Het einde van het 'kopje' op de AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Het einde van het 'kopje' op de AOW

#1 Bericht door prajak » vrijdag 05 december 2014, 04:20

Het 'inflatiekopje' op de AOW, KOB of MKOB, gaat er aan tegen 1 jan a.s.. Kijk in deze file...

http://www.google.nl/#q=koopkrachttegem ... tigen+2015

en de PDF komt (bij mij) in de balk beneden te staan.

Ik heb begrepen dat het vervangende middel, de inkomensondersteuning afhankelijk van het aantal jaren in Nederland, in de belastingheffing zou worden uitbetaald. Daarmee zouden wij in Thailand buiten de boot vallen want wij krijgen geen toeslagen meer per 1 jan a.s.

Maar als ik de link lees en zie 'bruto bedrag ad zoveel' staan dan zou het zo maar kunnen dat de eis IN NL WONEN is vervallen en dat bedrag op de AOW komt en niet in de belastingsfeer. Dat zou goed nieuws zijn.

Als iemand hier een andere of betere visie op heeft, dan hoort iedereen dat graag. En ik dus ook.

Eigenlijk hadden we al lang een brief moeten hebben van de SVB. Maar de politiek doet aan zoveel haast- en hapsnapbeleid dat de uitkerende instanties en de belastingdienst het gewoon niet kunnen bijhouden. Idem zoals geldt voor de wijzigingen in de zorg zoals de WMO.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#2 Bericht door prajak » vrijdag 05 december 2014, 15:58

Ik vind iets...

https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/actu ... ng_kob.jsp

Als dat het wordt betekent het voor mij dat ik euro 25,12 kwijtraak en in de plaats krijg 82% van euro 25,12. Ik ga dan 4,50 euro missen, bruto, op mijn AOW.

Wat het voor de p-toeslag betekent is dat ik 74% van die euro 25,12 kwijtraak dus dat is samen bijna het hele kopje op de AOW. En daar komt de belastingheffing nog eens bij.

Nou, vooruit dan maar, draag ik ook iets bij aan de Joint Strike Fyra. Je zou er haast zin in krijgen. :mrgreen:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#3 Bericht door greenthaiway » woensdag 10 december 2014, 07:07

Zie net, via DigiD inlog bij SVB dat mijn AOW incl. Partnertoeslag naar beneden duikelt met ingang van 1 Januari 2015.
Van 1458.80 Euro netto naar 1448.41, Euro netto, een teruggang van 10.39 Euro dat wel maar dat merken we nauwelijks.
De broekriem hoeft niet bijgesteld te worden :-)
Laatst gewijzigd door greenthaiway op woensdag 10 december 2014, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#4 Bericht door RuudThai » woensdag 10 december 2014, 09:56

Ik heb ook maar eens gekeken en ik duikel ruim € 37 naar beneden. Dat is geen kattepis, ik hou nog maar zo'n € 1120 over. En mijn ABP-pensioen gaat in april ook niet omhoog, blijft alweer bevroren, waardoor het al 10 % achterloopt op de prijsontwikkeling in Nederland.
De koers van de euro is om te huilen en de prijzen in Thailand zijn het afgelopen jaar behoorlijk gestegen en dan willen ze de VAT volgend jaar ook nog verhogen, mijn ziektekostenpremie gaat weer fors omhoog, kortom, het is een stukje minder paradijs op financieel gebied aan het worden.
Maar terug naar Nederland, krijg ik tenminste weer kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al dies meer zij..... ;) :giggle: :mrgreen:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#5 Bericht door elst99 » woensdag 10 december 2014, 10:21

Reken je niet rijk in Nederland! Ook niet met kinderbijslag. Huursubsidie, zorgtoeslag!
Die normen zijn ook opgetrokken en ik weet niet wat je ABP pensioen is, maar als je niet boven de 2000€ uitkomt met alles, is het hier koud, je moet stoken, benzine van '1,69€’, kun je beter daar blijven.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#6 Bericht door Jeanette » woensdag 10 december 2014, 11:14

RuudThai schreef:
Maar terug naar Nederland, krijg ik tenminste weer kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al dies meer zij..... ;) :giggle: :mrgreen:
Voor je dat zelfs maar aan kunt vragen -op de kinderbijslag na - moet je vrouw eerst solliciteren zonder kritisch te zijn op wat ze eventueel zou willen doen want ze is nog geen 65+.
Je (huur)woning zal niet vrijstaand zijn - en ook met niet veel eigen keuzes.
Met een goede kruiwagen kun je soms mazzel hebben.

