tracking visa?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

tracking visa?

#1 Bericht door carpediem » maandag 05 mei 2014, 12:55

Afgelopen doderdagmorgen heeft mijn vriendin een schengenvisum aangevraagd.

We gaan als alles goed gaat een paar weken naar Italie en de alpen om sneeuw te zien.

Het hele visagebeuren heeft anderhalf uur geduurd, waarin ik ook nog een gerantieverklaring moest regelen en tegelijkertijd een nieuw paspoort heb aangevraagd.

Wat gebeurt er nu?
Paspoort kan ik tracken na 3 werkdagen.
Morgen of overmorgen dus.
Maar hoe weten we dat ze het visa krijgt en wanneer ?

Kan ik definitief alles gaan regelen voor onze Italiaanse vakantie
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: tracking visa?

#2 Bericht door prajak » maandag 05 mei 2014, 16:14

Heb geen antwoord op jouw vraag maar wens je een goeie vakantie. :clap:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: tracking visa?

#3 Bericht door carpediem » donderdag 08 mei 2014, 09:47

Vandaag op de tracking:

Your application is processed and will be soon dilivered to you to thai post en een tel. nr.

Betekent dit dat we de visa hebben?

De dame van het telefoonnr. kon daar geen uitsluitsel over geven.

Ik denk nog een paar dagen wachten dan weten we het zeker.
pluk de dag (carpediem)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: tracking visa?

#4 Bericht door driver » donderdag 08 mei 2014, 10:13

De aanvraag is verwerkt en wordt afgeleverd per Thai post lees ik .
Wat en hoe ze het verwerkt hebben melden ze niet maar mij lijkt het wel goed anders had je wel bericht/telefoon gehad lijkt me.

gr driver

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: tracking visa?

#5 Bericht door carpediem » donderdag 08 mei 2014, 13:25

Hoop zo.
Laat het wel weten als we het hebben.
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: tracking visa?

#6 Bericht door carpediem » zondag 11 mei 2014, 14:39

Gisteren het paspoort inclusief visa dus binnen 10 dagen ontvangen.

Bij de aanvraag waren er twee uitzonderingen:

Geen bezoek aan Nederland en
Zelf de garantie geregeld als niet ingeschrevene in Nederland.
Blijkt dus bij alletwee geen probleem.

Over 11 dagen lekker 2 weken naar Italie en nog even naar een gletcher om de sneeuw te zien (voelen) en als ze wil nog op de skieen te staan.
pluk de dag (carpediem)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: tracking visa?

#7 Bericht door driver » zondag 11 mei 2014, 15:12

carpediem schreef:Gisteren het paspoort inclusief visa dus binnen 10 dagen ontvangen.

Bij de aanvraag waren er twee uitzonderingen:

Geen bezoek aan Nederland en
Zelf de garantie geregeld als niet ingeschrevene in Nederland.
Blijkt dus bij alletwee geen probleem.

Over 11 dagen lekker 2 weken naar Italie en nog even naar een gletcher om de sneeuw te zien (voelen) en als ze wil nog op de skieen te staan.
mooi toch en alvast veel plezier saampies.

geen bezoek aan Nederland ? is het visum dan alleen voor Italie begrijp ik .

gr driver

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: tracking visa?

#8 Bericht door Jim » zondag 11 mei 2014, 15:17

dan is 't geen schengenvisum :mrgreen:
vraag me ook af hoe je zelf de garantie kan regelen..
als dat kon dan begrijp ik die garantverklaring via de gemeente niet echt meer.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: tracking visa?

#9 Bericht door driver » zondag 11 mei 2014, 15:31

Jim schreef:dan is 't geen schengenvisum :mrgreen:
vraag me ook af hoe je zelf de garantie kan regelen..
als dat kon dan begrijp ik die garantverklaring via de gemeente niet echt meer.
Geen schengen zou idd kunnen.
Gemeente en garant heb ik niks over gelezen eigenlijk waar dat eventueel geweest zou zijn.
Of gewoon via Ned. Ambassade met de restrictie erbij Nederland mijden ?
Als dat zo is en de andere schengen landen mag wel riekt dit naar discriminatie lijkt me maar voordat er weer een discussie ontstaat om niks misschien ....Carpediem...weet jij het ? ;)

gr driver

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: tracking visa?

#10 Bericht door carpediem » maandag 12 mei 2014, 03:11

Het is gewoon een schengen visum.
Alleen geen bezoek aan nederland.

