Langer dan 60 dagen. Wat nu?

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#46 Bericht door Farang Baa » dinsdag 23 september 2014, 19:58

Hoe bedoel je, hanshu?

hanshu

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#47 Bericht door hanshu » dinsdag 23 september 2014, 20:12

Farang Baa schreef:Hoe bedoel je, hanshu?
Dat je misschien in een periode van 180 dagen langer dan 90 dagen visumvrij binnen bent geweest??
Dat mag namelijk niet. :crazy:

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#48 Bericht door KhunSugar » dinsdag 23 september 2014, 20:39

hanshu schreef:
Farang Baa schreef:Ik had geen visum en was Thailand in 2014 al twee keer eerder in- en uitgereisd. Daarnaast lees ik verhalen dat vooral bij de Maleisische grensovergangen (b.v. Padang Besar, Dannok, Betong, Sungai Kolok) er erg streng gecontroleerd wordt en zelfs mensen mét een geldig visum, al dan niet met multiple entry, worden geweigerd. Ben je dus van plan een borderrun in het zuiden te doen, don't .

Ik vind het verhaal wat onduidelijk maar dat kan aan mij liggen op dit moment.
Ben je niet gewoon op de vingers getikt vanwege de 90/180 dagen regeling?
Ik kan er geen exacte datum op plakken (misschien kan Stevenl dat wel) maar die 90/180 regel bestaat al 6 à 7 jaar niet meer in Thailand.

KS [|)

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#49 Bericht door Farang Baa » dinsdag 23 september 2014, 22:57

hanshu schreef:
Farang Baa schreef:Hoe bedoel je, hanshu?
Dat je misschien in een periode van 180 dagen langer dan 90 dagen visumvrij binnen bent geweest??
Dat mag namelijk niet. :crazy:
Dat was ik ook niet.
In januari (2014) was ik 21 dagen visumvrij, in juni 14 dagen en in augustus/september 17 dagen. Dus lang geen 90 dagen in een periode van 180 dagen.

Laat ik het nog een keer uitleggen. Na vier nachten in Pattani te hebben geslapen checkte ik op dinsdag 2 september in bij het Sadit Grand View Hotel in Dannok (Songkhla) voor twee nachten, om dit mini-Pattaya voor Maleisische mannen met eigen ogen te zien. Die avond en nacht vermaakte ik me overigens uitstekend in een karaoke en met een karaoke-dame respectievelijk, die zo aardig was om te blijven slapen.

Echter, als je zo dicht bij de grens zit en nog nooit in Maleisië bent geweest, dan is dat een leuk tripje voor op een tussendag, dus besloot ik woensdag te voet de grens over te gaan naar het dichtstbijzijnde dorpje in Maleisië, Bukit Kayu Hitam (BKH) geheten. Terwijl mijn spullen nog op mijn hotelkamer lagen, besloot ik gewapend met slechts 2000 baht, al snel omgewisseld voor (200) Maleisische Ringgit (RM) - de wisselkantoren in Dannok zijn naast THB slechts voorzien van RM en hun vaste koers is 10 THB = 1 RM - erop uit te gaan. Kan geen kwaad toch?
Maleisië binnenkomen was ondanks de flinke afstand tussen de grensposten, gecombineerd met de hoge temperaturen, een fluitje van een cent, nadat ik in Thailand al mijn departure card had moeten afgeven. In BKH at ik een heerlijke nasi-maaltijd, waarna ik Maleisië middels een stempeltje officieel weer verliet en bij de duty-free shop tussen de grensposten nog wat Maleisische hapjes en drankjes insloeg. Aangekomen bij de Thaise grens kon ik zo doorlopen, want de controlehuisjes voor voetgangers waren dicht. Het leek me echter een beter idee om eerst even het douanekantoor binnen te wandelen. Per slot van rekening wilde ik Thailand weer officieel binnen zijn om latere problemen te voorkomen. Toen begonnen de problemen...

