Non-Immigrant type O

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Non-Immigrant type O

#1 Bericht door Kees » donderdag 04 december 2014, 10:47

Wij (mijn vrouw en ik) hebben al diversen malen een visum voor 3 maanden aangevraagd en die ook steeds gekregen, tot deze keer.
Mijn vrouw krijgt deze keer een visum voor maar twee maanden. De reden, zij is nog geen 50 jaar.
Voorheen kon zij altijd met mij "meeliften" omdat we getrouwd zijn. Hiervoor moesten we dan ook altijd een kopie van ons trouwboekje inleveren en aantonen dat er voldoende inkomsten zijn.
De ambassade belde ons hierover op, en melde dat zij, voor haar, geen visum voor drie maanden konden geven. Ze konden ook zien dat zij voorheen wel steeds een drie maanden visum had gehad, maar dat dat dus niet kon en dat we in Chiang Mai naar de immigratie moesten gaan voor verlenging van het nu verkregen twee maanden visum.
Oké het zij zo, en dat zal dan wel in orde komen.
Maar nu (misschien) het volgende probleem, we zijn van plan om over 3-4 jaar te gaan emigreren naar Thailand. Ook dan is zij nog steeds geen vijftig. Zou dit dan betekenen dat wij onze emigratie plannen uit moeten stellen tot oktober 2020? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Niet klagen, maar dragen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Non-Immigrant type O

#2 Bericht door Henk Korat » donderdag 04 december 2014, 13:47

Ik weet niet of de regels recent veranderd zijn, maar dit zegt de website van de Thaise ambassade:
Non-Immigrant Visa "O" -- Accompanying spouse or family members

1. REQUIREMENT

This type of visa is issued to applicants who wish to accompany spouse or family members working, studying or living in Thailand.



2. DOCUMENTS REQUIRED

Passport or travel document with validity not less than 6 months
Visa application form completely filled out
Recent (4 x 6 cm.) photograph of the applicant
Company or school's guarantee letter addressed to the Royal Thai Consulate-General in Ho Chi Minh City stating that the applicant is spouse or family members of those working or studying in Thailand
Copy of passport pages of those working or studying in Thailand. The passport pages should include personal data page and Thai visa page.
Copy of Thai Work Permit or Student I.D.
Copy of marriage certificate (For spouse)
Copy of birth certificate (For parents)
Consular officers reserve the rights to request additional documents as deemed necessary
3. VISA FEE

80 USD for Single Entry Visa


4. VALIDITY OF A VISA

The validity of a visa is 3 months for Single Entry Visa


5. PERIOD OF STAY

Holder of this type of visa is entitled to stay in Thailand for a maximum period of 90 days. He or she may apply for an extension of stay at the Office of the Immigration Bureau and may be granted such extension for a period of one year from the date of first entry into Thailand.


6. ADDITIONAL REQUIREMENTS

Nationals of certain countries are required to apply for a visa only at the Thai Embassy or Consulate-General in their home/residence country or at the designated Thai Embassy. Therefore, travellers are adivised to contact the nearest Thai Embassy or Consulate-General to find out where they may apply for a visa to Thailand before departure.
De aanhef is duidelijk: "This type of visa is issued to applicants who wish to accompany spouse or family members working, studying or living in Thailand." Als geen van beiden de Thaise nationaliteit heeft, dan is het maximale verblijf 60 dagen (uitzondering de leeftijdsgrens). Jammer, kost je een bezoek aan het Immigration Office.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Non-Immigrant type O

