Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..)

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#16 Bericht door Kees » zaterdag 08 februari 2014, 15:58

Jammer dat er weer, door een persoon, gezeurd wordt in deze, o.a. voor mij zeer goede topic.
Hoop dan ook dat de moderator hier zal ingrijpen.
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#17 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 16:18

Ach, Kees, zo zit een forum in elkaar.

En mogelijk heeft meneer Pieter1947 een AOW (in NL belast) en staatspensioen (dat in het verdrag aan NL is toegewezen) en dan heeft hij er nimmer mee te maken. Maar laat ie dat dan zeggen.

Meneer Pieter 1947 gromt alleen maar en daar is zijn bijdrage aan dit forum dan mee gedaan. Over de BVN ontvangst zit hij ook alleen maar dwars te wezen zonder te zeggen in welke regio hij woont en of hij wel of geen kabel heeft en/of hoe groot zijn schotel is. Ons een handje helpen zit er niet aan.

Er is een Frans spreekwoord: C'est le ton qui fait la musique.

Weet je, ik heb ook wel eens off-day. En nu ga ik aan een wijntje. Zonder kaas want dat heb ik afgestaan aan M.M. Tang. Kijk, zo ben ik nou weer...... :clap: Ik schrijf mijn vingers blauw en M.M. Tang vr... mijn kaas op.

EEN positief ding: De Lotus had vandaag weer 5L pakken rode wijn. Nee, ik lieg: EEN pak stond er. En dat staat nu bij mij thuis :clap: :clap: :clap: .

Goeie zondag allemaal mensen !

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#18 Bericht door printen44 » zaterdag 08 februari 2014, 16:21

Prajak, hartelijk dank voor de prima informatie. Zodra ik mijn jaaropgaves heb, zal ik je bellen of schrijven.

Jammer dat Pieter 1947 denkt dat de tijd ook hier stil staat. Veranderingen zijn altijd aanwezig, ook in Thailand bij de belastingen. Pieter, resultaten uit het verleden vormen geen garantie voor de toekomst.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#19 Bericht door Jeanette » zaterdag 08 februari 2014, 16:24

Pieter1947 schreef:brake034
Wat een zielig figuur ben toch.
Laat mij je even helpen, je bent het woordje - ik - vergeten, zo klopt die zin ook weer.

[|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#20 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 17:01

Jeanette, laat ik dit van jouw laatste bijdrage zeggen...........


:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#21 Bericht door stevenl » zondag 09 februari 2014, 01:59

Prajak, Bedankt. Nog niet van toepassing voor mij, maar ben graag op de hoogte van nieuws en dit is voor velen nu al wel mogelijk van belang.

jay
kenner
kenner
Berichten: 113
Lid geworden op: vrijdag 06 april 2012, 06:46

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#22 Bericht door jay » zondag 09 februari 2014, 02:35

eric bedankt dat je ook dit weer hebt uitgezocht
ook hier door weer veel duidelijkheid
het wijntje dat je tegoed hebt zit nog even in het vat
maar zeker niet vergeten
groet jay

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#23 Bericht door sirc » zondag 09 februari 2014, 05:45

Er zijn reeds situaties war de belastingdienst in Thailand zich met belastingplichtigen uit andere landen
over deze kwestie heeft gebogen.
Prajak, Norwegen passt de van jouw geschilderde situaties reeds toe.
Voor anderen niet interessant. Maar voor jouw misschien wel. Het kan zijn dat het ook al ouwe koek voor jou is. :)

http://download.rd.go.th/fileadmin/down ... answer.pdf
It is necessary to apply for an exemption of the advanced withholding tax deduction every year by submitting the Certificate of Residence and the Income Tax Payment Certificate to the Norwegian tax authorities. If a pensioner fails to do so, Norway would have the right under the Thailand-Norway DTC to tax the pension income paid from Norway. If the Income Tax Payment Certificate shows that only a part of the pension income from Norway is submitted for tax in Thailand, Norway would have the right under the Thailand-Norway DTC to tax that part of the pension income that had not been submitted to Thai taxation.

