garant staan

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
peewan62
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 01 oktober 2013, 20:07

garant staan

#1 Bericht door peewan62 » zaterdag 08 februari 2014, 19:30

Hallo forumleden,

een kennis van mij wil garant staan voor de Thaise vriendin van zijn zoon voor een 3 maands bezoek aan Nederland. Zijn zoon heeft geen baan en kan haar niet uitnodigen. Garant staan wil zeggen dat je financieel verantwoordelijk bent voor voor eventuele misstappen die zij maakt....b.v. openbare dronkenschap...auto ongeluk...? mijn kennis moet dus ook dan zijn loonstroken opsturen naar haar?


Graag jullie expertise inzake deze constructie.

Groet, Peter.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: garant staan

#2 Bericht door Wereldvreemd » zaterdag 08 februari 2014, 21:31

In de procedure is opgenomen dat de buitenlandse persoon voldoende middelen moet hebben om zich te bedruipen. Is dat niet het geval, dan dient er een persoon garant te staan. Normaliter zou het degene zijn, die de uitnodiging verstuurt, maar een ander mag ook. Het is een veel gebruikte procedure voor veel mensen.

Voor goede informatie op dit vlak: www.buitenlandsepartner.nl . Een ieder met vragen over het naar Nederland halen van een buitenlandse partner, kan daar terecht met vragen over alle soorten visa.

Ik heb het gevoel dat je bang bent dat je vriend in de problemen komt. Dat kan, maar acht ik onwaarschijnlijk.
- -

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: garant staan

#3 Bericht door Pieter » zondag 09 februari 2014, 03:15

Met geen baan kan je nog steeds iemand uitnodigen. En garant staan. Mocht die vriendin slecht willen dan heb je wel een proble3m
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: garant staan

#4 Bericht door dutch » zondag 09 februari 2014, 03:34

Pieter schreef: En garant staan. Mocht die vriendin slecht willen dan heb je wel een proble3m
En daar staan sommigen echt niet bij stil.
Het kan bij een verkeerd willende ,niet voldoende bekende persoon,dramatisch verkeerd uitvallen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: garant staan

#5 Bericht door Hua Thale » zondag 09 februari 2014, 03:48

Hoe bedoel je Pieter
Met geen baan kan je nog steeds iemand uitnodigen.


garant staan eisen
Klikkerdeklik

Iets als dit erbij nemen met je gast kan geen kwaad
Vele vergeten dat boven die handtekening wat consequenties staan.
De vijf jaar regeling ziet men wel eens even niet bijvoorbeeld mocht je gast na 90 dagen denken ik blijf wel hier.


garant verzekering
klikkerdeklik
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: garant staan

#6 Bericht door prajak » zondag 09 februari 2014, 03:55

Is dat nog steeds voor 34 euro per dag ?

Mocht de Thai(se) er van tussen gaan al dan niet met een ander en ten laste van de gemeenschap komen dan heeft de garantsteller een probleem, een groot probleem. Dan wordt de garantstelling aangesproken en wordt het 'dokken' en ik vraag me af of de rechter een matigingsrecht heeft.

Dus voorzichtig mee zijn.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: garant staan

#7 Bericht door Hua Thale » zondag 09 februari 2014, 04:02

Aangezien even op de aangeboden linken kijken wel eens over het hoofd wordt gezien. ;)


Consequenties garantstelling

Wanneer je financieel garant staat voor je buitenlands bezoek heeft dat consequenties. Je tekent namelijk dat je borg staat voor de betaling van de kosten van het verblijf, de medische verzorging en de repatriëring van je buitenlandse gast. Dit geldt zelfs voor een periode van 5 jaar of zoveel korter als het verblijf van je gast duurt. Het maximale bedrag waar je voor garant staat is € 10.000,- per jaar, voor zover deze kosten anders ten laste zouden komen van de Staat en/of openbare lichamen. De garantstelling eindigt pas als je gast het Schengengebied aantoonbaar heeft verlaten. Omdat de duur van de borgstelling 5 jaar kan bedragen, teken je voor een garantie van totaal € 50.000,-
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: garant staan

#8 Bericht door Wereldvreemd » zondag 09 februari 2014, 13:03

Ik denk dat de meeste mensen de consequenties wel lezen, maar het terzijde leggen. Overigens ken ik geen gevallen dat het fout liep. Tenslotte nodig je iemand uit, waar je al enige tijd contact mee hebt.
- -

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”