AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 64
Lid geworden op: zondag 12 augustus 2012, 13:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#16 Bericht door YankeeDoodle » woensdag 24 september 2014, 10:52

In mijn geval (na gisteren even met SVB en ABP te hebben gebeld) maken zij GRATIS de uitkeringen over naar een Thaise bankrekening. In mijn geval zou ik NEVERNOOIT mijn rekening bij ING in NL opgeven, daar laat ik mijn twee andere pensioenen op storten, dat hoeven die Thai's dus ook niet te weten.
Bovendien kost ING maar EU 1.25 per maand, dus dat is te doen (het is wel pijnlijk, maar ach, pijn is fijn).
En wat de belasting betreft: AOW en ABP belast in NL met tarief 5.1%. Bedrijfpensioenen: niet belast in NL.
Spaargeld in NL op NL rekening: wordt door Belastingdienst niet naar gekeken bij aangifte met M-biljet.

En ik heb nog drie ton........................ (in elke ton zit een Euro :mrgreen: )
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#17 Bericht door wpdl » donderdag 14 april 2022, 06:08

Oud onderwerp even opgezocht.
Zit er nu ook over te twijfelen om mijn inmiddels verkregen pensioen te splitsen wat uitbetalen betreft.
AOW rechtstreeks Thailand SCB de rest Nederland Rabobank of visa versa.
Zijn er leden met ervaring over de voor en nadelen.
Valuta schrap ik jaar gemiddelde is mij goed.
Overmaak kosten?
Verdere voor of nadelen?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#18 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 14 april 2022, 07:13

Willem, je kent vast wel het advies van Lammert in TBlog over het belasten van de AOW. AOW mag in beide landen worden belast maar TH moet daarna reductie geven dus de druk op de AOW in TH wordt lager dan normaal. Heb je genoeg aan jouw AOW in TH (om te leven en voor de Immi)? Dan laat je jouw pensioen(en) in NL en maakt die de eerste helft van januari naar TH over. Dan is het spaargeld en geen inkomen meer (artikel 1 van de Personal Income Tax, de PIT van TH).

Dat duurt zolang het nog mag. Er komt echt wel eens een nieuw verdrag en NL wil het liefst alle pensioenen uit NL belast hebben in NL. Zie het kakelverse verdrag met Colombia artikel 17. Kun je vinden bij wetten.nl spatie colombia en scroll omlaag voor NL tekst.

Of we krijgen remittance base aan de broek en dan vervalt de truc die ik boven heb uitgelegd; in dat geval krijg je in NL slechts vrijstelling als je bewijst dat je het pensioen in TH hebt aangegeven. De 'bewaar in NL' truc gaat dan niet meer op, is mijn verwachting.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#19 Bericht door Herbergier » donderdag 14 april 2022, 09:57

Ik laat mijn AOW rechtstreeks overmaken naar de SCB en als ik dan naar de echte wisselkoers kijk, dus niet de koers die b.v. Wise, Vasu Exchange, Super Rich of de banken aangeven, dan zijn de totale kosten voor mij, van de SVB naar de SCB, ongeveer 600 bht per maand.

De echte aangegeven koers op 15-03-2022 was ongeveer 36,60 en ik kreeg het dus eigenlijk incl. aftrek van alle verdere kosten voor een koers van 36,06, dus op een AOW uitkering van b.v. 1000 euro krijg je als de koers op 36,6 staat geen 36,600 bht gestort maar 36,060 bht.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#20 Bericht door johnny013 » donderdag 14 april 2022, 16:11

Bedrijfspensioenen zoals PFVervoer en ABP komen op mijn NL ING... en mijn AOW wordt rechtstreeks gestort op mijn Kasikorn rekening en komt ongeveer een week eerder binnen, rond de 15e.
Dit alles op advies van Lammert. Het scheelde aanmerkelijk op mijn Thaise PIT aangifte.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#21 Bericht door pjotter » dinsdag 19 april 2022, 17:32

Ik laat alles op mijn NL rekening storten en maak elke maand een bedrag over als 'international transfer' met Wise. Over DIE inkomsten betaal ik Thaise belasting wat natuurlijk een schijntje is t.o.v. die van NL. En kan dan ook eenvoudig het RO22 document krijgen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#22 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 19 april 2022, 22:18

