"Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

"Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#1 Bericht door joeisan » woensdag 05 februari 2014, 01:03

Van Rijksoverheid.nl:

Kamerbrief Toezeggingen dertigledendebat bericht "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

Brief van staatssecretaris Klijnsma (SZW) aan de Tweede Kamer met een reactie op een aantal punten zoals toegezegd tijdens het dertigledendebat over het bericht “Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand” op 16 januari jl.

Ik heb het pdf document, voor diegenen die interesse hebben.
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#2 Bericht door prajak » woensdag 05 februari 2014, 03:50

Jozef, kun je svp toelichten waar het over gaat, of een link plaatsen ?

Heb je het over het schrappen in 2015 van de koopkrachttegemoetkoming die in augustus 2013 al aan de orde was ? Dat is omdat er geprocedeerd is met name door mensen in Marokko. Dat is in dit forum besproken. Dat 'kopje' wordt geschrapt en gecompenseerd in de belastingheffing en daar doen veel mensen in buitenlanden nou net niet aan mee.

Heb je het over een korting op de AOW-uitkering voor mensen die een hoog aanvullend pensioen hebben ? Dat zoiets er aan komt weten we ook al langer.

Of heb je het over een ordinaire korting op de AOW ?

Regeringsnieuws van gisteren heeft niets gemeld. Ik wacht wel af wat er straks of vanavond komt. Ik denk dat je nu iets brengt wat we al lang weten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#3 Bericht door prajak » woensdag 05 februari 2014, 04:01

http://www.nu.nl/geldzaken/3562532/rijk ... n-aow.html

Ik denk dat je dit bedoelt, het plan van vorig jaar. Het 'kopje' verdwijnt en wordt gecompenseerd in de belastingheffing. Mensen met hoog aanvullend pensioen krijgen wat minder AOW.

De tekst klopt overigens niet maar doet het wel leuk.... "Rijkere" , nee, het gaat niet om rijk maar om de hoogte van het aanvullend pensioen.

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#4 Bericht door joeisan » woensdag 05 februari 2014, 05:57

Het is beslist geen oud niews, het heeft te maken met een 30-leden debat van 16 Januari 2014 over het al dan niet lager of hoger uitkomen van de nieuwe AOW uitkering, nieuw in de zin van 2014 ten opzichte van 2013.

Ik probeer de link te plaatsen, kijken of dat lukt

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... hannel=att

Getest en het is gelukt :clap:
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#5 Bericht door prajak » woensdag 05 februari 2014, 06:23

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... stand.html

Wat ik lees :

1 juli 2015 pas voor de AOW...
Het is een wetsvoorstel, moet nog door de kamers...

Het enige wat direct volgt is een marginale verlaging van het 'kopje' op de AOW met enkele centen.

De tekstkop die jij er van maakt doet rampen vermoeden. En dat is er echt niet aan de hand. Wat wel aan de hand is is dat de PvdA haar sociale gezicht nu wel definitief heeft verloren. Maar dat wisten we al: als rood met geld omgaat dan laat 't los...... :mrgreen:

Ik zie volgend jaar wel hoor. Met de huidige koers van de THB kan 't wat lijden..... :giggle2:

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#6 Bericht door joeisan » woensdag 05 februari 2014, 06:50

prajak schreef:http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... stand.html

Wat ik lees :

1 juli 2015 pas voor de AOW...
Het is een wetsvoorstel, moet nog door de kamers...

Het enige wat direct volgt is een marginale verlaging van het 'kopje' op de AOW met enkele centen.

De tekstkop die jij er van maakt doet rampen vermoeden. En dat is er echt niet aan de hand. Wat wel aan de hand is is dat de PvdA haar sociale gezicht nu wel definitief heeft verloren. Maar dat wisten we al: als rood met geld omgaat dan laat 't los...... :mrgreen:

Ik zie volgend jaar wel hoor. Met de huidige koers van de THB kan 't wat lijden..... :giggle2:
Dit is heel iets anders Prajak, klik op de link dan zie je waarom het gaat, in de brief kun je op de pdf klikken en alles is duidelijk. Ook dat niet ik het kopje bedacht heb, maar slechts gekopiëerd heb van Rijksoverheid.... :cheesy:
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#7 Bericht door prajak » woensdag 05 februari 2014, 06:57

Waar lees jij dat dan :?:

Er staat niet dat de AOW dit jaar verlaagd wordt met 25 E per maand. Er staat iets over een verlaging maar niet wanneer. Alleen de kostendelersnorm wordt genoemd in de stukken van de SVB, de spreekbuis voor de AOW. En die gaat voor de AOW gelden per 1-7-2015. Meer lees ik niet.