#3 Bericht door Kees » donderdag 04 december 2014, 14:11

Henk, dit staat uiteindelijk ook op de site van het Consulaat. En nee de regels zijn niet kort geleden veranderd, zo is ons verteld door het ambassade personeel. We hebben dus voorheen geluk gehad.
Bent u jonger dan 50 jaar en gehuwd/officieel geregistreerd partnerschap met een Thaise ingezetene of bent u de ouder(s) van kinderen met een Thaise nationaliteit dan komt u ook voor dit visum in aanmerking
We hebben dan nodig, naast de bovengenoemde formulieren/documenten, een kopie van het trouwboekje/officieel geregistreerd partnerschap ,kopie van de geboorteakte van de kinderen.
Maar voor een eventuele emigratie naar Thailand zullen we toch wat anders moeten verzinnen denk ik.
Mijn vrouw wil sowieso al vrijwilligerswerk daar gaan doen, dus zullen we het misschien via een organisatie van vrijwilligerswerk moeten/kunnen regelen.
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Non-Immigrant type O

#4 Bericht door prajak » donderdag 04 december 2014, 14:56

Kees, als je straks emigreert zoals de plannen zijn ben jij 50 of + en jouw vrouw geen 50 schrijf je. Jouw vraag is of je dan maar later moet emigreren.

Nee. Als jij gaat voor een retirementverlenging als vervolg op een non im O of non OA kan zij 'meeliften'. Ik meen dat dit 'dependent' heet.

In Nongkhai woont een echtpaar van NL- en A-nationaliteit (niet Thais) en hij is 50+, zij geen 50. Wettig getrouwd in A-land. Beiden hebben een retirementverlenging waarin zij 'meelift' met hem. Die mogelijk is er. Alleen hebben beiden 8 ton in de bank, mij is niet bekend of dit ook werkt als je gaat voor een marriageverlenging. Voor beiden geldt de 90 dagen 'meld'regel en beiden hebben voor buitenlandse reizen een re-entry permit nodig want anders vervalt de verlenging.

Voor meer informatie kun je eens het visumdossier lezen dat je vindt in een groot Nederlandstalig blog over Thailand. Je kunt daar ook vragen stellen en krijgt antwoord van een visumexpert.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Non-Immigrant type O

#5 Bericht door Kees » donderdag 04 december 2014, 15:37

Prajak, dank voor je bijdrage. We hebben zoals ik al zei nog wel even de tijd om één en ander uit te zoeken, maar hierdoor heb ik alweer wat positievere gedachten over het kunnen emigreren.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Non-Immigrant type O

#6 Bericht door Kees » zondag 18 januari 2015, 11:52

Nog even een vraagje over de extention aanvraag voor mijn vrouw.
Gaat de extention gelijk in op het moment van uitgifte, of gaat deze pas in als het oorspronkelijke visum verloopt?
Dit ivm het plannen van de aanvraag hiervoor.
Niet klagen, maar dragen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Non-Immigrant type O

#7 Bericht door stevenl » zondag 18 januari 2015, 12:15

Nee hoor, je hoeft over 3 jaar niets aan te passen.

Ze kan dan gewoon als dependent een extension of stay aanvragen, net als jij een extension of stay aanvraagt obv retirement.

Extension gaat in op het moment dat het huidig recht om te verblijven vervalt. Hou er bij aanvraag rekening mee dat je de 800.000 Baht in de bank ruim van te voren moet hebben, de eerste keer 2 maanden, de volgende keren 3 maanden.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Non-Immigrant type O

#8 Bericht door Kees » zondag 18 januari 2015, 14:51

stevenl schreef:Nee hoor, je hoeft over 3 jaar niets aan te passen.

Ze kan dan gewoon als dependent een extension of stay aanvragen, net als jij een extension of stay aanvraagt obv retirement.

Extension gaat in op het moment dat het huidig recht om te verblijven vervalt. Hou er bij aanvraag rekening mee dat je de 800.000 Baht in de bank ruim van te voren moet hebben, de eerste keer 2 maanden, de volgende keren 3 maanden.
Daar gaat het nu nog niet om Steven, mijn vrouw moet nu een verlenging aanvragen omdat ze geen 3 maanden visum kreeg.
Wil alleen weten of de verlenging ingaat op het moment van aanvraag of op het moment dat het oorspronkelijk visum verloopt.
Niet klagen, maar dragen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Non-Immigrant type O

#9 Bericht door stevenl » maandag 19 januari 2015, 01:10

Kees schreef:
stevenl schreef:Nee hoor, je hoeft over 3 jaar niets aan te passen.