Maar je zoon krijgt wel een betere opleiding. :idea:

Natuurlijk weet ik dat dit zinnetje dat ik van je gecopieerd heb 'grappig' bedoeld is maar hopelijk snap je nu dat jij 'rijk' leeft in Thailand.
Als ik zie welke problemen de kinderen financieel steeds moeten oplossen vind ik het niet erg dat wij qua geld niet meestijgen met de werkenden.
Als ik maar niet het idee had dat er teveel geld in commissies, vergaderen en stomme onderzoeken (zoals het seksleven van de naaktslak of zo) ging zitten.
Hoeveel zal de regel; "U kunt naar huis als u op een belletje kunt drukken", gekost hebben aan vergaderen van juristen en maatschappelijkwerkers en andere goed betaalde regelneven?

Onze ex-schoonzoon mist een voortand. Daarvoor is hij niet verzekerd en zelf heeft hij het niet.
"Dat is uw probleem", hoor je dan steeds vaker.

Tja ... :?

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#7 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 10 december 2014, 14:41

RuudThai schreef:Maar terug naar Nederland, krijg ik tenminste weer kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al dies meer zij..... ;) :giggle: :mrgreen:
Gezien de reacties op dit stukje, even mijn input.

Toeslag zijn tenslotte gebaseerd op bruto-inkomen. Er is in de laatste 10 jaar een heel woud aan toeslagen ontstaan. De situatie is nu dusdanig dat een gezin met tweeverdieners en kinderen, en een gezamenlijk inkomen van 30k tot 35k bruto, per maand misschien 200 euro netto minder aan salaris ontvangt dan een ‚‚alleenverdiener (met gezin en kinderen) met een inkomen van ongeveer 43k.
Echter dat gezin met het lagere inkomen kan aansprak maken op dat woud van regelingen en krijgt uiteindelijk mogelijk zelfs meer dan het gezin met 10.000 bruto meer..... Ik heb het voorbeeld hier in mijn eigen straat. Vraag mij niet hoe dit kan, maar het schijnt een ongelukkig overgangsgebied te zijn in de inkomensgrenzen....
- -

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#8 Bericht door prajak » woensdag 10 december 2014, 15:15

Waar vinden jullie dat? Ik log in en zie de eerstvolgende betaling maar geen betaling in 2015. Maar misschien komt dat nog.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#9 Bericht door greenthaiway » woensdag 10 december 2014, 15:23

prajak schreef:Waar vinden jullie dat? Ik log in en zie de eerstvolgende betaling maar geen betaling in 2015. Maar misschien komt dat nog.
Niet iedereen krijgt de AOW op dezelfde dag overgemaakt...
Ik ontving in Thailand maar nu ook in The Philippines de AOW altijd de 17e of de 18e van de maand.
Denk dat jij de AOW later ontvangt, zodra ze het verzenden kun je het zien via DigiD.
Mijn AOW is bijvoorbeeld vandaag door de SVB verstuurd, dan zetten ze meteen de betalingsdatum van de volgende AOW op hun site.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#10 Bericht door prajak » woensdag 10 december 2014, 15:27

GTW, ik krijg de AOW rond de 22e. Mijn achternaam komt na de jouwe in het alfabet, dat zal het zijn. Of jij krijgt voorrang omdat je knapper bent, of ouder, geen idee :giggle2: .

