Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#1 Bericht door driver » zondag 19 januari 2014, 11:07

Elders wat over gepost maar nu even hier :

Je bent 65/66 en gaat nu of later naar Thailand om daar te gaan wonen.
Je hebt alleen Aow dus netto zo,n 750 euro per maand.
edit: het schijnt dat het bedrag van 750 geldt vanaf 1-1-2015 en als je geboren bent na 1950.
Hiermee voldoe je dus niet aan de inkomens norm die Thailand eist.
Je zult dus spaargeld achter de hand moeten hebben.
Maar wat zou je nodig hebben om aan de inkomensnorm te voldoen en afhankelijk van je gezinssituatie wat zou je dan per maand zelf moeten aanvullen bovenop je Aow als je daar woont.

Uiteraard geldt ook hier wat voor eisen stel je maar misschien is dit draadje weer een opening om over te schrijven ?

Ter info...zelf ken ik wat mensen die leven van rond de 1250/1400 euro netto per maand incl gezin , auto en goedkoop huurhuis of eigen huis zonder hypotheek.
Wordt je ouder zeg met 2 personen zou dat al wat minder kunnen zijn misschien maar ook hier geldt wat zijn je eisen natuurlijk .

gr driver
Laatst gewijzigd door driver op zondag 19 januari 2014, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#2 Bericht door robin33 » zondag 19 januari 2014, 11:18

Is AOW niet meer? Dacht mijn moeder 1054 gestort kreeg en daar komt ze hier al van rond. Dus neem aan daar ook?


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#3 Bericht door robin33 » zondag 19 januari 2014, 11:23

Ff opgezocht..
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#4 Bericht door driver » zondag 19 januari 2014, 11:24

robin33 schreef:Is AOW niet meer? Dacht mijn moeder 1054 gestort kreeg en daar komt ze hier al van rond. Dus neem aan daar ook?


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
misschien met aanvullingen oid ?Wat ik begreep en hoorde is dat de nieuwe generatie Aow-ers netto 750 euro per maand krijgt met of zonder jongere partner maar corrigeer me als ik fout zit.



gr driver
Laatst gewijzigd door driver op zondag 19 januari 2014, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#5 Bericht door robin33 » zondag 19 januari 2014, 11:25

Zie link...



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#6 Bericht door driver » zondag 19 januari 2014, 11:28

robin33 schreef:Zie link...



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Uit dezelfde link :


AOW-toeslag vervalt in 2015

In 2015 vervalt de toeslag. U kunt dan alleen nog toeslag krijgen als u:
•voor 1 januari gehuwd of samenwonend was, én
•voor 1 januari 2015 een gedeeltelijke of hele toeslag ontving, en
•geboren bent vóór 1 november 1949, of
•geboren bent in november of december 1949 en voor 1 april 2015 een gedeeltelijke of hele toeslag ontving.

Als u op of na 1 januari 1950 geboren bent, krijgt u geen toeslag.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#7 Bericht door robin33 » zondag 19 januari 2014, 11:38

Houd er ook rekening mee dat uw partner. Als die niet vanaf 15 of 16 jaar in nl woonde geen AOW over die jaren heeft opgebouwd


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#8 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 15:07

Driver, ik heb dat voorbeeld gegeven want er zitten hier veel AOW-ers die er al op jongere leeftijd kwamen en dus korting hebben, 2% per vol jaar weg. En woon je samen dan heb je alleen partnertoeslag als je geboren bent VOOR 1950, en die toeslag is dan afhankelijk van zijn/haar leeftijd en inkomen.

In jouw situatie, als je komt op 65/67, heb je de volle AOW maar dan, indien samenwonend en geboren na 1949, de 50% uitkering en dat is een bedrag van bruto 760 (2014, en alleenwonend 1.099). Heb je er geen ander in NL belast inkomen bij dan is bruto=netto bij 760, bij 1.100 weet ik dat niet maar veel zal de belasting niet zijn.

Er komt in mei een vakantieuitkering bij.

Dan het leven zelf. Het is zo duur als je het maakt. Dat hangt af van woonplaats en uitgavenpatroon; je bent zo vaak in dit land, dat weet je zelf al.

Inkomenseis: gehuwd is meen ik 4 ton en dat haal je bij een koers van 44. De koers straks is koffiedik kijken.....

760 Euro is bij een koers van 44 rond de 33 k baht en dat kan genoeg zijn als je zuinig leeft, geen hoge woonlasten hebt, en niet ziek wordt. Ik heb al eens aangegeven, Kai en junior en ik leven van 50 k per maand en daar zit een koophuis in als plus en mijn biertje en wijntje als min.

Maar kom je zonder reserves dan ben je een arme mens. Hoeveel je moet hebben ? Een ton euro, meer, minder ? Huis wel of niet kopen ? Dure slee voor de deur of een tweewieler of een vijfdehands kar ?

Dat vul je zelf in. Praat met mensen die hier wonen en trek dan jouw conclusie.

Maar vergeet nooit: je verlaat zelf de hemel die NL is, wat ze er ook van zeggen, en je springt het diepe in. Een diepe zonder opvang als je ziek bent, een diepe zonder de andere voorzieningen die je in NL gewend was. Maar wel een diepe waar ik nimmer meer weg ga..... :giggle2:
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 19 januari 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#9 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 15:10

Driver, voor jou komt er nog bij dat Suk op haar 65e wel AOW krijgt want ze woont nu in NL. Maar ik ken haar leeftijd niet; als Suk veel jonger is zal ze daarop moeten wachten. En Suk bouwt denk ik geen volledige AOW op; ze bouwt op 2% per vol of gedeelte van een jaar in NL.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#10 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 15:22

Robin33, ik neem aan dat jouw moeder alleenwonend is. Dan heb je de 70% uitkering. Woon je samen dan ga je naar de 50% uitkering en die bereken je grofweg door de uitkering te nemen x 50/70.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#11 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 15:26

Robin33, je schrijft dit....