Nog een vraagje. Bestaan er eigenlijk ook bedrijfspensioenen die volledig door de werknemer betaald zijn?
In dit geval vallen deze ook niet onder de NL belasting

http://www.businesslegalconsultancy.com ... tigen.html

pensioenregelingen voorzover de daarvoor betaalde premies ten laste van de belastbare winst van een Nederlandse onderneming zijn gebracht

Ik heb geen pensioenpremie betaald. De pensioen welke ik in 2 jaren ontvang is daarom geen pensioen
maar volgens Artikel 7.2 (b) Loon (hebben verricht van arbeid.) :(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#24 Bericht door prajak » zondag 09 februari 2014, 06:06

Sirc, ja, ik zie dat Noorwegen haar 'artikel 27' al toepast. Kwestie van tijd en NL schudt wakker. En dan betaal je in NL en loop je in TH risico. En daarom vind ik dat je dat voor moet zijn.

Wat jouw vraag betreft:

Ik heb het arrest hier behandeld, ga het opzoeken voor je, betrof lijfrente die geheel door een particulier was betaald. NL ging heffen want Rechtbenk en Hof oordeelden dat het de werkwijze van de verzekeraar is de premie als winst te boeken en de uitkering als kosten. Daarmee voldoend aan de regels uit het verdrag. Al is daar commentaar op gekomen.

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... =lijfrente

Mijn bijdrage 31 december 2013 en verder.

Maar wellicht gaat iemand dat nog eens aanvechten ? En of dit ook geldt voor een pensioenpolis ? Zou zo maar kunnen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#25 Bericht door prajak » zondag 09 februari 2014, 10:39

Noorwegen, als je de link leest die we van Sirc hebben gehad, heeft het zo geregeld.

Je doet aangifte bij de Thaise belastingdienst,
je betaalt belasting, of nul als je in schijf 1 blijft door aftrekposten en persoonlijke omstandigheden,
je krijgt daarvan een bewijsje,
dat stuur je naar Noorwegen samen met andere dingetjes,
en over dat deel van het pensioen heft Noorwegen niet.

Heel simpeltjes uitgelegd.

In NL werkt het iets anders, wij praten in NL over een vrijstelling VOORAF die aan de bron wordt toegepast. Die krijg je, of die krijg je niet.

Krijg je hem niet, en daar gaan we in casu echt naar toe, dan vraag je later teruggaaf van loonbelasting over het bedrag dat je in Thailand hebt aangegeven.

Wel, er zal nog heel wat water door de Mehkong gaan voordat dit perfect geregeld is..... Maar toch.

felitzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 19 november 2007, 06:23

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#26 Bericht door felitzia » dinsdag 11 februari 2014, 14:10

Inzake de nieuwe regeling in Thailand o.a. m.b.t. artikel 27 en inkomsten naar Thailand boeken.
Is er in Thailand een heffing op vermogenswinsten,indien je in Thailand belastingplichtig bent, ik denk hierbij aan verkoop aandelen m.b.t. aanmerkelijk belang.En welke belasting percentages horen daarbij.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#27 Bericht door prajak » woensdag 12 februari 2014, 04:03

Er is een weblink geplaatst naar de Thaise Wet op de inkomstenbelasting in het andere item '2014'. Kijk daar eens naar svp.

En als je het hebt over een aanmerkelijk belang in een Thaise rechtspersoon dan heb je ook een Thaise accountant of belastingadviseur ingeschakeld en kan hij/zij dat denk ik beter beoordelen dan ik. Ik blijf op jouw vraag het antwoord schuldig. Ik weet het niet.

Maar ik herinner me wel dat de belastingproblematiek rond de in 2006 afgezette eerste minister begon nadat hij was gaan schuiven met aandelen binnen de familiesfeer en er speelde ook iets rond een lekker eiland.... Dus er zal heus wel wat zijn over deze materie.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#28 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 01:41

Ik heb een rekensheet gemaakt met de navolgende situatie al is die nog niet ‘aan het handje’....

Alle bedragen zijn voor 2014.

Frans Farang

Frans Farang is 65+, met een volwaardige AOW, komt naar Thailand, gaat niet samenwonen, heeft geen bijzondere fiscale aftrekposten.

