certificate of life, 90 day report

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
roberterik
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 24 juli 2013, 02:28

certificate of life, 90 day report

#1 Bericht door roberterik » dinsdag 02 september 2014, 06:59

Waar kan ik tegenwoordig een certificate of life laten ondertekenen, anders dan by de ambassade in BKK?
Ik woon in Loei, en heb diverse BP's, die ieder regelmatig willen weten of ik nog op deze aardkloot rondloop.
De 90 dagen rapportage kan ergens in Udon Thani heb ik begrepen.
Is dat correct, en waar is dat?
Graag advies.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: certificate of life, 90 day report

#2 Bericht door Hua Thale » dinsdag 02 september 2014, 09:48

Hier zijn de nodige adressen te vinden voor je 90 day report [checkpoints] en MEER informatie.
Je bewijs van leven heb ik geen ervaring mee maar de Ambassade zegt dit

Verklaring van in leven zijn

U dient in persoon te verschijnen.

Te overleggen document:

Uw Nederlands paspoort.

Deze verklaring kan niet schriftelijk worden aangevraagd en kan dezelfde dag worden afgegeven.


Bieden geen altenatief aan dus weekeind Bangkok vermoed ik.
Ook leuk.
Succes
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: certificate of life, 90 day report

#3 Bericht door dutch » dinsdag 02 september 2014, 10:56

Bewijs van in leven zijn verschilt van pensioenfonds tot pensioenfonds.
Ik heb er buiten de AOW nog 5 anderen.Op alle jaarlijkse verzoeken staat vermeld bij wie je e.e.a. kan verkrijgen.Notarissen-ziekenhuizen-ambassade etc etc
Vreemd is dat ze allen niet dezelde instanties accepteren,althans dat is bij mij zo.
Het lukt allemaal wel maar het is een hoop trubbel die zwaarder gaat wegen wanneer je ,net als ik nu,wat minder mobiel bent.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: certificate of life, 90 day report

#4 Bericht door RuudThai » dinsdag 02 september 2014, 14:12

Ik moet één dezer dagen voor de SVB een bewijs van in leven zijn in orde maken. Dat doe ik bij de SSO, de Social Security Office, in mijn woonplaats. Volgens mij heeft iedere provinciehoofdstad wel een vestiging van dat SSO.

De verschillende pensioenfondsen hebben natuurlijk, het is tenslotte Nederland ;) :( , onderling verschillende procedures om een bewijs van in leven te verifiëren/legaliseren. Dat moet toch te vinden zijn op de papieren die je ontvangt. Sommige sturen je ook naar de SSO, andere naar het gemeentehuis en misschien zijn er nog die een verklaring van de immigratiedienst accepteren.

De ambassade is natuurlijk het laatste, als het echt niet anders mag, wat je doet. Nogal onzinnig om nodeloos een eind te moeten reizen als het ook anders kan.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: certificate of life, 90 day report

#5 Bericht door dutch » dinsdag 02 september 2014, 15:00

RuudThai schreef:Ik moet één dezer dagen voor de SVB een bewijs van in leven zijn in orde maken. Dat doe ik bij de SSO, de Social Security Office, in mijn woonplaats. Volgens mij heeft iedere provinciehoofdstad wel een vestiging van dat SSO.

De verschillende pensioenfondsen hebben natuurlijk, het is tenslotte Nederland ;) :( , onderling verschillende procedures om een bewijs van in leven te verifiëren/legaliseren. Dat moet toch te vinden zijn op de papieren die je ontvangt. Sommige sturen je ook naar de SSO, andere naar het gemeentehuis en misschien zijn er nog die een verklaring van de immigratiedienst accepteren.