En als 't komt dan komt 't. Wij in buitenlanden tellen voor de politiek niet mee. Wij hebben ons steentje bijgedragen en zijn bedankt; dat zagen we al voor de zorgpolissen. Ik hoor 't wel hoor. Bij deze wisselkoers heb ik niks te klagen; sowieso al niet..... :giggle2:

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#8 Bericht door joeisan » woensdag 05 februari 2014, 07:39

Ik heb dit bericht van Rijksoverheid vanochtend ontvangen en dacht dat het misschien voor de één of ander interessant zou zijn. Er schijnt een TV? of radio uitzending te zijn geweest (RTL Z plus een pensioenfonds) met als gevolg een debat met de volgende noemer:

<dertigledendebat over het bericht “Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand” op 16 januari jl.>

Heb ik niet bedacht, is in zowel het bericht van Rijksoverheid als in de brief van de Staatssecretaris leesbaar.... [|)
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#9 Bericht door prajak » woensdag 05 februari 2014, 09:50

Als er een extra verlaging aan zou komen dan waren vanaf de aankondiging de hoofden van Roemer en Van Ojik en de nieuwe baas van de Ouderenfractie, en ook de ANBO en nog veel meer hotemetoten ter linkerzijde niet van het scherm af te slaan geweest.......

Nee, ik denk dat dit de uitwerking is van de afspraken van midden vorig jaar.

Want er wordt al veel gepakt....

De partnertoeslag, die al uitgekleed is, verdwijnt helemaal voor 'nieuwe' gevallen EN voor ouwe gevallen als iets wijzigt. Dus: op of na 1-1-2015, jouw partner valt weg, of loopt weg, er komt een andere partner, en je krijgt voor die geen partnertoeslag meer.

Er komt een korting aan op de AOW als je hoog aanvullend pensioen hebt. Heb je de mazzel in een buitenland te wonen en dat aanvullend pensioen komt uit A-land en uit B-land dan ontspring je de dans, NL weet dat dan niet.

De toeslag voor inflatie, ook wel genoemd 'het kopje op de AOW' verdwijnt en wordt gecompenseerd in de belastingheffing; daar is al over geschreven.

Nog een maatregel en de hel bevriest.....

Maar ja, in Nederland kan alles tegenwoordig. Het lijkt Thailand wel..... :giggle2:

Enfin, Jozef, EEN goed bericht had je vandaag al.... :clap:

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: "Kabinet verlaagt AOW met € 25 per maand"

#10 Bericht door joeisan » woensdag 05 februari 2014, 10:43

Ik ben ook niet ontevreden, teleurgesteld of verdrietig, Prajak :happyno:

Als er gekort wordt gebeurt het toch, ik heb al een steentje bijgedragen door 2 maanden na mijn verjaardag pas te beginnen met het ontvangen van pensioen (bedrijfspensioen doet net zo vrolijk mee met SVB), dus er zal nog wel meer komen.

Partnertoeslag vervalt, indien partner wegloopt is alleen nog een LAT relatie de oplossing, nooit gedacht dat op oudere leeftijd een LAT relatie de manier was om 20% van het (gekorte) inkomen veilig te stellen (LAT minder dan de helft van de tijd).

Verder blijven er dan nog de niet zo logische en mogelijke vormen, zoals een partner jonger dan 18 (eigenlijk te gek voor woorden, is ook alleen maar theoretisch bedoeld) of een partner met een eigen inkomen, bij voorkeur meer dan de 20% die je verliest... :giggle:

Nou ja, we zien het wel... :Whistle:
Een goed lid verslapt niet

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”