Moeten we oppassen met het eten?

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#16 Bericht door Hua Thale » donderdag 17 juli 2014, 11:02

Dat hoeft ook niet Imperium er zijn zoveel zaken waar jij maar ook ik nooit van gehoord hebben.
Hier heb je een link over het water wat ook 'mobiel' te doen is.
Als dat ding met water werkt zal het effect bij een natte salade [door water] ook aanwezig zijn.

http://espwaterproducts.com/uv-systems.htm

Heb zelf al zonnesteek als voorbeeld gegeven maar Brake geeft er ook nog wat.
Naast bacterien zijn er nog vele andere zaken.
Heb in bijna 6 jaar hier wonen drie keer buikloop gehad waarvan een stevige van de unox rookworsten uit Nederland.
Dit inmiddels al jaren terug.
Eet met regelmaat bij de straatstalletjes.
Naast het hebben van preventieve middelen en een beetje nadenken wat je doet zou ik mij weinig zorgen maken over je drinken en eten.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

hanshu

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#17 Bericht door hanshu » donderdag 17 juli 2014, 12:26

Omgekeerde ozmose is iets anders dan bestralen met uv-licht. Het eerste is water onder grote druk door een filter persen waarvan de doorgang in het filter kleiner is dan de gemiddelde bacterie. (even simpel gezegt).
Bestraling met uv licht is weinig effektief omdat je heellang moet bestralen...(denk aan enige uren tot dagen).Vaak word een combi toegepast en alle huis tuin en keuken middelen zijn er alleen voor de handel.
Water goed doorkoken is een simpel en goed systeem waarbij een groot deel van de bakterien het loodje legt.100% steriel (dwz 0 bakterie) bereik je pas na 21 minuten bij 121 graden. (autoclaaf bv).
Koude drankjes zijn voor buikloop het grootste probleem op de voet gevolgd door softijs en schepijs.Bijna niet te doen om hierin de groei te stoppen.(behalve dan het suikergehalte boven de 75% te brengen...daar houden bakterien ook niet van maar wij ook niet :happyno: )
Verder medicatie kopen of meebrengen en spaarzaam gebruiken omdat je anders een week lang niet meer afkan :giggle2:
2 tabletten loperamidehydrochloride doen al wonderen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#18 Bericht door brake034 » donderdag 17 juli 2014, 13:10

Bij omgekeerde osmose wordt het medium door een membraam geperst, niet door een filter.
Hoe kom je aan de wijsheid dat je uren met UV licht moet bestralen Hans? Dat hangt af van doorstromingssnelheid, de UV lamp etc....

Medicatie advies wordt door artsen gedaan, forum leden mogen doen wat ze zelf willen maar het lijkt me onverstandig anderen hieromtrent te adviseren?!
Marcel

hanshu

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#19 Bericht door hanshu » donderdag 17 juli 2014, 14:25

Brake...membraam is in dit geval gewoon een deftig woord voor fijn filter.Bij uv bestraling hangt dat inderdaad van deze faktoren af...helemaal gelijk. Maar bij een tapsnelheid van 6 ltr/min kun je al niks meer met uv, in een opslag tank zal dat beter gaan.Ik heb zelf meermalen proeven gedaan in de farmacheutische industrie met uv met zeer tegenvallende resultaten.Maar dat gaat denk ik voor een thailand forum wat ver om daar zo diep op in te gaan.In de vorm van een lampje in een pen geloof ik zo wie zo niet in enige werking.

Medicatieadvies? haha gewoon een tabletje van het kruidvat,hoor. Zonder dokter verkrijgbaar.Ik heb alleen wel eens de dosering die er op staat aangehouden en daar had ik een week spijt van.....vandaar

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#20 Bericht door Pieter » donderdag 17 juli 2014, 14:30

Imperium schreef:Op reis door Oezbekistan werd ons dringend aangeraden geen rauwkost te eten. Dat wordt afgespoeld met lokaal water en Westerse darmen kunnen daar niet tegen: diarree.

Hoe zit dit in Thailand? Waar moet je daar als Westerling op letten om darmproblemen te voorkomen? Bijvoorbeeld beter niks kopen van straatverkopers, maar alleen in restaurants eten? Rauwkost in restaurants is geen probleem?

Alvast bedankt.
Ik woon in bangkok en spoel mijn verse rauwkost salades altijd gewoon met leiding water. Het is van een best wel re delijke kwaliteit maar net niet goed genoeg om te drinken alleen papaya salade oppassen omdat de maag zelfs voor thaise niet zo goed tegen de rotte krabben kunnen die er in verwerkt wordt. Meeste toeristen worden vaak ziek van teveel koud drinken

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#21 Bericht door brake034 » donderdag 17 juli 2014, 14:37

Volgens mij is een membraam bij een omgekeerd osmose systeem een halfdoorlatend element (semi permeabel).
Een filter (zand, geweven materiaal) kun je twee kanten op laten doorstromen.

