AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#31 Bericht door wpdl » maandag 21 november 2022, 03:16

Ik heb mijn visum op basis van een bankgarantie en ik in Thailand niet als getrouwd geregistreerd staat maar als retirement.
Men wenst hier de uitdraai van het hele jaar te zien van je bankrekening.
Het bezit van een tweede bankrekening is bekend, maar vraagt men nooit naar.
Dat wil niet inhouden dat men bedragen gaat optellen in dagelijks verbruik en stortingen, maar een fatsoenlijke beweging op je bankrekening is wenselijk maar niet verplicht.
Het regelmatig storten van mijn AOW zou wind uit de zeilen kunnen halen en bij niet te grote kosten makkelijk.
Men werkt hier in Nakhon ratchasima redelijk goed volgens de regels van de Imm, weinig ego tripjes.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#32 Bericht door erik-kuijpers » maandag 21 november 2022, 08:04

Pjotter, je weet het nooit in dit land. Ik moest de hele lopende bankrekening laten zien op A4 plus de 8 ton plus de bankbrief en die moest van dezelfde dag zijn. Het bankboekje moest op die dag een extra regel laten zien met het saldo; de bank print er dan een extra regel op met nul mutatie. Men is zo bang dat wij met onze ouwe lijven gaan werken.....

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#33 Bericht door Joep » maandag 21 november 2022, 08:33

Ik doe ook de 8 ton regeling. Wel is bekend bij immi dat ik getrouwd ben, staat ook geregistreerd daar als contactpersoon bij onregelmatigheden. Is makkelijker voor hen ivm taal. Geen probleem mee.
Is nog nooit gevraagd van welk geld wij leven in BKK, staat iets van 81/2 ton op die rekening. Wel van 12 maanden een afschrift.
Ik maak geld over via Wise naar de rekening van mijn vrouw omdat die bij Kasikorn zit en een pinpas heeft. Ik niet bij kTB. Ook neem ik ieder jaar een bedrag contant mee van uit NL.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#34 Bericht door wpdl » maandag 21 november 2022, 09:16

Erik dat is overal zo in Thailand het gewenste bedrag op de bank met de officiële maanden ervoor en er na liever nog het hele visumjaar.
Daarnaast wil men twaalf maanden voorafgaand op een aparte bevestiging [uittreksel] van de bank met een bankboekje dat op dezelfde dag is afgestempeld.
Geld is het aller belangrijkste voor die instantie.
Daarnaast is het bij de IMM ook bekend dat ik getrouwd ben kopieën liggen daar, maar omdat ik het verrot om geld er voor uit te trekken en een dag op en neer Bangkok te doen laat staan twee met een hoop gezeik en wellicht wat geld om alles in een dag af te handelen heb ik mijn trouwpapieren alleen in het Nederlands en Engels.
Kunnen/willen ze niet accepteren officieel.
Met een hoop zaken trouwens frustreren en tijd trekken met papieren die je nodig heb of erg makkelijk zouden zijn als dat in orde is.
Jij suggereert met maandelijkse stortingen dat er geld uit Nederland moet komen met een correct bankboekje dat is in het geheel niet aan de orde
Pluspunt in Korat is de voorbereiding door hun personeel [buiten] als je een wachtnummer krijg is, je verlenging eigenlijk al goedgekeurd alleen moet het nog officieel afgehandeld worden.
Raad eenieder trouwens retirement aan trouwens als je het kan behappen.
Married duurt langer niet zo zeer op lokatie maar meer papieren inleveren en je kan die periode dat het in 'Bangkok' ligt het land niet uit.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#35 Bericht door erik-kuijpers » maandag 21 november 2022, 10:03

Nee hoor, geld hoeft niet uit een thuisland te komen. Als er maar centen binnenkomen. Het lijkt er wel op of men zeker wil stellen dat je het ook in Thailand uitgeeft..... Trouwens, bij mijn laatste bezoek aan IMMI in Nongkhai (aug 2017) wilden ze ook foto's van het huis (2) en een routebeschrijving... Zinloze dingen die direct in een la werden gestopt...

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#36 Bericht door wpdl » maandag 21 november 2022, 11:47

Wij dwalen een tikje af Erik tenslotte ging het over AOW en Pensioen storten op een Thaise bank.
Foto's van je huis en route beschrijving zijn Married visum verlenging eisen.
En je heb gelijk buitenlandse stortingen mogen ook uit een ander land komen als je thuisland.
Of ik wel genoeg opmaak heeft men mij nog nooit over aangesproken.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#37 Bericht door pjotter » maandag 21 november 2022, 12:36

Pff, dat is nogal wat idd. Heb tot nu toe altijd de jaarverlenging (Retirement) gekregen op basis van de visumondersteuningsbrief. Erg makkelijk per post. 3 à 4 werkdagen al retour. Vind het een beetje zonde om 800k฿ min of meer te blokkeren. Ben niet getrouwd, dus die mogelijkheid heb ik niet. We zullen zien hoe het verder loopt 🤞. Thx !
erik-kuijpers schreef: maandag 21 november 2022, 08:04 Pjotter, je weet het nooit in dit land. Ik moest de hele lopende bankrekening laten zien op A4 plus de 8 ton plus de bankbrief en die moest van dezelfde dag zijn. Het bankboekje moest op die dag een extra regel laten zien met het saldo; de bank print er dan een extra regel op met nul mutatie. Men is zo bang dat wij met onze ouwe lijven gaan werken.....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#38 Bericht door erik-kuijpers » maandag 21 november 2022, 13:04

Willem, foto en route in Nongkhai ook voor retirementverlenging. Ik heb de foto´s en de route moeten inleveren aug 2017. Toen kreeg ik ook een brief mee dat ´volgend jaar´ het inkomen maandelijks moet binnenkomen. Of dat is uitgevoerd weet ik niet, ik was april 2018 vertrokken.