De ambassade is natuurlijk het laatste, als het echt niet anders mag, wat je doet. Nogal onzinnig om nodeloos een eind te moeten reizen als het ook anders kan.
De SSO weigert andere papieren te behandelen,anders als de AOW.Ook staan ze niet op het acceptatie lijstje van mijn burger pensioen fondsen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: certificate of life, 90 day report

#6 Bericht door RuudThai » dinsdag 02 september 2014, 15:24

Voor het ABP ben ik ook wel eens bij het SSO geweest. Een andere Nederlander hier heeft voor een bedrijfspensioenfonds ook de papieren door het SSO laten behandelen, hoewel dat niet expliciet in de papieren van dat pensioenfonds was vermeld. Maar het werd door hen geaccepteerd. Ook het SSO had meegewerkt.

Dus is het weer net zo als bij de immigratiediensten: elke vestiging heeft z'n eigen regeltjes. :giggle:

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: certificate of life, 90 day report

#7 Bericht door Jos Flachs » woensdag 03 september 2014, 00:51

Kijk even op de website van de NVT Hua Hin. Die hebben uitgebreide informatie hierover staan.

roberterik
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 24 juli 2013, 02:28

Re: certificate of life, 90 day report

#8 Bericht door roberterik » woensdag 03 september 2014, 03:30

Beste leden, bedankt zo ver voor de informatie.
Weet iemand het adres van een SSO kantoor in Loei of in Udon Thani?
En ervaringen daarmee?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: certificate of life, 90 day report

#9 Bericht door Hua Thale » woensdag 03 september 2014, 03:59

Is dit iets in die richting. :?:

http://www.sso.go.th/wpr/eng/contactus.html
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

roberterik
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 24 juli 2013, 02:28

Re: certificate of life, 90 day report

#10 Bericht door roberterik » woensdag 03 september 2014, 04:13

Thanks!!!
Zie er is een office in Loei, en in Udon Thani.
Is er iemand met ervaringen bij deze kantoren?
Zou mooi zijn als men hier het levensbewijs kan laten tekenen.
Beter dan regelmatig afreizen naar BKK.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: certificate of life, 90 day report

#11 Bericht door RuudThai » woensdag 03 september 2014, 04:56

Ik denk dat je niet kunt kiezen. Als je in de provincie Loei woont acht alleen het SSO-kantoor daar zich bevoegd. Dus als zij het niet doen kun je het niet in Udon Thani proberen.
Als het bedrijfspensioenfonds gemakzuchtig alleen de ambassade bevoegd acht zou ik ze maar eens bellen en vragen of zij de reis- en verblijfskosten naar Bangkok willen vergoeden.... :Whistle: . Misschien bieden ze dan een goedkoper alternatief.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: certificate of life, 90 day report

#12 Bericht door Hua Thale » woensdag 03 september 2014, 11:13

Heb eens een beetje gekeken als 'jongkie' het duurt tenslotte nog wat jaren voor dat ik moet bewijzen aan meer als mijn vrouw dat ik nog in leven ben maar zie op vrij veel site's 'De notaris' als mogelijkheid aangegeven worden.

Een beetje in de toekomst kijken is mijn vraag aan de 'oude Heren' van dit forum dan 'Hoelang is dat formulier geldig en geld een kopie voor meerdere instanties of eenmalig gebruik kortom is het uniform'
Naar ik begrijp wil het SVB het twee keer hebben een stempel op dat bewijs van leven dus zeg de notaris EN zeg het SSO
AOW-pensioen
Controle op uitkeringen buiten Nederland
Als u buiten Nederland een AOW-pensioen ontvangt, nemen wij een paar keer per jaar contact met u op om te vragen of er iets in uw situatie is veranderd.