Ze kan dan gewoon als dependent een extension of stay aanvragen, net als jij een extension of stay aanvraagt obv retirement.

Extension gaat in op het moment dat het huidig recht om te verblijven vervalt. Hou er bij aanvraag rekening mee dat je de 800.000 Baht in de bank ruim van te voren moet hebben, de eerste keer 2 maanden, de volgende keren 3 maanden.
Daar gaat het nu nog niet om Steven, mijn vrouw moet nu een verlenging aanvragen omdat ze geen 3 maanden visum kreeg.
Wil alleen weten of de verlenging ingaat op het moment van aanvraag of op het moment dat het oorspronkelijk visum verloopt.
Kees,

Je geeft specifiek aan te kijken naar aanpassingen evm emigratie, ik geef door dat je daar niets voor hoeft aan te passen.
Je vraagt wanneer de verlenging aanvangt, die vraag heb ik voor je beantwoord. Ik zou je wel aanraden om deze keer de extension binnen de laatste 30 dagen aan te vragen, als het mogelijk is zelfs binnen de laatste 7.

Dus je vragen waren beantwoord, en nu nog een keer ondanks een reactie die ik niet echt als dank kan opvatten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Non-Immigrant type O

#10 Bericht door prajak » maandag 19 januari 2015, 01:22

De vraag is, denk ik,

als je in dit land bent zonder visum dus op een 30 dagen stempel en je een verlenging wilt vragen van dat stempel, volgens de nieuwe regels,

of die verlenging dan direct ingaat en de dagen 'tegoed' vervallen,
of dat de verlenging pas ingaat op dag 30.

Als ik kijk naar de extension van mijn stempel, retirement, die haal ik medio augustus en gaat in op de vervaldag van mijn lopend stempel, 1 september. Daar verlies ik geen dagen.

Maar een antwoord heb ik niet voor je.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Non-Immigrant type O

#11 Bericht door Kees » maandag 19 januari 2015, 02:51

@ Steven, even voor de duidelijkheid, we zijn nu voor 3 maanden op vakantie in CM, dus gaat het nu niet om de immigratie regels (dat is voor latere zorg).

@ Prajak, mijn vrouw heeft dus geen touristen visum, maar een 2 maanden visum.

Met jullie antwoorden weet ik nu wel dat wij al eerder naar immigration kunnen gaan voor verlenging van het visum.
Bedankt.
Niet klagen, maar dragen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Non-Immigrant type O

#12 Bericht door stevenl » maandag 19 januari 2015, 03:37

prajak schreef:De vraag is, denk ik,

als je in dit land bent zonder visum dus op een 30 dagen stempel en je een verlenging wilt vragen van dat stempel, volgens de nieuwe regels,

of die verlenging dan direct ingaat en de dagen 'tegoed' vervallen,
of dat de verlenging pas ingaat op dag 30.

Als ik kijk naar de extension van mijn stempel, retirement, die haal ik medio augustus en gaat in op de vervaldag van mijn lopend stempel, 1 september. Daar verlies ik geen dagen.

Maar een antwoord heb ik niet voor je.
Nee, hij heeft gezegd dat ze een visum heeft voor 60n dagen, dus dat is een toeristenvisum.

En voor alle verlengingen, zelfs voor visumvrije verlengingen (ook 30 dagen tegenwoordig trouwens) geldt: gaat in op dag dat permission to stay afloopt (visum is niet mee rgeldig op het moment van binnenkomst).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Non-Immigrant type O

#13 Bericht door prajak » maandag 19 januari 2015, 06:45

'...gaat in op dag dat permission to stay afloopt (visum is niet mee rgeldig op het moment van binnenkomst)...

En dat lijkt me ook logisch. Dank voor de uitleg.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”