Pjotter, het is OF ondersteuningsbrief ambassade en eventueel maandelijkse overboekingen laten zien, OF 8 ton vastzetten en eventueel maandelijkse overboekingen laten zien. Van 8 ton vast EN ondersteuningsbrief heb ik nog niet gehoord.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#39 Bericht door jomel17 » maandag 21 november 2022, 14:50

Hier in Khon Kaen is de IMMI nogal soepel denk ik als ik het vergelijk met Korat en Nongkai.
Doe het sinds 2020 met de visumonder.... enz zonder dat ik maandelijkse stortingen moet tonen.
Wel idd foto's huis (ieder jaar dezelfde) en route wel als getrouwd in Thailand.
Misschien vanaf 2024 kan ik als retirement gaan..dan heb ik flink wat meer inkomen
หลงรัก

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#40 Bericht door johnny013 » dinsdag 22 november 2022, 03:27

Ik ga hier in Pattaya naar de Oostenrijkse Ambassade, toon mijn drie jaaropgaves en krijg van hun hun een Proof of Income.

Die lever ik in bij de Immigratie hier om de hoek in Jomtien... is de laatste drie jaar probleemloos gebleken, in Maart '23 zien we weer.

Ik gebruik de Oostenrijkse Ambassade ook voor het Levensbewijs... vorige maand weer gedaan voor het SVB... ook probleemloos.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#41 Bericht door pjotter » dinsdag 22 november 2022, 04:10

Imm. Korat is ook geen probleem met de visumondersteuningsbrief. Al 4 jaar op rij. Ik hoef verder niets aan te tonen bij retirement extensie; Geen foto's huis, geen getekende plattegrond locatie, helemaal niets.
jomel17 schreef: maandag 21 november 2022, 14:50 Hier in Khon Kaen is de IMMI nogal soepel denk ik als ik het vergelijk met Korat en Nongkai.
Doe het sinds 2020 met de visumonder.... enz zonder dat ik maandelijkse stortingen moet tonen.
Wel idd foto's huis (ieder jaar dezelfde) en route wel als getrouwd in Thailand.
Misschien vanaf 2024 kan ik als retirement gaan..dan heb ik flink wat meer inkomen

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#42 Bericht door wpdl » dinsdag 22 november 2022, 05:25

Is ook geen officiële eis bij retirement en Korat is redelijk officieel in hun benadering.
Bij 'Married' is het een eis officieel.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#43 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 22 november 2022, 08:04

johnny013 schreef: dinsdag 22 november 2022, 03:27 Ik ga hier in Pattaya naar de Oostenrijkse Ambassade, toon mijn drie jaaropgaves en krijg van hun hun een Proof of Income. Die lever ik in bij de Immigratie hier om de hoek in Jomtien... is de laatste drie jaar probleemloos gebleken, in Maart '23 zien we weer. Ik gebruik de Oostenrijkse Ambassade ook voor het Levensbewijs... vorige maand weer gedaan voor het SVB... ook probleemloos.
En juist over Jomtien gaan in het bekende blog verhalen dat die geen brief meer aanvaarden van die consul. Dus hou dat een beetje in de gaten.....

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#44 Bericht door pjotter » dinsdag 22 november 2022, 09:57

Klopt. Ik ook niet (800k฿ + brief). Dacht zelfs dat 'bij ons', omdat wij nog steeds met een inkomensverklaring ons inkomen mogen aantonen, die 12x 65k฿ zelfs niet wordt geaccepteerd ! Dit is alleen voor de 4 landen US, UK Australië en Denemarken waarvan de Ambassades die inkomensverklaring niet meer afgeven. Wel is nog steeds de combinatieregeling mogelijk. Dus b.v. 50k฿ per maand inkomen (MET visumondersteuningsbrief aantonen !) en b.v. 200k฿ op de bank (met alle papieren van de bank).
Maar idd, dikwijls verschillen bij verschillende imm. kantoren.
erik-kuijpers schreef: maandag 21 november 2022, 13:04 Willem, foto en route in Nongkhai ook voor retirementverlenging. Ik heb de foto´s en de route moeten inleveren aug 2017. Toen kreeg ik ook een brief mee dat ´volgend jaar´ het inkomen maandelijks moet binnenkomen. Of dat is uitgevoerd weet ik niet, ik was april 2018 vertrokken.

Pjotter, het is OF ondersteuningsbrief ambassade en eventueel maandelijkse overboekingen laten zien, OF 8 ton vastzetten en eventueel maandelijkse overboekingen laten zien. Van 8 ton vast EN ondersteuningsbrief heb ik nog niet gehoord.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#45 Bericht door johnny013 » woensdag 23 november 2022, 04:18

erik-kuijpers schreef: dinsdag 22 november 2022, 08:04
johnny013 schreef: dinsdag 22 november 2022, 03:27 Ik ga hier in Pattaya naar de Oostenrijkse Ambassade, toon mijn drie jaaropgaves en krijg van hun hun een Proof of Income. Die lever ik in bij de Immigratie hier om de hoek in Jomtien... is de laatste drie jaar probleemloos gebleken, in Maart '23 zien we weer. Ik gebruik de Oostenrijkse Ambassade ook voor het Levensbewijs... vorige maand weer gedaan voor het SVB... ook probleemloos.
En juist over Jomtien gaan in het bekende blog verhalen dat die geen brief meer aanvaarden van die consul. Dus hou dat een beetje in de gaten.....
Het zal niet de eerste keer zijn dat deze Indianenverhalen achteraf niet waar zijn... over 4 maanden weet ik het...
Het is zoals het is...

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”