.m. Dan krijgen ee niet alle medicijnen vergoed.
Plus dat je van je AOW en pensioen nog 6,1% betaald, dus niet klagen Ruud.
Je vergeet dat men alleen verzekerd is voor,ziekenhuis opname,dus in-patiënt.
Alle behandelingen buiten de opname inclusief medicijnen zijn eigen rekening.
Verder zal zijn verzekering een maximum jaarbedragen kennen.
Ook gaat bij bereiken van je 70ste de premie een fikse stap omhoog.
(Ik ben ook bij die Fransen aangesloten)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#49 Bericht door dutch » dinsdag 20 januari 2015, 10:55

printen44 schreef:Ruud, uiteraard is er een risico dat je niet vervoerd kan of mag worden. Maar ja, het leven zit vol risico's. Ik kan het niet mooier maken als het is.

Wat ik wel doe, is elke zes maanden een onderzoek op mij laten doen. Dat kan in het Ram ziekenhuis, duurt een dag en je bent 3500 baht kwijt. Maar dan weet je of er wat mis is en of het ernstig is of niet. Moet er uiteraard meteen bij vermelden dat het een momentopname is. De volgende dag kan je neervallen.

100% zekerheid voor welk plan heb je nooit. Ik leer er mee leven.
Ik ging elke 3-4 maanden naar het ziekenhuis waarbij ik (per jaar) bijna alles een controle kreeg.Hart,longen,bloeddruk (elke keer),urinezuur gehalte,gehoor,ogen etc etc.
Toch kwam mijn onverwachte hersenbloeding als complete verrassing.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#50 Bericht door RuudThai » dinsdag 20 januari 2015, 11:47

elst99 schreef:260€ is nog netjes, wij betalen 268€ P.m.+ 750€ eigen risico p.j.en 29€ tandartsen p.m. Dan krijgen ee niet alle medicijnen vergoed.
Plus dat je van je AOW en pensioen nog 6,1% betaald, dus niet klagen Ruud.
Elst, dat is de premie voor mij alleen, als ik jouw premie plus eigen risico zie is dat de premie voor 2 personen. Als je tenminste bij een Nederlandse zorgverzekeraar bent aangesloten want die tarieven ken ik wel en komen ongeveer met jouw opgave overeen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#51 Bericht door elst99 » dinsdag 20 januari 2015, 12:18

Ook 6,1 %?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#52 Bericht door printen44 » dinsdag 20 januari 2015, 14:42

Els, je moet wel weten wat "ïn-going" patient inhoudt. Dat is als je in het ziekenhuis wordt opgenomen. Alle andere kosten zijn voor eigen rekening.

Ik gebruik oogdruppels. Die kosten hier elke maand 80 euro. Moet is zelf betalen. Ga ik naar de dokter en krijg ik medicijnen, moet ik zelf betalen. Ga ik voor poliklinische hulp in het ziekenhuis moet ik alles zelf betalen. Moet ik per ambulance naar een ziekenhuis, moet ik zelf betalen. Kortom, alle medische hulp, medicijnen, etc. etc. etc. moet ik zelf betalen. Alleen als ik zo ziek ben dat ik in het ziekenhuis moet worden opgenomen, betaalde die verzekering. En die heb ik per 1-1-2015 opgezegd. Te duur.

Buiten de premie van bijna 350 euro per maand, komt daar nog eens gemiddeld 120 euro per maand bij. Met die verzekering kwam ik op 470 euro. Betaal jij dat ook voor alleen ziekenhuisopname en dat je verder alles zelf moet betalen? Elke vier maanden moet ik naar een ziekenhuis voor oogcontrole, moet ik zelf betalen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#53 Bericht door Henk Korat » dinsdag 20 januari 2015, 15:13

printen44 schreef:Els, je moet wel weten wat "ïn-going" patient inhoudt. Dat is als je in het ziekenhuis wordt opgenomen. Alle andere kosten zijn voor eigen rekening.