Garantieverklaring kun je krijgen als uitgeschrevene in Nederland volgens mijn informatie alleen als je een eigen huis hebt in Nederland en natuurlijk voldoende inkomen.

Garantiestelling werd zo afgegeven, ik dacht 1200 thb. Bij de visumaanvraag inkomen en eigendom bewijzen ingeleverd.

Het lijkt me dan ook logisch dat je als ingeschrevene in Nederland ook op de ambassade in Bangkok je gerantieverklaring kan krijgen en bij de visumaanvraag je inkomen en woonbewijzen.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: tracking visa?

#11 Bericht door Jim » maandag 12 mei 2014, 15:05

1. Wat is een Schengenvisum (C-visum)?

Dit visum is de machtiging die door een Schengenstaat aan u wordt toegekend om op het grondgebied van de lidstaten te transiteren of erop te verblijven, voor een totale duur van niet meer dan 3 maanden, op een periode van 6 maanden, te rekenen vanaf de datum van uw eerste binnenkomst op dit grondgebied.

Dit visum is ofwel eenvormig ( geldig voor het gehele Schengengrondgebied), ofwel territoriaal beperkt (geldig voor het grondgebied van een of meerdere Schengenstaten, maar niet voor het gehele Schengengrondgebied).
blijkt idd te kunnen.

grappig dat nederland een visum kan afgeven dat in alle schengenlanden behalve nederland geldig is =)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: tracking visa?

#12 Bericht door Donnie » maandag 02 juni 2014, 14:47

Ik neem aan dat Carpediem het visum bij de Italiaanse ambassade heeft aangevraagd. Volgens de regels moet je het (Schengen) visum namelijk aanvragen bij de ambassade van het land wat het hoofsverblijf zal zijn. Bij geen duidelijk hoofdverblijf (Europa tour zonder exact tour schema) dien je het visum aan te vragen bij de ambassade van het land waar je het eerst zult verblijven.

Uiteraard mag je ook via een ander Schengen land binnen reizen en weer uitreizen. Je kunt dus wel een Italiaans Schengen visum aanvragen maar binnen vliegen via Zurich ofzo. Aan de grens kúnnen ze moeilijk doen want een visum geeft geen recht op toegang, als ze denken dat er iets niet klopt zoals dat je het visum anders gaat gebruiken dan waarvoor je het hebt aangevraagd dan kun je in de problemen komen. Gebeurde vorige maand nog met een Thaise groepstour die vast kwamen te zitten bij vertrek op een Duitse luchthaven (Düsseldorf??) , de reisorganisatie had namelijk een visum via de Belgische ambassade aangevraagd en vervolgens alle boekingen in België gecancelled omdat de tour in Duitsland, Frankrijk en ik meen Zwiterland en/of Italië zou gaan... Men heeft toen dus een visum onder valse voorwentsellen aangevraagd (gelogen over de verblijfsplaats/tour) en gingen de Duitse autoriteiten dus moeilijk doen. Niet de schuld van de reizigers maar van de reisorganisatie. Waarom ze naar de Belgen gingen mag Joost weten want die wijzen na Zweden de meeste visa af (11%)... Nederland is een middenmoter met 2%. Sommige zitten bijna op 0% afwijzingen. Die cijfers kun je vinden op de website van de Europese Commissie met de pagina over Schengen visa.

Wat betreft visa met beperking, ja die kan men opleggen: visum beperkt territoriaal gebied. Gebeurt zéér zelden. Denk bijvoorbeeld aan een visum afgegeven door NL or BE dat alleen geldigis in de Benelux of zelfs maar 1 land. Een ambassade zal uiteraard geen visum afgegeven dat niet geldig is in hun eigen land.. als Nederland vind dat je niet naar Nederland mag komen (bijvoorbeeld omdat je in zuid Europa moet zijn) dan moet je bij die landen een visum aanvragen en niet bij de Nederlandse autoriteiten.

Edit: Als het visum een beperking heeft staat dat netjes vermeld. Bij "geldig in" staat dan niet "Schengen staten" maar de land codes van de landen waar binnen het visum geldig is.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: tracking visa?

#13 Bericht door carpediem » maandag 02 juni 2014, 21:25

Wij zijn via Schiphol naar Italië gevlogen. Op Schiphol gestempeld en toen direct naar Milaan gevlogen. Visa gekregen bij de Nederlandse Ambassade. Allemaal dus geen probleem.