Hij heeft dan een AOW-inkomen van 13.200 euro inclusief de vakantietoeslag in mei. Daarnaast heeft Frans Farang een staatspensioen van 30.000 euro of andere alleen in Nederland belaste inkomens van 30.000 euro samen.

Over die 43.200 euro betaalt Frans geen volksverzekering na emigratie maar wel inkomstenbelasting in schijf 1, 2 en 3 min de (marginale) heffingskorting en dat beloopt totaal 6.300 euro. Over de ‘kop’ betaalt Frans Farang 42 procent.

Dat wordt keurig ingehouden en Frans Farang is dik tevreden; of niet, maar hij moet het er mee doen....

Gerard Grenzeloos

Gerard Grenzeloos is ook 65+, met een volwaardige AOW, en is verder in zijn situatie gelijk aan Frans Farang. Daarnaast heeft Gerard Grenzeloos een bedrijfspensioen van 30.000 euro of andere mogelijk in Nederland belaste inkomens van 30.000 euro samen.

Over die 43.200 euro betaalt Gerard geen volksverzekering na emigratie maar wel inkomstenbelasting in schijf 1, 2 en 3 min de (marginale) heffingskorting en dat beloopt totaal 6.300 euro. Over de ‘kop’ betaalt Gerard Grenzeloos 42 procent.

Want hij meldt zich niet in Thailand en Thailand valt hem niet lastig. En Nederland gaat daarom heffen zoals in dit item is voorspeld en wat Noorwegen al doet.

Maar Gerard is grenzeloos slim en meldt zich bij de Thaise belastingdienst omdat hij (een deel van) die 30.000 euro naar Thailand haalt. Over dat bedrag zal hij dan in NL vrijstelling krijgen, artikel 27 van het verdrag.

En kijk wat er dan gebeurt :

Gerard haalt de hele 30.000 euro naar Thailand; de belastingdruk in twee landen samen wordt 4.200 euro. In NL over de kop 5,1 procent, in Thailand 25 procent.

Of Gerard haalt maar 24.000 euro naar hier en betaalt in twee landen samen 3.100 euro. De 5,1 procent schijf loopt vol, en in Thailand zakt de top naar de 20 procent schijf.

Je ziet nu :

Frans Farang heeft geen keuze; zijn belastingdruk is 6.200 euro.

Gerard Grenzeloos kan met ‘legaal rekenen’ zakken naar 3.100 euro. Het voordeel dat hij geniet is een aardige beloning voor de inflatie en voor het risico dat je loopt als je belegt in THB.

Natuurlijk is het leuker als Thailand ons niet lastig valt en Nederland de vrijstelling blijft geven maar zoals een forumlid al eens schreef, een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting is geen aanleiding dan maar helemaal geen belasting te betalen......

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#29 Bericht door joeisan » donderdag 13 februari 2014, 06:55

Even vers van de pers, ik bedoel van de Belastingdienst NL, vanmorgen bij mij binnengekomen:

Mijn in Maart beginnend bedrijfspensioen uit NL is net voor 5 jaar vrijgesteld, ook voor de inkomstenbelasting. De AOW blijft wel in NL belast. Prajak en ik hebben er wat meer moeite voor moeten doen, een extra brief, maar het is nu toch rond.

Wel is er alvast voor over 5 jaar een nieuwe aanvraag bijgedaan, waarin expliciet om een bewijs van belastingplichtig in Thailand gevraagd wordt. Er is een keuze mogelijkheid: ja of nee. Tekst: "Indien nee, krijgt u geen ontheffing en hoeft u dit formulier niet in te zenden". Blijft dus een probleem.

Overigens een uitstekend en duidellijk stuk van Prajak, je wordt gek van dat klokgelui, nu weten we tenminste waar de klepel hangt... :clap:

En voor mijn belasting ontheffing: Prajak bedankt, gaaf werk!
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#30 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 06:57

Dankjewel, Jozef. Jij bent weer onder de pannen voor 5 jaar. Wie dan leeft die ... moet nieuwe pannen kopen :giggle2: .

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”