als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
clark
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 22 mei 2014, 09:34

als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#1 Bericht door clark » donderdag 22 mei 2014, 18:06

hallo medeforumleden,

ben nieuw hier, en hoop de nodige 'correcte' informatie te krijgen om een gedegen beslissing te nemen naar Thailand te emigreren.
heb reeds diverse threads gelezen omtrent het een en ander, maar echt duidelijk is het niet.
hoop dat er forumleden zijn die reeds in Thailand wonen en waarvan de omstandigheden nagenoeg overeenkomen met mijn situatie.
ik ben 66 jaar en sinds 3 jaren weduwnaar, en wil nu de zon en zee opzoeken.
heb een 'bedrijfs'ouderdomspensioen en daarnaast ontvang ik ook nabestaandenpensioen sinds overlijden echtgenote.
sinds mei 2013 ontvang ik ook aow voor alleenstaanden.
mijn totaal bruto inkomen voor ouderdomspensioen, nabestaandenpensioen en aow bedraagt ongeveer 46.000 euros per jaar.

mij is niet duidelijk of ik over het bovenstaande in Thailand inkomstenbelasting moet betalen, en alsook of ik bg uitkeringen in Thailand bruto netto ontvang als ik me uitschrijf in Nederland ?

gelezen dat er in Nederland over de AOW wel belasting wordt ingehouden maar dat de pensioenen bruto netto worden uitgekeerd.

klopt dit wel ?

begrepen dat ik voor een ziektekostenverzekering, ik mij separaat moet verzekeren.

alsook is mijn vraag of ik met bg totaalinkomen (met belastinginhouding of niet) goed kan leven in Thailand ?

bedankt alvast voor de eventuele reacties, maar hou het svp bij de genoemde punten

Tks / Clark

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#2 Bericht door prajak » vrijdag 23 mei 2014, 00:13

Clark, welkom hier.

Voor de belastingkant van de zaak zou ik het onderdeel belasting eens goed nalezen.

Hoofdregel is dat AOW en overheidspensioen in NL belast blijven, bedrijfspensioen is belast in Thailand maar Thailand maakt daar nog geen haast mee. Gaat wel komen ! Voor bedrijfspensioenen zul je vrijstelling moeten vragen en ook daarover vind je info in dit forum.

Jouw inkomen is riant; er zijn er hier die het met minder dan de helft moeten doen. Tenzij je in een gouden paleis wilt wonen, tig bediendes wilt hebben een paar dikke bolides voor de deur..... Jouw inkomen is 2 miljoen baht en daar kun je als een vorst van leven.

De zorgpolis zul je hier moeten bestellen als jouw zorgclub dat niet wil doen en ook daarover is een hoofdstuk, 'verzekeren in Thailand' en er zitten Nederlandse verzekeringsagenten in Hua Hin.

clark
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 22 mei 2014, 09:34

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#3 Bericht door clark » vrijdag 23 mei 2014, 06:51

@prajak

tks voor informatie

zal het forum verder lezen voor de verdere details aangaande ziekteverzekering etc

weet nu in ieder geval dat ik me financieel geen zorgen hoef te maken

misschien niet echt bij huidig topic, maar heb nog een andere vraag !

mijn bedoeling is niet om in Thailand een vrouw te zoeken (niet uitgangspunt) maar gewoon een plek/gebied met mooie natuur, stranden en met leuk uitgangsleven in nabijheid (voor mensen van mijn leeftijd - 66 jr);
lees over phuket etc; maar zijn er andere plekken welke je kan aanbevelen ?

Clark

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#4 Bericht door printen44 » vrijdag 23 mei 2014, 07:10

Ik woon in het Hoge Noorden, uiteraard wel prachtig natuurschoon, maar geen stranden. Wel uitgaansleven in Chiang Mai.

Maar als ik toch een strand wil zien en wat wil uitgaan, is Cha-Am en Hua Hin voor mij het beste. Ik kom er graag.

Cha-Am vanwege het strand en Hua HIn vanwege het uitgaansleven.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#5 Bericht door elst99 » vrijdag 23 mei 2014, 07:11

Zou ook is in omgeving Hua Hin / Chaam gaan kijken, wonen veel Nederlandse pensionada's en ook uit andere Europese landen.
Is niet al te ver van Bangkok en er is een uitstekend ziekenhuis. Mild klimaat!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#6 Bericht door prajak » vrijdag 23 mei 2014, 07:48

De combinatie natuur+strand+uitgaansleven vraagt er om kapot gemaakt te worden. Is al kapot gemaakt op veel plaatsen.