Ik gebruik oogdruppels. Die kosten hier elke maand 80 euro. Moet is zelf betalen. Ga ik naar de dokter en krijg ik medicijnen, moet ik zelf betalen. Ga ik voor poliklinische hulp in het ziekenhuis moet ik alles zelf betalen. Moet ik per ambulance naar een ziekenhuis, moet ik zelf betalen. Kortom, alle medische hulp, medicijnen, etc. etc. etc. moet ik zelf betalen. Alleen als ik zo ziek ben dat ik in het ziekenhuis moet worden opgenomen, betaalde die verzekering. En die heb ik per 1-1-2015 opgezegd. Te duur.

Buiten de premie van bijna 350 euro per maand, komt daar nog eens gemiddeld 120 euro per maand bij. Met die verzekering kwam ik op 470 euro. Betaal jij dat ook voor alleen ziekenhuisopname en dat je verder alles zelf moet betalen? Elke vier maanden moet ik naar een ziekenhuis voor oogcontrole, moet ik zelf betalen.
Laat ik proberen de vergelijking te maken.

In Nederland betaal je een Inkomensafhankelijk Zvw bijdrage van 4,85% over een maximum inkomen van Euro 51.414. Dat is Euro 210 per maand. Ik betaal zelf ongeveer Euro 150 voor de zorgpolis (zonder tandarts, maar met aanvullende verzekering). Het verplichte eigen risico is Euro 375 per jaar, dus Euro 31 afgerond per maand. Dat eigen risico geldt voor de dokter, medicijnen en poliklinische behandelingen. In totaal betaal je dus per persoon ongeveer Euro 391 per maand bij het maximum inkomen. De werkgeversbijdrage heb ik niet meegerekend.

Printen betaalde aan premie en gemiddelde kosten per maand Euro 470.

In Thailand ben je dus per persoon duurder uit aan je ziektekostenverzekering en is de dekking ook niet zo goed zoals in Nederland. Je mag als Nederlander in Nederland vergeleken met de Nederlander in Thailand niet klagen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#54 Bericht door elst99 » dinsdag 20 januari 2015, 16:06

Je bent je beroep misschien misgelopen, heb in de loop der jaren zowel in als buiten het ziekenhuis in Thailand door gebracht en misschien wel vaker dan dat jij er gebruik van heb moeten maken.
Uiteraard was ik in Nederland verzekerd maar moest wel vaak veel zo niet alles voorschieten, alleen mijn verblijf in het Samitivej hospital in Bangkok niet, dat werd direct uit mijn reisverzekering betaald.
De oogarts iedere week, 6 maanden lang consult 500Bht en Dexametasondruppels 300 Bht p.m. Iedere maand een nieuw flesje.
Hoe jij aan 80€ druppels komt is mij een raadsel. KNO arts idem dito 500Bht voor een consult.
Heb de tarieven hier alle nog als kopie liggen. Daarbij hanteerde ze in Hua Hin "farangprijzen".
Maar bij vertrek uit Nederland, zet je dit toch op een rijtje, bij Dutch was wat anders beloofd, maar jij had toch kunnen weten wat je te wachten stond en als je inkomsten zo laag zijn dat je het risico neemt zonder, ben je voor mij zeer onverstandig bezig vooral op een leeftijd van 70 jaar.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#55 Bericht door Henk Korat » dinsdag 20 januari 2015, 16:10

prajak schreef:Henk Korat, als jij je als deskundige opwerpt voor vriendelijker woorden, heb je een vriendelijker woord voor 'levenslange ban' ?

Printen44 schoot uit zijn slof. Nou, dat overkomt andere leden ook wel eens dus hij is in bekend gezelschap.
Goh, ik dacht dat ik op de "niet leeslijst" van je stond. Ook al zo'n persoon die het geld niet legt waar de mond is.