Ik kijk na de kerst dan kan het de sfeer ook niet bederven. Zal weinig uitmaken wanneer ik kijk, denk ik. Onno Overheid regelt toch alles voor me. Of wordt Onno een besmette voornaam?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#11 Bericht door RuudThai » woensdag 10 december 2014, 15:59

elst99 schreef:Reken je niet rijk in Nederland! Ook niet met kinderbijslag. Huursubsidie, zorgtoeslag!
Die normen zijn ook opgetrokken en ik weet niet wat je ABP pensioen is, maar als je niet boven de 2000€ uitkomt met alles, is het hier koud, je moet stoken, benzine van '1,69€’, kun je beter daar blijven.
In totaal zit ik in het segment dat Wereldvreemd noemt als zijnde de groep die voor alle subsidies in aanmerking komt en derhalve netto nog uitstijgt boven iemand die 10.000 meer verdient per jaar.
Daar is het koud en moet ik stoken, hier is het heet en draait de airco. Blijft natuurlijk nog een verschil want energiekosten in NL liggen een stuk hoger dan in TH.
Benzine? Misschien hoef ik geen auto en neem ik lekker de trein/bus met een voordelige 65plus kaart. Of bestaat die niet meer? :shock:
De ziektekosten worden voor ons zelfs lager dan wat het ons nu kost in Thailand. Ik betaal in 2015 al zo'n € 260 per maand via het Franse April plus nog een Thaise verzekering voor vrouw en kind. Daar verzeker ik in Nederland het hele gezin voor plus dat dan veel meer zaken worden vergoed.
Schoolkosten gaan ook omlaag want een privéschool in Thailand is een stuk duurder dan wat je in Nederland uitgeeft aan school.

Wonen is nog het grootste probleem. Voor een sociale huurwoning moet ik geloof ik 7 jaar op de wachtlijst staan dus dat wordt niks. Voor een beetje koopwoning kom ik niet zo 1-2-3 in aanmerking omdat de banken niet scheutig zijn met hypotheken verstrekken aan senioren. Dus kijk ik een beetje naar een huurwoning in de vrije sector en heb er in de omgeving waar we naar toe zouden willen, Arnhem, wel een paar aardige gezien voor rond de € 700. Kunnen we altijd nog verkassen naar een koopwoning als mijn vrouw een redelijk inkomen heeft. Ze gaat nl. werken bij een vriendin van haar die in Arnhem een - nette - massagewinkel heeft. En die binnenkort een filiaal opent.
Moet ze wel eerst even een cursus volgen bij Wat Po in Bangkok, die kost voor 1 week 30.000 baht.

Als dat allemaal loopt hebben we ook al die toeslagen en subsidies niet meer nodig. :thumbsup:

En Greenthaiway, ik ontvang mijn AOW op de 15e en valt dat in het weekend, dan ervóór.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#12 Bericht door greenthaiway » woensdag 10 december 2014, 16:26

Goed zo RuudThai, waar een wil is is een weg!
Je slaagt zeker.
Jullie zoon krijgt een goede opleiding daar in Nederland.
Jullie komen natuurlijk met een zekere regelmaat op vakantie in Thailand, ook vanwege de banden met het land.
Huren van een huis is nog niet zo gek, zeker in deze tijden.
Ridder te voet vind ik persoonlijk minder en in het openbaar vervoer rijdt tegenwoordig van alles mee.

Af en toe denk ik ook nog wel aan verkassen, het wonen in een derde wereldland heeft nogal wat nadelen.
Chaotisch verkeer, Blackouts die maar doorgaan, dure medicijnen, zo corrupt als de hel, a-sociaal, een regering die
de mensen niet echt sociaal steunt, het eeuwige opdraven bij het Immigration Office om maar enkele punten aan te stippen.
Maar zelf zou ik naar Zweden gaan, niet naar Nederland, ik heb nooit echt van het land gehouden doordat ik
grotendeels ben opgegroeid op Java, Indonesia.
Nederland is mij gewoon te klein en er wonen naar mijn smaak teveel mensen.