De genoemde plaatsen zijn wel een optie. Eilanden ook. Ik hoef geen strand en uitgaansleven en neem dus genoegen met een plekkie midden in de Isan. En dan komt ook in aanmerking Loei, Nongbualamphu, Chaiyaphum.

Maar kom eens kijken, rij een vakantie rond, je hebt toch geen haast om te kiezen ?

clark
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 22 mei 2014, 09:34

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#7 Bericht door clark » vrijdag 23 mei 2014, 08:25

@posters

tks jullie aanbevelingen - zal deze zeker in overweging meenemen

wederom off topic, maar reacties zijn erg welkom; ben altijd verwend geweest met eten en huishouden etc

bij huur appartement/huis, zijn er mogelijkheden iemand te vinden die het huishouden doet ?, waarbij ik denk aan eten koken, schoonmaken etc ?

zo ja, wat kost dit zoal per mnd ? (voor de makelijkheid reken ik 1 euro = 42 baht)

tks / Clark

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#8 Bericht door jvs » vrijdag 23 mei 2014, 10:18

Clark zo te horen ben je nog nooit in Thailand geweest,als dat het geval is zou ik eerst maar eens een paar maanden op vakantie komen.
Zolang je geld hebt is hier in Thailand (bijna) alles mogelijk.
Ga eerst maar eens goed om je heen kijken en probeer niet de fouten te maken die heel veel anderen gemaakt hebben,daar hoor ik zelf ook bij.
Er zijn vele mensen die op dit forum advies vragen en het dan toch op hun eigen manier doen en later lopen te klagen.
Als je het goed aanpakt kun je hier erg gelukkig zijn en ja Cha-am is een erg mooie plaats.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#9 Bericht door prajak » vrijdag 23 mei 2014, 10:30

De laatste vragen zijn al ruimschoots behandeld in dit forum. Wat moet ik hier nou mee ?

clark
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 22 mei 2014, 09:34

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#10 Bericht door clark » dinsdag 16 september 2014, 11:59

hallo wederom,

inmiddels in relatie, en partner wilt ook de zon opzoeken. zij is over 1 jr ok pensionado.

naar aanleiding van mijn vorige postings, wil ik nogmaals jullie verdere informatie over het hoe en wat van de huidige situatie.

ik heb aow en bedrijfspensioen (geen overheids pensioen); ik heb uit de forums begrepen dat mijn aow, bij emigratie naar Thailand, hier in Holland belast zal blijven en dat mijn bedrijfspensioen in Thailand wordt belast.

Mijn vraag is dan: is er onder u, iemand die ook deze 'zelfde' inkomsten heeft (aow en bedrijfspensioen) en in Thailand woont
(ge-emigreerd) die mij duidelijk kan vertellen of er uberhaupt belasting wordt geheven over het bedrijfspensioen in Thailand en zo ja, hoeveel ?

zoals eerder gemeld zijn mijn totale inkomsten (aow 10 en pensioen 36) ongeveer 46.000 euros per jaar

mijn partner is ned, maar altijd in Duitsland gewerkt, dus gelden, denk ik, voor haar andere normen. wij zullen deze zelfde vragen ook stellen in een duits 'thailand forum' wat haar betreft

dank voor uw respons !!!

Clark

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#11 Bericht door JohanS » dinsdag 16 september 2014, 12:48

Heeft u al nagedacht over de inpact die zo eeb verhuis heeft.
Je laat alles achter; waarom niet gewoon in Nederland blijven en gaan overwinteren in Thailand.
Je financiële situatie laat dit zeker toe, en geen zorgen. Ook bij ziekte is dit toch zeker een voordeel.

Ivm je belastingen moet je alles rekenen; een goede ziekteverzekering voor jezelf en partner is in Thailand ook niet goedkoop.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#12 Bericht door elst99 » dinsdag 16 september 2014, 13:45

Zou het zeker enkele jaren uitproberen, 6 maanden Thailand en 6 maanden Nederland.
Hebben het zelf ook gedaan, na verloop van jaren toch besloten om in Nederland te blijven.
Gezien ook je nieuwe relatie, probeer eerst eens 6 maanden.
Zeker de eerste keer voelt het als een lange vakantie, maar definitief wonen is toch anders!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#13 Bericht door dutch » dinsdag 16 september 2014, 15:02

clark schreef:hallo wederom,

inmiddels in relatie, en partner wilt ook de zon opzoeken. zij is over 1 jr ok pensionado.

naar aanleiding van mijn vorige postings, wil ik nogmaals jullie verdere informatie over het hoe en wat van de huidige situatie.

ik heb aow en bedrijfspensioen (geen overheids pensioen); ik heb uit de forums begrepen dat mijn aow, bij emigratie naar Thailand, hier in Holland belast zal blijven en dat mijn bedrijfspensioen in Thailand wordt belast.