Zijn op dit moment in de bergen bij Aosta op 1.500 meter hoogte met uitzicht op de sneeuw en het regent een beetje.
Mijn geliefde geniet met volle teugen, zelfs van de kou.
pluk de dag (carpediem)

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: tracking visa?

#14 Bericht door Donnie » maandag 02 juni 2014, 22:51

Fijn dat het gelukt is maar je hebt behoorlijk wat problemen kunnen krijgen door een visum via Nederland aan te vragen terwijl dat niet jullie verblijfsdoel was, via de NL ambassade kom je o.a. de ze info tegen:
"Reist u door meerdere landen in het Schengengebied? U vraagt dan het Schengenvisum aan bij het Schengenland waar u de meeste tijd wilt doorbrengen. Verblijft u in elk Schengenland dat u bezoekt even lang? U vraagt dan het Schengenvisum aan bij het eerste Schengenland dat u bezoekt."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... d-aan.html

Dat "bezoekt" is enigsinds onduidelijk want het slaag niet op waar je voet aan de grond zet maar gaat verblijven... je kunt prima over de grens landen als dat zo uitkomt.
Dat vloeit namelijk voort uit de EU regelgeving:
Voor het onderzoeken van en het nemen van een beslissing over aanvragen bevoegde lidstaat

1. De lidstaat die bevoegd is voor het onderzoeken van en het nemen van een beslissing over een aanvraag voor een eenvormig visum is:
a) de lidstaat op het grondgebied waarvan de enige bestemming van het (de) bezoek(en) is gelegen;
b) indien het bezoek meer dan een bestemming omvat, de lidstaat op het grondgebied waarvan de hoofdbestemming van het (de) bezoek(en) is gelegen qua duur of doel van het verblijf, of
c) indien geen hoofdbestemming kan worden vastgesteld, de lidstaat waarvan de aanvrager voornemens is de buitengrens te overschrijden om het grondgebied van de lidstaten binnen te komen
Bron: regulation 810/2009/EG.

Strikt gezien zou de NL ambassade dus niet bevoegd zijn in dit geval een beslissing te nemen en had dus kunnen (moeten!) weigeren de aanvraag aan te nemen of goed te keuren. Dat hebben ze misschien over het hoofd gezien of hun schouders opgehaald, maar dan had men aan de grens nog moeilijk kunnen doen gezien een visum geen automatisch recht op toegang geeft en men iemand alsnog kan weigeren als niet aan de voorwaarden wordt voldaan.

Overigens had je niet persé via Nederland binnen hoeven vliegen maar dit heeft het waarschijnlijk wel makkelijker gemaakt (een door Nederlandse autoriteiten afgegeven visum verleent voor hoofdverblijf in Nederland). Een volgende keer kun je bij een dergelijke trip dus het visum bij de Italianen aanvragen en via dat land of een naburig land inreizen en vertrekken. Als je als Nederlander vlakbij de grens woont en je partner komt een keer op bezoek naar Nederland dan kan ze ook via Duitsland of België binnen komen, dat kan schelen in de ticket prijs.

Als je gehuwd had geweest had een visum via Italië zelfs gratis geweest en had men dat niet mogen weigeren maar snel moeten afgeven (je hooft dan o.a. de vragen met een sterretje niet in te vullen plus de bewijzen die men daar aan koppelt zoals onderdak, reisgeld etc.). Woon je als Nederlander samen met je Thaise partner in TH en lukt het je niet aan de eisen te voldoen voor verblijf naar Nederland, vraag dan het gratis en eenvoudig af te geven visum (visum regelgeving voor EU/EEA familieleden, je valt dan onder de regelgeving van open grenzen voor EU burgers, Richtlijn 2004/38/EG) aan door bijvoorbeeld naar Spanje aan te vragen. Een uitstapje naar Nederland kan dan altijd nog.

Geboeg (teveel?) informatie. Geniet van je vakantie, jullie zijn binnen en dat is het belangrijkste. :)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: tracking visa?

#15 Bericht door carpediem » dinsdag 03 juni 2014, 18:36

Als ik dat zo lees heb ik inderdaad geluk gehad.
Bij de visumaanvraag was er het ticket naar italie, dus ze wisten dat we niet in nederland zouden verblijven.
Mogelijk dat we via schiphol gingen was het geen probleem. De douane op schiphol wenste ons nog een plezierige vakantie in ITALIE.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”