Ziehier een systeem voor UV cleaning van water en de kleinste installatie is 30 liter/minuut?!
http://www.waterth.com/products/uv_ozon ... lizer.html

Ben het met je opmerking over de sterilisatiepen helemaal eens, das een gadget.
Overigens al eens de Lifestraw gezien?? http://www.vestergaard.com/our-products/lifestraw
Dat is wel een filtratiesysteem overigens!
Marcel

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#22 Bericht door elst99 » donderdag 17 juli 2014, 14:51

Laten we het niet te moeilijk maken voor een nieuwe Thailandganger, ik ben in 16 jaar best wel is aan de diarree geweest, maar meer van een verkeerde mossel of zo iets dergelijks.
Met ijsklontjes bedoel ik die fabrieksmatig gemaakt zijn met een gat die je in de meeste restaurants en bij 7/11 winkels in een zak kunt kopen.
Wees niet panisch, het is niet erger dan in Zuid-Europa, drink en gebruik altijd flessenwater OOK voor tandenpoetsen, in de meeste hotels krijg je 2 flesjes water, die daar voor bedoeld zijn.
Je ziet zelf wel of etenswaren en fruit er fris uitziet of dat het al een halve dag op een kar o.i. Ligt.
Laat je niet ontmoedigen!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

hanshu

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#23 Bericht door hanshu » donderdag 17 juli 2014, 15:04

Ik ga met elst mee......
enne brake..
wij gaan nog wel eens in de nieuwe biertuin over water praten ok?

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#24 Bericht door paknampo » donderdag 17 juli 2014, 15:11

elst99 schreef:Laat je niet ontmoedigen!
Eet zelf van alles, gewoon beetje opletten.
Er kwam eens een vriend met zijn vriendin op bezoek, zij vroeg constant of ze dit of dat kon eten.
Zit je ook niet op je gemak.
Ben eens ziek geworden na het eten van een Hotdog, wou eens wat anders als Thaifood.
Maar goed Imodium is bij elke Pharmacy verkrijgbaar.


Gr.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#25 Bericht door brake034 » donderdag 17 juli 2014, 15:12

hanshu schreef: enne brake..wij gaan nog wel eens in de nieuwe biertuin over water praten ok?
Goed, ik wil namelijk wegens een immuun probleem zo een installatie voor ons huis aankopen, elke info is welkom!
Marcel

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#26 Bericht door Jeanette » donderdag 17 juli 2014, 15:24

Zo'n klein flesje in je tas vind ik erg prettig ook in de Nederlandse trein.

Afbeelding

:idea:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#27 Bericht door brake034 » donderdag 17 juli 2014, 15:33

Jeanette schreef:Zo'n klein flesje in je tas vind ik erg prettig :idea:
Heb ik ook in mijn tas, plus een grotere fles die staat bij ons op de wasbak van het toilet. :idea:
Marcel

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#28 Bericht door gerrit11 » donderdag 17 juli 2014, 16:29

RuudThai schreef:Een foto van een kennis van ons.... zelfs bij de Mc D moet je oppassen, hun broodjes zijn niet altijd jofel:

Afbeelding
so.dat is heeeel smerig zeg!!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#29 Bericht door Henk Korat » donderdag 17 juli 2014, 17:11

Kalebath schreef:in mijn jaren dat ik in thailand komt ben ik en mijn vrouw 1 keer ziek geweest van het eten. Dat was van het eten van vlaams stoofvlees in een goed lopent vlaams resturant. eet meestal bij de stalletjes op straat. neem wel bijna nooit ijs in mijn drinken. Maar dat is meer omdat ik de neiging hebt om de ijsklontjes op te eten en dat is niet echt goed voor je als het zo warm is.
In de vele keren dat ik buiten de deur heb gegeten, ben ik ook een keer ziek geweest. Dat was in een Italiaans restaurant op een bekend eiland met een bekend strand van een medium rare biefstuk. Waarschijnlijk had de kok zijn handen niet gewassen. De salades zijn lekker en fris en de ijsklontjes zijn zeer zeker veilig. Komen allemaal van de ijsfabriek "rong nam keng".

De kans dat je ziek wordt van het eten in Thailand, is net zo groot als die in Nederland. Gewoon een goed restaurant met een goede bezetting uitzoeken. Een goede bezetting betekent dat het eten lekker is en dat de Thaise mensen de kwaliteit van het voedsel vertrouwen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#30 Bericht door Imperium » donderdag 17 juli 2014, 17:29

Ik ben ruim van antwoorden voorzien. Dank daarvoor. Mijn vraag is helemaal tot volle tevredenheid beantwoord.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”