Pjotter, je betaalt dus alleen TH belasting over wat je overmaakt en ik neem aan dat dat genoeg is om van te leven en die belasting te dokken. Is dat minder dan jouw pensioencenten excl de AOW? Dan doe je het goed. Maar is dat meer dan betaal je in TH belasting over jouw AOW en juist daarover heb je recht op reductie. Ik verwijs je naar het advies van Lammert te dezer zake.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#23 Bericht door johnny013 » woensdag 20 april 2022, 09:58

pjotter schreef: dinsdag 19 april 2022, 17:32 Ik laat alles op mijn NL rekening storten en maak elke maand een bedrag over als 'international transfer' met Wise. Over DIE inkomsten betaal ik Thaise belasting wat natuurlijk een schijntje is t.o.v. die van NL. En kan dan ook eenvoudig het RO22 document krijgen.
Op advies van Lammert mijn AOW rechtstreeks op Bangkokbank, en vanuit mijn ING maak ik maandelijks 70,000 baht over op Kasikorn, uit die 70,000 is niet op te maken om wat voor inkomen het gaat.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#24 Bericht door pjotter » woensdag 20 april 2022, 11:37

Ha Erik. Klopt. Snap um. Tot nu toe heb ik nog geen AOW en alleen maar bedrijfspensioen. December dit jaar hoop ik mijn AOW te ontvangen. Dan moet ik nog eens een herberekening maken hoe ik dat het beste kan regelen. Thx 👍
erik-kuijpers schreef: dinsdag 19 april 2022, 22:18 Pjotter, je betaalt dus alleen TH belasting over wat je overmaakt en ik neem aan dat dat genoeg is om van te leven en die belasting te dokken. Is dat minder dan jouw pensioencenten excl de AOW? Dan doe je het goed. Maar is dat meer dan betaal je in TH belasting over jouw AOW en juist daarover heb je recht op reductie. Ik verwijs je naar het advies van Lammert te dezer zake.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#25 Bericht door yandre » donderdag 17 november 2022, 03:05

ik laat aow en beetje pensoein naar thailand storten heb nederlandse rekening kost 8 euro en de valuta koers wie er op moment is of het veel uit maakt weet het niet bevalt mij zelf bedoel aow is geen duizenden euro voor mij en pensoein ook niet dus vind het zo makkelijk

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#26 Bericht door wpdl » zondag 20 november 2022, 02:53

Ga jouw herberekening eens even afwachten pjotter.

Voorlopige conclusie voor mij.

SVB rekent weinig 0.48 euro max. per betaling wat rekent de Citibank dan daarna en je eigen bank?[Die niet bij iedereen het zelfde is]

https://bit.ly/3On3mLt

RuudThai [jaren terug] was nogal geschrokken herbergier niet Andre heeft 8 euro kosten [bij wie]
SVB kan ook per kwartaal of zelfs per jaar betalen, lees ik, kosten zullen lijk mij in het voordeel ontvanger zijn?
Aangezien men alles aanzienlijk minder hoeft te doen.
Erik zijn advies is zeker voor 2023 nog aan te raden vermoed ik aangezien de regels in 2024 weer anders zijn als men die datum haalt met het nieuwe verdrag.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#27 Bericht door erik-kuijpers » zondag 20 november 2022, 08:04

Als het nieuwe verdrag 1-1-24 ingaat dan is alles uitsluitend belast in NL. Voor mensen in TH gelden dan de eisen die de IMMI stelt en wat je zo hoort is dat je voor retirement maandelijks minstens 65 k baht moet binnenhalen. Voor gehuwden zal dat, als ik het goed heb, 40 k pm zijn. Maar dat kan per IMMI verschillen.

Ik verwacht dat Lammert het nieuwe verdrag hier en in TB zal toelichten.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#28 Bericht door wpdl » zondag 20 november 2022, 08:56

Of je bankaccount natuurlijk met een bedrag erop A 400000 of 800000 als 'vrijgezel'.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#29 Bericht door erik-kuijpers » zondag 20 november 2022, 10:02

wpdl schreef: zondag 20 november 2022, 08:56 Of je bankaccount natuurlijk met een bedrag erop A 400000 of 800000 als 'vrijgezel'.
Ja, maar er zijn IMMI's die daarnaast ook maandelijks stortingen willen zien. Nongkhai was er een van, in 2017 al aangekondigd en in 2018 was ik voor de verlenging al weg.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en Pensioen laten storten op bank in Thailand?

#30 Bericht door pjotter » maandag 21 november 2022, 00:53

Denk je Erik, dat dan de mogelijkheid om je inkomen aan te tonen dmv de Visumondersteuningsbrief van de NL ambassade komt te vervallen ? Of zal dit per imm. kantoor verschillend zijn, zoals nu blijkbaar ook al het geval is met de 65/40 k฿.
erik-kuijpers schreef: zondag 20 november 2022, 08:04 Als het nieuwe verdrag 1-1-24 ingaat dan is alles uitsluitend belast in NL. Voor mensen in TH gelden dan de eisen die de IMMI stelt en wat je zo hoort is dat je voor retirement maandelijks minstens 65 k baht moet binnenhalen. Voor gehuwden zal dat, als ik het goed heb, 40 k pm zijn. Maar dat kan per IMMI verschillen.

Ik verwacht dat Lammert het nieuwe verdrag hier en in TB zal toelichten.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”