Ik werd erop gewezen dat ik Thailand al een paar keer had bezocht - ja, als vakantieganger - en dat je vanaf de derde entry niet zo makkelijk meer binnen kon komen, zeker niet met een 'visumrun'. Dat een visumrun totaal onlogisch was in mijn geval, want ik had met een visa exemption van 15 dagen korter in Thailand kunnen blijven dan waar ik vóór het verlaten van het land nog recht op had, dat kon ik ze niet aan hun verstand brengen. Het uitzettingsformulier werd er al bij gehaald en er werd mij te verstaan gegeven dat ik terug moest naar Maleisië om daar een visum voor Thailand aan te vragen! Ik zag de bui al hangen. Ik had niks bij me behalve wat versnaperingen en veel te weinig geld, dus heb ik me flink ingespannen om toch iémand ervan te overtuigen
dat ik een verdwaalde toerist was en geen doelbewuste border-runner. En godzijdank met succes, zij het gemengd. Ik moest eerst mijn entry- en exit-stempels van Maleisië laten verwijderen uit mijn paspoort, waarvoor ik weer door de hitte naar de douane in BKH moest lopen, en vervolgens bij de grenspost in Dannok, waar ik mijn departure card had afgegeven, ook mijn exit uit Thailand ongedaan laten maken. Men moest mijn departure card weer terugvinden en toen ik die weer terug had, kon ik eindelijk weer voet op Thaise bodem zetten. Dit hele circus duurde ongeveer 90 minuten en heeft me flink wakker geschud.

Mijn paspoort zag er toen zo uit:
Afbeelding

Een kort fotoverslag van mijn "border-run" hieronder.

Het stuk niemandsland tussen de Thaise en Maleisische douanes. Op de kaart hoort dit bij Maleisië.

Afbeelding

Afbeelding

Vlak voor de Maleisische grenscontrole:

Afbeelding

Afbeelding

Zo zag mijn paspoort er vervolgens uit:

Afbeelding

Hier was ik officieel in Maleisië, in BKH, aanbeland:

Afbeelding

Afbeelding

In een klein restaurantje in BKH mijn eerste ringgits kunnen uitgeven aan een smakelijke nasi goreng kampung:

Afbeelding

Afbeelding

Vóór het verlaten van Maleisië en het krijgen van mijn exit-stempel:

Afbeelding

Na het shoppen bij de duty free shop. Hier was ik nog goedgeluimd:

Afbeelding

En na heel veel ompraten en (angst)zweten, plus een extra grenswandeling zag ik dit eindelijk weer:

Afbeelding

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#50 Bericht door Duncan » dinsdag 23 september 2014, 23:35

Off Topic,
ziet er mooi uit daar.
On Topic, mooi dat het toch gelukt is en wel iets om rekening mee te houden.
Wij hebben in maart 2015 de auto afbetaald en willen vanaf dat moment dus ook wat meer reizen naar de omringende landen ( als je auto niet is afbetaald krijg je die niet de grens over ), maar meerdere keren rap even een paar dagen op en neer kan dus problemen opleveren.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#51 Bericht door driver » woensdag 24 september 2014, 05:28

Duncan schreef:Off Topic,
ziet er mooi uit daar.
On Topic, mooi dat het toch gelukt is en wel iets om rekening mee te houden.
Wij hebben in maart 2015 de auto afbetaald en willen vanaf dat moment dus ook wat meer reizen naar de omringende landen ( als je auto niet is afbetaald krijg je die niet de grens over ), maar meerdere keren rap even een paar dagen op en neer kan dus problemen opleveren.
Mooie fotoos weer Farang Baa.
Als het nu idd in de toekomst zo,n gedoe wordt met in/uitreizen in Thailand als toerist wordt het er allemaal niet makkelijker op daar.Wat als je gewoon in Thailand woont als expat kun je dan wel gewoon grenshoppen of wordt dat nu ook veel lastiger ?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#52 Bericht door stevenl » woensdag 24 september 2014, 06:03

hanshu schreef:
Farang Baa schreef:Hoe bedoel je, hanshu?
Dat je misschien in een periode van 180 dagen langer dan 90 dagen visumvrij binnen bent geweest??
Dat mag namelijk niet. :crazy:
Die regeling (max 90 dagen per 180 visumvrij in Thailand) is in November 2008 afgeschaft.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#53 Bericht door stevenl » woensdag 24 september 2014, 06:04