Mijn vraag is dan: is er onder u, iemand die ook deze 'zelfde' inkomsten heeft (aow en bedrijfspensioen) en in Thailand woont
(ge-emigreerd) die mij duidelijk kan vertellen of er uberhaupt belasting wordt geheven over het bedrijfspensioen in Thailand en zo ja, hoeveel ?

zoals eerder gemeld zijn mijn totale inkomsten (aow 10 en pensioen 36) ongeveer 46.000 euros per jaar

mijn partner is ned, maar altijd in Duitsland gewerkt, dus gelden, denk ik, voor haar andere normen. wij zullen deze zelfde vragen ook stellen in een duits 'thailand forum' wat haar betreft

dank voor uw respons !!!

Clark
Er was een (ex) lid,Prajak, die U op deze vragen tot op de centimeter correct antwoord had kunnen geven,totdat hij min of meer van dit forum werd weggejaagd door allerlei bedweters,die U nu helaas het (correcte) antwoord schuldig zullen blijven.Tot nu toe alleen maar adviezen om het niet of half te doen ,maar geen antwoord op de vragen.
Komop forum vernieuwers (ironisch) ,geef de man eens goed antwoord en wel waarom hij gevraagd heeft :neus:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#14 Bericht door elst99 » dinsdag 16 september 2014, 15:21

Nou Dutch, dit is geen aardig antwoordt!
Zoals ik het begrepen heb, kan hij alle antwoorden terugvinden op dit forum, je moet er wel wat moeite voordoen.
Clark schreef, dat begreep ik eruit, Thailand niet te kennen, dan mag je als 'kenner' hem toch wel wijzen op evt. Teleurstellingen? Voor je alles achter je verbrand ?
Hij heeft een Nederlandse vriendin sinds kort, voor je alles achter je laat is het. Zeker de moeite waard het eerst eens 6 maanden uit te proberen.
Heb er menige zien sneuvelen, indien geen hobby, aan de drank!
Jij kan hem wel de in en outs schrijven voor wat er ingetrokken wordt van pensioen en of AOW, je hebt al zoveel jaren ervaring, dat doe je ook niet, dan ook niet de anderen aanvallen!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: als PENSIONADO emigreren naar THAILAND

#15 Bericht door dutch » dinsdag 16 september 2014, 15:35

elst99 schreef:Nou Dutch, dit is geen aardig antwoordt!
Zoals ik het begrepen heb, kan hij alle antwoorden terugvinden op dit forum, je moet er wel wat moeite voordoen.
Clark schreef, dat begreep ik eruit, Thailand niet te kennen, dan mag je als 'kenner' hem toch wel wijzen op evt. Teleurstellingen? Voor je alles achter je verbrand ?
Hij heeft een Nederlandse vriendin sinds kort, voor je alles achter je laat is het. Zeker de moeite waard het eerst eens 6 maanden uit te proberen.
Heb er menige zien sneuvelen, indien geen hobby, aan de drank!
Jij kan hem wel de in en outs schrijven voor wat er ingetrokken wordt van pensioen en of AOW, je hebt al zoveel jaren ervaring, dat doe je ook niet, dan ook niet de anderen aanvallen!
De nieuwe leger regering heeft behoorlijke veranderingen aangekondigd die per 1-1-2015 zullen ingaan.Echte duidelijkheid daarover is er (nog) niet en dus ook niet bij mij.
Ik krijgt binnenkort een copie van de nieuwe regeling (ruim 60 pagina's),die ga ik echter niet op het forum plaatsen,dat moet eventueel de auteur maar doen,als hij daar nog zin in heeft.
No. hard feelings ;) p. , maar wel de vraag waar blijven nu al die kritieke vrienden die maandenlang op Prajak hebben lopen te "klagen" en nu min of meer in geen velden of wegen meer te lezen zijn :giggle:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”