Zweden heeft veel ruimte, buiten de steden zeer weinig mensen per vierkante kilometer, nog echte winters, een droge vrieskou, landklimaat, nog betere sociale voorzieningen.
En zeker (nog) niet de agressie die Nederland tegenwoordig kent, nee Nederland bind mij alleen nog maar
wegens mijn kinderen-en kleinkinderen...
Het was een mooi gebied, maar dat was wel in het tijdperk van jagers/verzamelaars.
Elke kluit aarde is al eens op de schop gegaan, de Randstad is een gekkenhuis.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#13 Bericht door prajak » woensdag 10 december 2014, 16:46

GTW, heb je al eens ingetypt op jouw zakjap wat wonen in Zweden voor jou betekent?

Zweden is niet het goedkoopste land ter wereld. Je komt daar aan met jouw AOW-tje, je noemt het bedrag net zelf, maar als jouw dame niet mee mag/kan krijg je stukken minder.

Ik weet niet of je daarnaast nog inkomen hebt...
Ik weet niet hoe AOW behandeld wordt tussen NL en Zw (kan ik wel nakijken hoor)...
Ik weet niet of Zw een vangnet heeft als je onder het minimum duikt....
Ik weet niet of je in Zweden kunt opteren voor een NL zorgpolis....

Maar ik vraag me af of je niet beter kunt blijven waar je nu zit, ik ken jouw leeftijd, dan weer eens verkassen en ook naar een steenkoud land. Kom dan terug naar Thailand waar je het ook naar de zin had. (Maar dan moet je wel opschieten, de partnertoeslag wordt na 31-12 niet meer toegekend voor nieuwe relaties).

Ik blijf hier. Men mag me hier opstoken. Als ik naar NL ga dan is dat voor vakantie of voor tijdelijke zorg maar hier ga ik 'hemelen' of 'hellen'. Maar dat is mijn keus.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#14 Bericht door elst99 » woensdag 10 december 2014, 17:51

65+kaart bestaat niet meer en voor 700€ een huis in Arnhem is in een volkswijk, waar Jij niet wil wonen. In de vrije sector wonen of huren ligt behoorlijk duurder, moet je minstens 1000€ rekenen, dan kom je niet in aanmerking voor huursubsidie.
Gas,licht op 160€ . Bijdrage school incl. Schoolreisje toch ook een 200€.
Gemeentelasten, reinigingsrecht, water, OZb toch ook gauw minstens 5 a 600€ p.j. Zo niet meer.
Ziektekosten is minimaal 100€ p.p. Evt. Aanvulling als je al opgenomen wordt, verzekering is daar niet toe verplicht nog een keer 28& p.p. Dan nog een tandartsenverzekering voor 26€ p.m. Tel uit je winst.
De belasting en volksverzekering die je weer moet betalen, al met al mocht je nog wat tegemoetkomingen krijgen, geen vetsoppen.
Kan me natuurlijk vergissen maar, een Thai massage van 40€ p.u. Daar zal het niet storm lopen.
Mensen gaan al niet meer naar de fysio, omdat ze het niet kunnen betalen.
Je bent al te lang weg, maar zou nog maar is goed achter je oren krabben voor deze beslissing, mede ook omdat je vrouw, dochter en kleinkind achter laat, heen en weer reizen is ook niet goedkoop.
Voorop ik bedoel dit goed!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#15 Bericht door greenthaiway » donderdag 11 december 2014, 02:38

@ prajak,

RuudThai krijgt zijn AOW nog sneller dan ik, jij later.
Jullie achternamen kennende lijkt het er inderdaad op dat de AOW in een alfabetisch lecicografische
volgorde uitgekeerd wordt.

Zweden is inderdaad duur, ietsiepietsie duurder dan Nederland.
Noorwegen is veel duurder, echt duur, Zweden en Nederland ontwijken elkaar niet veel meer IMHO.
Nee joh, ik verhuis niet, heb een goede relatie, ik zou wel gek zijn...

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”