KhunSugar schreef:
hanshu schreef:
Farang Baa schreef:Ik had geen visum en was Thailand in 2014 al twee keer eerder in- en uitgereisd. Daarnaast lees ik verhalen dat vooral bij de Maleisische grensovergangen (b.v. Padang Besar, Dannok, Betong, Sungai Kolok) er erg streng gecontroleerd wordt en zelfs mensen mét een geldig visum, al dan niet met multiple entry, worden geweigerd. Ben je dus van plan een borderrun in het zuiden te doen, don't .

Ik vind het verhaal wat onduidelijk maar dat kan aan mij liggen op dit moment.
Ben je niet gewoon op de vingers getikt vanwege de 90/180 dagen regeling?
Ik kan er geen exacte datum op plakken (misschien kan Stevenl dat wel) maar die 90/180 regel bestaat al 6 à 7 jaar niet meer in Thailand.

KS [|)
Had je post nog niet gezien toen ik hans al geantwoord had. November 2008 (ik geloof de 28e of zo).

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#54 Bericht door stevenl » woensdag 24 september 2014, 06:12

Als expat kun je gewoon grenshoppen, als je tenminste een re-entry permit hebt voor je extension.

Hij heeft de fout gemaakt als een typische visumrunner de grens over te gaan en vrijwel direct weer terug te willen, in plaats van zoals eerder aangegven even een paar dagen Maleisie te bezoeken. Daar komt bij (neem ik aan, maar ik hoor graag) dat hij geen vliegticket naar buiten Thailand bij zich had, geen hotel reservering, geen bagage (zoals een typische tourist zou hebben), etc.

Dus alle kenmerken van een visumrunner, zeker gezien de eerdere entrees in Thailand.

hanshu

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#55 Bericht door hanshu » woensdag 24 september 2014, 07:09

stevenl schreef:
hanshu schreef:
Farang Baa schreef:Hoe bedoel je, hanshu?
Dat je misschien in een periode van 180 dagen langer dan 90 dagen visumvrij binnen bent geweest??
Dat mag namelijk niet. :crazy:
Die regeling (max 90 dagen per 180 visumvrij in Thailand) is in November 2008 afgeschaft.
Dit staat nog steeds op de website van de thai ambassy:

Furthermore, foreigners who enter the Kingdom under this Tourist Visa Exemption Scheme may re-enter and stay
in Thailand for a cumulative duration of stay of not exceeding 90 days within any 6-month period from the date of
first entry. - See more at: http://www2.thaiembassy.be/consular-ser ... ofvCp.dpuf

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#56 Bericht door stevenl » woensdag 24 september 2014, 07:20

hanshu schreef:
stevenl schreef:
hanshu schreef:
Dat je misschien in een periode van 180 dagen langer dan 90 dagen visumvrij binnen bent geweest??
Dat mag namelijk niet. :crazy:
Die regeling (max 90 dagen per 180 visumvrij in Thailand) is in November 2008 afgeschaft.
Dit staat nog steeds op de website van de thai ambassy:

Furthermore, foreigners who enter the Kingdom under this Tourist Visa Exemption Scheme may re-enter and stay
in Thailand for a cumulative duration of stay of not exceeding 90 days within any 6-month period from the date of
first entry. - See more at: http://www2.thaiembassy.be/consular-ser ... ofvCp.dpuf
Zoals al vele malen aangegeven, de websites van vele ambassades en consulaten, inclusief die in Nederland, geven onjuiste of oude informatie weer. Dit is een mooi voorbeeld, zoals gezegd niet meer van toepassing sinds november 2008.

hanshu

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#57 Bericht door hanshu » woensdag 24 september 2014, 07:27

Dit staat nog steeds op de website van de thai ambassy:

Furthermore, foreigners who enter the Kingdom under this Tourist Visa Exemption Scheme may re-enter and stay
in Thailand for a cumulative duration of stay of not exceeding 90 days within any 6-month period from the date of
first entry. - See more at: http://www2.thaiembassy.be/consular-ser ... ofvCp.dpuf[/quote]
Zoals al vele malen aangegeven, de websites van vele ambassades en consulaten, inclusief die in Nederland, geven onjuiste of oude informatie weer. Dit is een mooi voorbeeld, zoals gezegd niet meer van toepassing sinds november 2008.[/quote]

Lekker dan....had ik net de hele website uit mn hoofd geleerd.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#58 Bericht door Farang Baa » woensdag 24 september 2014, 10:20

stevenl schreef:Als expat kun je gewoon grenshoppen, als je tenminste een re-entry permit hebt voor je extension.

Hij heeft de fout gemaakt als een typische visumrunner de grens over te gaan en vrijwel direct weer terug te willen, in plaats van zoals eerder aangegven even een paar dagen Maleisie te bezoeken. Daar komt bij (neem ik aan, maar ik hoor graag) dat hij geen vliegticket naar buiten Thailand bij zich had, geen hotel reservering, geen bagage (zoals een typische tourist zou hebben), etc.

Dus alle kenmerken van een visumrunner, zeker gezien de eerdere entrees in Thailand.
Niet mee eens. Ik was een duidelijk geval van een grensshoppende toerist. Ik had mijn mobiele telefoon gewoon bij me en heb de beambtes mijn vluchtbevestiging laten zien. Daarnaast heb ik duidelijk aangetoond dat een visumrun onzinnig was in mijn geval, daar deze tot een kortere verdere verblijfsduur zou leiden (15 dagen) dan wanneer ik Thailand niet had verlaten. Ik mocht nl. nog 19 dagen visumvrij blijven. Nou waarom zou ik dan bewust een visumrun (over land) maken?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#59 Bericht door stevenl » woensdag 24 september 2014, 10:28

Farang Baa schreef:
stevenl schreef:Als expat kun je gewoon grenshoppen, als je tenminste een re-entry permit hebt voor je extension.

Hij heeft de fout gemaakt als een typische visumrunner de grens over te gaan en vrijwel direct weer terug te willen, in plaats van zoals eerder aangegven even een paar dagen Maleisie te bezoeken. Daar komt bij (neem ik aan, maar ik hoor graag) dat hij geen vliegticket naar buiten Thailand bij zich had, geen hotel reservering, geen bagage (zoals een typische tourist zou hebben), etc.

Dus alle kenmerken van een visumrunner, zeker gezien de eerdere entrees in Thailand.
Niet mee eens. Ik was een duidelijk geval van een grensshoppende toerist. Ik had mijn mobiele telefoon gewoon bij me en heb de beambtes mijn vluchtbevestiging laten zien. Daarnaast heb ik duidelijk aangetoond dat een visumrun onzinnig was in mijn geval, daar deze tot een kortere verdere verblijfsduur zou leiden (15 dagen) dan wanneer ik Thailand niet had verlaten. Ik mocht nl. nog 19 dagen visumvrij blijven. Nou waarom zou ik dan bewust een visumrun (over land) maken?
En wat was het resultaat van dat alles? Dat je bent binnengelaten, omdat je de twijfel weg hebt kunnen nemen.

Een duidelijke toerist, met bagage, met vluchtgegevens, met hotelboeking, die niet slechts de grens over gaat om een nasi goreng te eten maar minimaal enkele dagen in het buurland verblijft, heeft geen probleem.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Langer dan 60 dagen. Wat nu?

#60 Bericht door Farang Baa » woensdag 24 september 2014, 12:13

Wat is enkele dagen? Als ik één nacht in het buitenland doorbreng, kom ik dan weer visumvrij Thailand binnen? Ik vraag dit omdat ik tijdens mijn volgende vakantie 62 dagen in Thailand zit, te lang voor een toeristenvisum van 60 dagen dus.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”