"...Houd er ook rekening mee dat uw partner. Als die niet vanaf 15 of 16 jaar in nl woonde geen AOW over die jaren heeft opgebouwd..."

Ik denk dat ik dat heb toegelicht aan Driver. Ik denk dat de partner ook AOW opbouwt mits in NL wonend (of vallend in de uitbreiding van de kring van verzekerden) maar dan 2% per (vol) jaar in NL. De partner zal dus geen volle AOW behalen op 65/67.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#12 Bericht door dutch » zondag 19 januari 2014, 15:38

prajak schreef:Driver, ik heb dat voorbeeld gegeven want er zitten hier veel AOW-ers die er al op jongere leeftijd kwamen en dus korting hebben, 2% per vol jaar weg. En woon je samen dan heb je alleen partnertoeslag als je geboren bent VOOR 1950, en die toeslag is dan afhankelijk van zijn/haar leeftijd en inkomen.

In jouw situatie, als je komt op 65/67, heb je de volle AOW maar dan, indien samenwonend en geboren na 1949, de 50% uitkering en dat is een bedrag van bruto 760 (2014, en alleenwonend 1.099). Heb je er geen ander in NL belast inkomen bij dan is bruto=netto bij 760, bij 1.100 weet ik dat niet maar veel zal de belasting niet zijn.

Er komt in mei een vakantieuitkering bij.

Dan het leven zelf. Het is zo duur als je het maakt. Dat hangt af van woonplaats en uitgavenpatroon; je bent zo vaak in dit land, dat weet je zelf al.

Inkomenseis: gehuwd is meen ik 4 ton en dat haal je bij een koers van 44. De koers straks is koffiedik kijken.....

760 Euro is bij een koers van 44 rond de 33 k baht en dat kan genoeg zijn als je zuinig leeft, geen hoge woonlasten hebt, en niet ziek wordt. Ik heb al eens aangegeven, Kai en junior en ik leven van 50 k per maand en daar zit een koophuis in als plus en mijn biertje en wijntje als min.

Maar kom je zonder reserves dan ben je een arme mens. Hoeveel je moet hebben ? Een ton euro, meer, minder ? Huis wel of niet kopen ? Dure slee voor de deur of een tweewieler of een vijfdehands kar ?

Dat vul je zelf in. Praat met mensen die hier wonen en trek dan jouw conclusie.

Maar vergeet nooit: je verlaat zelf de hemel die NL is, wat ze er ook van zeggen, en je springt het diepe in. Een diepe zonder opvang als je ziek bent, een diepe zonder de andere voorzieningen die je in NL gewend was. Maar wel een diepe waar ik nimmer meer weg ga..... :giggle2:
Een goed overzicht.
Ik zou er nog aan toe willen voegen dat de 4 ton direct wijzigt in 8 ton op het moment dat door enigerlei oorzaak je partner wegvalt.(scheiding-verlating-sterfte)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#13 Bericht door prajak » zondag 19 januari 2014, 15:49

Dutch, en dan de ethische kant....

Je gaat dood en partner en eventueel (jouw) kind blijft/blijven achter met niks. Easy: jij ligt in jouw urn en na jou de zondvloed....? Komt voor in dit land. Reken beperkt op 'haar' familie en helemaal niet op 'jouw' familie.

Blijf dan in NL. Een paradijs alleen realiseert men zich dat niet altijd. Want het gras is altijd groener bij de buren.... [|(

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#14 Bericht door driver » zondag 19 januari 2014, 19:01

Dutch,Prajak...dank voor jullie reacties alvast.
Kom net thuis van een bezoekje aan mijn kleinzoon en lees nu weer wat bij.

In mijn/ons geval moet er zeker een x bedrag aan spaargeld zijn tzt mochten we ooit vertrekken ri Thailand.
Mijn vraag was ook om te zien of er hier mensen zijn die dat nu al meemaken of straks ook gaan krijgen in Thailand.
Het blijft uiteraard voor iedereen verschillend maar het kan voor nu en later toch belangrijk zijn hier eens wat over te schrijven denk ik.
Wat je nu hebt of krijgt is later in eens toch heel wat minder op Aow leeftijd.

Suk is overigens 46 en bouwt nu idd 2 % Aow op per jaar dus ze heeft al bijna 6 % te pakken dus op naar de 10 % eerst maar. ;)

Even voetbal kijken ...


gr driver

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Aow in Thailand zonder pensioen wel spaargeld

#15 Bericht door robin33 » zondag 19 januari 2014, 22:46

Volgens mij kan je je bij verzekeren/ kopen tot je wel 100prc voor je partner hebt.(zeg maar correctie voor de 2 prc die ze mist per jaar)

Ik heb dat zelf bij een privé verzekering gedaan , achter af hoorde ik pas dat het bij het UWV ook kan .. Mijn vrouw mist bij 65 jaar 10 of 11 jaar dus 20 à 22 prc En betaal nu al een paar jaar 33 euro.
Zal wel weer zo'n woeker polis zijn maar kan het nog missen


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”