Printen heeft kennelijk altijd jouw hulp nodig. Ik noem dat hulpbehoeftige of bemoeizucht van jouw kant.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#56 Bericht door prajak » dinsdag 20 januari 2015, 16:20

Elst99, de kosten verschillen in dit land giga.

Heup in Bangkok, 2011, 6 ton zonder de pen.
Mijn heup in Khon Kaen Rama 200.000 compleet
In Chonburi onder de 150 k baht.

Mijn vrouw de schildklier er uit, Rama Khon Kaen 64 k.
Nongkhai de helft.

Verschillen zijn er en we moeten daarmee leven.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#57 Bericht door prajak » dinsdag 20 januari 2015, 17:38

We kunnen ons nu gaan concentreren op het onderwerp belastingen. Deze week krijg ik de AOW van januari en kan ik wat meer vertellen. Want ik zie niet zo snel een ander forumlid, behalve het nieuwe lid in Heerenveen, die er iets van wil vertellen.....

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#58 Bericht door serpay » dinsdag 20 januari 2015, 17:47

het zijn toch duidelijk de bewoners van thailand die iedere keer de ziektekosten erbij halen.
HET IS NU EENMAAL ZO leer er mee leven anders ga ergens anders wonen waar je het beter vind je hebt hier toch een vrije keuze in.
maar blijf toch niet telkens zeuren over dit onderwerp.
het is duur maar ook in nederland is het duur,
en op je oude dag heb je nu eenmaal meer kans op ziekte of letsel als dan je jong bent.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#59 Bericht door Gardensafari » dinsdag 20 januari 2015, 21:29

Henk Korat schreef:
Laat ik proberen de vergelijking te maken.

In Nederland betaal je een Inkomensafhankelijk Zvw bijdrage van 4,85% over een maximum inkomen van Euro 51.414. Dat is Euro 210 per maand. Ik betaal zelf ongeveer Euro 150 voor de zorgpolis (zonder tandarts, maar met aanvullende verzekering). Het verplichte eigen risico is Euro 375 per jaar, dus Euro 31 afgerond per maand. Dat eigen risico geldt voor de dokter, medicijnen en poliklinische behandelingen. In totaal betaal je dus per persoon ongeveer Euro 391 per maand bij het maximum inkomen. De werkgeversbijdrage heb ik niet meegerekend.

Printen betaalde aan premie en gemiddelde kosten per maand Euro 470.

In Thailand ben je dus per persoon duurder uit aan je ziektekostenverzekering en is de dekking ook niet zo goed zoals in Nederland. Je mag als Nederlander in Nederland vergeleken met de Nederlander in Thailand niet klagen.
Heel goed berekend, Henk, maar je bent nog niet compleet. Voor de werkende massa komt daar nog de premie WLZ bij (de wet langdurige zorg, de vervanger van de AWBZ). En die premie is... 9,65% van het inkomen tot ongeveer € 33.000 = € 3184 per jaar, oftewel 265 per maand!
Dus betaal je in Nederland 391 plus 265 is € 656 per maand voor de zorg.
Gelukkig probeert men daarop nu te bezuinigen, bijvoorbeeld door de vrije artsenkeuze in te perken, waardoor de ziektekostenverzekeraars niet meer in zee hoeven met de chirurgen die zo graag in een peperdure eigen maatschap willen blijven werken. De verzekeraars kunnen kiezen voor artsen die gewoon in loondienst werken.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#60 Bericht door dutch » dinsdag 20 januari 2015, 22:14

prajak schreef:We kunnen ons nu gaan concentreren op het onderwerp belastingen. Deze week krijg ik de AOW van januari en kan ik wat meer vertellen. Want ik zie niet zo snel een ander forumlid, behalve het nieuwe lid in Heerenveen, die er iets van wil vertellen.....
Ik zal publiekelijk laten weten wat ik per maand aan AOW had en wat het is geworden.
Padvinders eer ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”