Bewijs van in leven zijn: Eén keer per jaar vragen wij u een formulier levensbewijs in te laten vullen door bijvoorbeeld een gemeenteambtenaar of notaris in het land waar u woont. Wij sturen u het levensbewijs elk jaar automatisch toe. Voor een aantal landen* geldt bovendien dat uw gegevens extra gecontroleerd moeten worden door een sociale verzekeringsinstantie.
Woont u in Australië, België of Duitsland, dan hoeft u niet meer elk jaar een levensbewijs op te sturen.
Inkomsten: Als uw partner nog niet de AOW-leeftijd heeft, vragen wij u elk jaar om het inkomen van uw partner aan ons door te geven.
Samen wonen: Wij kunnen u thuis bezoeken om te controleren of u alleen woont of samen met iemand anders.
* De landen waarvoor een extra controle door een sociale verzekeringsinstantie geldt:
Australië, Aruba, BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius, Saba), St Maarten, Curacao, Chili, Filippijnen, Hong Kong, Kaap Verdië, Suriname, Thailand en Zuid-Korea.

Australië is die schijnbaar meerdere jaren goed begrijp ik niet helemaal :crazy:

SVB
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: certificate of life, 90 day report

#13 Bericht door RuudThai » woensdag 03 september 2014, 11:31

Hua Thalae, ik hoef niet naar een notaris of de gemeente voor mijn bewijs van in leven zijn te laten tekenen. Het SSO is voldoende en dat is ook zo vermeld in het begeleidend schrijven van de SVB. Dit is een speciale regeling met Thailand, in andere landen kan het wel weer anders zijn.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: certificate of life, 90 day report

#14 Bericht door dutch » woensdag 03 september 2014, 12:16

Hua Thale schreef:
Heb eens een beetje gekeken als 'jongkie' het duurt tenslotte nog wat jaren voor dat ik moet bewijzen aan meer als mijn vrouw dat ik nog in leven ben maar zie op vrij veel site's 'De notaris' als mogelijkheid aangegeven worden.

Een beetje in de toekomst kijken is mijn vraag aan de 'oude Heren' van dit forum dan 'Hoelang is dat formulier geldig en geld een kopie voor meerdere instanties of eenmalig gebruik kortom is het uniform'
Naar ik begrijp wil het SVB het twee keer hebben een stempel op dat bewijs van leven dus zeg de notaris EN zeg het SSO
AOW-pensioen
Controle op uitkeringen buiten Nederland
Als u buiten Nederland een AOW-pensioen ontvangt, nemen wij een paar keer per jaar contact met u op om te vragen of er iets in uw situatie is veranderd.

Bewijs van in leven zijn: Eén keer per jaar vragen wij u een formulier levensbewijs in te laten vullen door bijvoorbeeld een gemeenteambtenaar of notaris in het land waar u woont. Wij sturen u het levensbewijs elk jaar automatisch toe. Voor een aantal landen* geldt bovendien dat uw gegevens extra gecontroleerd moeten worden door een sociale verzekeringsinstantie.
Woont u in Australië, België of Duitsland, dan hoeft u niet meer elk jaar een levensbewijs op te sturen.
Inkomsten: Als uw partner nog niet de AOW-leeftijd heeft, vragen wij u elk jaar om het inkomen van uw partner aan ons door te geven.
Samen wonen: Wij kunnen u thuis bezoeken om te controleren of u alleen woont of samen met iemand anders.
* De landen waarvoor een extra controle door een sociale verzekeringsinstantie geldt:
Australië, Aruba, BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius, Saba), St Maarten, Curacao, Chili, Filippijnen, Hong Kong, Kaap Verdië, Suriname, Thailand en Zuid-Korea.

Australië is die schijnbaar meerdere jaren goed begrijp ik niet helemaal :crazy:

SVB
Elk pensioenfonds heeft zijn controle regels en die heb je maar op te volgen.
m
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: certificate of life, 90 day report

#15 Bericht door carpediem » woensdag 03 september 2014, 12:35

Ik heb de laatste jaren geen bewijs van leven meer in hoeven te dienen bij mijn pensioenfonds PGGM en toch mijn pensioen doorbetaald gekregen. Mogelijk hebben ze contact met de SVB.

De laatste keer moest ik voor de eerste keer een uurtje wachten. Was zeker uitbetaaldag.
Moest wel weer zelf de papieren de post doen.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”